FORUM CULTURAL

versiunea originală aici

Anul I, nr. 1, mai 2001 (1)

 

PUBLICAŢIE TRIMESTRIALĂ

EDITATĂ DE DIRECŢIA JUDEŢEANĂ PENTRU CULTURĂ, CULTE ŞI PATRIMONIUL CULTURAL NAŢIONAL BOTOŞANI

 

 

Apropo...

 

Instituţiile de stat care īşi asumă răspunderea organizării culturii naţionale(...) nu pot avea ca scop crearea culturii ci numai crearea condiţiilor prielnice de dezvoltare a ei, descoperind, stimulānd şi organizānd colaborarea tuturor elementelor culturale. (D.Gusti)

 Publicaţia - Forum Cultural - pe care cutezăm a o realiza trimestrial se vrea o modestă dar curajoasă īncercare de a prezenta puncte de vedere ale unor specialişti īn domeniul conservării şi valorificării patrimoniului cultural naţional, proiecte culturale realizate īn parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale, cu structurile societăţii civile, cu ONG -uri, asociaţii ale creatorilor, instituţii de cultură.

Vom crea un spaţiu īn care se pot promova valori, credinţe şi idealuri, comunicarea cu sine şi cu aproapele său, toate acestea conducīnd la formarea gustului artistic şi a deprinderilor intelectuale. Īn felul acesta viaţa culturală a comunităţii locale va conduce la īncurajarea participării, deopotrivă a creatorilor şi consumatorilor de cultură.

Dana Petraru

 

 

 

Biserica şi cultura

Protos.Luca Diaconu

 

"Sufletul culturii este cultura sufletului" (A.Rademacher)

 


Acesta este titlul unei cărţi publicate īn 1996 de Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romāne cu binecuvāntarea P.F. Teoctist, Patriarhul Romāniei, a prof. Teodor Popescu, unul din cei mai mari profesori de teologie şi ai culturii romāneşti.

Credem că este foarte nimerit să redăm īn rāndurile de faţă un rezumat al acestui capitol "Biserica şi cultura" aşa cum l-a tratat acest mare savant romān şi care poate răspunde la multe şi posibile īntrebări care vor exista faţă de noul minister sau cel puţin faţă de nouă titulatură a Ministerului Culturii şi Cultelor.

Creştinismul a apărut īn epoca unei culturi īnfloritoare, dar vicioase. A fost combătut ca şi astăzi, īn numele acestei culturi, de care greco-romanii erau māndri pe drept cuvānt.Era considerat un pericol pentru cultura antică, pentru că īi arăta slăbiciunile şi vestea o viaţă nouă, al cărui duh este diferit de cel al lumii. Şi totuşi <duşmanul> culturii a fost salvatorul culturii.

Pentru multă lume, Biserica şi Cultura constituie două realităţi diferite, ba chiar opuse.

Sub acest aspect de contrast şi de <conflict> le-a privit şi le priveşte o mare parte a societăţii moderne. Pentru mulţi credincioşi cāt şi necredincioşi - unii, istorici, filosofi, sociologi, Biserica este o instituţie obscurantistă, potrivnică procesului culturii.

Opinia care atribuie creştismului o anumită opoziţie fată de cultură nu este īntru totul greşită. Ca religie, creştinismul nu are scopuri culturale. Religia īl leagă pe om de Dumnezeu şi īl orientează către El. Ea afirmă sufletul, nemurirea, veşnicia, viaţa de dincolo.Scopul său nu se limitează la lumea aceasta. Creştinismul are ca ideal să moştenească īmpărăţia lui Dumnezeu, care nu este din lumea aceasta (Ioan 18,36)...

Cultura, īn schimb, este īndeletnicire omenească īnchinată scopurilor pămānteşti... limitată şi legată de condiţiile din viata aceasta. Īn accepţia sa generală, cultura, care este adesea identificată cu civilizaţia, reprezintă suma activitătii umane... care a schimbat faţa pămāntului. Cultura este destinul firesc, pămāntesc al omului, reprezintă legătura omului cu pămāntul pe care locuieşte şi pe care īl transformă prin munca sa;... se deosebeşte, deci, de religie atāt prin geneză, cāt şi prin motivaţie şi scop.Religia īl preamăreşte pe Dumnezeu, cultura īl preamăreşte pe om. Religia este transcedentă şi teocentrică, cultura este relativă şi antropocentrică. Creştinismul este mesajul lui Dumnezeu care ne cheamă la El, ne māntuieşte. Cultura nu ne māntuieşte, ţelul său fiind bunăstarea pe acest pămānt.'

Această deosebire de esenţă poate genera conflicte īntre creştinism şi cultură; (P. 214­216) este vorba de un conflict de principii şi tenainte opuse, pe care istoria le-a cunoscut sub diferite forme şi īn epoci diferite. Cea mai gravă şi mai īngrijorătoare criză dintre creştinism şi cultura care a existat şi nu a dispărut este cea a raporturilor dintre ele. Īntr-adevăr, cultura modernă este strălucită, dar din păcate nu totul este bun şi sănătos īn această splendidă cultură; ea nu ne asigură o viaţă mai bună. "Civilizaţia ştiinţifică ne-a īnchis 'lumea sufletului, ne-a rămas numai cea a materiei." (Dr. Alexis Carrel). Această civilizaţie este viciată de defecte şi mizerii, a căror gravitate o resimţim din ce īn ce mai acut.

Moravurile, care sunt cea mai īnaltă expresie a culturii - care sunt cultura īnsăşi īn ceea ce are ea mai elevat şi mai curat, cultura sufletească - īndeosebi moravurile sunt cele care īnăspresc, sentimentele umane devin vulgare, omul moral decade.Omul civilizat al timpurilor noastre redevine un primitiv şi un păgān. Este rezultatul firesc al culturii sale, ştiintifice şi tehnice fără īndoială, dar care sacrifică aspiraţiile sufleteşti pentru cele trupeşti şi preferă satisfacţiile prezente, pămānteşti in locul celor veşnice.Omul mod­ern trăieşte pentru pămānt, pentru astăzi, crede īn existenţa sa somatică şi limitată, practică indiferenţa religioasă şi morală; īl uită pe Dumnezeu şi viaţa de dincolo, işi crează idoli, are cultul plăcerii, al interesului, al forţei, devine egoist, dur, fără scrupule, urmăreşte doar cāştigul şi satisfacerea instictelor şi poftelor sale. (p. 218) Creştinismul nu este o metodă de rezolvare a dificultăţilor temporale īn istorie, dar orice religie are influienţe asupra culturii. Religia nu este numai legătura omului cu Dumnezeu, ci şi o concepţie despre viaţă, o disciplină de viaţă, o practică. Doctrina religioasă este  un răspuns la marile probleme ale existenţei şi ale vieţii. Fiind īn acelaşi timp şi credinţă şi morală, creştinismul impune o viaţă morală, conferă vieţii un sens superior, este o religie culturală prin excelenţă. Creştinismul a creat condiţiile morale, singurele care pot garanta dezvoltarea armonioasă a vieţii omului şi a culturii sale, ale unei culturi superioare, solide şi valabile pentru toate veacurile, (p. 219)

