Monedele
orașelor pontice
|
Prima
colonie greacă de pe teritoriul țării noastre, pe coasta de vest a Mării
Negre, a fost cea de la Histria, chiar dacă
cea mai veche mențiune se referă la Orgame (amintită la Hecataios, fiul
lui Hegesandros din Milet), unde nu există însă emisiuni cu numele cetății.
Cele mai vechi produse ale atelierului histrian sunt monedele vârf de
săgeată ("money but not coins"), turnate anume în tipare și
care nu au servit niciodată ca arme. De asemenea, săgețile de luptă
scoase din uz, cu vârful rupt intenționat și uneori cu manșonul umplut
cu plumb, sunt uneori și ele prezente în tezaure.
Ideea
mai veche că lingourile vârf de săgeată au fost create ca mijloc de
schimb premonetar, de sciți, traci sau geți, nu se mai poate susține
astăzi, întrucât ele nu părăsesc decât foarte rar zona litorală, iar
părerea că ele ar fi fost produse de greci special pentru comerțul cu
populațiile din preajmă are împotriva sa împrejurarea că ele s-au găsit,
uneori în cantități apreciabile, mai ales ca descoperiri izolate, în
așezările grecești de pe coastă (la Histria, Tomis și Niconia).
Ipotezei
unui centru unic, care ar fi fost la Histria, i-a fost opusă mai de
mult cea a unui mijloc de schimb specific mai multor colonii milesiene.
Recent, acest fel de a vedea lucrurile pare să aibă un început de confirmare
prin apariția unor lingouri-vârfuri de săgeți, normal mai târzii decât
primele, care au pe una dintre fețe roata ca simbol solar, ori litera
A, specifice respectiv Histriei și Apolloniei Pontice. Datorită simplității
procedeului de producere nu este exclusă posibilitatea unei producții
de a doua mână în centre grecești care n-au avut decât mult mai târziu
sau deloc ateliere monetare sau chiar de a treia mână în mediu barbar,
chiar dacă nu este încă dovedit, în ciuda prezenței unui tipar în tezaurul
de la Atja, din chora Apolloniei.
În ce privește
metrologia vârfurilor de săgeți, s-au făcut până acum câteva constatări
interesante, de natură să dovedească faptul că greutatea lor era departe
de a fi fost lasată la voia întâmplării.
După această
primă etapă, considerată monetară și nu premonetară, fiind vorba numai
de o altă formă decât cea obișnuită, ca și în cazul Olbiei dealtfel,
unde faimoșii "delfinași", emiși în paralel cu vârfurile de
săgeți, coboară până la nivelul primelor monede propriu-zise ("coins")
având pe ele litere, urmează la Histria emisiunea de monede de bronz,
tot turnate, cu roata și cu legenda ,
tranziția facând-o aici vârfurile de săgeți cu roata amintite mai sus.
Pentru începutul monedelor propriu-zise, s-au propus date cuprinse între
± 475 a. Chr. și 449 a. Chr. Din punct de vedere metrologic,
ansamblul seriei pare să desfidă o clasificare coerentă, dar cum emiterea
lor s-a prelungit, se pare, până către 350 a. Chr., n-ar fi exclus să
existe serii succesive, eventual de două nominaluri diferite.
Cele
mai cunoscute emisiuni histriene
sunt, fără îndoială, cele de argint, având două capete, dintre care
unul inversat, pe avers și vultur pe delfin pe revers. Dacă la o datare
a primelor emisiuni pe la sfârșitul veacului al VI-lea este pe cale
să se renunțe, momentul exact de introducere a acestui tip, care a făcut
carieră de durată, este încă în discuție, fiind vorba de date ce se
plasează ca extreme între circa 470 și 423 ori 405 a. Chr. Cele mai
vechi monede cântaresc circa 8,40 g, ceea ce ar părea să sugereze că
avem de-a face cu didrahme de etalon attic, după care a urmat, probabil,
o reducere spre 8 g, la emisiuni tot cu aspect arhaic. În ceea ce privește
decretul pentru liga delio-attică, greșit numit al lui Clearchos, la
care textul acestuia doar face referire, într-un context al carui sens
nu este perfect clar, în măsura în care prevederile sale privind interzicerea
emiterii și folosirea altor monede, decât cele ateniene, au fost aplicate
și lucrurile nu s-au mărginit doar la folosirea etalonului cetății,
Radu Ocheșeanu a apelat la cronologia înaltă, în cadrul căreia chiar
fixarea datei în 449 a. Chr. pare un exces de zel. Există însă și o
cronologie joasă, puțin înainte de 420 a. Chr., ce pare mai logică pentru
faza de declin a hegemoniei Atenei. În aceste condiții, datarea primelor
două serii cândva între cca. 450 și până puțin înainte de 420 a. Chr.
pare plauzibilă. O a treia serie (dacă cea de a doua există realmente),
în care se schimbă stilul capetelor și se reduce greutatea la ±
7,20 g, s-ar plasa pe la ± 400 a. Chr., ca apoi să urmeze două
lungi serii cu emisiuni abundente, ce au vârful ferm al diagramei greutăților
la cca. 6,80 g (până spre 300 a. Chr.) și apoi la cca. 5,80 g (până
în 313, eventual circa 280 a. Chr.). Ele continuă până la încetarea
emiterii acestui tip monetar, eventual cu o greutate ceva mai fluctuantă
în final.
Aceste monede
au avut o arie largă de circulație. Le găsim insistent prezente în tezaure
din Dobrogea românească și bulgarească, pe coasta de nord a Măarii Negre,
în Moldova și izolat în Muntenia și Oltenia, până în Tirolul de Sud,
în Italia, în Alto Adige, ori la sud de Balcani. Merită să notăm apariția
de monede histriene cu roata departe în est, în Crimeea, în chora Chersonesului
Tauric sau, departe în vest, în așezarea aponimă a culturii La Tène,
unde ea a fost confundată inițial cu o monedă celtică și unde este oricum
o prezență ciudată, precedând la o mare distanță în timp celelalte descoperiri
monetare, mult mai recente.
