FORUM CULTURALocr necorectat, versiunea originală aiciAnul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) SUMARCRONICA Aurel Dorcu Filarmonica Botoşani – instituţie culturală de prestigiu..............................................................1 Mihai C.V. Cornaci Botoşăneni la primul Congres Naţional de Insignografie…………………....….……….……..2 PATRIMONIU ARHEOLOGIC Florin Hău, Ştefan Dejan Raport privind cercetările arheologice preventive din centrul istoric al municipiului Botoşani......................................................................................................4 PATRIMONIU MOBIL dr. Valentin Coşereanu Eminescu – realitate şi sublimare poetică (2)…………………………………………………..13 dr. Lucia Olaru Nenati Junimea Moldovei de Nord, o săgeată în timp (6) (Structură, colaboratori, program, particularităţi, mentor)……………………………..……..16 Gheorghe Bâgu Mărturisiri din întuneric(19)………………………………………………………….….……..20 dr. Daniel Botezatu Botoşanii în evul mediu. Aspecte ale vieţii economice(7)...........................................................24 Colonel(r) Dumitru Roman Radu Greceanu. Am luptat în Est (1)……………………………………………………..….…32 PATRIMONIU IMOBIL dr. Eugenia Greceanu Ansamblul urban medieval Botoşani (31)…………………………………………….…….…36 Dumitru Agachi Coşula lui Mateiaş şi Iorga (2)…………………………………………………………….…..…42 RECENZII EUGENIA GRECEANU, Ansamblul urban medieval Botoşani. Botoşanii care s-au dus, Casa Editorială Demiurg, Iaşi, 2009, 134 p+164 il (Anda-Lucia Spânu).................................45 SHLOMO DAVID, Generaţii de iudaism şi sionism: Dorohoi, Săveni, Mihăileni, Darabani, Herţa, Rădăuţi-Prut, 6 vol., Israel, 1992-2001 (Victor Teişanu)................................46
REVISTĂ EDITATĂ DE DIRECŢIA JUDEŢEANĂ PENTRU CULTURĂ, CULTE ŞI PATRIMONIUL CULTURAL NAŢIONAL BOTOŞANI CRONICA Filarmonica Botoşani – instituţie culturală de prestigiuAurel Dorcu
Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) poezie, cât dor ne învăluie ca ecou al unei nestemate de Enescu! Botoşăneni la primul Congres Naţional de InsignografieMihai C.V. Cornaci În intervalul 18-20 septembrie 2009 s-a desfăşurat la Petroşani prima ediţie a CONGRESULUI1 NAŢIONAL DE INSIGNOGRAFIE, manifestare culturală generată de pasiunea ce preocupă în mod special această categorie de colecţionari. Fig.1 – Aspect din deschiderea manifestării Tot cu această ocazie a avut loc şi Adunarea Generală de constituire a Asociaţiei Colecţionarilor de Insigne din România (A.C.I.R.) care are ca scop Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35)
Fig. 2 – Insigna3 şi placheta manifestării Cei peste 100 de viitori membri care au trimis adeziuni de înscriere şi au participat la adunarea generală, şi-au achitat taxa de înscriere şi cotizaţia, au primit insigna4, legitimaţia şi calitatea de membru fondator. Fig. 3 – Colecţionarii botoşăneni după festivitatea de premiere (Ioan Siminicianu, Stelian Brânzei şi Mihai Cornaci) S-a propus ca ediţiile următoare ale NOTE 1. Petroşani 1975 – Prima Întâlnire a colecţionarilor de insigne; Petroşani 1994 – Prima Reuniune a colecţionarilor de insigne; Petroşani 2009 – Primul Congres Naţional de Insignografie. 2. Din totalul celor 35 de întâlniri-reuniuni, 21 au fost organizate în Valea Jiului de Secţia Numismatică Petroşani. 3. În tiraje oficiale, câte 70 exemplare. 4. În tiraj oficial de 100 exemplare. 5. În PROGRAMUL-CATALOG a Primul Congres Naţional de Insignografie din România. Petroşani. 18-20 septembrie 2009. 3 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) PATRIMONIU ARHEOLOGIC Raport privind cercetările arheologice preventive din centrul istoric al municipiului BotoşaniÎn conformitate cu prevederile Contractului nr. 38901/13572 din 28 august 2008, s-au desfăşurat la Botoşani, în intervalul calendaristic 02 martie – 22 iunie 2009, cercetările arheologice cu caracter preventiv determinate de aplicarea programului intitulat „Reabilitarea centrului istoric şi a zonei pietonale – Botoşani manageriat de către Primăria municipiului Botoşani şi încredinţat spre execuţie antreprenorului S. C. „Condacia” S. A. – Botoşani. În vederea efectuării cercetărilor arheologice cu caracter preventiv propriu-zise, Complexul Muzeal „Bucovina” din Suceava, a recurs – în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la întocmirea „Memoriului general privind fundamentarea cercetărilor arheologice cu caracter preventiv, ocazionate de Reabilitarea centrului istoric şi a zonei pietonale – Botoşani” (nr. 2415 din 02 iunie 2008) şi la întocmirea şi semnarea în compania partenerului mai sus menţionat, a Protocolului de colaborare nr. 27683/10294 din 25 iunie 2008 referitor la obiectivele cercetărilor, a condiţiilor şi împrejurărilor în care acestea se vor desfăşura precum şi a destinaţiei artefactelor şi ecofactelor aparţinând categoriei patrimoniului cultural mobil, care urmau sa fie 1 Registratura Complexului Muzeal „Bucovina” din Suceava. 2 Registratura Muzeului Judeţean Botoşani. 3 Registratura Complexului Muzeal „Bucovina” din Suceava. 4 Registratura Muzeului Judeţean Botoşani. 5. În virtutea acestui fapt, Complexul Muzeal „Bucovina” a primit Autorizaţia pentru cercetare arheologică preventivă, nr. 95/2009, emisă de către Direcţia Generală a Patrimoniului Cultural Naţional a Ministerului Culturii şi Cultelor, cu avizul prealabil al Comisiei Naţionale de Arheologie. 6 Reprezentată de dl. ing. Dan Sârbu – şef proiect. 