Principiul cultural al creştinismului este de ordin moral. Or, un astfel de principiu caracterizează adevărata cultură. O cultură imorală este un non-sens, ea devine un sinonim al pierzaniei. Cultura vizează īndeosebi educaţia sufletului. Ea trăieşte din suflet, este peniru suflet şi nu poate ignora nici neglija existentele sale cele mai legitime, care sunt spirituale şi morale Pe bună dreptate s-a spus că "sufletul culturii este cultura sufletului" (A. Rademacher). Lucrānd pentru desăvārşirea omului, creştinismul lucrează, deci, şi pentru cultură. Māntuind sufletul, māntuieşti cultura. El pune īn valoare şi desăvārşeşte sufletul omenesc, care este izvorul, motorul, raţiunea de a fi a culturii. Lumea nu a cunoscut o altă forţă culturală de valoarea creştinismului, un generator de cultură tot atāt de eficace ca religia māntuirii (p.220). Se ştie că biserica a fost salvarea vechii culturi greco-romane care, roasă de vicii, īncetează de a mai fi creatoare. Cultura modernă, īn esenţa , este vechea cultură greco-romană, transfigurată şi transmisă nouă de Biserica medievală. Ea este, astfel, opera milenară a Bisericii, este o cultură creştină, atāt căt a fost cu putinţă aşa ceva. Renaşterea şi umanismul, revoluţiile, descoperirile, progresul general şi ştiinţa au contribuit la slăbirea elementului său religios, făcānd din ea o cultură profană, laică, ba chiar anticreştină.

Decizia Revoluţiei franceze, devizele noilor revoluţii sociale nu sunt altceva decāt prin­cipii creştine. Creştinismul īşi păstrează īntotdeauna dreptul de paternitate asupra culturii moderne, pe care acesta nu īl poate nega. Creştinismul are īntotdeauna şi datoria de a opera asupra culturii, datorie de la care nu se poate eschiva.(p. 223)

Biserica nu trebuie să rupă relaţiile cu  cultura, nu-i poate īntoarce spatele, are nevoie de aceasta şi este chemată să o ajute; ea se află şi trebuie să rămānă īntotdeauna mai presus de cultură, o instituţie supraculturală, īntrucāt este mai presus de fire - instituţie divino-umană. Alianţa sa cu cultura este condiţionată şi limitată, nu merge pānă la capăt, ci se opreşte acolo unde conştiinţa Bisericii de Trup al lui Hristos īi cere să se oprească. Cultura poate rătăci, poate decade, se poate chiar compromite. Cultura modernă este bolnavă. Biserica trebuie să o trateze ca aţare, luāndu-şi desigur, toate precauţiile pentru a se feri de o molipsire funestră.

Cultura modernă este cucerirea lumii; Biserica trebuie să-i īnveţe pe om că la nimic nu-i va folosi de va cīştiga lumea īntreagă, iar sufletul său īl va pierde (Matei16, 26). Biserica trebuie să lupte pentru primatul spiritual, pentru a repune spiritul īn drepturile sale.Cultura este materialistă,  creştinismul are cu ce s-o īnduhovnicească. Biserica nu se va lega, deci, de formele culturii, īi va judeca intenţiile , duhul, sensul, şi va īncerca să le pună īn aplicare pe ale sale. Rolul civilizator al Bisericii a fost şi va fi īntotdeauna cel de a impune legea morală mai presus de toate celelalte.īn viaţa noastră, această valoare este răsturnată, călcată īn piciore, discreditată, defăimată. Aceasta este cauza esenţială a tuturor relelor de care suferim. Biserica trebuie să restabilească ordinea morală, singura care permite omenirii să- şi păstreze neatinse instituţiile fundamentale, ca familia şi Statul. Dacă nu se va redresa voaloare morală, viaţa oamenirii va fi ameninţată - şi este deja - de catastrofe morale şi sociale.. "Dacă Evanghelia nu este un program cul­tural, ea este īn schimb un program mai măreţ şi mai necesar culturii umanităţii:este spiritul īnsuşi al culturii, sufletul' unei culturi cu adevărat superioară, armonioasă, binefăcătoare, sufletul unui program al culturii, sufletul culturii sufletului."

 

 


 

 

Biserica „Sf. Gheorghe Botoşani”. 450 ani de la ctitorire

 

Elena Ibănescu


 

Prima ctitorie a doamnei Elena Rareş, Biserica Sf. Gheorghe, a sărbătorit anul acesta 450 de ani de existenţă şi slujire continuă. Biserica a fost ridicată īn 1551, fapt dovedit de inscripţia situată deasupra uşii de intrare:

"Elena, fiică de Despot; Doamna răposatului Petru Voevod a zidit acest hram īntru numele Sfintului mare Mucenic Gheorghe īn tārgul Botoşanilor, īn zilele Domnului Io Ştefan Voevod  şi s-a săvīrşit īn anul 7049 (1551) luna lui octombrie."

Fiind una din cele mai vechi biserici ale oraşului noştri şi datorită valorii sale arhitectonice şi istorice este clasată īntre monumentele istorice.

Pentru că īn Botoşani se ţineau iarmaroacele cele mai mari din Moldova, Petru Rareş dăruie acest tārg Doamnei sale Elena, fiica despotului sārbesc Ioan. După cum ne relatează Miron Costin īn Letopiseţul său, Elena Rareş locuia aici la Botoşani, fiul ei cel mare ajuns la domnie după moartea lui Petru Rareş a domnit din acest oraş, iar īn timpul domniei celui de-al doilea fiu Ştefan, ea ridică aici bisericile Sf. Gheorghe şi Uspenia.

Arhitectura bisericii resimte influenţele ctitoriei lui Ştefan cel Mare, Popăuţi, īnscriindu-se armonios īn arhitectura citadină botoşeneană. Ctitoria are formă de cruce, turlă pe naos şi era īmpodobită la exterior cu discuri ceramice smălţuite şi colorate aşezate īn brāie. Interiorul este īmpărţit, asemănător tuturor bisericilor creştine īn naos, pronaos şi altar, iar indicii sau informaţii că ar fi fost pictată şi că ar fi posedat odoare bisericeşti, nu există. īn vecinătatea bisericii s-a ridicat şi un turn clopotniţă.

De-a lungul timpului biserica suferă mai multe reparaţii, mai īntāi sub domnia lui Mihai Racoviţă. Tot atunci clopotniţa veche este dărāmată şi se ridică o clopotniţă nouă alipită zidurilor bisericii.

Īn perioada 1910-1914 sub īngrijirea lui Nicolae Iorga, care era preşedintele Comisiunii Monumentelor Istorice, biserica este restaurată şi consolidată, iar faţada a fost īmbrăcată cu un placaj de piatră şi cărămidă apartentă aşa cum se păstrat pānă īn zilele noastre.Clopotniţa de secol 18 a fost dărāmată şi īnlocuită printr-o copie a celei de la Popăuţi, amplasată īn colţul de nord al curţii.īn urma acestor lucrări de restaurare au fost īnlăturate elementele de arhitectură baroce şi clasiciste. Noul model propus a primit influenţa arhitecturii bisericilor din Ţara Romānească şi anume: reducerea pantei acoperişului, coborārea cu doi metri a zidăriei triconcului, īmbrăcarea faţadei cu placaj de piatră şi cărămidă. Aceste intervenţii nu au readus clădirea la modelul original.

Cu toate că se află īn centrul vechi al oraşului biserica a fost de-a lungul timpului una din cele mai sărace din Botoşani. Motivul ar fi că īn jurul ei locuiau mulţi armeni şi evrei, iar parohia avea la īnceputul secolului 60 de enoriaşi marea lor majoritate muzicanţi sau oameni săraci.