Deși există
păreri conform cărora data finală a monedelor de argint histriene de
tip tradițional s-ar situa spre mijlocul secolului al III-lea sau chiar
mai târziu, acestea nu au prea mari șanse să se dovedească întemeiate,
întrucât în Pontul Stâng s-a adoptat imediat sau foarte curând după
moartea lui Lysimach, regele grec al Thraciei, etalonul attic. Există
certitudinea că el a fost folosit și de atelierul monetar al Histriei,
stateri de tip Alexandru cel Mare aparținându-i fiind prezenți în inventarul
imensului tezaur de la Anadol. Aceste emisiuni, ce se prelungesc până
în ultimul sfert al secolului al III-lea, nu au fost prea numeroase,
cetatea părând a intra într-o perioadă de declin.
Pentru monedele
de bronz (bătute) ale cetății, după câteva foarte rare exemplare cu
roata, ce par să asigure tranziția la noul procedeu, dacă nu este cumva
vorba de un "remember" sensibil mai târziu, Constantin Preda
a stabilit o succesiune a adoptării lor: cu capul lui Apollo, cu capul
zeului fluvial Istros, cu capul lui Helios, cu capul lui Dionysos, cu
capul Demetrei și cu capul lui Hermes. Există și câteva emisiuni mai
greu de plasat, cum ar fi cele cu capul Athenei, în timp ce acele cu
Apollo pe omphalos par sa fie cele mai târzii, din epoca autonomiei,
emiterea lor părând să nu depășească anul 71 a. Chr., data înfrângerii
lui Mithridates VI Eupator, chiar dacă posibilitatea prelungirii lor
cu câteva decenii nu este încă exclusă cu desăvârșire.
Condițiile
specifice Histriei stau în calea unor încercări metrologice cât de cât
credibile, chiar dacă bronzurile atelierului ei ar fi fost bine clasificate
și s-ar fi evidențiat valorile nominale diferite. Excepție fac doar
cele din tipul cu capul lui Apollo, pe avers, și vultur pe delfin, pe
revers, care au avut șansa să fie descoperite într-un tezaur la Fedești,
com. Șuletea, jud. Vaslui. Greutățile limită sunt 2,16 g și 5,10 g,
iar pachetul majoritar se plasează între 3,26 g și 4,25 g, ceea ce ar
sugera deocamdată, în lipsa unei curbe a greutăților, o normă ponderală
de ± 3,75 g.
Cetatea
a emis, probabil cândva în secolul al II-lea, o serie scurtă de stateri
de aur de tip Lysimach
de etalon attic, după care, poate în paralel cu ultimele emisiuni de
bronz din perioada autonomiei, a produs din nou o cantitate mică de
stateri de același tip, de greutate redusă (mediana la ± 8,18
g), în calitate de aliată a lui Mithridates VI Eupator, pentru care
se cunoaște o singură pereche de ștanțe. După aceea, atelierul care
fusese în secolele VI-IV cel mai important de pe litoralul românesc
al Mării Negre și-a închis pentru multă vreme porțile, reluându-și activitatea
abia în timpul lui Antoninus Pius, și emițând, cu intermitențe, până
în vremea lui Gordian III. Producția sa a fost modestă cantitativ, monedele
emise în această perioadă fiind întâlnite mai insistent în nordul Dobrogei.
Pe lângă emisiunile cu efigiile împăraților romani și ale membrilor
familiei imperiale se cunosc rare emisiuni pseudo-autonome. Atelierul
a folosit cifrele grecești pentru a indica valorile nominale ale bronzurilor
sale (?, ?, G), însă pentru moment nu avem studii metrologice cât de
cât circumstanțiate referitoare la monedele din perioada Imperiului
roman.
Bibliografie:
Gheorghe Poenaru Bordea,
Emisiunile monetare ale atelierelor grecești de pe litoralul românesc
al Marii Negre (sec. VI î. Hr. - III). Un stadiu al problemei, în
130 de ani de la crearea sistemului monetar românesc modern, București,
1997.
Atelierul
de la Tomis și-a deschis porțile pe la 260 a. Chr. Există câteva tetradrahme
de tip Alexandru cel Mare de etalon attic ce i-au fost atribuite, dar
cetatea, în ciuda unor păreri mai vechi, nu a emis stateri de aur în
a doua jumătate a secolului al III-lea. În schimb, atelierului i-a fost
atribuit un stater tip Lysimach de stil bun, postum, dar destul de timpuriu,
fără trident ornat cu delfini în exergă. Pentru monedele de bronz
din perioada autonomiei
poate fi considerată în linii generale corectă clasificarea din corpus-ul
realizat de K. Regling. Lipsesc până în prezent studii metrologice de
detaliu.
Atelierul
tomitan a emis abundent stateri de aur de tip Lysimach târzii
, inițial de greutate apropiată de etalonul attic, redusă apoi și prezentând
o mediană de ± 8,25 g. Dacă doar ultimele aparțin vremii lui
Mithridates VI Eupator, iar primele s-ar plasa înainte de intervenția
sa pe coasta de vest a Pontului Euxin, așa cum s-a propus recent și
pentru Callatis, rămâne de văzut în viitor. Oricum, la ultimele serii,
chiar dacă la Tomis este atestată doar o ștanță de avers în plus față
de Callatis, numărul exemplarelor cunoscute este aproape dublu, ceea
ce ar indica mai degrabă o utilizare a ștanțelor mai aproape de potențialul
maxim, decât o situație întâmplatoare.