7 Reprezentată de dl. ing. Gheorghe Caloianu în calitate de director general. Florin Hău, Ştefan Dejan identificate şi recoltate pe parcursul cercetărilor. În vederea obţinerii Autorizaţiei de cercetare arheologică preventivă, din partea Ministerului Culturii şi Cultelor – Direcţia Generală a Patrimoniului Cultural Naţional, Complexul Muzeal „Bucovina” din Suceava a întocmit şi completat Formularul-cerere tip (SA – CP3) pe care, prin mijlocirea Direcţiei pentru Cultură Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional a judeţului Suceava, l-a înaintat Comisiei Naţionale de Arheologie de pe lângă Ministerul Culturii5. În baza Autorizaţiei nr. 309/2008 cercetările arheologice cu caracter preventiv de la Botoşani, s-au desfăşurat în intervalul calendaristic mai sus menţionat de către o echipă de cercetători formată din: Florin Hău şi Ştefan Dejan – reprezentând Complexul Muzeal „Bucovina” din Suceava şi, Eduard Setnic – reprezentând Muzeul Judeţean Botoşani. Din cadrul lărgit al aceleiaşi echipe de cercetare, au mai făcut parte conservatorii Varvara Scutaru, şi Florentina Milici, precum şi restauratorii Dan Fărtăiş şi Ilie Cojocaru – toţi de la Complexul Muzeal „Bucovina” din Suceava. Cercetarea arheologică cu caracter preventiv de la Botoşani, s-a bucurat de asemenea şi de sprijinul calificat al echipei de investigare coordonată de dl. lect. univ. dr. Vasile Cotiugă din cadrul „Centrului Interdisciplinar de Studii Arheoistorice” din cadrul Universităţii „Al. I. Cuza” din Iaşi care, a avut drept principală activitate contractuală, efectuarea investigaţiei arheologice non- distructive prin scanare subterană cu aparatura GPR (Ground Penetrating Radar) în ariile desemnate în şantier, de comun acord cu proiectantul lucrărilor de reabilitare a centrului istoric Botoşani S. C. „Geosist Construct” S. A. – Botoşani6 şi a antreprenorului angajat în execuţia lucrărilor, S. C. „Condacia” S. A. – Botoşani7. 4 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) Pentru justificarea încadrării legale a derulării întregului program iniţiat de Primăria municipiului privind Reabilitarea centrului istoric şi a zonei pietonale – Botoşani facem cuvenita menţiune în virtutea conţinutului căreia, aceasta a beneficiat de Avizul 283/M/2007 emis de către Ministerul Culturii şi Cultelor – Direcţia Generală Patrimoniu Cultural Naţional, nr. 8341 din 07 iulie 2007, la data la care a fost supus spre avizare, conţinutul desfăşurat al programului1. *** La baza întocmirii documentaţiei preliminare, avută în vedere în scopul fundamentării acesteia atât pe date istorice cât şi fizico-geografice, planimetrice, volumetrice/urbanistice şi artis-tice s-au folosit informaţiile culese din conţinutul următoarelor repere bibliografice (selectiv !), considerate esenţiale din unghiul de vedere al abordării cercetărilor arheologice cu caracter preventiv a zonei centrului istoric al municipiului Botoşani şi anume: 1. *** Planul cadastral al comunei urbane Botoşani datând din anul 1872. 2. *** Harta reţelei stradale a oraşului Botoşani, planşa din anul 1899. 3. *** Planul centrului istoric Botoşani (vers. actualizată-Geosist Construct, 2007). 4. N. Iorga, Un oraş românesc: Botoşanii, în: Istoria românilor în chipuri şi icoane, Buc., 1905, p. 183 – 220. 5. *** Revista Moldovei, Botoşani, 1921 – 1929. 6. Artur Gorovei, Monografia oraşului Botoşani, Botoşani, 1926. 7. A. I. Gheorghiu, M. Olinescu, Botoşanii care se duc, Bucureşti, 1927. 8. Gh. Balş, Bisericile şi mănăstirile moldoveneşti din veacul al XVI-lea (1527 – 1582), Bucureşti, 1928. 9. Victor Tufescu: Un oraş în declin: Botoşanii, în: „Sociologie românească”, III, nr. 10-12, 1938, p. 468 . 518. Cosma Bălan, Biserica Sf. Gheorghe din Botoşani, în: Mitropolia Moldovei, XXX, 1954, nr. 11, p. 63-65. 10. Cosma Bălan, Biserica Sf. Gheorghe din Botoşani, în: Mitropolia Moldovei, XXX, 1954, nr. 11, p. 63-65. 11. Gh. Lungu, Biserica Sf. Gheorghe din Botoşani, în: Mitropolia Moldovei, XXXVI, 1960, nr. 9-12, p. 665-674. 12. E. Greceanu, Ansamblul urban medieval Botoşani, Bucureşti, 1981. 13. V. M. Puşcaşu, Biserica Sf. Nicolae a Mănăstirii din Popăuţi, Botoşani, 2004. Notificare: Proiectul cercetărilor arheologice, expus în Memoriul general privind fundamentarea cerce-tărilor arheologice cu caracter preventiv, ocazionate de Reabilitarea centrului istoric şi a zonei pietonale – Botoşani, a fost întocmit pentru întreaga suprafaţă a terenului care, delimitat cu ocazia întocmirii proiectului de reabilitare, va face obiectul aplicării programului manageriat de Primăria municipiului Botoşani pe întreaga lui perioadă de desfăşurare, estimată a avea loc în intervalul calendaristic 1 august 2008 – 30 decembrie 2009. Din totalitatea suprafeţelor de teren considerate în momentul alcătuirii proiectului de cercetare arheologică, susceptibile a fi supuse investigaţiilor cu caracter arheologic- preventiv, în perioada calendaristică 2 martie – 22 iunie 2009, a fost cercetată numai parcela aferentă poziţiei în plan a clădirilor cu numerele 19 – 25 din str. 1 Decembrie 1918, situate pe acelaşi aliniament frontal îndreptat spre sud, adică spre aliniamentul străzii Victoriei ce închide pe aceeaşi parte, staţia parcării numită convenţional „Parcarea nr. 1” dată spre execuţie conform proiectului de reabilitare menţionat. *** Aria supusă investigaţiilor arheologice a fost de 2960 mp, în condiţiile în care, iniţial s-a supravegheat întreaga zonă odată cu debutul lucrărilor de decopertare cu mijloace mecanice a stratului de dată recentă alcătuit din covorul asfaltic al fostei parcări şi a patului din pietriş al acestuia până la adâncimea medie de circa 0,55 – 0,60 m. S-a putut observa cu acest prilej faptul că amenajarea fostei parcări, a avut loc după o severă răzuire cu mijloace mecanice a nivelului de moloz rezultat în urma demolărilor întâmplate în toamna anului 1974 (foto 1). Au dispărut atunci, strada Teilor (fostă Florilor şi 1 În conformitate cu prevederile acestui aviz, în baza Legii 422/2006 beneficiarului i s-a impus şi condiţia angajării prealabile a cercetărilor arheologice cu caracter preventiv, în aria teritorială desemnată implementării programului. 5 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) fostă Teslarilor – la finele secolului al XIX- lea) şi piaţeta de formă triunghiulară, cu latura scurtă spre est, aşa cum aces-tea apar în configuraţia cadastrală surprinsă în două planuri datînd – primul, din anul 1872 şi cel de-al doilea din anul 1905 (fig. 3 - 4). În vederea atingerii obiective-lor propuse, s-a trasat un număr de 7 secţiuni (30 x 2,00 m), orientate est-vest, la un interval de circa 3,3 – 3,5 m fiecare, şi de asemenea, un număr de 3 casete, cu dimensiuni cuprinse între 2,8 x 3,5 şi 4,5 x 4 m. Ori de câte ori a fost nevoie, secţiunile au făst lărgite prin casetare spre exterior, funcţie de necesitatea interceptării inteligibile a configuraţiei complexelor Foto 1 arheologice studiate pe durata săpăturilor. În general, adâncimea la care a fost interceptat orizontul steril din depuneri de vârstă geologică, a fost de circa 0,80 – 1,10 m în condiţiile în care s-a observat, mai ales în treimea nord-vestică a suprafeţei cercetate, faptul