Cuprins

II.4. Area Sacra de la Hăbad

Sorin Cociş, Adrian Ursuţiu, Călin Cosma, Radu Ardevan
Noile inscriptii - Alte descoperiri epigrafice pe dealul Hăbad
Lista ilustraţiilor
           Alte descoperiri epigrafice pe dealul Hăbad

          
Aceste noi descoperiri se adaugă celor 27 de inscripţii votive găsite în 1983Wollmann 1986, 25 de inscripţii au fost găsite în timpul săpăturilor de salvare întreprinse de acest autor în 1983, în timp ce alte două (nenumerotate în text) provin probabil din acelaşi complex.. Ele sunt prezentate în figurile 25-28, în ordinea aleasă de descoperitorul însuşi, cu observaţia că piesele nr. 9, 13 şi 17 nu au fost ilustrate. Se mai adaugă o mică inscripţie votivă, aflată în apropiere în anul 2001CCA 2002, 261, 445, pl. 93..
           Împreună, cele 35 de inscripţii şi fragmente epigrafice reprezintă un grup important, capabil să clarifice mai multe aspecte de viaţă de la Alburnus Maior.
           Se observă uşor anumite trăsături comune ale acestor inscripţii. Toate au fost confecţionate dintr-un material aflat în apropiere şi nu de-o calitate foarte bună - gresia tufitică. Afară de piesele nr. 8 din 1983 şi nr. 7 descoperită în 2001, toate sunt inscripţii votive. Dedicanţii sunt peregrini (cu o singură excepţie, vezi inscripţiile nr. 3-4 din 1983) şi în majoritate de evidentă obârşie iliră - în afară de cei trei beneficiarii consularis atestaţi de patru texteInscripţiile nr. 1, 2, 12 şi 15 descoperite în 1983.. În sfârşit, nici unul dintre monumentele discutate mai sus nu oferă vreun element de datare; numai nomenclatura peregrină ar sugera, eventual, o epocă anterioară edictului lui CaracallaDupă cum se ştie, criteriu foarte labil. Pentru toate aceste afirmaţii vezi Wollmann 1986, 288-295.. Toate aceste trăsături corespund în general cu tabloul oferit de majoritatea izvoarelor epigrafice pentru întreaga aşezare antică Alburnus MaiorNoeske 1977, 316 sqq; Wollmann 1996, 172-179. Printre persoanele atestate, doar câteva pot fi datate după războaiele marcomanice (IDR III/3, nr. 390, 405, 413, 415, 416, 443).. Funcţionarea minelor romane este atestată şi în secolul al III-leaWollmann 1996, 46-47, 50, 52, 183-187, 206, 216-218., dar inscripţiile de pe amplasamentul cercetat de noi nu aduc nimic în acest sens.
           Trebuie subliniat că aceste monumente sunt dedicate aproape exclusiv unor zei romani. Cele trei inscripţii întregi descoperite în 2001 nu fac excepţie. Printre piesele descoperite în 1983 doar trei fuseseră închinate unor zei străiniInscripţiile nr. 5, 14, 25.. Ca şi folosirea constantă a limbii latine, acest aspect pune în lumină o dată mai mult romanizarea intensă a coloniştilor iliri în DaciaWollmann 1996, 167-168..
           În ceea ce priveşte scrierea textelor şi morfologia monumentelor se impun câteva constatări.
           Grafia literelor frapează prin aspectul ei frust (vezi Fig. 29-30). Anumite litere sunt uneori aberante: A fără hastă orizontală, E cu hastele orizontale oblice, L ca un lambda grecesc, M şi N asimetrice, T cu o hastă orizontală oblică ori V asimetric. În câteva cazuri, anumite haste sunt curbate, probabil sub influenţa scrierii cursive (în care fuseseră redactate iniţial pentru lapicizi conceptele textelor). Se observă de asemenea câteva erori gramaticale: DepulsorioVezi supra inscripţia nr. 2., Nassidius cu doi de SWollmann 1986, 263, nr. 4., pro salutaeWollmann 1986, 264, nr. 5., DeaneWollmann 1986, 270, nr. 11., AercureWollmann 1986, 276, nr. 16., NempisWollmann 1986, 282, nr. 22.. Evident, cei care gravaseră inscripţiile pe monumente erau oameni obişnuiţi, prea puţin cultivaţi.