La începutul
secolului I a. Chr. atelierul tomitan devenise cel mai important de
pe coasta de apus a Mării Negre, poziție confirmată din plin în epoca
imperială, când el este cel dintâi din zonă care își reia activitatea
(încă din vremea lui Augustus). Aceasta va continua, fără pauze notabile,
intensificându-și activitatea de la Commodus și mai ales de la Septimius
Severus, până la închiderea atelierului în timpul domniei lui Filip
Arabul. Emisiunile sale sunt prezente în întreaga Dobroge, spre est,
până la IŸevsk, în zona munților Ural, spre sud până dincolo de Balcani
(izolat, dar și în numeroase tezaure), cu mențiunea că o emisiune de
la sfârșitul epocii elenistice s-a descoperit la Delos, spre vest, în
Muntenia și Dacia romană, și chiar mult mai departe, în Germania, în
Italia (în Veneto), iar în nord-vest, în Marea Britanie. Studii metrologice
de detaliu lipsesc până acum, deși potențialul este și aici foarte mare,
circa 3000 de exemplare în imensul tezaur de la Mangalia descoperit
în 1960 și peste 700 în tezaurul de la Tomis (Grăniceri), încheiat la
Severus Alexander.
Bibliografie:
Gheorghe Poenaru Bordea,
Emisiunile monetare ale atelierelor grecești de pe litoralul românesc
al Marii Negre (sec. VI î. Hr. - III). Un stadiu al problemei, în
130 de ani de la crearea sistemului monetar românesc modern, București,
1997.
Cel
de al doilea atelier monetar de pe litoralul românesc al Mării Negre,
ca dată de deschidere, este cel al cetății Callatis. Sunt cunoscute,
dintr-o primă fază în care a utilizat tipuri proprii, drahmele
și hemidrahmele, la care se adaugă o altă diviziune, printr-un exemplar
unic din colecția George Severeanu, mai greu de definit și din cauză
că este fragmentar, ce ar putea fi un diobol. Toate au capul lui Heracles
tânăr pe avers și numele cetății pe revers. Deși metrologic emisiunea
este sensibil mai greu de definit decât cele ale atelierului de la Histria,
între altele din lipsa unui tezaur reprezentativ (doar rar sunt reprezentate
în tezaure), ca și a numărului relativ mic de exemplare recenzate până
în prezent, se pare că s-a utilizat etalonul persic, destul de răspândit
în zona Mării Negre în ultimele decenii ale secolului al IV-lea. În
ciuda încercării recente de a o plasa între 280-250 a. Chr. (M. Price),
o datare între circa 330-300 a. Chr., eventual până în 280 a. Chr.,
ar fi mai potrivită. Dacă pentru Odessos se acceptă ca dată a primelor
emisiuni cu tipurile lui Alexandru cel Mare de etalon attic circa 280
a. Chr., nu există motive pentru ca la Callatis debutul acestora să
se producă trei decenii mai târziu, mai ales în situația în care se
cunoaște o serie de stateri fără siglă, comună ambelor cetăți, care
în mod normal este cea mai veche dintre ele.
Atelierul
de la Callatis a emis o serie abundentă de stateri
, destul de numeroase tetradrahme de tip Alexandru cel Mare și sporadic
drahme în etalon attic. Staterii sunt, dealtfel, masiv prezenți în tezaurele
de la Anadol, Mărășești și Dăeni, sporadic la Kizakli, cei recenzați
având majoritar o greutate efectivă de ± 8,45 g, iar atelierul
pare să fi fost între circa 280-225 a. Chr., poate chiar mai târziu,
cel mai important din zonă, depășindu-l larg ca producție pe cel de
la Histria.
Dacă, în
ce privește monedele de bronz, o schiță de succesiune pentru perioada
autonomiei s-ar prezenta: cap Heracles
, cap Dionysos/panteră sărind și în paralel cap Demetra/cunună
de spice
, cap Apollo/trepied
și cap Dionysos/cunună de iederă
, cap Artemis și cap Hermes, după care ar urma cele cu capul Athenei,
surprinzând și contemporaneitatea unor perechi de tipuri de nominal
diferit, pentru care cronologia relativă este perfect asigurată prin
contramărci, este foarte adevărat că deocamdată doar pentru două tipuri
contemporane între ele s-au publicat observații metrologice. Este vorba
despre tipurile cu Dionysos/panteră sărind și Demetra/cunună de spice,
care au avut șansa să fie descoperite împreună într-un mic tezaur monetar
la Mangalia în 1968. Chiar dacă cele mai ușoare exemplare din nominalul
greu și cele mai grele din cel ușor se suprapun, este clar că tipul
greu are o medie la circa 8 g, iar cel ușor la circa 6 g, jocul ponderilor
fiind în ambele cazuri circa 2,50 g.
Atelierul
din Callatis emite și numeroși stateri de tip Lysimach, unii timpurii,
în continuarea celor de tip Alexandru cel Mare, alții târzii
, cu trident ornat cu delfini în exergă. Recent s-a propus ca emiterea
primilor să fie plasată pe la mijlocul secolului al II-lea, iar cei
târzii să fie puși în legătură cu dominația lui Mithridates VI Eupator
în Pontul Stâng. Foarte recent au fost reluate în studiu și tetradrahmele
de tip Lysimach emise la Callatis tot în etalonul attic, împărțite în
două serii, una datată între circa 180-190 a. Chr., cealaltă între circa
110-90 a. Chr.
În vremea
Imperiului roman, după o emisiune destul de bizară din vremea lui Nero,
atelierul se redeschide și emite destul de regulat, de la Antoninus
Pius la Filip Arabul, intensificându-și activitatea de la Commodus și
mai ales de la Septimius Severus. Ele se găsesc în număr apreciabil
mai ales în sudul Dobrogei și mai rar în alte zone, cu mențiunea însă
că apar sporadic și în descoperirile monetare de la sud de Balcani.
Pentru moment lipsesc studiile metrologice, chiar dacă potențialul este
sensibil mai ridicat și de mai bună calitate decât în cazul Histriei,
măcar pentru nominalurile mari, din care numai marele tezaur descoperit
la Mangalia oferă spre studiu circa 3600 de exemplare.
Bibliografie:
Gheorghe Poenaru Bordea,
Emisiunile monetare ale atelierelor grecești de pe litoralul românesc
al Marii Negre (sec. VI î. Hr. - III). Un stadiu al problemei, în
130 de ani de la crearea sistemului monetar românesc modern, București,
1997.