că, în aceeaşi arie, au avut loc inclusiv răzuiri de teren databile în prima jmătate a secolului al XIX-lea, odată cu urbanizarea întregii zone. Observaţia este în special valabilă pentru întreg segmentul planimetric al configuraţiei fostei piaţete a „Teslarilor” (cea de formă triunghiulară), în zona în care aceasta se insera bifurcaţiei de drumuri în locul în care str. Teslarilor, se desprindea spre sud-est din Calea Naţională. Numai în această zonă a putut fi reperată parţial configuraţia celui mai vechi pavaj datând din acelaşi interval cronologic, sau mai bine zis, urmele a ceea ce a fost odinioară un pavaj din dale neregulate din grezie, rămas acum la adâncimea de 0,75 – 0,85 m. Corespunzător acestui nivel, surprins cât se jumătate a secolului al XIX-lea, a fost iedntificată o fântână (foto 3), la care s-a renunţat de îndată ce fronturile de clădiri surprinse în planul cadastral al Botoşanilor au început să capete conturul firesc pe care, Foto 2 parţial, îl mai păstrează şi astăzi, doar pe latura de nord a fostei piaţete „a Teslarilor” (foto 2)5. În general, aceasta a rămas pe întreaga suprafaţă a sitului, adâncimea de la care pornesc depunerile atestând urbanita-tea de vârstă modernă, deşi în treimea nord-vestică a aceleiaşi arii această adân- cime tinde a se micşora, acoperind şi un strat de depuneri de vârstă medievală, dintre Foto 3 care, cele păstrate sunt doar acelea datând din secolele XV – XVII. Tot acestui orizont mai mult sau mai puţin consistent de depuneri datând din epoca modernă, îi aparţine şi complexul de fundaţii provenind de la una dintre cele mai mari clădiri edificate spre jumătatea secolului al XIXlea în locaţia deja menţi-onată şi anume, casa Alois Schlessinger, pe care am putut-o identifica după o secvenţă din cadastrul Botoşanilor datând din anul 1905. Clădirea se pare că exista inclusiv la 1872, dată la care inginerul Ştefan Emilian o topografiase, atâta doar că, la poate de evident la capătul de est al secţiunii S7, în imediata apropiere a fundaţiei peretelui vestic al unei clădiri datând din a doua 5 Actualele clădiri din str. 1 Decembrie 1918, cu numerele 19, 19 bis, 21, 23 şi 25. 6 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) 3 iunie 1887, şi această zonă a Botoşanilor, a avut de suportat efectul devastator al incendiului care aproape că a mistuit întregul oraş ceea ce evident, a determinat unele refaceri de construcţii cum se pare că au avut loc inclusiv la această clădire (fig. 1 şi 2). Cu o lungime de aproximativ 24 m (compartimentul principal) la care se adaugă un alt compartiment, probabil mai recent, Casa Schlessinger (foto 4) are o lăţime de 12 m, în proiecţia sa planimetrică, fiind dotată cu două pivniţe. Dintre acestea, a fost investigată numai cea amenajată sub suprafaţa piaţetei teslarilor, în maniera foarte ingenioasă a tehnicilor miniere destinate săpării şi armării abatajelor. Gârliciul acestei pivniţe (foto 5) porneşte de la adâncimea unui demisol de formă dreptunghiulară dotat cu un culuar de acces şi Foto 4 încă două încăperi, coboară apoi în trepte cruţate în lut şi întărite cu scânduri masive de stejar, până la adâncimea de circa 5,50 m sub nive-lul actual de călcare, unde ocupă un gol dreptunghiular boltit (15 x 3m) poziţionat perpendicular pe gărlici. În apropierea gârliciului, anume în încăperea situată imediat la sud de acesta, au fost găsite două monede („5 lei” şi „10 lei”) ambele datând din anul 1867. Piesele se vor fi pierdut în rosturile dintre scândurile masive de stejar care alcătuiau pardoseala acestei încăperi şi probează ipoteza noastră în legătură cu varianta timpurie a acestei construcţii care se observă înclusiv pe planul Emilian din 1872. A doua pivniţă a acestei locuinţe nu a putut fi cercetată din pricina faptului că în 1974, odată cu demolarea întregului imobil, a fost umplută compact cu moloz şi fragmente mult pera mari din beton şi asfalt dislocat probabil din apropiere. Interesant rămâne însă faptul că pivniţa cu gârlici, nu a fost identificată la data demolării, pentru că, zidită fiind, probabil nu a fost reperată. În momentul efectuării supravegherii lucrărilor de înlăturare a stratului de pietriş (pat al asfaltului fostei parcări), greutatea utilajului a determinat apariţia unei spărturi în bolta gârliciului care astfel a fost identificat. Umplutura pivniţei nu a putut fi cercetată integral din pricina riscului major de surpare. Numai în suprafaţa gârliciului, s-a degajat o cantitate reziduală de moloz, şi multe fragmente de teracote de la o sobă dezafectată, datând din secolul XX. Foto 5 În apropiere, anume la circa 5,60 m nord- est de casa Schlessinger, a fost identificat traseul fundaţiilor unui alt imobil (foto 6), care s-a dovedit a fi fost cel care adăpostea la începutul secolului al XX-lea, „Librăria Lumina” (fig. 1 şi 2), aşa cum această identificare a fost posibilă prin răsfoirea colecţiei de fotografii vechi făcute la Botoşani la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea (foto 7). Nivelul medieval de locuire a fost arareori Foto 6 interceptat, din pricina răzuirii severe a terenului, atât cu ocazia lucrărilor de amenajare urbanistică din secolul al XIX-lea cât şi, mai ales cu ocazia lucrărilor din anul 1974. 7 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) În zona treimii nord-estice a suprafeţei cercetate, s-a observat însă o ceva mai bine păstrată stratigrafie, astfel încât sub depunerile datând din secolul al XIX-lea, a apărut un nivel de culoare cenuşie deschisă, cu o consistenţă accentuat nisipoasă,datând din secolele XVI - XVII6 sub care, a fost identificată o depunere densă, de culoare brun-cenuşie, de consistenţă lutoasă, foarte bogat presărată cu resturi Foto 7 ceramice datând din secolul al XV-lea. Pe nivelul corespunzător secolului al XVI- lea la adânciea de (doar) 0,55-0,60 m au fost descoperite nu mai puţin de cinci cuptoare de redus minereul, situaţie altfel previzibilă, dacă Foto 8 se are în vedere faptul că în apropiere, în secţiunile S1 şi S3 descoperiserîm anterior, la aceeaşi adâncime, numeroase fragmente de zgură metalică. Cuptoarele c17, c38, c6, c7, şi c8 (fig. 1 şi fig.2) datează ca atare din acest interval cronologic, aşa cum de altfel a dovedit-o şi cantitatea destul de mare de 6 În acest strat au fost recoltate mai multe monede datând din prima şi din a doua jumătate a secolului al XVI-lea şi una, din secolul al XVII-lea. 7 Foto 9. 