Īn urma cercetărilor arheologice efectuate īn anul 1997 s-au găsit urmele unei temelii mai vechi faţă de cea de la 1551, care relevă existenţa unor construcţii anterioare aici, posibile mai vechi lăcaşuri de cult. Aceste urme pot duce la determinarea altor orizonturi ale formării tārgului Botoşani, anterioare anului 1439, data de atestare cunoscută īn prezent.

Biserica este legată şi de una din primele peceţi ale oraşului, ce-1 reprezintă pe Sf. Gheorghe călare , omorānd balaurul. Datorită faptului că acest "Sf. Gheorghe" ce este socotit patronul ocrotitor al oraşului Botoşani la 8 octombrie 2000 a avut loc un eveniment deosebit pentru "Tārgul Doamnei" prin aducerea la Botoşani a moaştelui acestuia .

Oricāt de glorois ar fi trecutul bisericii "Sf. Gheorghe" nu poate fi eludată starea fizică precară īn care se află acum. Este de datoria īntregii comunităţi locale de a salva acest vechi lăcaş de cult şi arhitectură medievală romānească, simbol al istoriei Botoşanilor, fie şi la acest ceas aniversar, al īmplinirii a 450 de ani. Astfel prin indiferenţă şi lipsă de acţiune nu vom mai avea ce sărbători săvărşind un adevărat sacrilegiu.


 

 

Scena cu ziduri de fum

 

Carmen Moraru

 


Pentru ca viaţa să ne curgă altfel decāt acum, e nevoie să ne scuturăm de ură, invidie şi micimi sufleteşti. īntr-o lume īn care nu facem altceva decāt să orbecăim, lipsiţi de certitudini legate de o alta, singura speranţă e gāndirea pozitivă, admirarea jumătăţii pline a paharului şi perpetua căutarea a ideilor menite să schimbe, fie şi cu un milimetru, un status you complet anost. O asfel de idee şi-a avut geneza īn ultima iarnă, ea născāndu-se īntr-o zonă ce trăieşte, predilect, din amintirea unor īnaintaşi iluştri. Timid mai īntāi, gāndul a prins putere pe măsura materializării, ideea transformării Pietonalului Unirii īntr-o inimă culturală a oraşului viabilizāndu-se de la o zi la alta. Plecată de la Mihai Mălaimare, ideea s-a ramificat cu trecerea timpului, īnfăţişarea ei trecută, prezentă şi viitoare semănānd, uimitor, cu o gorgonă culturală. Īn zilele īn care ne punem grijile īn sertarul existenţei şi scormonim după motive de sărbătoare, stropii artezienelor īnviorează locuri ce nu mai seamănă, nici pe departe, cu ce ştiam. Gardurile şi pereţii prind viaţă, strălumināndu-se de icoane şi de emoţiile celor ce le privesc. Ca īntr-un caleidoscop complicat, week-end-urile religioase cu icoane şi īncondeieri de ouă - īmbracă subita haină laică la răsturnări temporale de clepsidră. Pe Pietonalul deschis tuturor, nu numai unei elite, īn ţinută de gală, s-au succedat şi vor mai prinde viaţă spectacole de muzică populară şi dansuri ale micuţilor, ultimii punctīnd recent o zi mondială a dansului. Deşi s-ar putea gāndi că vremea e "inamicul public nr. 1"al unor manifestări īn aer liber, s-a dovedit că gustul ancestral al oamenilor pentru frumos domină rafale de ploaie, oricāt de furioase. De chiar ziua oraşului oameni şi umbrele au asistat, īn zgomot de aplauze, la virtuozităţile "Datinei", perseverenţa lor demonstrānd că mrejele televiziunii nu sunt, īncă atotstăpānitoare. Şi asta nu e totul. Prin grija celor decişi să lase īn urmă un siaj cultural, pe Pietonal se vor aduna curānd etnici conlocuitori, ce ne vor vorbi, prin cāntece şi dansuri, despre tradiţiile ce le-au asigurat supravieţuirea. După ei, strada artezienelor se va transforma īntr-o scenă deschisă pentru spectacole de marionete, un punct culminant urmānd a fi marcat spre finele acestei luni. Pentru micuţi ce nu şi-au pierdut - īn plină eră a calculatoarelor - puritatea copilăriei, Pietonalul se va transforma īntr-o lume de poveste, inundată de jucării.La şirul de tarabe, copii vor deveni negustori īn toată legea, ei urmānd a vinde celor ca ei jucării la care sunt dispuşi să renunţe. Funcţie de imaginaţia organizatorilor şi acelor dispuşi să intre īn "joc", Pietonalul se va identifica, mai curānd decīt am crede, cu o"Scenă cu ziduri de fum"- ce se va petrece īn spaţiile deschise fiind menite, īn special, celor cărora pauperizarea le-a blocat o viaţă, accesul spre lumea artelor.


 

 

 

 

 

 

PATRIMONIU ARHEOLOGIC

 

Botoşanii, muzeu īn aer liber

 

dr. Octavian Liviu Şovan


 

Răspunzānd la Chestionarul arheologic propus de Al Odobescu īn 1870, privind vestigiile arheologice din Romānia, īnvăţătorul I.Băncilă amintea de urmele aflate pe cetăţuia de la Corni şi īncheia sugestiv ..."acum s-au răspānditu aceste semne"...

Īntr-adevăr, curgerrea timpului este neiertătoare şi īn fiecare an numeroase vestigii arheologice dispar datorită factorilor naturali dar şi acţiunii uneori inconştienţe a omului. Cu toate acestea, 130 de ani de cercetare pe teritoriul ac­tual al judeţului Botoşani au permis conturarea unei hărţi arheologice cu "o bogăţie de semnalări de-a dreptul uimitoare", după cum se exprima īn 1976 prof. D. M. Pippidi īn prefaţa la Repertoriul arheologic al judeţului Botoşani, Botoşanii devenind, prin bogăţia numeroaselor aşezări străvechi "un adevărat muzeu īn aer liber".,

Primele preocupări, datānd de la sfārşitul secolului al XlX-lea şi īnceputul secolului următor, au permis strāngerea unor bogate informaţii (sub forma unor chestionare) şi elaborarea, pe aceasta baza, a unor repertorii, dicţionare sau lucrări de sinteza. Realizările sunt legate de activitatea lui Al. I. Odobescu, N. Densuşianu, D. Frunzescu, N. Filipescu - Dubau, C. Chiriţă, Vasile I. Nădejde, I. Ţiţu ş.a. Prin cercetările efectuate de Grigore Ştefanescu (1885), I. Simionescu (1901-1902) ş.a. au fost descoperite staţiuni paleolitice importante īn comunele Mitoc şi Ripiceni. Deceniul 3 al secolului XX marcheaza īnceputul cercetării arheologice propriu-zise, prin săpăturile efectuate de N. N. Moroşan (1925-1929) la Ripiceni - Izvor (paleolitic) şi de Hortensia Dumitrescu la Horodiştea - Păltiniş (aşezare īntărită cu şanţuri şi valuri        de

 

pămānt - datānd din veacurile VII-VIII d. H.). Pentru īnceputul deceniului 5, istoriografia mai reţine sondajele efectuate de Radu Vulpe (1941) şi Anton Niţu (1943) īn aşezarea culturii Cucuteni de la Truşeşti - Ţuguieta.