Implicarea
directă a Macedoniei în politica și economia regiunilor de la Dunărea
de Jos va avea drept consecință imediată atragerea pe o scară mai largă
a lumii geto-dace în sfera schimburilor cu sudul greco-macedonean și
tracic. Acest cadru general politico-economic va favoriza pătrunderea
în mediul geto-dacic a unei însemnate cantitați de monede, în special
emisiuni ale regilor Filip II
și Alexandru cel Mare
și destul de sporadic ale lui Filip III Arideul și Lysimach. Numeroasele
tezaure descoperite în spațiul balcanic și carpato-danubian au permis
să se afirme că atelierele macedonene de la Pella și Amphipolis ar fi
emis monede special pentru lumea tracă, inclusiv cea geto-dacă, mediu
în care emisiunile respective s-au bucurat de o favoare cu totul deosebită.
Așa se explică larga lor răspândire și întrebuințare în regiunile amintite.
Bibliografie:
Constantin
Preda, Istoria monedei în Dacia preromană, București, 1998.
Alte
monede grecești și macedonene
|
Paralel
cu monedele orașelor grecești de pe coasta dobrogeană a Mării Negre,
pătrund în teritoriile geto-dacice, în proporții și regiuni diferite,
o serie de monede ale unor centre grecești, atât din regiunile Pontului
Euxin (Olbia, Tyras, Chersonesul Tauric, Panticapeum, Dionysopolis
, Odessos, Mesembria
, Apollonia Pontica, Byzantion etc.), cât și din zone mai îndepărtate
(Cyzic etc.), precum și emisiuni din lumea tracă. În general, aceste
monede, în raport cu cele emise de orașele vest-pontice și cu cele macedonene,
sunt apariții izolate, unele chiar întâmplătoare, și nu se constituie,
fiecare în parte, ca un proces important de circulație în Dacia. Toate
la un loc, făcând abstracție de locul și perioada lor de emitere, însumează
totuși un număr însemnat, deloc de neglijat, și pot oferi indicii prețioase
ale relațiilor lumii geto-dace, directe sau mai degrabă indirecte, cu
centrele emitente.
Pe masură
ce monetăria geto-dacică de tip greco-macedonean începe să-și reducă
din capacitate și activitate între finele sec. II și începutul sec.
I a. Chr., într-o perioadă în care viața economică, culturală și social-politică
din Dacia cunoaște un important reviriment, intrând în faza sa "clasică"
de dezvoltare, pătrund și circulă în lumea geto-dacilor trei importante
categorii de monede, tetradrahme ale provinciei Macedonia Prima, din
orașul Thasos și drahme din orașele de pe coasta Mării Adriatice, Apollonia
și Dyrrhachium
. Este vorba de emisiuni de argint, cu o largă arie de circulație în
Europa de sud-est. Pătrunderea romanilor în Balcani și tendința acestora
de a atinge treptat linia Dunării și țărmul de vest al Mării Negre,
i-a adus pe aceștia în contact direct cu lumea greco-macedoneană și
tracă, iar ceva mai târziu, spre finele sec. I a. Chr., și cu cea a
geto-dacilor. Consecvenți politicii lor de respect față de civilizația
grecească și interesați în promovarea relațiilor cu popoarele din Balcani
și de la Dunăre, romanii au îngăduit și încurajat emiterea de monede
proprii în orașele grecești și macedonene, evidențiindu-se în mod deosebit
cele din centrele mai sus menționate.
Cele mai
multe monede de tipurile amintite au circulat în Tracia, Dacia și parțial
în regiunile illirice și pannonice. Începutul pătrunderii lor în Dacia
se plasează cel devreme către finele sec. II a. Chr. O bună perioadă
de timp, corespunzătoare în principal primei jumătăți a sec. I a. Chr.,
monedele respective circulă concomitent, găsindu-se adesea în tezaure
comune. Cele care apar la un loc în tezaure în mod destul de frecvent
sunt tetradrahmele din Macedonia Prima și din Thasos, mai rar fiind
asociate și cu drahme din cele două orașe adriatice.
Bibliografie:
Constantin
Preda, Istoria monedei în Dacia preromană, București, 1998.
Monedele
dacice și scitice
|
Monetăria
geto-dacică de tip greco-macedonean sau de tip Filip II, cum este ea
denumită, alături de cea celtică, cu care se înrudește, formează unul
dintre cele mai interesante capitole ale numismaticii antice.
Apărută
și dezvoltată în afara limitelor lumii greco-romane, dar sub influența
acesteia, numismatica geto-dacică, acum destul de bine delimitată de
cea celtică, cu care a fost confundată, se caracterizează printr-o mare
varietate de tipuri monetare, deosebindu-se între ele în funcție de
locul și data lor de emitere. Prototipul l-au constituit tetradrahmele,
în special cele emise postum, ale regelui macedonean Filip II, care
au pe avers efigia lui Zeus cu barbă și cunună de lauri, iar pe revers
un călăreț și legende cu numele dinastului macedonean. Primele serii
monetare, realizate direct după original, păstrează multe dintre trăsăturile
principale ale reprezentărilor originale, precum și părți sau numai
litere din legendă. Treptat, în timp, acestea se depreciază, ajungând
în faza finală doar la redări cu totul schematice, iar resturile din
legendă dispar complet. Deprecierea stilului se asociază cu aceea a
titlului argintului și cu scăderea simțitoare a greutății.
Bibliografie:
Constantin
Preda, Istoria monedei în Dacia preromană, București, 1998.
Monedele
romane republicane |
Prin
numărul, frecvența și larga lor răspândire, denarii romani republicani
reprezintă principala categorie de monede de pe piața geto-dacică din
sec. I a. Chr. În rândul acestora trebuie să avem în vedere și prezența
copiilor identice de tip Tilișca realizate de geto-daci.