8 Foto 8. ceramică, recoltată din aceste cuptoare, acumulată acolo, după scoaterea lor din funcţie. Foto 9 În general, aceste cuptoare au o crustă dce culoare accentuat cărămizie, precum şi o Foto 10 grosime apreciabilă purtând amprenta termică deosebit de ridicată transmisă stratului de lut galben steril în consistenţa căruia, au şi fost Foto 11 amenajate prin săpare. Diametrul acestor instalaţii, arareori depăşeşte 0,95 m (1,09 m – cuptorul c8) iar configuraţia lor, aproape 8 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) identică, sugerează constatarea că au fost folosite aproape concomitent, la o dată de Foto 12 funcţionare care ar trebui să fie cea a primei jumătăţi a secolului al XVI-lea. Surprinzător a Foto 13 rămas însă faptul că, aproximativ în aceeaşi locaţie, au fost descoperite încă trei cuptoare, mult mai mari ca diametru şi ca atare mult mai mari în materie de capacitate volumetrică, toate databile fiind în secolul al XV-lea. Spre deosebire de cele ulterioare, acestea sunt de formă cert tronconică, în faţa fiecăruia existând câte o groapă de formă neregulată, săpată de la nivelul de călcare din vechime al locului. Toate cele trei cuptoare – c2, c4, c5 – (fig. 1 bis), au avut un orificiu de dare a focului construit/amenajat din cărămidă cu încercarea vizibilă de a se obţine un spaţiu boltit, realizare mai mult sau mai puţin reuşită9. Din punct de vedere cronologic, este clară datarea acestor cuptoare în secolul al XV- 9 Foto 10 – 12. Foto 14 lea, dată fiind omogenitatea evidentă a fragmentelor ceramice descoperite în umplutura lor: ceramică de uz comun, atât de Foto 15 culoare cenuşie cât şi de culoare cărămizie, ceea ce indică şi felul în care aceasta era arsă: atât în mediu oxidant cât şi în mediu reducător. Din mulţimea fragmentelor ceamice recoltate (ceva mai mult de 2 mc) s-a putut diferenţia existenţa a cel puţin trei categorii şi anume: a) – ceramică cenuşie şi cărămizie de uz comun, lucrată la roata cu turaţie rapidă, forme sigure, canelate, cu gâtul vasului în general scurt şi buza răsfrântă spre exterior, uneori purtând urma unei teşituri de formă (în secţiune) 9 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) semicirculară, vase cel mai adesea fără toartă, aparţinând categoriei relativ timpurii, din prima jumătate a secolului al XV-lea, anume a Foto 16 aceea a oalelor-borcan; b) – a doua categorie, distinctă şi aceasta, este cea a castroanelor cu diametrul gurii mai mare decât acela al fundului de vas, cu buza bine evidenţiată răsfrântă oblic spre exterior, o buză lată de 2,2 – 2,5 cm. Şi această categorie este bine arsă, atât în mediu oxidant cât şi în mediu reducător, prezentând particulari-tatea de a nu avea o decoraţie distinctă şi c) – a treia categorie, o Foto 17 reprezintă ceramica ornamentală şi anume cea folosită la decorarea aparatului de zidărie al edificiilor religioase şi/sau civile şi, a sobelor din locuinţele orăşeneşti. Discuri ornamentale cu reprezentări figurative (Manticora, leul rampant, Melusina etc) dar şi discul (nesmălţuit) cu reprezentarea stemei Moldovei, în varianta cu îngeri tenanţi, capul de bour şi coiful. Dintre cahlele figurate descoperite în umplutura acestor cuptoare, se remarcă cele înfăţişându-l pe Sf. Gheorghe omorând balaurul, sau pe cele cu sfinţii Petru şi Pavel, ori cele cu scene de dans, în varianta lor timpurie, totuşi, beneficiind de tipare de bună calitate10. Concluzii: 1. În aria suprafeţei „Parcarea nr. 1” (sectorul nr.4) s-a efectuat cercetarea arheologică preventivă pe o suprafaţă de circa 540 mp, punându-se în evidenţă existenţa a două niveluri de locuire ţinând de evoluţia urbanităţii medievale (sec. XV-XVII) şi moderne (sec. XIX) a municipiului Botoşani. 2. Au fost cercetate, două complexe de vârstă modernă (casa Schlessinger şi Librăria Lumina) şi opt complexe medievale (3 cuptoare de ars ceramică şi 5 cuptoare de redus minereul) datând din secolele XV – XVII). 3. S-a realizat ridicarea topografică a întregii situaţii planimetrice, după care s-a realizat Planul de situaţie, la scara 1:500 m. 4. S-a recoltat o cantitate apreciabilă de artefacte arheologice, în special ceramică de uz comun şi ceramică ornamentală, în momentul de faţă depozitată la sediul Muzeului judeţean Botoşani, în vederea restaurării, inventarierii şi conservării acesteia, în concordanţă cu normele legale în vigoare. 5. S-a alcătuit o bază de date consistentă, constând în stocarea unui număr de peste 680 de imagini digitale, 34 de schiţe planimetrice şi profile stratigrafice, concomitent cu întocmirea jurnalului de şantier. 6. Din punct de vedere arheologic, pornind de la situaţia iniţială, anume aceea a supravegherii tuturor lucrărilor de decopertare şi până la epuizarea cercetării arheologice preventive propriu-zise, se poate considera că suprafaţa convenţional denumită „Parcarea nr. 1” din Botoşani, este liberă de sarcină arheologică, în vederea continuării lucrărilor de reabilitare şi amenajare a unei noi parcări, conform datelor cuprinse în proiectul manageriat de Primăria municipiului Botoşani. 7. În baza prezentului Raport, se recomandă eliberarea avizului în baza căruia, se va emite de către Direcţia pentru Cultură Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional a judeţului Botoşani, Certificatul de descărcare de sarcină arheologică pentru suprafaţa de teren în mărime de 2960 mp, situată în zona Centrului vechi al municipiului, între străzile 1Decembrie 1918, Victoriei şi bd. Calea Naţională, numit convenţional ”Parcarea nr. 1”. 8. Se propune restaurarea şi conservarea in situ a 4 dintre cele 8 cuptoare (C2 – C5) şi amenajarea unui punct muzeistic subordonat din punct de vedere administrativ Muzeuilui Judeţean Botoşani (clădire + dotări + instalaţie de climatizare + personal calificat de întreţinere), opţiune deja însuşită de Primăria Botoşani, în calitate de aplicant al programului de reabilitare şi punere în valoare a Centrului vechi al municipiului Botoşani. 10 Foto 14 – 17. 10 Forum cultural Anul IX. nr. 4. decembrie 2009 (35) 27 SfJ. 1 Oecetnbrie 1918 10 15m F.g. 2. 