Īncepānd cu anul 1949, cānd, sub egida Academiei Romāne, se organizeaza ample campanii de săpaturi arheologice, zona Botoşanilor va atrage numeroşi specialişti de marca de la institutele şi universităţile din laşi şi Bucureşti, care, valorificānd īn chip strălucit rezultatele cercetărilor, vor include Botoşanii īn circuitul arheologic naţional şi internaţional. Contribuţii deosebite au adus Ion Nestor, Vladimir Dumitrescu, Mircea Petrescu - Dīmboviţa, Radu Vulpe, Alexandrina D. Alexandrescu, Maria Bitiri, Mihalache Brudiu, Vasile Chirica, Marin Dinu, Adrian C. Florescu, Ion Ioniţă, Attila Lįszlö, Silvia Marinescu - Bīlcu, Emil Moscalu, C. S. Nicolaescu - Plopşor, Anton Niţu, Alexandru Păunescu, Rodica Popovici, Victor Spinei, Dan Gh. Teodor, Silvia Teodor, D. Tudor, Nicolae Ursulescu ş.a.

Urmare a interesului aparte acordat de specialişti, Botoşanii sunt printre puţinele zone din Romānia īn care s-au făcut investigaţii pe scara larga pentru aproape toate epocile. Pentru paleolitic, deosebit de importante au fost cercetările de la Ripiceni şi Mitoc - Malu Galben. Eneoliticul (cultura Cucuteni) este strălucit reprezentat la Corlăteni, Truşeşti şi Drăguşeni. Perioada de tranziţie la epoca bronzului este bine atestata la Horodiştea. Bronzul timpuriu este cunoscut īn parte prin cercetările din tumulii de la Corlăteni, Cotārgaci şi Prăjeni, iar Bronzul tārziu (cultura Noua) īndeosebi prin cele de la Truşeşti. Epoca fierului este atestată la Corlăteni (Hallstatt timpuriu), Stānceşti (cetăţile fortificate traco-getice), Horodiştea, Lozna (depozit: peste 50 piese de fier), Cucorăni, Botoşani - Dealul Cărămidăriei, Ripiceni-lzvor (Laténe), ultimele trei, ca şi Ipoteştii, fiind reprezentative şi pentru cultura carpică (sec. II-III d.H). Intens cercetată a fost, de asemenea, epoca migraţiilor, cunoscută, īn diferitele ei etape, prin cercetările de la Bold - Manoleasa, Mitoc, Crasnaleuca, Hăneşti.Truşeşti, Ionăşeni (sec. IV d.H.), Horodiştea (sec. IV-V, VII-VIII), Ripiceni - Izvor (sec. IV şi VI-VII, VIII-IX), Botoşani - Dealul Cărămidăriei (sec. IV-V), Cucorăni (sec. VI-VII). Epoca medievala este bine ilustrata prin descoperirile de la Fundu-Herţei (sec. IX-XI), precum şi prin cele de la Bold- Manoleasa, Stānceşti, Mitoc, Horodiştea, Hudum (doua necropole), Ripiceni - Izvor şi Lunca - Vārfu Cāmpului (sec. XIV-XVII).

Deosebit de importanta a fost activitatea desfaşurată, timp de peste doua decenii, de soţii Emilia şi Nicolae Zaharia, care au contribuit īn măsura importanta la identificarea multor situri arheologice (prin cercetări de teren) şi la investigarea, prin săpături, a unora dintre acestea.

Īncepānd din anii '70, cercetarea arheologică botoşeneană. va fi reprezentata cu pricepere şi pasiune, timp de peste 25 de ani, de Paul Şadurschi, muzeograf şi, o perioadă, direc­tor al Muzeului Judeţean Botoşani. Pe lāngă numeroasele situri investigate, participări la sesiuni şi colocvii, precum şi articolele de arheologie publicate, Paul Şadurschi rămāne īn istoria arheologiei prin doua realizari remarcabile. Prima este legata de conceperea şi realizarea expoziţiei de baza a Muzeului (1977), īn cadrul căreia partea de arheologie (care reprezintă mai mult de jumatate din spaţiul īntregii expoziţii) este strălucit reprezentata prin materiale descoperite īn principalele situri din judeţ. Cea de a doua consta īn elaborarea, īn colaborare cu cercetători de la Institutele de Arheologie din Bucureşti şi laşi (Al. Păunescu şi, respectiv, V. Chirica), a Repertoriului arheologic al judeţului Botoşani, lucrare de īnalta ţinuta ştiinţifica, premiata de Academia Romāna. Menţionăm că la data tipării repertoriului, īn urmă cu 25 de ani, se semnalau 1700 de situri arheologice, la care s-au adăugat de atunci prin strădaniile arhelogilor botoşăneni alte cāteva sute de staţiuni.

Contribuţii importante la cercetarea siturilor arheologice de pe teritoriul judeţului au adus, de asemenea, arheologii; Octavian - Liviu Şovan, prin săpături īntreprinse la Ipoteşti, Tocileni, Stānca, Victoria-Stăuceni, Cotu- Copălău, Miorcani, Hănesti, Nichiteni, Mihălăşeni ş.a. īn staţiuni din epocile Hallsttat, sec. II-III şi IV-V; Lidia Dascălu la Brăeşti şi Crasnaleuca (sfārşitul epocii bronzului, cultura Noua), Maria Diaconescu (cultura Cucuteni) şi, īn ultimii ani, Florentin Burtănescu (bronzul timpuriu): Participānd, singuri sau īn colaborare, la numeroase campanii de săpături, aceştia au īmbogăţit informaţiile despre perioadele abordate de fiecare īn parte, valorificānd totodata, rezultatele cercetărilor prin comunicări ştiinţifice, prezentate la sesiuni şi colocvii naţionale şi internaţionale, participări la expoziţii naţionale şi internaţionale (Milano, 1994), ca şi prin publicarea unor importante studii şi articole. Cercetările efectuate īn necropola culturii Sāntana de Mureş - Cernjachov de la Mihălăşeni (520 de morminte) au scos la iveală un material de o inestimabila valoare care au impus numele staţiunii pe plan mondial. Cercetările efectuate īn aşezări şi  necropole ale culturii Noua, contribuie, īn buna măsură, la cunoaşterea particularităţilor acestei civilizaţii de la sfārşitul epocii bronzului

Muzeul de Istorie Botoşani este un punct de referinţă pentru cercetătorii interesaţi de descoperirile paleolitice, cele privind cultura Cucuteni, cultura Noua, civilizaţia geto-dacică, civilizaţia dacilor liberi, īnceputul epocii migraţiilor, īnceputurile epocii medievale. Toate aceste colecţii s-au bucurat de o excelentă apreciere din partea a numeroşi specialişti din străinătate (S.U.A., Franţa, Germania, Norvegia, Belgia, Cehoslovacia, R. Moldova etc.).

Īn viitor, arheologilor de la Muzeul dinBotoşani le revin sarcini de mare răspundere.Ei au datoria de a īmbogăţi colecţiile prin noicercetări de teren, de a continua şi definitiva evidenţa riguroasă a patrimoniului arheologic (situri şi obiecte de patrimoniu) şi de a participa cu competenţă la cercetarea ştiinţifica, activitate ce a devenit īn prezent o componentă obligatorie a activităţii tuturor unităţilor muzeale. Şi nu īn ultimul rānd, de a se implica īn aplicarea Legii 182 din 2000 privind ocrotirea patrimoniului cultural national.