Potrivit
unor studii, denarul se introduce în monetăria romană de argint către
finele sec. III, probabil prin anii 213-211 a. Chr., după alții chiar
ceva mai târziu, începând cu anul 187 a. Chr. Este cea mai răspândită
monedă din lumea antică dinaintea epocii imperiale. Pe avers este redat
frecvent capul zeiței Roma, mai ales în prima etapă. Mai rar apar și
efigiile lui Apollo, Bachus, Junona, Diana etc. Pe revers se întâlnesc
frecvent biga, triga, quadriga și Dioscurii, la care se adaugă o serie
de simboluri, scene din istoria și mitologia romană, însoțite de numele
magistraților monetari, adesea monogramat.
Denarul
avea o greutate teoretică de 3,90 g. Din analiza descoperirilor rezultă
că cele mai multe monede au de regulă greutăți ceva mai scăzute.
Principalele
ateliere au funcționat la Roma. Apoi au fost înființate și alte centre
în Italia, Spania, Gallia și în Orient, pe măsura extinderii stăpânirii
romane și înființarea de noi provincii, atât în vest, cât și în est.
Monedele romane din epoca Principatului
Monedele imperiale
|
Sistemul
monetar roman imperial a fost creat Augustus. Acesta a restaurat puritatea
denarului, a extins producția de aurei, a creat noi nominaluri de bronz,
a reorganizat monetăriile și a extins folosirea monedei romane și a
sistemelor de recunoaștere.
În vârful
ierarhiei descrescânde se găsea aureus-ul, dar cheia sistemului monetar
creat de Augustus era denarul, moneda de legătură pe care puteau fi
schimbate toate celelalte nominaluri, inclusiv cele provinciale și orășenești.
Rata de schimb dintre nominaluri era stabilită prin decret imperial.
Succesul
sistemului monetar augustan se datorează în primul rând creșterii economice
stimulate de pacea romană, dar încrederea publică i-a asigurat triumful,
monedele romane fiind acceptate în provincii. De asemenea, ridicarea
impozitelor și taxelor sub formă de monedă a condus la răspândirea pe
scară largă a monedei romane. Moneda însăși a contribuit la creșterea
economică, facilitând tranzacțiile.
Iconografia
republicană a fost subtil abandonată, fiind înlocuită cu reprezentări,
artistic realizate, ce voiau să facă din împărat și familia sa păstrătorii
tradițiilor romane.
Sistemul
bimetalist fusese creat de Caesar
în 47/46 a. Chr. Augustus revine la acest sistem prin 30 a. Chr.
1
aureus = 1/40 libră
1 denar
= 1/84 libră
Aureii
și denarii aveau același design, fiind uneori bătuți cu aceleași ștanțe.
și aureus-ul și denarul aveau fracțiuni - quinarius.
Rata de
schimb era:
1 aureus = 25 denari / 1 g aur = 12 g
argint
Numai
aureii din metal pur erau considerați demni de a fi făcuți cadou de
către împărat (nu AR sau AE).
Puritatea
denarului scăzuse în ultimii ani ai republicii la cca. 92 %. Augustus
a revenit la standardul tradițional de 97,5 - 98 % AR. Până în anul
64, argintul provenit din monetăriile spaniole sau din monede mai vechi
era rafinat până ajungea la standardul dorit.
Aureii și
denarii erau bătuți după același standard, indiferent dacă erau emiși
de monetarii senatoriali (din 23 a. Chr. își reluaseră activitatea în
manieră republicană, punându-și numele pe monede) sau de monetăria imperială,
care l-a însoțit pe Augustus până când el a stabilit-o la Lugdunum,
în anul 15 a. Chr.
În timp
ce denarii noi erau cu scrupulozitate menținuți la standardul republican,
cei vechi, emiși la mijlocul secolului al II-lea a. Chr. erau în continuare
în uz, constituind peste jumătate din numărul monedelor de argint aflate
în circulație, până la reforma lui Nero.
La scurt
timp după anul 23 a. Chr., Augustus a instituit la Roma noul sistem de
nominaluri de bronz. Se foloseau două aliaje.
sestert
= 25 g, dupondius = 12,5 g - orichalcum (20-25 % Zn)
as = 11
g, quadrans = 3 g - cupru
Aceste
patru nominaluri au avut menirea de a facilita tranzacțiile mărunte.
Iconografia
monedelor de bronz reflectă o manieră republicană. Sesterții și dupondii
au pe avers o cunună din frunze de stejar etc., iar pe revers sigla
S C ("din decizia Senatului"), într-o cunună de lauri. Așii,
de asemenea, prezintă S C pe revers.
Numele monetarilor
și sigla S C erau folosite pentru a spori încrederea în moneda respectivă.
Sesterții și dupondii nu au purtat portret imperial până la Tiberius.
Asul augustan
a devenit cea mai uzuală monedă în Italia și în provinciile occidentale.
În anii 8-12 p. Chr., când iconografia imperială începe să domine, așii
poartă portretele lui Augustus și Tiberius .
Numele imperiale înlocuiesc pe cele ale magistraților dar sigla S C
a fost păstrată, deși ca un element subordonat în design, pentru că
romanii acceptaseră literele respective ca pe o garanție a valorii de
schimb a bronzurilor contra aur sau argint.
Guvernarea
imperială, care bătea monedă într-un număr nemaiîntâlnit, a atins un
la fel de mare succes în distribuirea banilor. Pentru motive de securitate,
atelierele imperiale au fost concentrate în două monetării centrale,
la Roma și Lugdunum, iar după 64 numai Roma a bătut monedă imperială.
Conducerea imperiului avea posibilitatea, în vremurile normale, să asigure
o aprovizionare constantă a provinciilor cu monedă, fără a avea nevoie
de o rețea de monetării, până la Gordian III. Filiale ale monetăriei
principale în provincii au fost folosite în timpul războaielor civile.
Vespasian
a emis aurei și denari într-o monetărie care a lucrat succesiv la Alexandria,
la Antiochia și la Efes (69-73), iar Pescenius Niger (193-194) și Septimius
Severus au improvizat monetării la Antiochia, respectiv la Laodicea
ad Mare.