11 \IININV.botosani.djc.ro 1 \IININII.cimec.ro Forum cultural Anul IX. nr. 4. decembrie 2009 (35) Fig.3. PlanuloraşuluiBotoşani întocmit de inginerulŞtefan Emilian în anul1872 (extras după originalul păstrat in Arhivele Naţionale- filiala jud.Botoşani) ..A" - zona suprafeţeicercetate. Fig.4. Extras din cadastrul urbeiBotoşanilor datat In anul1905 (după originalulpăsllat la Arhivele Naţionale ·filiala judeţului Botoşani)..A"·zona supafe!eioorcetate. 12 \IININV.botosani.djc.ro 1 \IININII.cimec.ro Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) PATRIMONIU MOBIL Eminescu – realitate şi sublimare poetică (2)dr. Valentin Coşereanu ca el/ Se-ntrec în cântări28. Înzestrat cu harul divin al talentului său, numai poetul poate percepe ecourile şi imaginile, arcane ale acestei lumi, invizibile pentru alţii. Întorcându-ne acum la exemplul american al scoaterii poetului din comunitate, ecou târziu al teoriei lui Platon, am putea concluziona că poeţii au darul să populeze golurile ştiinţei, în deplină stare de veghe, cu fantasticile lor vise, coborâte din cerurile-nalte… fiinţează adevărul.23 Dar care adevăr? – ar întreba Eminescu –, cel văzut clar de un gânsac sau cel abia întrevăzut ca printr-o negură de Kant?…24 Cel văzut de Kant, evident: lumea cum o vedem nu există decât în crierul nostru25, iar această lume, spune poetul poeţilor (Hölderlin) într-o scrisoare din ianuarie 1799 adresată mamei sale, îngăduie activitatea poetică, cea mai nevinovată dintre îndeletniciri26. Filozoful (Heidegger) explică aceasta în felul următor: Liber de orice constrângeri, el (poetul, n.n.) îşi inventează lumea sa de imagini şi rămâne absorbit în sfera imaginarului. […] Ea nu are nimic comun cu fapta care intervine nemijlocit în real şi îl transformă. Activitatea poetică este asemenea unui vis; ea nu este o realitate.27 Altfel spus, în limbaj poetic eminescian, Numai poetul,/ Ca pasări ce zboară/ Deasupra valurilor,/ Trece peste nemărginirea timpului:/ În ramurile gândului,/ În sfintele lunci,/ Unde pasări Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) Coborând în ceaţa lăptoasă a copilăriei fericite, poetul tinde implicit înspre capacitatea ideală de a visa – poate una dintre puţinele stări de graţie care i-au fost date omului. În acest sens, Giovanni Pascoli, poet el însuşi de o sensibilitate cu totul aparte, oferă în faimosul său cod de artă poetică intitulat Il Fanciulino (Copilul), o revelare majoră a ceea ce era atât de simplu, dar atât de greu de explicat: Există în noi un copil înlăcrimat dar care este cutremurat nu numai de fiori ci şi de mari bucurii. Când vârsta noastră este fragedă, el îşi confundă vocea cu a noastră, şi de la cei doi copii care se zbenguie şi se ceartă între ei, şi, totdeauna împreună, se tem, speră, se bucură, plâng, se naşte un freamăt unic, se aude un strigăt şi un vaiet unic. Dar mai târziu, noi creştem şi el rămâne mic; în ochii noştri se aprinde o nouă dorinţă dar el este totdeauna fixat în vechea, senina sa minune; noi ne îngroşăm iar glasul ni se rugineşte, dar el face să se audă totdeauna clinchetul lui limpede de clopoţel.30 Din motive diferite, clopoţelul, de care vorbea atât de frumos şi Esenin, dispare încet-încet până când omul matur consideră că acesta nici n-ar mai exista; pur şi simplu, îl uită şi se topeşte în lumea obişnuită făcându-şi punte spre o tot mai gravă acomodare existenţială – comună în aparenţă şi tocită continuu în esenţă. Or, dacă el nu există, nici copilăria nu mai există. Dar semnele prezenţei şi actele existenţei sale sunt simple şi umile31, ca şi acelea ale copilăriei – remarcă poetul Giovanni Pascoli. Copilul este acela căruia îi este teamă de întuneric, cel care vorbeşte animalelor, arborilor, stâncilor, norilor, stelelor; cel care, la moartea fiinţelor iubite, reuşeşte să exprime stări sincere de consolare şi tot el este acela care mângâie şi consolează fetiţa care se află în femeie […], micşorează pentru a putea vedea, măreşte pentru a putea admira32. Dar ce iese dintr-un asemenea joc de perspective intersectat aproape continuu cu lumea înconjurătoare atunci când scapără cremenea minţii geniului? Ne-o „sărmanul” Dionis: …şi tot astfel, dacă închid un ochi văd mâna mea mai mică decât cu amândoi. De aş avea trei ochi aş vedea-o şi mai mare, şi cu cât mai mulţi ochi aş avea cu atâta lucrurile toate dimprejurul meu ar părea mai mari. Cu toate acestea, născut cu mii de ochi, în mijlocul unor arătări colosale, ele toate în raport cu mine, păstrându-şi proporţiunea, nu mi-ar părea nici mai mari, nici mai mici de cum îmi par azi. Să ne-nchipuim lumea redusă la dimensiunile unui glonte, şi toate celea din ea scăzute în analogie, locuitorii acestei lumi, presupuindu-i dotaţi cu organele noastre, ar pricepe toate celea absolut în felul şi în proporţiunile în care le pricepem noi. Să ne-o închipuim, caeteris paribus, înmiit de mare – acelaş lucru. Cu proporţiuni neschimbate – o lume înmiit de mare şi alta înmiit de mică ar fi pentru noi tot atât de mare. Şi obiectele ce la văd, privite cu-n ochi, sânt mai mici; cu amândoi – mai mari; cât de mari sânt ele absolut? Cine ştie dacă nu trăim într-o lume microscopică şi numai făptura ochilor noştri ne face s-o vedem în mărimea în care o vedem? Cine ştie dacă nu vede fiecare din oameni toate celea într-alt fel, şi nu aude fiecare sunet într-alt fel – şi numai limba, numirea într-un fel a unui obiect ce unul îl vede aşa, altul altfel, îi uneşte în înţelegere.33 Esenţa unui gheizer poetic originar şi a viziunii despre lume se află, fără de tăgadă după Pascoli, în lumea coplăriei: pentru poezie tinereţea nu este de ajuns – este nevoie de copilărie!34 Mai mult, poetul este acela care exprimă cuvântul pe care toţi îl aveau pe buze dar pe care nimeni nu-l spusese35 – cuvântul ce exprimă adevărul, în limbajul lui Eminescu – pentru că poetul nu are alt ţel, decât acela de a restitui naturii din care a ieşit, lăsând în ea un accent, o rază, un freamăt nou, etern, al său36. Relaţia biunivocă între copilăria poetului şi spaţiul plămădirii sale ca poet înseamnă, cu o expresie hölderliniană, a Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) locui poetic, adică, aşa cum spune Heidegger, a te situa în prezenţa zeilor şi a trăi în faţa apropierii esenţei lucrurilor37. Or, Eminescu s-a bucurat din plin de amândouă. Această dublă şi simultană apartenenţă se luminează graţie unui vers esenţializator al lui Blaga: Eu cred că veşnicia s-a născut