Munca arheologilor de la aceasta instituţie este strălucit ilustrată şi prin revista "Hierasus", aflata la a unsprezecea apariţie, publicaţie ştiinţifica cu un conţinut predomi­nant arheologic, la apariţia careia contribuie, de asemenea, numeroşi colaboratori de valoare. Larga circulaţie a revistei (peste 120 de instituţii din ţara şi străinătate) permite, pe de o parte, includerea cercetării arheologice botoşănene īn circuitul ştiinţific naţional şi internaţional, şi, pe de alta, contribuie, prin schimb de carte, la īmbogăţirea fondului documentar al instituţiei.


 

 

 

 

Drama histriană

 

Mihai Cornaci

Secţia Botoşani a Societăţii Numismatice Romāne

 


Pe malul lacului Sinoe "la o depărtare de 500 de stadii de gura sacră a Istrului " (Strabon) se află cetatea Histria - prima colonie greacă de pe ţărmul de vest al Pontului Euxin şi cel mai vechi oraş de pe teritoriul ţării noastre. Īntemeiată pe la mijlocul secoluluial VIII-lea (aprox. 657) ī.Chr, după Eusebius, sau īn ultimele decenii ale aceluiaşi secol de coloniştii din Milet, Histria a avut o dezvoltare neīntreruptă atīt īn perioada greacă, cīt şi īn cea romană, reprezentīnd pentru o lungă perioadă de timp cel mai īnsemnat centru eco­nomic şi comercial de la gurile Dunării. Strategia aşezării se justifică, pe de oparte, prin condiţiile prielnice de pescuit, iar pe de alta, prin uşurinţa cu care de aici, pe drumuri de apă se putea pătrunde īn spaţiul traco-getic. Dezvoltarea economică şi schimburile comerciale au determinat apariţia semnelor premonetare sub forma unor vīrfuri de săgeţi din bronz īn trei muchii (5-9 g) şj sub formă de frunze de salcie (4,5-6,5 g) ca mai tīrziu să apară monedele "cu roată" şi către mijlocul secolului al V-lea ī. Chr.

DRAHMĂ HISTRIANĂ- emisiune de argint (7,68­8,42 g).

Simbolurile de pe aversul şi reversul drahmelor nistriene se referă la cetate (la comunitate) şi nu se abat de la deprinderile răspīndite īn lumea greacă. Astfel, pe avers, drahmele au redate două capete alăturate, inversate, reprezentări nemaiīntīlnite decīt pe monedele Histriei.Cu toate strădaniile specialiştilor, enigma rămīne nedezlegată. Interpretări ale arheologilor şi numismaţilor: Wiese şi Eckel au apreciat īn ele Dioscuri. Vossius a apreciat că sīnt cele două guri ale Dunării (prin care anticii credeau că se varsă īn mare)

Pick apreciază că sīnt reprezentaţi zeii vīnturilor, protectori pentru navigatorii histrieni, īn direcţii opuse (dinspre fluviu şi dinspre mare), īn general, īn dezlegarea reprezentării de pe aversul drahmelor histriene cercetătorii admit ipotezele: " cele două capete reprezintă două divinităţi ce fac aluzie la doua idei, evenimente sau fenomene opuse.Pe avers este redat principalul zeu - adorat de Histria - Apollo.          

Reprezentarea de pe revers, īncadrată īntr-un pătrat adīncit (quadratum incusum) redă un vultur pe un delfin (emblema oraşului) avīnd īn partea superioară īnscris numele oraşului (IETP sau ISTPI ).

Īn secolul al IV-lea ī.Ch. la Histria continuă să apară emisiuni monetare, dar reversul nu mai prezintă - quadratum incusum- iar stilul reprezentărilor de pe ambele feţe este mai evoluat. Pe līngă inscripţia IXTPH mai apar litere izolate şi monograme, semne ale atelierelor monetare sau magistraţilor monetari.

Greutatea acestor drahme scade pīnă la aproximativ 5 g. clasificate după etaloanele ponderale practicate.

 Cercetătorul O. Iliescu apreciază:

-piesele cu greutăţi īn jurul a 8,4 g sīnt emise pīnă la anul 480 ī.Chr..

-piesele cu greutăţi de aproximativ 7 g sīnt emise după sistemul fenician, īntre 480-450 ī. Chr.. piesele cu greutăţi mai mici, cu apartenenţă la sistemul eginetic, sīnt plasate ulterior anului 450 ī.Ch.

-concomitent cu drahmele, pentru nevoile de schimb din interiorul cetăţii, la    Histria

 

 

s-au emis īncă din a doua jumătate a secolului al V-lea, diferite tipuri de monede de bronz.. Primele monede de acest fel sīnt de dimensiuni mici (C 5, 8, 12 mm), sīnt turnate din bronz, au pe avers o        roată cu patru spiţe, iar pe revers inscripţia UT. īn secolul IV-I ī.Ch. aproape toate emisiunile au pe revers emblema oraşului şi inscripţia IITPIH.iar pe avers efigiile zeilor Apollo, zeul fluvial Istros, Dionysos, Helios, Demetra, Hermes. Activitatea atelierelor monetare ale Histriei autonome īncetează complet pe la mijlocul secolului I ī.Ch., odată cu pătrunderea armatelor romane īn Scytia Minor (Dobrogea), precum şi datorită ocupării temporare a cetăţii de către geţii lui Burebista. Cetatea capătă dreptul de.a-şi relua activitatea monetară īn vremea īmpăratului roman Antonius Pius (138-161 ). Noile emisiuni, toate din bronz, cu puţine excepţii au redate pe avers efigia şi titulatura īmpăraţilor romani īn vremea cărora s-au emis, iar pe revers o serie de zeităţi greceşti cu inscripţia KTPIHNQN şi rareori vulturul pe delfin ca o reminiscenţă din perioada monetăriei autohtone. Pe reversul acestor piese, denumite monede coloniale, ca şi la cele similare din alte oraşe greceşti, siglele izolate semnifică valori nominale. Activitatea monetară a Histriei īncetează odată cu emisiunile din timpul īmpăratului Gordian al ll-lea (238-244) ca urmare a decăderii economice şi politice a oraşului, cauzată de incursiunile şi atacurile populaţiei migratoare.

            Drahma histriană, cea mai veche monedă care a circulat pe teritoriul actual al Romāniei rămīne un etalon al numismaticii romāneşti, subiect de continuare a cercetărilor pentru noile generaţii de specialişti şi motiv īn plus de recuparare, conservare si ocrotire.»

 

 

 


 

 

 

 

Casa Goilav

 

Elena Ibănescu

 


 Casa Goilav de pe stada Mioriţei, nr. 9 se află īnscrisă īn Lista Monumentelor istorice la poziţia 07B058. Este tipul curent de modestă locuinţă burgheză caracteristică sfārşitului de veac 18 şi īnceputul veacului 19. Din acest tip de locuinţe īn Botoşani se m ai păstrează o p t exemplare.

Ridicată parţial pe pivniţă, avānd īn consecinţă un soclu īnalt, casa avea iniţial īn faţă o mică grădină cu pomi fructiferi care se continua şi īn spate cu o curte de serviciu unde se găseau diferite anexe gospodăreşti: grajduri, şuri şi magazii.