           Dar efortul nostru de a recunoaşte meşteri lapicizi diferiţi, pe baza caracterelor scrisului, au eşuat. Formele literelor sunt foarte diferite şi nu izbutim să stabilim trăsături incorecte identice în texte diferiteDe exemplu, hasta verticală curbată apare în litera B din inscripţia nr. 1 publicată mai sus, dar nu şi în piesa nr. 3. La fel stau lucrurile cu un R cu hasta verticală curbată de pe inscripţia noastră nr. 2, dar absent pe piesele nr. 1 şi 3. Anumite trăsături similare şi pe alte inscripţii de la Alburnus Maior (IDR III/3, nr. 383-385, 388-390, 402, 403, 406a, 406, 416).. Mai mult, aceeaşi literă apare uneori reprezentată diferit în cadrul aceluiaşi textFenomen remarcat pe anumite inscripţii descoperite în 1983: nr. 1 (litera C), nr. 5 (litera A), nr. 7 şi 16 (litera L), nr. 18 (litera N), nr. 19 (litera R), nr. 20 (litera A), nr. 23 şi 25 (literele A şi S).. Evident, calitatea scrierii şi a limbii este mai bună pe cele patru inscripţii înălţate de beneficiarii consularisWollmann 1986, 259-261, 271-272, 274-276, 290-293 (inscripţiile nr. 1, 2, 12, 15). Autorul insistă asupra apariţiei lor într-o zonă foarte restrânsă..
           Dacă încercăm să clasificăm inscripţiile de pe Hăbad după aspectul scrisului, putem disocia patru grupe:
           - piese cu scriere corectă: 9 (descoperiri din 1983, nr. 1, 2, 6-8, 12, 15, 26, 27);
           - piese cu litere corecte, dar cu erori gramaticale: 1 (descoperire din 1983, nr. 11);
           - piese cu litere corecte, ordonate defectuos ori rău dispuse în spaţiu: 4 (descoperiri din 1983, nr. 3, 4, 14, 18);
           - piese cu litere incizate defectuos ori deformate: 13 (descoperiri din 1983, nr. 5, 10, 16, 19, 20-25; descoperiri din 2001, nr. 1-3).
           Nici măcar în această ultimă categorie nu am putut decela trăsături comune pentru anumite subgrupe de inscripţii, pe baza scrierii. Este posibil ca unele monumente să fi fost inscripţionate de comanditarii înşişi. Se observă preponderenţa numerică a pieselor cu scriere neglijentă, defectuoasă.
           Structura monumentelor pare destul de diferită. Am luat în considerare îndeosebi descoperirile din anul 1983. Lăsând la o parte piesele nr. 8 şi 24, prea fragmentare, am izbutit să delimităm mai multe categorii de monumente (vezi Fig. 31-34):
           Altare cu coronament neornamentat (11 piese). La rândul lor, acestea se divizează în două grupe:
           1.a. Formă paralelipipedică, 9 piese (nr. 3, 5, 11, 16, 19, 20-23)Analogii: IDR III/3, nr. 383, 384, 388, 393, 395, 402, 409.. De obicei au o scriere neîngrijită.
           1.b. Coronament şi bază mai largi decât corpul altarului, 2 piese (nr. 2, 12)Analogii: IDR III/3, nr. 385, 390, 392, 406.. Ambele aparţin unor beneficiarii consularis, iar scrisul lor este îngrijit.
           Altare cu coronament ornamentat (10 piese). Şi aici se observă mai multe variante:
           2.a. Coronament împodobit cu un fronton triunghiular, acrotere şi motive vegetale, 1 piesă (nr. 15). Monument confecţionat cu grijă, ridicat de un beneficiarius consularis;
           2.b. Coronament împodobit cu două volute şi un motiv vegetal central, 2 piese (nr. 14?, 25)Inscripţia nr. 14 are un coronament puternic deteriorat. Judecând după dimensiunile volutei păstrate, nu mai rămâne loc şi pentru fronton., ambele cu scrierea frustă.
