2. ÎNCEPUTUL INDEXĂRII


Definiții utile:

Articol: unitatea de bază a unui indice. Un articol simplu se compune dintr-un descriptor și una sau mai multe trimiteri la pagină.

Descriptor: un cuvânt sau expresie alese cu scopul de a reprezenta în indice un paragraf (punct, articol) sau concept din carte.

Sub-descriptor: se folosește la subdivizarea articolelor mai lungi sau mai complexe în subsecțiuni.

Notă de trimitere: trimiterea de la un descriptor sau sub-descriptor la un altul altundeva în indice.


In primul rând, câteva cuvinte despre indexarea computerizată. Un program mediu de procesare de texte vă va da posibilitatea să semnalați cuvintele cheie din text și astfel să creați o listă alfabetică a cuvintelor; dar funcția lui de sortare e limitată și poate rezulta un aranjament alfabetic de articole inutil; pe de altă parte, aspectele complexe sau conceptuale ale întocmirii unui indice alfabetic nu intră în sarcina programului. Fără participarea unei persoane, calculatorul va procesa cuvintele sub forma în care se prezintă ele în pagină și nu va furniza conceptele care se află în spatele cuvintelor sau adăuga cuvintele sau expresiile care se impun. Neasistat nu poate nici să distingă ceea ce este suficient de important pentru a fi indexat și ce este doar o referire trecătoare.

Programe speciale ca 'Macrex' și 'Cindex' sunt altceva, căci se bazează și folosesc chiar bagajul intelectual al unui indexator. Dar ele sunt scumpe - costă cam tot atât cât un indexator profesionist și este nevoie de timp și experiență ca să înveți cum să le folosești în mod eficient. Așa încât dacă nu ți-ai programat efectuarea unei lucrări mai voluminoase și nu te grăbești să completezi primul indice, atunci aceste programe nu reprezintă o soluție.

Dacă intenționați să puneți indicele pe dischetă, discutați acest lucru la întâlnirea cu editorul sau operatorul pentru a vă asigura că formatul folosit este acceptabil. Discurile NB 3" Amstad sunt depășite și ar trebui evitate.

Alternativa la calculator este folosirea fișelor 5" x 3". Scrieți descriptorul (și, după caz, orice sub-descriptor) în partea de sus a fișei și adăugați numărul de pagină sub el. La intervale regulate rearanjați fișele în ordine alfabetică, pentru a putea găsi oricare din fișele căreia trebuie să i se adauge numărul. Dacă aveți semne de întrebare sau vreți să notați ceva, făceți-o preferabil cu o altă culoare, pentru a vă ocupa de acest lucru mai tîrziu. Folosiți câte o fișă pentru orice referire care se ivește pe măsură ce lucrați.

Oricum ar fi, pentru că textul vă e deja cunoscut, primul dumneavoastră pas este să marcați un set de pagini pentru corectură. (Amintiți-le editorilor dvs. că veți avea nevoie în acest scop de un set suplimentar de pagini pentru corectură și asigurați-vă că veți fi informat cu privire la orice modificări care ar afecta paginația). Subliniați sau scoateți în evidență elemente care trebuie incluse în indice și scrieți pe margine orice termeni suplimentari folosiți (de exemplu, termenii care nu se folosesc în mod explicit în text, dar pe care un cititor inteligent s-ar putea aștepta să-i găsească și cei la care s-ar putea face trimitere).