O și mai
mare dovadă a geniului fiscal imperial și a organizării monetare a fost
penetrarea bronzurilor în majoritatea regiunilor lumii romane, în sec.
I-II p. Chr. La sfârșitul sec. II a. Chr. și la începutul sec. I a.
Chr., multe orașe din Spania, nordul Africii și din lumea greacă, începuseră
să bată propriile monede de bronz, ca versiuni locale ale emisiunilor
romane folosite ca fracțiuni ale denarului. Această diviziune a muncii
s-a dovedit a fi practică, pentru că era mai ieftin să se producă monedă
în monetării provinciale și orășenești, decât să fie transportată în
provincii. Augustus a continuat această practică în Orient, unde, în
următoarele trei secole, majoritatea orașelor grecești au bătut cea
mai mare parte a bronzurilor pe care le foloseau. Augustus a sprijinit
mai multe sisteme monetare provinciale, de factură romană.
Pentru aproape
100 de ani (30 a. Chr. - 64 p. Chr.), împărații din dinastia Iulia-Claudia
nu au intervenit asupra standardului augustan, Tiberius chiar îmbunătățind
puțin finețea denarului. În anul 64, Nero
- sub presiunea datoriilor contractate din cauza războiului dezorganizat
din Armenia, a reconstruirii Romei după incendiu și a propriilor extravaganțe
- a făcut prima devalorizare majoră începând de la cel de-al doilea
război punic. Sistemul augustan a reușit să susțină efortul financiar.
Devalorizarea a constat în reducerea greutății tuturor nominalurilor
și în reducerea titlului monedei de argint. Aureus-ul a fost redus de
la 1/40 la 1/45 libră. De nerăbdare, Nero a transformat în monedă ofrande
de aur și chiar a căutat comori îngropate. Aplicând lecția oferită de
manipularea metalului tetradrahmelor egiptene, Nero a devalorizat denarul
cu cca. 20 %. Greutatea acestuia a fost redusă cu 1/8, de la 1/84
la 1/96 libră, iar titlul de la 98 % la 93 % AR. 1.000.000 de denari
vechi, obținuți din taxe, erau transformați în 1.200.000 denari noi.
Profiturile lui Nero au fost mai mari pentru că el a cerut taxele în
monedă grea și neuzată, în timp ce piesele uzate ori le refuza, ori
le accepta la greutate. Mai mult decât atât, mulți denari au fost bătuți
deliberat mai ușori, astfel încât se ajungea la o devalorizare cu 25
%. De asemenea, Nero a abandonat, cel puțin temporar, schema lui Augustus
pentru monedele de bronz, menținând numai două nominaluri - pe cele
de orichalcum (sestert și dupondius). Nominalurile de cupru (as, quadrans)
au fost temporar abandonate.
Războiul
civil din anii 68-69 a asigurat triumful standardului neronian, pentru
că nici unul dintre pretendenții la tron nu își permitea luxul unei
reforme care să revină la standardul lui Augustus. În 68, Galba, dispunând
de bogățiile minerale ale Spaniei, a bătut primii săi denari cu un titlu
mai ridicat, puțin sub cel al monedelor lui Augustus (96,5 %). Monetăria
sa improvizată la Tarraco bate aurei și denari înfățișând mai întâi
valori republicane, după care portretul și titlurile împăratului, în
momentul în care și-a asumat purpura imperială. Ajuns la Roma, Galba
produce masiv bronzuri și denari, dar de această dată după sistem neronian
(93 % AR). În anul 69, Otho
și Vitellius au adoptat fiecare sistemul neronian, deși generalii lui
Vitellius, în marșul spre Italia, au bătut denari mai buni (95 % AR),
ori la Lugdunum, ori în ateliere militare mobile. În anul 70, Vespasian
a raportat senatului că, pentru a preveni o criză a tezaurului are nevoie
de 10 miliarde de denari, de cca. 15 ori mai mult decât cea mai mare
sumă despre care se știe să fi fost vreodată în tezaur.
Vespasian
a mai redus puțin titlul denarului - până la 89 % AR - a exploatat minele
provinciale și a instituit noi taxe (și Titus
face la fel). Întrucât veniturile variau considerabil de la an la an,
mulți denari ajungeau să aibă un titlu și mai mic decât cel stabilit
(până la 80 % AR).
Deși au
existat câteva reforme, în timpul împăraților Domitian
, Traian
sau Antoninus Pius
, până în a doua jumătate a secolului al II-lea p. Chr. nu au avut loc
schimbări majore în ceea ce privește greutatea sau titlul monedelor
imperiale de metal prețios.
Războaiele
cu parții și germanii l-au determinat pe Marcus Aurelius
să scadă titlul denarului până la 79-80 %.
Commodus
și-a finanțat destrăbălarea cu mai multe devalorizări, scăzând cu 1/12
greutatea denarului (de la 3,41 g la 3,10 g), care va fi bătut de acum
la 1/104 libră.
Septimius
Severus
și Caracalla
au devalorizat denarul pentru a finanța războaiele și pentru a construi
mari edificii. Mărirea soldelor sub Severus sugerează că devalorizarea
fusese făcută cu scopul de a spori cantitatea de denari existentă, cu
o treime sau chiar cu jumătate.
Deși fiecare
devalorizare determina creșterea salariilor și a prețurilor, pe termen
lung acestea aduceau un important beneficiu. În timpul războaielor împărații
considerau că este periculos să nu devalorizeze. Septimius Severus îi
sfătuia pe fiii săi să aibă grijă de soldați, iar de ceilalți să nu
le pese, și și-a pus în practică sfatul reducând titlul denarului și
crescând soldele.
Împărații
care au îmbunătățit titlul denarului (Pertinax
, Macrinus și echipa senatorială din 238) au pierdut loialitatea armatei
și au sfârșit tragic.