la sat…38 De altfel, filosoful adâncirii misterului ne sprijină exemplar în întregul demers de a clarifica relaţiile biunivoce copilărie-sat, pe de o sufletul copilului39. Avem, la rândul nostru, convingerea că satul ipoteştean – sat uitat odinioară de lume, la marginea ţării, sălbăticit şi structural romantic – a devenit sacru prin copilăria fabuloasă a poetului şi prin recrearea lui în universul imagistic eminescian. Îndrăgim Ipoteştii, în bună măsură, sub vraja poeziilor eminesciene de care suntem involuntar marcaţi. Rezonanţa de şopot din numele lor ne trimite la misterul labirintului paradisiac din amintirile poetului. Naşterea şi copilăria lui Eminescu au intrat în mit şi sunt indisolubil legate de Ipoteştii mitici. Iar mitul se naşte din adevăr şi adevărul originar îi dă substanţă, investind cu înţeles povestea unei vieţi. Născut pe o matrice străveche, comună, cum ar spune Romulus Vulcănescu, la toate ramurile poporului român40 spaţiul Ipoteştilor îmbină geografia şi spiritualitatea specifice cu o tainică geografie cosmică pe care poetul aici a resimţit-o mai întâi; şi decisiv, căci în substanţa poetică el îmbină, la rându-i, elementele emblematice ale toposului orizont nu mai există nimic.41 Vatra satului a fost chiar locul unde s-a aşezat familia Eminovici. Copil fiind, lui Mihai nu i-a fost din fericire dat să se împotmolească în mlaştina subţire dar sigură (şi singură) a unui târg moldav pe care l-a luat mai târziu în derâdere; a nimerit în chiar centrul satului, în preajma bisericii, din care iradiază Dumnezeu42, trăind, cum spune Blaga, din întregul unei lumi – pentru acest întreg; el [copilul] se găseşte în raport de supremă intimitate cu totalul şi într-un neîntrerupt schimb reciproc de taine şi relevări cu acesta43. Prelungit de-a dreptul în mitologie şi metafizică44, sigur că poetul şi-a trăit vârsta sensibilităţii metafizice […] cu ochii atârnaţi de cer, căci a trăi la sat înseamnă a trăi în zarişte cosmică şi în conştiinţa unui destin emanat din veşnicie45. Surprinzând imaginea satului în creaţie, poetul contopeşte în ea – ca în procedeul cinematografic al supraimpresiunii – toate elementele lui constitutive, dar şi pe acelea care i-au marcat esenţial devenirea. Mai exact, a melanjat Ipoteştii în imaginea visului propriei sale creaţii, pentru că poetul a avut privilegiul să-şi păstreze intacte senzaţiile copilului din el, care n-a murit niciodată. Aceste senzaţii au trăit în interiorul poetului ca sarcina în pântecul mamei, amplificând din amintitul sunet al clopoţelului dangatul de clopot ce avea să se înalţe copleşitor peste el până la apogeul maturităţii sale artistice. 23 Ibidem, p. 70-71. NOTE 24 Mihai Eminescu, Opere VII, Bucureşti, Editura Academiei R.S.R., 1977, p. 278. 25 Ibidem. 26 Apud Martin Heidegger, op. cit., ed. cit., p. 194. 15 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) 27 Ibidem, p. 194. 28 Mihai Eminescu, Opere IV, ed. cit., p. 459. 29 Manuscriptum, nr. 1(82)/1991, Anul XXII, Număr special Eminescu – Poezii inedite, ediţie de Petru Creţia; p. 129-131. 30 Giovanni Pascoli, Il Fanciulino (Copilul), în „Viaţa Românească”, nr. 8, august 1989, p. 32. 31 Ibidem. 32 Ibidem, p. 33. 33 Mihai Eminescu, Opere VII, ed. cit., p. 93. 34 Giovanni Pascoli, loc. cit., p. 33. 35 Ibidem, p. 35 36 Ibidem, p. 36 37 Martin Heidegger, op. cit., ed. cit., p. 201. 38 Lucian Blaga, Poezii, Ediţie îngrijită, prefaţă şi tabel cronologic de George Gană, Bucureşti, Editura Albatros, 1992, p. 40. 39 Idem, Elogiul satului românesc, Discurs rostit la 5 iunie 1937 în şedinţa solemnă, [în] Academia Română, Discursuri de recepţie, Bucureşti, 1937, p. 4. 40 Romulus Vulcănescu, Mitologie română, Bucureşti, Editura Academiei R.S.R., p. 17. 41Lucian Blaga, Elogiul satului românesc, loc. cit., p. 6. 42 Ibidem, p. 9. 43 Ibidem. 44 Ibidem, p. 5. 45 Ibidem, p. 6. Junimea Moldovei de Nord, o săgeată în timp (6) (Structură, colaboratori, program, particularităţi, mentor)În acelaşi număr al revistei botoşănene, la rubrica Recenzii, polemici, note, Iordăchescu recenzează, cu destule accente critice, un număr al foii Moldova literară din Cernăuţi, a cărei apariţie o salută în sine, dar nu-i trece cu vederea scăderile, în ciuda statornicei sale simpatii dr. Lucia Olaru Nenati definitorie pentru profilul lui Iordăchescu, dar şi pentru ale altor spirite ale timpului. Maliţia lui Iodăchescu vizează în continuare o altă arie, de data asta internaţională, atunci când comentează o informaţie din ziarul Izbânda despre decorarea, la legaţia franceză din Bucureşti a "celebrilor români" publicişti şi oameni de litere, de fapt perfect anonimi, I. Rosenthal, Dr. Bercowitz, H. Durand şi alţii, comentând ironic: "tot generoasa Franţa, sireaca, a trebuit să vă distingă dintre alde Vlahuţă, Brătescu-Voineşti, Sadoveanu, Goga ...iluştri necunoscuţi ai patriei mele!" Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) Eminescu: "Cele mai strălucitoare diamante din literatura românească n-au putut da autorului lor nici pâinea cea de toate zilele. După moartea lui însă, minunatele diamante au adus averi paraziţilor literaturii." Prin aceste cuvinte jurnalistul de provincie formulează de fapt conţinutul celei mai flagrante nedreptăţi şi inechităţi care există între valoarea de folosinţă perpetuă pe care o dă creatorul societăţii, în genere şi răsplata pe care o primeşte de la aceasta. Criticând cu exemple concrete astfel de editori, aducând ca probă afacerea pseudobiografului Octav Minar, el nu ezită să propună în colţul său de pagină, chiar...o lege care să reglementeze drepturile de autor şi care să prevadă printre altele că: "operele scriitorilor morţi fără urmaşi sunt proprietatea statului. El va ceda editorilor dreptul de tipărire încasând primă de autor. Din venitul ce va rezulta se va desăvârşi cultura urmaşilor scriitorilor cu renume, rămaşi fără mijloace, iar prisosul se va întrebuinţa la crearea de biblioteci pentru popor." Articolul se încheie cu o notă sarcastică: "dar mi se pare că cerem prea mult guvernelor noaste rugându-le să se oprească puţin şi la taraba negustorilor de marfă pentru inimă şi minte, când sunt atât de ocupaţi cu satisfacerea mai importantă a stomacului”. (I,15) Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) publicaţiile româneşti, Viaţa românească. Orice român iubitor de cultură trebuie să-şi facă o cinste din citirea, sprijinirea şi răspândirea acestui preţios tezaur cultural”. Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) vagă informaţie conduce spre faptul că ea s-ar afla în Germania. Găsirea şi publicarea integrală a acestei colecţii ar fi un eveniment major în folcloristica şi în cultura românească, iar informaţia entuziastă a lui Iordăchescu din Junimea Moldovei de Nord prin care se confirmă primirea acestei colecţii îndreptăţeşte speranţele că poate, cândva, ea va putea fi descoperită chiar la Botoşani, înfăptuindu- se astfel scopul vizat la iniţierea acelui concurs de a se "fixa pe hârtie pentru generaţiile viitoare melodiile populare care pier cu-ncetul, înăbuşite de cântecele de flaşnetă şi de gramofon". De menţionat că această consemnare în Junimea... a bogatei colecţii Voevidca ce n-avea să se tipărească vreodată integral până în prezent, este prima atestare publicistică a existenţei acestui inestimabil patrimoniu, fiind astfel remarcată, oricum, cu 21 de ani înaintea publicării ei fragmentare în volumul citat. Iar textul explicativ al lui Alexandru Voevidca este un prim demers de prezentare a colecţiei, a intenţiilor colegătorului ei şi a modalităţilor ei de realizare, adică o declaraţie a autorului ei, de o valoare documentară şi memorialistică unică. Premierea acestei colecţii de către Junimea Moldovei de Nord, care se zbătea în greutăţi finaniare şi-şi asigura cu greu subzistenţa de la un număr la altul, este o dovadă elocventă a capacităţii acelor oameni de-a sesiza şi preţui valoarea autentică, în cazul acesta, valoarea unui adevărat tezaur naţional ce-avea să adune aprecieri entuziaste de la nume de marcă ale culturii române . NOTE 12 George Ponetti, în Glasul Bucovinei, nr.354, 18 februarie,1940,Cernăuţi. 13 Constantin Iordăchescu, în Junimea Moldovei de Nord, Botoşani, An I, Nr.23- 34,1920. 19 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) Mărturisiri din întuneric(19)Gheorghe Bâgu IX. CERNAVODĂ
Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) rânduri şi să mergem la magazie să luăm târnăcoape, lopeţi şi roabe. Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) Într-o zi m-am îmbolnăvit şi eu. În palma stângă mi s-a infectat o bătătură. După două zile, tot braţul era umflat şi aveam febră. Mă învineţisem şi tremuram ca varga. Când mă lăsau frigurile mă luau căldurile şi invers. În cele din urmă, moleşeala şi slăbiciunea m-au trântit la pământ. M-am aşezat cu capul la umbra roabei şi am început să delirez. Toţi colegii şi prietenii mei munceau de zor, alergând la deal şi la vale cu roabele. Munceau şi cei din grupul lui Ţurcanu. Eu zăceam şi în momentele de luciditate mă gândeam că am fost uitat prea repede. Avram Iordan, un amic de-al meu de la Jilava, a venit lângă mine, mi-a controlat pulsul şi temperatura şi mi-a spus: Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) În câteva zile m-am însănătoşit şi am trecut la roabă. Grea a fost acomodarea, dar cine trecea de ea nu mai avea de ce se teme. Îmi amintesc de o întâmplare care m- a zguduit. În brigada vecină cu noi muncea un profesor, Petrescu. Era de vreo 45-50 de ani, uscăţiv, de statură potrivită, întotdeauna crispat şi foarte abătut. Din luna aprilie a început să se laude că de la 1 iulie va pleca acasă. Se apropia ziua cea mare şi el susţinea, cu încăpăţânare, acelaşi lucru. Fiind dintre cei necondamnaţi, am început să credem că într-adevăr va pleca acasă, că ştie el ce ştie şi că nu vorbeşte aiurea. Doar era un om în toată firea, destul de serios şi demn de toată încrederea. Pe 1 iulie l-am întrebat: Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) putrede, strîmbe, cu scrisul indescifrabil. La Petrescu, numai dacă cercetai atent, observai că este vorba de un mormând proaspăt plasat între buruieni uscate, arse de soarele dogoritor al Dobrogei. Acesta este destinul care şi după moarte parcă urmăreşte omul. Pierderea lui Petrescu ne- a lăsat un mare gol în suflet. Seara, după înmormântare, a fost o seară de reculegere, de resemnare şi de aducere aminte, cu lacrimi de deznădejde. Mi-am amintit de un frumos poem al lui Wordsworth: Botoşanii în evul mediu. Aspecte ale vieţii economice(7)Şi la Botoşani, ca şi în alte târguri moldoveneşti, se constată două aspecte esenţiale în ceea ce priveşte evoluţia meşteşugurilor: pe de o parte diferenţierea şi specializarea tot mai accentuată în interiorul aceluiaşi meşteşug, pe de altă parte apariţia unor meşteşuguri noi, rod al evoluţiei sociale şi economice236. dr. Daniel Botezatu O mărturie a profesionalismului acestor meşteri o constituie clădirile din Centrul Vechi al Botoşanilor, multe dintre ele datând de la sfârşitul secolului al XVIII- lea, dar şi reţeaua subterană de pivniţe, dispuse uneori chiar şi pe două etaje245. Este de presupus că măcar o parte din lucrările de construcţie ale bisericilor de piatră din secolul al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea a fost realizată de către meşterii locali. Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) construirea a trei poduri şi refacerea unui al patrulea, „în drumul ce merge pe unde s-au îndreptat drumul poştei”253. Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) Un alt gen de meşteşugari care lucrau în industria textilă era reprezentat de pălărieri. Catagrafia sudiţilor din târgul Botoşani îl aminteşte, la 1820, pe Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) asuprăle căsăpiile din acest târg”. Prin acest contract, casapii se obligau să taie vitele în afara târgului, să aducă la vânzare Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) generate de aceste activităţi, comerţul. Negustorii botoşăneni colindă spaţiul românesc şi o bună parte a Europei, tranzitând mărfuri de cea mai mare căutare în regiunile pe unde mergeau. Dacă în prima parte a acestei perioade, ponderea cea mai însemnată în acest comerţ o aveau negustorii moldoveni şi cei armeni, începând de prin secolul al XVII-lea acestora li se alătură negustori greci, şi în mai mică măsură, cei turci. 236 Ibidem, p. 233. etnică fusese modificată pe măsura accentuării dominaţiei otomane. NOTE 237 Vezi şi Constantin C.Giurescu, Istoria Românilor, vol. III, p. 404. 238 La 29 octombrie 1807 (ASI, Documente, CDII/7). 