           2.c. Coronament împodobit cu frontoane triunghiulare şi volute, 8 piese (nr. 1, 4, 6, 7, 10, 18, 26, 27)Analogii: IDR III/3, nr. 387, 394, 398, 399, 400, 403, 405a.. Pe baza felului de redare a volutelor, distingem între ele două piese cu volute mici (nr. 4, 7). Calitatea scrierii este foarte diferită.
           Dintre inscripţiile descoperite în 2001 n-au fost luate în considerare decât primele trei, mai bine conservatePiesa nr. 7 găsită în 2001 este un monument cu caracter nesigur (votiv ori funerar ?), care nu intră în aceste categorii.. Toate trei se încadrează în subgrupa 2.c. Piesa nr. 3 prezintă volutele tipice (Fig. 23/2); coronamentul de la nr. 1 este deteriorat, dar urmele de fronton şi spaţiul disponibil îi asigură apartenenţa la aceeaşi categorie (Fig. 23/1). Numai inscripţia nr. 2 are un coronament diferit: în locul volutelor întâlnim spirale concentrice, iar în jurul frontonului - motive vegetale globulare, probabil ciorchini de strugure (Fig. 23/3), precum şi muluri mai numeroase în partea superioară.
           Nu putem corela în nici un chip morfologia monumentelor cu aspectul scrierii. În orice caz, este sigur că forme diferite de monument au fost confecţionate concomitent: inscripţiile nr. 3 şi 4 dintre descoperirile mai vechi au fost înălţate de acelaşi dedicant.
           Cât despre autorii dedicaţiilor, nu-i putem considera peregrini decât dacă-şi consemnează şi filiaţia. Pentru piesele nr. 5 şi 20-22 nu putem să ne pronunţăm în acest sens, căci şi cetăţenii romani sunt menţionaţi adeseori printr-un singur numeUn exemplu: CIL III, 870 (vezi Ardevan 1998, 288).. Dedicantul inscripţiilor nr. 3 şi 4 poartă un nume roman corectPentru gentiliciul Nasidius vezi Solin-Salomies 1988, 125; Onomasticon III, 95.. Dedicaţiile colective puteau fi puse oricând în vremea provinciei romanePentru diferitele corporaţii din localitate vezi Ardevan 1998, 292-295..
           Aşadar, nu putem vorbi de o datare sigură. Dar putem aprecia întrucâtva intensitatea activităţii meşterilor lapidari din localitate. Cu siguranţă, mai multe ateliere de nivel modest trebuiau să fi funcţionat parţial în acelaşi timp. Credem că putem distinge cel puţin patru categorii de altare în complexul excavat pe dealul Hăbad (tipurile 1.a., 1.b., 2.b. şi 2.c.), ceea ce înseamnă patru tradiţii diferite, patru stereotipii dinamice diferite, adică patru ateliere care produceau suporturi epigrafice. Aspectul destul de unitar al monumentelor, nivelul similar al scrierii, ca şi stratigrafia, toate sugerează o ocupare de scurtă durată a amplasamentului şi datarea ei mai curând în secolul al II-lea, înainte de edictul lui Caracalla.
          
           Rămâne de stabilit utilizarea terasei în epoca provinciei romane.
           După încheierea cercetării din 1983-1984, V. Wollmann a formulat câteva concluzii, pe care le rezumăm în continuare:
           Este vorba de o terasă artificială, amenajată de om. Aliniamentele de pietre surprinse în suprafaţa cercetată (Fig. 2) sunt urmele zidurilor de susţinere ale acestei teraseWollmann 1986, 257-258..
           Inscripţiile descoperite erau exclusiv votive, unele in situ şi celelalte aproape în aceeaşi situaţie (vezi Fig. 3). Toate se aflau la o adâncime foarte mică, sub numai câţiva centimetri de sol vegetal. Trebuie să fi existat aici o zonă sacră, un lucusWollmann 1986, 257-259, 288-289., care nu va fi funcţionat decât scurtă vreme, căci un drum antic ulterior îl suprapuneWollmann 1986, 257-258..