Acoperişul īnalt era la īnceput din şiţă, iar steaşina proeminentă, iese din linia zidurilor cu 1,30 metri. Pridvorul din faţa intrării imprimă clădirii un pronunţat caracter popu­lar. Se remarcă īndeosebi elementele foarte īngrijit lucrate ale pridvorului:colonetele īmpodobite cu sculpturi, grinzi īnalte cu profilul subliniat de semicercuri şi acolade care leagă colonetele īntre ele ca nişte ar­cade. Aceleaşi elemente se regăsesc şi la casele de tārgoveţi din Ţara Romānească. Parapetul era īnconjurat spre interior de o bancă joasă din lemn.

Deosebit de interesant este că această tratare festivă nu s-a aplicat tipului local de arhitectură populară, scund şi lipsit de beci care este specific cāmpiei, ci porneşte de la tipul casei de munte cu soclu īnalt şi masiv acoperind pivniţa.Asfel īn acest model de arhitectură este reflectată īmbinarea influienţei a două medii geografice: deal şi cāmpie.

Construirea noului ansamblu de locuinţă din vecinătate a desfiinţat grădina cu pomi fructiferi, alterānd perspectiva asupra unui rar exemplar de arhitectură medievală.


 

 

 

Casa Manolache Iorga

Elena Ibănescu

 

 


  

Casa Manolaghe Iorga ridicată īn secolul 18 este una din casele vechi cu structură moldovenească din Botoşani. Ea a aparţinut lui Manolache Iorga, străbunicul marelui istoric Nicolae lorga.

Casa, ca şi celelalte locuinţe din mahalaua Vrăbienilor se afla īn mijlocul unei grădini pomenite astfel de Nicolae Iorga :"casa moşului mieu Manole, cu atāţia arbori īn livadă, īncāt pare că nu i-aş fi putut număra..." Īn 1909, Al Saint Georges, la acea vreme (proprietar al casei) īi trimite lui Nicolae lorga o scrisoare īn care īi descrie clădirea: "Casa noastră, aşezată īn fundul ogrăjei, pe strada Belvedere trebuie să aibă peste 100 de ani... Deci, dacă casa este făcută de Manolache Iorga de bună seamă, casa, dacă nu e cea mai veche din Botoşani, e una din cele mai vechi clădiri ale oraşului. Rāndul īntāi al casei e făcut din piatră şi e aşa de gros īncāt s-ar fi putut zidi o casă cu 5-6 caturi pe această temelie; rāndul de sus e făcut din cărămidă şi e mai īnalt decāt cel de jos; podul e făcut din bārne mari de stejar, cari singure alcătuiesc o adevărată avere. Casa de cīnd a fost zidită n-a suferit aproape de loc schimbări şi aşa cum e, īşi păstrează azi forma ei originală. Īn genereal casa, īţi face impresia unei clădiri vechi şi intinse. Te simţi trăind cu trecutul, respiri parcă atmosfera pacinică a celor vechi." Clădirea cuprinde pivniţa de vinuri cu acces din exterior şi pivniţa de alimente care comunică cu vestibului central de la parter.

Parterul are īncăperi grupate īn jurul unui mare vestibul, iar etajul era destinat locuinţei. Intrarea principală, orientată către vest, a fost pusă īn valoare printr-un pridvor ridicat pe un corp de intrare la parter, prevăzut cu arcade şi acoperit cu boltă cu muchii teşite Pridvorul este astăzi transformat īntr-o īncăpere īnchisă, dar cu o coloană de lemn cu modenatură clasicistă, angajată īn peretele etajului, arată că īn prima sa formă pridvorul deschis a fost susţinut de coloane de acest tip.

Accesul la etaj se face printr-o scară acoperită, īnconjurată printr-un pitoresc portic cu stālpi de lemn care permite legătura adăpostită de ploi īntre parter şi etaj.Īn acestă casă, şi-a avut sediul mulţi ani Societatea muzicală "Armonia".

Din 1980, clădirea a intrat īn circuitul valorilor patrimoniale de arhitectură veche, supusă fiind īn anul următor lucrărilor de restaurare. Din 1989 īn această frumoasă clădire funcţionează Muzeul de Etnografie care oferă posibilitatea cunoaşterii unor mărturii ale culturii materiale şi spirituale din zona Botoşani. Arhitectura tradiţională, ocupaţiile, meşteşugurile, ţesăturile pentru decorarea interiorului locuinţei şi obiectele de folosinţă casnică, portul şi accesoriile pentru obiceiurile de Anul Nou, reflectă talentul şi măiestria creatorilor populari locali. Deseori, muzeul devine gazdă pentru manifestările expoziţionale temporare, spectacole muzical-folclorice şi filmări, afirmāndu-se activ īn viaţa culturală a Botoşanilor.


 

 


Drumuri prin Botoşani

 

Cotidianul existenţei noastre ne face deseori să trecem nepăsători pe līngă locuri, monumente, clădiri, oameni ,cāteodată, fără să  apreciem īntotdeauna valoarea lor.

Rămīnem miraţi cīnd călători de aiurea rămīn impresionaţi de bogăţiile ce bucură sufletul şi care sīnt la īndemīna noastră, deseori fără să le dăm cuvenita atenţie. Sugestiile de mai jos pot constitui o schiţă a unui concept mai larg, denumit turism cultural, care, inteligent pus īn valoare poate constitui o soluţie pentru o existenţă mai bună.

Un prim traseu ar cuprinde localităţile Botoşani (şi īmprejurimi) - Dorohoi - Liveni.

Īn acest circuit sunt cuprinse obiectivele:

Centrul vechi Botoşani: este ridicat la sfīrşitul secolului XIX, pe o structură complexă de beciuri boltite dispuse pe două nivele şi executate din piatră care au

 

folosit ca loc de refugiu pentru populaţie īn timpul năvălirilor şi adăpost pentru mărfuri. Clădirile sunt cu parter sau parter şi etaj. Spaţiile boltite de la parter au avut rol comercial iar etajul avea destinaţia de locuinţe.Īn arhitectura centrului vechi se reflectă toate curentele de influenţă europeană.

Biserica "Adormirea Maicii Domnului"-Uspenia: este ctitorie a Elenei Rareş din 1552 cānd tārgul Botoşani era apanaj domnesc. Aici a fost botezat īn 1850 Mihai Eminescu. Īn apropierea bisericii se află marcat şi locul unde s-a aflat casa familiei Eminovici, unde s-a născut Mihai Eminescu.

Mănăstirea Popăuţi: Biserica a fost ridicată de Ştefan cel Mare īn 1496 īn cadrul unei curţi domneşti mai vechi. Arhitectura este o sinteză mai reuşită "din perioada de maximă īnflorire a stilului de epocă din zona Moldovei de Nord. Pictura īn curs de restaurare este de o īnaltă calitate şi datează de la īnceputul, sec.16. Mănăstirea Popăuţi este singura care păstrează turnul clopotniţă iniţial din perioda ştefaniană (1496), construit din piatră brută şi cu interesante particularităţi arhitecturale.

Casa memorială "Nicolae Iorga": este casa copilăriei celui mai de seamă istoric romān, īnfiinţată īn 1965. Este o casă de lemn cu arhitectură populară şi cerdac. Obiectele personale ale savantului: manuscrise, fişe de corespondenţă, ediţii princeps ale unor cărţi scrise sunt sugestive pentru legătura lui Iorga cu oraşul īn care a primit cea dintāi īnvăţătură.