În anul
213, Caracalla a rebătut aurei și denari ca să plătească imensele sume
ce reprezentau soldele, salariile și costurile războiului cu parții.
El a redus titlul denarului la 50 % și greutatea aureusului de la 1/45
libră la 1/50 libră. Aceste măsuri au pus la încercare răbdarea populației,
dar Caracalla a făcut un pas și mai riscant în anul 215, când a introdus
antoninianul. Noul nominal, purtând un portret distinctiv, cu cunună
radiată, circula ca un dublu-denar deși cântărea doar cât 1 1/2 denari.
Întrucât
un antoninian avea numai 80 % din conținutul de argint a doi denari,
tezaurizarea masivă a denarului a amenințat cu explozia prețurilor și
a ratelor de schimb.
Elagabal
, dându-și seama de primejdia menținerii denarului în competiție
cu dublul său devalorizat, renunță la baterea antoninianului, dar menține
standardele pentru denar și aureus.
Severus
Alexander a restaurat reputația monedei imperiale, crescând titlul denarului
și bătând prima cantitate substanțială de sesterți și ași după câteva
decenii. Producția de bronzuri fusese redusă în a doua jumătate a secolului
al II-lea și în primii ani ai secolului al III-lea (161-215). Deși bronzurile
severiene târzii nu sunt la fel de frumoase ca sesterții lui Traian,
Hadrian sau Antoninus Pius, ele erau bine gravate, bătute pe flanuri
de greutate și dimensiuni similare cu acelea.
Împărații
Severi au refăcut mult din splendoarea Romei. Ei au păstrat rata de
schimb stabilită de Augustus, deși marile cheltuieli de război i-au
obligat să apeleze la devalorizare. Severus Alexander a emis aurei din
aur pur dar ei cântăreau 1/50 libră. Denarul avea numai 40 % din conținutul
de argint al monedei augustane, dar el încă circulă și se schimbă pe
aurei și bronzuri la aceeași rată. Prețurile erau duble sau triple față
de cele de la începutul secolului I, dar inflația crescuse probabil
concomitent și proporțional cu scăderile de titlu ale denarului, astfel
încât în anul 235 populația încă avea încredere în valoarea acestui
nominal. În următorii 20 de ani, împărații au finanțat războaiele civile
și de frontieră din revalorizarea monedei de argint, astfel încât denarul
ajunge la 253 o mizerabilă monedă de billon.
Devalorizarea
a compromis încrederea publică. Panica a determinat o spirală inflaționară
fără precedent. Împărații, în timp ce erau angajați simultan în mai
multe războaie, în Orient și la frontiera nordică, au făcut greșeli
care au condus la o criză fiscală și economică ce a dinamitat nu numai
pacea romană ci și fundamentul civilizației clasice.
Odată cu
venirea la tron a lui Gordian III
, antoninianul se impune, devenind principalul nominal pentru argint
până la reforma lui Aurelian. Deși se bate foarte rar, denarul este
încă majoritar în circulație, mai ales cel de la Severi (Elagabalus,
Severus Alexander). Această situație se înregistrează până în timpul
domniei lui Traianus Decius
, moment în care denarii încep să dispară din tezaure.
Confruntată
cu multe alte probleme importante, puterea centrală nu mai poate controla
eficient procesul de producere a monedei de argint. Stocul de metal
prețios se pierde în monede cu titlu foarte mic, bătute într-un număr
crescând de ateliere, devenind mai rentabilă obținerea argintului din
minereu, decât din retopirea emisiunilor anterioare.
Apogeul
crizei monetare se înregistrează în timpul lui Claudius II Goticul.
Antoninianul cântărește în mod frecvent sub 3 grame, iar titlul ajunge
până la 1,9 % argint. În interiorul unora dintre ateliere (ex. Roma)
se înmulțesc fraudele, fiind emise monede tot mai jalnice din punct
de vedere calitativ (cântărind în jur de două grame).
Separat
de Imperiul roman, dar păstrând tradiția, uzurpatorii din Gallia au
bătut monedă proprie. Nu se știe sigur dacă primele monede ale lui Postumus
au fost bătute la Colonia, dar cu siguranță ele au fost realizate de
același gravor care lucrase pentru Saloninus, căruia îi revenise controlul
regiunii renane. Aureolus a emis monede în numele lui Postumus la Mediolanum.
Este interesant de remarcat că în Gallia titlul monedei de argint era
mai mare decât în restul imperiului. Titlul mai ridicat precum și reintroducerea
monedei grele de bronz erau două mijloace prin care uzurpatorii gallici
încearcau să pozeze în continuatori ai tradiției romane clasice.
Domnia lui
Aurelian marchează începutul unei perioade de reviriment politic și
militar în Imperiu. Beneficiind de rezultatele unor măsuri luate de
înaintașii săi (Gallienus
și Claudius II), dar mai ales acționând energic, Aurelian a refăcut
unitatea Imperiului, a respins atacurile barbarilor și s-a preocupat
de redresarea social-economică a statului, puternic afectat în timpul
anarhiei militare.
Aurelian
și-a dat seama de lipsa de credit și de nivelul deosebit de scăzut la
care se afla moneda romană, hotărând necesitatea reabilitării ei. Prima
acțiune importantă în acest sens a fost închiderea atelierului din Roma
în anul 271. În consecință, izbucnește răscoala lucrătorilor monetari.
În scurt timp răscoala e reprimată, iar personalul exilat în ateliere
provinciale.
Însănătoșirea
monedei s-a făcut treptat, urmărindu-se de la început păstrarea unei
greutăți și a unui titlu stabile. Concomitent, piesele încep să aibă
un aspect mai acceptabil.
Principalul
nominal rămâne antoninianul, bătut în cantitate mare de un număr sporit
de ateliere. Se emit și monede de aur (aurei) sau de bronz (sesterți,
dupondii), dar sunt foarte rare și nu au un rol important în viața economică
a Imperiului.