           Suprafaţa platoului a fost cercetată prin 22 de casete paralele (Fig. 3), care au aflat nivelul roman la cca. 0,20-0,30 m adâncimeWollmann 1986, 256-258..
           Săpăturile arheologice din 2001 au adus însă date noi, care impun alte concluzii.
           Presupusele ziduri de susţinere a unei terase amenajate de om s-au dovedit a aparţine unor clădiri de epocă romană. Prin urmare, nimic nu mai dovedeşte existenţa unei terase artificiale.
           Structurile arhitectonice găsite pe acest amplasament (cel puţin opt clădiri diferite pe întregul platou) ne obligă să revizuim desemnarea acestui spaţiu sacru din antichitate. Mai curând decât un lucus (crâng sacru), aici trebuie să fi existat o area sacra, cu numeroase monumente, dar şi cu edificii de cult. Ea nu a fost decât parţial dezvelită. Desigur că aria ei se mai extinde spre est şi vest în zonele împădurite.
           În sfârşit, dispunerea în spaţiu a descoperirilor epigrafice pune şi ea probleme. O anumită grupare a pieselor este incontestabilăWollmann 1986, 271., dar ea putea rezulta şi dintr-o intervenţie ulterioară. Trebuie observat şi faptul că majoritatea inscripţiilor nu aparţin bazelor găsite în apropierea lor, aşa că o intervenţie mai recentă rămâne posibilă. Mai semnalăm faptul că o inscripţiePiesa nr. 1 între descoperirile din 2001, vezi mai sus. prezintă deteriorări cauzate de un utilaj din zilele noastreDetaliu remarcat de S. Cociş.. Toate aceste trăsături par a indica puternice perturbări ale amplasamentului, în timpul diferitelor lucrări moderne. Data acestora, ca şi amplitudinea lor, rămân pentru noi necunoscuteMari lucrări miniere moderne au bulversat localitatea în secolele XIX-XX (Wollmann 1996, 14-23, 143-146). În zilele noastre asemenea intervenţii s-au tot înmulţit. Puţin timp după 1984 o instalaţie de foraj a fost pusă în funcţiune pe Hăbad, şi activitatea ei a mai devastat o dată terasa (informaţie amabilă de la locuitori ai oraşului modern)..
           Însă, în ciuda celor constatate mai sus, o serie de date pledează pentru păstrarea multor monumente in situ ori aproape. Gruparea în spaţiu a majorităţii inscripţiilor descoperite se poate raporta la construcţiile existente pe teren. Orientarea lor pare să răspundă aşezării lor iniţiale. Mai trebuie luate în considerare şi datele oferite de stratigrafie: monumentele epigrafice s-au aflat pe nivelul de cultură roman, acelaşi ca şi pentru edificiile antice, iar ele se aflau totdeauna în apropierea ruinelor zidurilor şi niciodată deasupra acestora. Depuneri ulterioare ale inscripţiilor într-un anumit loc, după dezafectarea vreunui spaţiu sacru oarecare, se cunosc chiar şi în Antichitate, dar cazurile similare cercetate prezintă un cu totul alt aspect arheologicMirkovic 1994, 345-346., aşa că această eventualitate rămâne slab dovedită în cazul nostru.
           În concluzie, majoritatea constatărilor lui V. Wollmann se confirmă prin noile cercetări. Dar este vorba de un complex mai extins, mai monumental şi mai bogat decât s-a presupus, o area sacra cu funcţionare sigură cel puţin în secolul al II-lea.
           Trebuie remarcat că de pe "Hăbad" provin nu mai puţin de patru inscripţii care menţionează un k(astellum) Ansi (?)Wollmann 1986, nr. 10, 11, 18, 23.. Tot la această formă de aşezare specifică dalmatinilorDaicoviciu 1961, 53-57; Ardevan 1998, 292-295. pare a se referi şi inscripţia dedicată lui Liber Pater în numele unui collegiumWollmann 1986, nr. 7; vezi IDR III/3, nr. 388..