Muzeul de etnografie: funcţionează īn una din cele mai vechi case cu structură moldovenească din Botoşani, casa "Manolache lorga", ridicată īn secolul 18. Ea a aparţinut lui Manolache Iorga , străbunicul marelui nostru istoric Nicolae Iorga. Din 1980 clădirea a intrat īn circuitul valorilor patrimoniale de arhitectură veche şi adăposteşte secţia de etnografie şi artă populară a Muzeului judeţean, oferind posibilitatea cunoaşterii unor mărturii ale culturii  materiale şi spirituale din zona Botoşani.

Muzeul de istorie al judeţului Botoşani: păstrează cele mai «vechi relicve de locuire umană de pe cuprinsul tării(de peste 100.000 de ani).

Īn municipiul Botoşani īşi desfăşoară activitatea: Orchestra populară "Rapsozii Botoşanilor". Taraful "Datina", Ansamblurile folclorice "Balada"şi "Mărgineanca"

Cazarea se poate face la hotel:"Rapsodia" , hotel "Parc" .hotel "Tineret "

Satul Cătămărăşti Deal:

Expoziţie cu vānzare de produse ceramice - Sonia Iacinschi

Comuna Mihai Eminescu: Memorialul Ipoteşti, care cuprinde: Casa memorială "Mihai Eminescu" - este casa copilăriei poetului construită de Gheorge Eminovici īn 1849 după ce cumpărase jumătate din moşia răzeşească Ipoteşti. Clădirea actuală este reconstruită īn 1977 şi este o casă de ţară modestă din paiantă cu pridvor. Bisericuţa de lemn "Mihail şi Gavril": a fost ridicată de familia Eminovici la 1825 şi a servit apoi şi ca biserică a satului. Biserica de zid "Mihail şi Gavril" a fost ridicată īn 1938 la stăruinţa lui Nicolae lorga

Mormintele părinţilor Gheorghe şi Raluca Eminovici: se află īn cimitirul din vecinătatea bisericilor şi a casei memoriale. Tot aici sunt īngropaţi şi cei doi fraţi mai mari ai poetului: Iorgu şi Nicolae.

Biblioteca cu donaţia Laurenţiu Ulici

Expoziţia "Trecut-au anii"

Lacul cu nuferi şi rezervaţia "Codrii de aramă"

Satul Agafton:

Mănăstirea Agafton : Biserica din lemn a fost clădită de sihastrul Agafton īnainte de 1729, iar biserica nouă din deal a fost ridicată īntre 1838-1843 de către Agapia Curt. Cele două biserici īmpreună cu grupul de case de factură tradiţională care adăpostesc personalul monahiei constituie un ansamblu etnografic de arhitectură. Īn vecinătatea bisericuţei de lemn se află şi mormintele mătuşilor lui Mihai Eminescu (Fevronia, Safta şi Olimpiada). Tabăra de elevi- cu posibilităţi de cazare de 250 de persoane, īn camere cu 1,2,3 şi 4 paturi, preţuri cuprinse īntre 60.000 şi 120.000lei.

Municipiul Dorohoi

Biserica "Sf. Nicolae": este o ctitorie de seamă a lui Ştefan cel Mare din 1495 care păstrează destul de bine conservată pictura realizată īn timpul lui Ştefăniţă Vodă. Aceasta are o valoare deosebită şi reprezintă un moment al evoluţiei picturii din Moldova.

Muzeul "George Enescu"

Expoziţia cu vānzare de sticlărie şi porţelan "Glass porcelain Manu­factures Debelly"

Expoziţia cu vānzare de ceramică "Maxīm"- primitive art collec­tion"

Restaurant "Trei brazi" Satul Liveni

Casa memorială "George Enescu" : este casa īn care s-a născut şi copilărit īn primii ani marele compozitor George Enescu. A fost inaugurată īn anul 1958, iar mai apoi reorganizată. Atmosfera de familie este reīnviată de materialul muzeistic original: fotolii, mese, pian, ceas.

Un al doilea traseu propus se referă la o zonă īmpădurită din sudul judeţului unde au fost ctitorite principalele mănăstiri:

Localitatea Vorona :

Mănăstirea Vorona şi Sihăstria Voronei

Biserica principală cu hramul "Naşterea Maicii Domnulłi" este ctitorită de Rafael arhimandritul īn 1835 pe locul uneia din lemn, fondată de călugări veniţi de peste Prut īn 1600.

Biserica cu hramul "Adormirea Maicii Domnului"este ctitorită īn 1793 şi conservă două tablouri pictate pe pānză, de o rară frumuseţe: "Judecata Universală" şi "Patimile Māntuitorului".

Biserica "Sf. Nicolae" păstrează catapeteasma -capodoperă de artă şi pictură fină. Aici a făcut primii paşi īn tainele vieţii monahale Preafericitul Părinte Teoctist. Mănăstirea adăposteşte şi o bogată colecţie de obiecte de cult (cărţi, icoane, odoare bisericeşti) adunate de la lăcaşele de cult din judeţ.

Expoziţia de măşti populare Gheorghe Ţugui.

Satul Coşula       

Mănăstirea Coşula: este ridicată īn prima perioadă a domniei lui Petru Rareş, la 1535 de către vistiernicul acestuia Mateiaş. Biserica păstrează pictura murală originală de o deosebită valoare din secolul 16. Prima traducere a operelor lui Herodot īn Romānia a fost făcută de călugării de la Coşula.

Pod medieval de piatră peste rāul Miletin

Zona de lacuri a judeţului permite organizarea unui turism sportiv (canotaj, vānătoare şi pescuit sportiv)şi instalări de corturi. Principalele acumulări sunt: Lacul Stānca Costeşti, Dracşani, Negreni, Calul Alb, Costeşti, Hudeşti şi lacul cu insulă Hăneşti.


 

 

 

Casa memorială "Nicolae Iorga"

Omagiul marelui istoric la 130 de ani de la naştere

 

Violeta Damaschin


 

Īn anul 1946, Ia 6 ani de la moartea năprasnică a lui Nicolae Iorga, ziarul "Liberalul" publică discursul comemorativ rostit de Henri Focillon, intitulat "Hommage a un grand roumain".Textul respectiv denunţa oribilul asasinat săvārşit

 

de membrii Gărzii de Fier, prin care se răpeau Franţei şi Romāniei "una din forţele cele mai tari şi mai curate din cīte legau frăţia de suflet dintre cele două patrii". Această iniţiativă a presei bucureştene avea să fie ultima tresărire de conştiinţă romānească - exprimată public cu ocazia comemorării istoricului - dinaintea instaurării regimului dictatorial comunist.

Din 1947 pānă īn 1965, tăcerea a coborāt peste uriaşa moştenire ştiinţifică şi culturală, răsfrāngādu-se şi asupra casei copilăriei din oraşul natal Botoşani.

Supraveţuind din secolul trecut, clădirea ce păstra urma paşilor copilului atins de aripa geniului, īmpărtăşea soarta celorlalte ctitorii ale istoricului.Ajunsă īntr-un avansat stadiu de degradare, casa oferea adăpost ocazional unor persoane defavorizate de soartă. īn această stare, de casă părăsită se găsea īn 1965 , cīnd se īmplineau 25 de ani de la moartea savantului, iar numele său era īnscris printre personalităţile culturale romāneşti propuse de UNESCO pentru a fi sărbătorite. Astfel decizia īnfiinţării Casei memoriale "Nicolae Iorga" din Botoşani a fost luată atunci de către autorităţile locale. Din cauza stării avansate de degradare s-a procedat la reconstrucţia unei clădiri noi pe vechiul amplasament.