Precedată
de unele măsuri mai timide, reforma din aprilie-mai 274, a pus capăt
(relativ) deprecierii monedei și fraudelor flagrante care au condus
la perturbarea sistemului monetar roman la mijlocul secolului al III-lea.
Printr-un
program iconografic bine stabilit, asociat cu un sistem strict de marcare
a monetăriilor și officinelor, puterea centrală controlează îndeaproape
procesul de producție a monedei la nivelul întregului Imperiu.
Reforma
lui Aurelian poate fi văzută ca o revenire la situația din timpul lui
Caracalla. Deși greutatea denarului și a noului antoninian (aurelianus)
este mai mică decât cea înregistrată cu 60 de ani înainte, raportul
dintre cele două nominaluri este aproximativ același. Reforma restaurează
în fond sistemul monetar tradițional trimetalist (aur, argint și bronz);
totuși în timpul domniei lui Aurelian numai monetăria din Roma emite
toate nominalurile stabilite.
Raportul
dintre nominaluri este următorul:
1
aurelianus = 2 denari VSV = 2 antoninieni = 2 denari communes
1 argenteus
= 20 aureliani = 40 denari communes
1 aureus
= 20 argentei = 400 aureliani = 800 denari communes
1
libră argint = 80 argentei = 1600 aureliani = 3200 denari communes
1 libră
aur = 50 aurei = 1000 argentei = 40000 denari communes
Aurelianus-ul
se menține, în normele stabilite de Aurelian, până la reforma lui Diocletian.
Conținutul de argint în aureliani nu coboară sub 2,5%, dar nici nu urcă
peste 5%. Greutatea teoretică era de 3,89 g, dar de obicei piesele cântăresc
mai puțin. Tacitus și Florian au emis și dublii aureliani, marcați XI.
Conținutul de argint era dublu față de aurelianii normali și pentru
o mai bună diferențiere, împăratul era înfățișat pe avers purtând o
dublă cunună radiată. Probus a renunțat la acest nominal, dar revine,
în timpul lui Carus și a fiilor acestuia, Carinus și Numerian.
Extinderea
stăpânirii romane în vremea lui Augustus până la Dunăre a creat un nou
cadru al relațiilor daco-romane, care vor fi de acum înainte directe
și complexe. Pe lângă caracterul lor comercial și cultural, deja existent
în anumite forme, acestea vor îmbrăca acum aspecte politice evidente,
care se vor amplifica treptat până vor atinge nivelul marilor conflicte
de la finele sec. I și începutul sec. II p. Chr.
Drept consecință
a noii situații create la Dunăre, dată fiind acum vecinătatea imediată
a romanilor, era de așteptat ca numărul monedelor romane pătrunse pe
piața dacică să fie, dacă nu mai mare, cel puțin la fel de ridicat ca
și cel al denarilor republicani din perioada anterioară. Datele de care
dispunem nu confirmă însă așteptările. Din a doua parte a domniei lui
Augustus numărul monedelor imperiale scade simțitor. Tezaure care să
aparțină în mod cert sec. I p. Chr. sunt destul de puține, iar monedele
izolate apar și ele în proporții destul de reduse.
Situația
se schimbă însă la începutul secolului al II-lea.
După integrarea
Dobrogei și apoi a unei părți din Dacia în Imperiu, circulația monetară
în aceste teritorii a căpătat un caracter roman provincial. Alături
de monedele imperiale de aur, argint și bronz, întâlnim în circulație
emisiuni provinciale, mai ales de bronz și, într-un număr din ce în
ce mai mic, denari republicani.
Emisiunile
provinciale au circulat mai ales în partea răsăriteană a Imperiului
roman, unde exista o tradiție îndelungată în ceea ce privește folosirea
monedei.
Spre sfârșitul
secolului I a. Chr. majoritatea orașelor importante din bazinul Mării
Mediterane au bătut monede cu numele lui Augustus.
În Occident,
cele mai prolifice ateliere au fost în Spania, unde au emis monedă în
primul rând coloniile romane. Producția monetară provincială în această
zonă a început să scadă sub Tiberius și dispare la începutul domniei
lui Claudius I.
În Orient,
și după cucerirea romană, s-au păstrat obiceiurile monetare locale,
diferența fiind că pe aversul pieselor apare portretul și (sau) numele
împăratului.
Numărul
atelierelor care au bătut monedă a crescut în timp. Peste 150 de orașe
au emis monede cu portretul lui Augustus, dar nu este sigur că toate
au fost emise în timpul domniei acestuia. Ca fondator al multor orașe
și al sistemului imperial în general, Augustus a continuat să fie onorat
mult timp după moartea sa. Cel mai mare număr de ateliere provinciale
se înregistrează sub Septimius Severus (peste 350).
La mijlocul
secolului al III-lea p. Chr. sistemul monetar imperial se schimbă repede.
Apare o rețea de monetării oficiale, care pune în circulație multă monedă
de billon, accesibilă oricui. În consecință, atelierele provinciale
nu își mai aveau rostul și între anii 255-275 sistemul provincial dispare.
Ultimul atelier rămas în activitate a fost cel de la Alexandria, din
Egipt, care bate monedă până în 296-297.
Pe teritoriul
României au circulat monede provinciale emise în ateliere din Moesia
Superior, Dacia ?, Moesia Inferior, Thracia, Bithynia și, ocazional,
din alte părți ale Imperiului.
În Dacia
întâlnim mai ales monede bătute la Viminacium, piese de tip Provincia
Dacia și emisiuni niceene.
În Dobrogea,
un rol foarte important l-au avut emisiunile orașelor grecești Histria,
Tomis
, Callatis
și cele bătute la Marcianopolis
, Nicopolis ad Istrum
și Nicaea.
Bibliografie
C. Preda,
Istoria monedei în Dacia preromană, București, 1998.
K. Butcher,
Roman Provincial Coins. An Introduction to the "Greek Imperials",
Londra, 1988.
K. W. Harl,
Civic Coins and Civic Politics in the Roman East, 180-275 A. D., Berkeley-Los
Angeles-Londra, 1987.
|