           Nu mai există decât o singură altă atestare epigrafică a acestei comunităţi, şi anume inscripţia IDR III/3, nr. 422 din Alburnus Maior. Piesa este azi dispărută. Avem motive să credem că ea putea proveni tot din apropierea dealului HăbadWollmann 1986, 254. ; prin urmare, ea documentează aceleaşi realităţi, în acelaşi punct topografic.
           Aşadar, s-ar putea ca această aglomerare să fie situată tocmai în zona dealului Hăbad. În orice caz, area sacra cercetată acum putea foarte bine să-i fi aparţinut.
           Este interesant de remarcat că cercetările mai vechi nu au remarcat întotdeauna existenţa acestei localităţi în zona minierăLipsă în IDR I, 189-191 şi la Ardevan 1998, 292-295.. În schimb, s-a observat prezenţa unei populaţii omonime în Liburnia (Dalmatia de nord-est)Wilkes 1969, 211; Russu 1969, 167.. Aceşti Ansi (?) aveau o localitate cu nume problematicJOAI XII 1909, Bbl., 29-30; CIL III, 2887. : AnsiumWilkes 1969, 211. sau poate Ansis. Deşi existenţa acestei localităţi - în vecinătatea municipiului Corinium - este certă, nimic nu dovedeşte că ea însăşi ar fi ajuns municipiuCum crede Wilkes 1969, 211-212.. Putea foarte bine să fi fost o civitas peregrina.
           Credem că Ansi- din Dacia sunt colonişti minieri veniţi din zona acestei localităţi dalmatine. Cum cei atestaţi în provincia carpatică sunt peregrini, rezultă că şi comunitatea lor de origine trebuie să fi avut statut juridic peregrin. Ajunşi în Dacia, aceşti oameni se vor fi grupat, ca şi alţi colonişti (pe criterii etnice, religioase, dar şi juridice), formând un kastellumArdevan 1998, 292-293..
           Rămâne a se stabili numele acestei populaţii. Atestările epigrafice sunt fie abreviate (Ans), fie în forma AnsoIDR III/3, 422., AnsisWollmann 1986, nr. 18, 11. sau AnsiWollmann 1986, nr. 23.. Cum există un militar originar AnsioCIL III 2887., putem accepta forma Ansium pentru localitatea din DalmatiaWilkes 1969, 211.. Populaţia, tribul respectiv, trebuie să fi avut numele de AnsiRussu 1969, 167.. Iar atestările epigrafice din Dacia se pot întregi diferit:
           Wollmann 1985-1986, nr. 10, 11, 18: k(astellum) Ansis, la nominativ.
           Wollmann 1985-1986, nr. 23: k(astellum) Ansi(s), la nominativ (o literă a fost uitată de lapicid)
           IDR III/3, 422: ceea ce s-a citit k(astello) Anso ar putea fi de fapt k(astello) Ans(i)o (o literă a fost scăpată de transcriptorul modern).
           Prin urmare, putem fi siguri că din zona aşezării dalmatine Ansium au venit colonişti în Dacia, anume Ansi iliri, grupaţi în kastellum Ansis. Acest etnonim trebuie adăugat la istoria colonizării ilire în Dacia. Desigur, prin analogie cu alte cazuri cunoscute, numele lui putea fi consemnat şi în forma k(astellum) Ansi(ensium). Cercetarea prezentată acum pare a fi localizat tocmai area sacra a acestei comunităţi.

Note de subsol

27. Wollmann 1986, 25 de inscripţii au fost găsite în timpul săpăturilor de salvare întreprinse de acest autor în 1983, în timp ce alte două (nenumerotate în text) provin probabil din acelaşi complex.
28. CCA 2002, 261, 445, pl. 93.
29. Inscripţiile nr. 1, 2, 12 şi 15 descoperite în 1983.
30. După cum se ştie, criteriu foarte labil. Pentru toate aceste afirmaţii vezi Wollmann 1986, 288-295.
31. Noeske 1977, 316 sqq; Wollmann 1996, 172-179. Printre persoanele atestate, doar câteva pot fi datate după războaiele marcomanice (IDR III/3, nr. 390, 405, 413, 415, 416, 443).