Īntre 1967 -1971, a funcţionat īn clădirea muzeului un punct documentar, patrimoniul muzeului reducāndu-se la un modest fond de carte. A urmat perioada de constituire patrimonială ,1a care şi-au adus contribuţia mai multe personalităţi culturale botoşănene, īntre ei amintim pe Angela Olaru, Lucian Valea, Elena Dicu. La amenajarea primei expoziţii permanente s-a solicitat colaborarea domnului Frasin Munteanu-Rāmnic, biograf al istoricului şi muzeograf la casa memorială din Vălenii de Munte, īntre anii 1971-1990 muzeul memorial a funcţionat neīntrerupt şi s-au primit mai multe donaţii astfel că zestrea patrimonială a ajuns īn 1990 la circa 2700 de bunuri muzeale.

Īn 1990, după aproape două decenii de la inaugurare, expoziţia permanentă din casa memorială "Nicolae Iorga"dădea semne evidente de īmbătrīnire. Proiectul de reorganizare tematică a parcurs un drum lung şi dificil din 1982 şi pīnă la realizarea practică din 1990, cu ocazia comemorării semicentenarului morţii.

Īn conformitate cu noua orientarea tematică s-a pornit de la un amănunt legat de existenţa familiei Iorga, care īn perioada 1886­-1880 a ocupat doar jumătate din locuinţă -nefiind proprietari şi locuind īn calitate de chiriaşi. Această situaţie a permis īmbinarea caracterului strict memorial cu cel muzeistic- documentar. Astfel īn cele două īncăperi ocupate de familia Iorga s-a realizat o reconstituire de epocă. īn spaţiul rămas disponibil, respectiv holul şi celelalte două camere s-a amenajat o expoziţie foto-documentară şi o sală multifuncţională, unde sunt expuse primele ediţii ale operei lui Nicolae Iorga. Ultima īncăpere adăposteşte o bibliotecă istorică, alcătuită din carte curentă achiziţionată īn ultimii ani.O succintă descriere a expoziţiei permanente actuale, se impune de la sine.

Salonul familiei era o īncăpere īn care copii aveau rareori acces. Aici s-a imaginat un interior, datānd din ultimile decenii ale secolului trecut, aparţinīnd unei familii cu un venit modest, dar cu un trecut prosper, timp īn care s-au acumulat o serie de bunuri , provenind din agoniseala proprie sau moştenite de Ia familii avute din care proveneau cei doi părinţi.īn reconstituire s-.a pornit de la īnsemnările cu caracter memorialistic ce au aparţinut lui Nicolae Iorga , fără de care atmosfera unei epoci de mult apuse era greu de realizat.

Īn camera copiilor, pasiunea cititului de care era stăpānit fiul cel mare - Nicolae- este sugerată de etajeră cu cărţi, o masă de scris, un sfeşnic cu lumānare .Expoziţia foto-documentară ce se desfăşoară īn holul supranumit tindă conţine colecţia de manuscrise şi materiale care evidenţiază activitatea ştiinţifică şi cea politică a Iui Nicolae Iorga.

De la inaugurare  expoziţia a fost apreciată de un public numeros şi valoros; īnsemnările din Cartea de Onoare o dovedesc cu prisosinţă. Pentru mediatizarea expoziţiei s-au realizat interviuri radiofonice, articole de popularizare īn presă, s-au publicat studii, s-au realizat interviuri,iar cu ocazia īmplinirii a 125 de ani de la naştere s-a realizat un film documentar care a fost difuzat pe TVR-Internaţiona!.

 

 


 

 

 

 


 

AGENDA CULTURALA.

1. Zilele "George Enescu", ediţia XXV-a

Primăria Botoşani Filarmonica de Stat Botoşani D.J.C.C.P.C.N. Botoşani 11-13 mai

Botoşani-Dorohoi -Liveni 2.

2. Educaţia permanentă prin universităţi populare, centrul pilot I -Vīrfu Cāmpului

D.J.C.C.P.C.N.Botoşani,   Primăria Vārfu Cāmpului

Societatea Culturală "Ecoul Siretului"-Vārfu Cāmpului 12 mai

Vīrfu Cāmpului

3. Atelier de lucru :"Proiecte culturale iniţiate de rromi"

D.J.C.C.P.C.N.Botoşani Asociaţia "P.omani bari" Botoşani Asociaţia "Divano romano" Ştefaneşti 18 mai Botoşani

4. Festivalul interjudeţean de folclor"Satule, māndră grădină", ediţia a XIII-a

D.J.C.C.P.C.N'Botoşani

Primăria comunei Bucecea

Centrul Judeţean de Conservare şi Valorificare a

Tradiţiei şi Creaţiei Populare Botoşani

19-21 mai

Bucecea

5.Festivalul de folclor "Laleaua pestrită", Ediţia I

D.J.C.C.P.C.N Botoşani

Primăria comunei Vārfu Cāmpului

Centrul Judeţean de Conservare şi Valorificare a

Tradiţiei şi Creaţiei Populare Botoşani

27 mai

Vīrfu Cāmpului

6. Festivalul judeţean "Moştenite din bătrāni" Ediţia XXO-a ' D.J.C.C.P.C.N Botoşani Liceuj Vorona

Centrul Judeţean de Conservare şi Valorificare a Tradiţiei şi Creaţiei Populare Botoşani 3 iunie Vorona

7. Zilele "Nicolae Iorga" -120 de ani de naştere

Casa memorială "Nicolae Iorga" D.J.C.C.P.C.N Botoşani 5-6 iunie Botoşani

8. Zilele "Octav Onicescu" D.J.C.C.P.C.N Botoşani Fundaţia"Octav Onicescu'-Botoşani Regia Autonomă Judeţeană APA Botoşani 9 -10 iunie Botoşani

9. Tabăra de pictură "Ştefan Luchian" D.J.C.C.P.C.N Botoşani D.J.C.C.P.C.N. Iaşi 15 -27 iunie Ştefaneşti

10. Zilele "Mihai Eminescu"

Memorialul Ipoteşti -Centrul Naţional de Studii "Mihai Eminescu"

Biblioteca Judeţeană "Mihai Eminescu"Botoşani Teatrul "Mihai Eminescu"Boto°ani Orchestra populară"Rapsozii Botoşanilor" Centrul Judeţean de Conservare şi Valorificare a Tradiţiei şi Creaţiei Populare Botoşani Primăria Botoşani Muzeul Judeţean Botoşani D.J.C.C.P.C.N.Botoşani 14-15 iunie

Botoşani -Vorona - Ipoteşti

Odată cu sărbătorirea zilelor oraşului, 23 aprilie 2001, la īnceput de secol şi mileniu, Primăria municipiului Botoşani a editat şi lansat Albumul "Municipiul Botoşani" care s-a dorit a fi o carte de vizită pentru botoşeneni şi o invitaţie pentru oaspeţii noştri.Albumul este util prin bogăţia de informaţii şi imagini ce le conţine şi redă īn chip sugestiv personalitatea oraşului Botoşani.


 

 

REDACŢIA

Dr. Octavian Liviu Şovan -redactor coordonator,  Dana Petraru,  Elena Ibănescu, Protosinghel Luca  Diaconu, Ionel Bejenaru, Violeta Damaschin, FOTOGRAFIE -Lucian Bārlădeanu, TEHNOREDACTARE Lucian Bīrlădeanu,  Redacţia: Botoşani, str Unirii nr 16, tel/fax: 516925

Profile