32. Wollmann 1996, 46-47, 50, 52, 183-187, 206, 216-218.
33. Inscripţiile nr. 5, 14, 25.
34. Wollmann 1996, 167-168.
35. Vezi supra inscripţia nr. 2.
36. Wollmann 1986, 263, nr. 4.
37. Wollmann 1986, 264, nr. 5.
38. Wollmann 1986, 270, nr. 11.
39. Wollmann 1986, 276, nr. 16.
40. Wollmann 1986, 282, nr. 22.
41. De exemplu, hasta verticală curbată apare în litera B din inscripţia nr. 1 publicată mai sus, dar nu şi în piesa nr. 3. La fel stau lucrurile cu un R cu hasta verticală curbată de pe inscripţia noastră nr. 2, dar absent pe piesele nr. 1 şi 3. Anumite trăsături similare şi pe alte inscripţii de la Alburnus Maior (IDR III/3, nr. 383-385, 388-390, 402, 403, 406a, 406, 416).
42. Fenomen remarcat pe anumite inscripţii descoperite în 1983: nr. 1 (litera C), nr. 5 (litera A), nr. 7 şi 16 (litera L), nr. 18 (litera N), nr. 19 (litera R), nr. 20 (litera A), nr. 23 şi 25 (literele A şi S).
43. Wollmann 1986, 259-261, 271-272, 274-276, 290-293 (inscripţiile nr. 1, 2, 12, 15). Autorul insistă asupra apariţiei lor într-o zonă foarte restrânsă.
44. Analogii: IDR III/3, nr. 383, 384, 388, 393, 395, 402, 409.
45. Analogii: IDR III/3, nr. 385, 390, 392, 406.
46. Inscripţia nr. 14 are un coronament puternic deteriorat. Judecând după dimensiunile volutei păstrate, nu mai rămâne loc şi pentru fronton.
47. Analogii: IDR III/3, nr. 387, 394, 398, 399, 400, 403, 405a.
48. Piesa nr. 7 găsită în 2001 este un monument cu caracter nesigur (votiv ori funerar ?), care nu intră în aceste categorii.
49. Un exemplu: CIL III, 870 (vezi Ardevan 1998, 288).
50. Pentru gentiliciul Nasidius vezi Solin-Salomies 1988, 125; Onomasticon III, 95.
51. Pentru diferitele corporaţii din localitate vezi Ardevan 1998, 292-295.
52. Wollmann 1986, 257-258.
53. Wollmann 1986, 257-259, 288-289.
54. Wollmann 1986, 257-258.
55. Wollmann 1986, 256-258.
56. Wollmann 1986, 271.
57. Piesa nr. 1 între descoperirile din 2001, vezi mai sus.
58. Detaliu remarcat de S. Cociş.
59. Mari lucrări miniere moderne au bulversat localitatea în secolele XIX-XX (Wollmann 1996, 14-23, 143-146). În zilele noastre asemenea intervenţii s-au tot înmulţit. Puţin timp după 1984 o instalaţie de foraj a fost pusă în funcţiune pe Hăbad, şi activitatea ei a mai devastat o dată terasa (informaţie amabilă de la locuitori ai oraşului modern).
60. Mirkovic 1994, 345-346.
61. Wollmann 1986, nr. 10, 11, 18, 23.
62. Daicoviciu 1961, 53-57; Ardevan 1998, 292-295.
63. Wollmann 1986, nr. 7; vezi IDR III/3, nr. 388.
64. Wollmann 1986, 254.
65. Lipsă în IDR I, 189-191 şi la Ardevan 1998, 292-295.
66. Wilkes 1969, 211; Russu 1969, 167.
67. JOAI XII 1909, Bbl., 29-30; CIL III, 2887.
68. Wilkes 1969, 211.
69. Cum crede Wilkes 1969, 211-212.
70. Ardevan 1998, 292-293.
71. IDR III/3, 422.
72. Wollmann 1986, nr. 18, 11.
73. Wollmann 1986, nr. 23.
74. CIL III 2887.
75. Wilkes 1969, 211.
76. Russu 1969, 167.