239 La 29 mai 1819, un oarecare Iani lăcătuş se angaja să îi facă lui Luca, fiul armeanului David Goilav, „patru gratie de fier cu flori, cum i-a plăcé dumisale […] gratii sadé, petrecute una într-alta” (N. Iorga, St. şi doc., vol. VII, p.146). 240 La 14 iulie 1821 (ASBT, Documente, X/42). 241 La 17 aprilie 1814 (ibidem). 242 N. Iorga, op. cit., p. 124. 243 La 1 noiembrie 1760 (ASI, Documente, CCCLX/123). 244 Cf. Artur Gorovei, op. cit., p. 179-180. Încă din 1716, la Botoşani exista constituită o breaslă armenească, din care făceau parte şi alămarii (Grigore Goilav, Statutele breslei tinerilor botoşăneni, eşeni şi romaşcani, în revista „Arhiva”, Iaşi, 1896, vol. VII, p. 639). În secolul al XIX-lea, mahalaua bisericii Sf. Ioan se mai numea şi Rotăreni, după meşteşugul rotăriei, practicat de locuitorii săi; cf. Eugenia Greceanu, op. cit., p. 31, în „Forum cultural”, nr. 4, decembrie 2002 (7). La 20 aprilie 1827 cumpăra un loc în Botoşani „negustorul evreu Leiba sin Lupu argintar” din târg (ASBT, Documente, II/63). 245 ASBT, Documente, VII/82. 246 Vezi şi Eugenia Greceanu, op. cit. , p. 31, în „Forum cultural”, nr. 1, martie 2005 (16). 247 La 1 septembrie 1817, Avram stoler din Botoşani lua în chirie o casă în târg (ASBT, Documente, X/42). Tot stoleri erau „Gheorghe Fridirih, neamţ, născut la Bistriţa, în Ţara Ardealului” şi „Petre Sturza, ungur, născut la Solca, în Bucovina, a venit în Moldova la anul 1811”. Acelaşi meşteşug îl practica şi „Martin Grosul, sas, născut la Braşov, în Ardeal”, menţionat ca dulgher, spre deosebire de ceilalţi doi, semn că exista o diferenţiere între meseriile definite prin cei doi termeni (Artur Gorovei, op. cit. , p. 84 şi 87). De remarcat faptul că tustrei meşterii menţionaţi în această catagrafie a sudiţilor botoşăneni, la 1820, nu erau români şi proveneau din zone geografice în care meşteşugul prelucrării lemnului avea o veche tradiţie. Un act din 1 iunie 1815 era semnat de „Dragu, staroste de dulgheri” (N. Iorga, op. cit., vol. VII, p. 144). 248 „Iacob Vorotinschi, rus, născut în Botoşani”, ( Artur Gorovei, op. cit. , p. 86). 249 La 9 mai 1828 este amintit Gheorghe Panaite, fost staroste de teslari din Botoşani, reclamat la Mitropolie de către o văduvă din târg pentru că nu mai voia să se cunune cu ea (ASI, Documente, DCXXIX/118). 250 În 1874 era menţionată în târg strada Vărăriei; cf. Eugenia Greceanu, op. cit. , p. 31, în „Forum Cultural”, anul II, nr. 4, decembrie 2002 (7). 28 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) 251 Biserica Pogorârea Sf. Duh-Duminica Mare a fost ridicată în 1838, în locul unei vechi biserici de lemn cu hramul Sf. Vasile, „de către poporeni”, adică locuitori ai mahalalei, în majoritatea lor cărămidari, cf. Ibidem, p. 22, în „Forum Cultural”, anul III, nr. 1, martie 2003 (8). 252 Artur Gorovei, op. cit., p. 180. 253 Ibidem, p. 233. 254 Ibidem, p. 257-260. 255Conform însemnărilor de pe un pomelnic din 1854, biserica Sf. Nicolae cel sărac din târg s-a aflat în grija breslelor pescarilor, brânzarilor şi ciubotarilor. În 1906, în biserică exista încă făclia breslei ciubotarilor, purtând data 1857 (cf.. Eugenia Greceanu, op. cit. , p. 22, în „Forum cultural”, anul III, nr.1, martie 2003 <8>). 256 Eugen Pavlescu, op. cit., p. 258. 257 Cf. Artur Gorovei, op. cit. , p. 82, 83 şi 87. Primul dintre cei trei cojocari, căsătorit cu fiica unui blănar botoşănean, avea şi o crâşmă în care negustorea vin şi rachiu (ibidem, p. 82). 258 Ibidem, p. 180. 259 Ibidem, p. 233. 260 Eugenia Greceanu, op. cit., în „Forum cultural”, anul III, nr.1, martie 2003 (8). 261 În 1820 la Botoşani era menţionat „Iosăf Suizinschi, leah, născut la Buczacz, în Galiţia.[…] Breasla: curelar şi săidăcar” (Artur Gorovei, op. cit., p. 87). 262 În 1796 intra în breasla ciubotarilor şi dădea bărbânţă „Panaite sin Curălar” (Eugen Pavlescu, op. cit., p. 537). La 1832, la Botoşani lucrau patru curelari români şi unul armean (Artur Gorovei, op. cit., p. 180). Pe lista alegătorilor pentru constituirea Eforiei Botoşanilor din anul 1834 figura şi Ilie „staroste de curălari şi soponari” (ibidem, p. 220). 263 Prima menţiune a dubălarilor botoşăneni, membri ai breslei tinerilor armeni, este cea din 1716 (Grigore Goilav, op. cit., p. 639). În Botoşani există şi astăzi o stradă numită a Dubălarilor. 264 Meşteşugul lor era considerat de lux, ei lucrând cizme, ciubote galbene şi roşii, conduri, târlici şi papuci pentru păturile avute, de aceea li se mai spunea şi „ciubotari subţiri”, spre deosebire de ciubotarii propriu-zişi, numiţi şi „ciubotari groşi” (cf. Eugen Pavlescu, op. cit., p. 259-260). În 1820, printre sudiţii din Botoşani se număra şi „Ştefan Ioan, moldovan, născut la Bozancea, în Bucovina” (Artur Gorovei, op. cit., p. 89). În 1832 numărul meşterilor armeni din breasla cizmarilor botoşăneni precumpănea faţă de cel al cizmarilor români (29 armeni faţă de 19 români); cf. Ibidem, p. 180. Staroste al cizmarilor, la 1847, era Gheorghe Mustea (ibidem, p. 233); un Gheorghe Mustea era breslaş ciubotar pe la 1798 (Eugen Pavlescu, op. cit. , p. 531). 265 Ei erau cei care lucrau încălţămintea ordinară (Constantin C.Giurescu, op. cit. , vol. III, p. 405). În 1832, la Botoşani era înregistrat un singur cavaf, român (Artur Gorovei, op. cit., p. 179). La 27 noiembrie 1805 şi 6 decembrie 1806 este pomenit „Gheorghe Cavacul, supus rusesc” (ASI, Documente, CCCLX/170, 171). 266 În 1810 intra în breasla ciubotarilor şi dădea cuvenita bărbânţă „Pavel şălariul” (Eugen Pavlescu, op. cit., p. 539). 267 La 1832, din breasla solonarilor făceau parte opt români şi 20 de armeni (Artur Gorovei, op. cit. , p. 180). Staroste al corporaţiei solonarilor, la 1847, era armeanul Garabet Balin (ibidem, p. 233). Despre solonari, opiniile sunt împărţite: se afirmă că erau negustori de pielărie (Eugen Pavlescu, op. cit., p. 125) sau o categorie de intermediari care prelucrau pielea (Istoria Românilor, vol. V, p. 434). 268 La 20 noiembrie 1801, un „Pavăl sân Pricop Condurariu plătea bărbânţă breslei ciubotarilor (Eugen Pavlescu, op. cit. , p. 534). 269 Documentele îi consemnează, la 1723, pe Vasile Funar, Pantelii şi Chira, croitori din Botoşani (N.Iorga, op. cit., vol. VII. p. 121), la 25 mai 1742 pe Zaharia şi Constantin croitori (Condica lui Constantin Mavrocordat, vol. II, nr. 1212), ultimul fiind menţionat şi în 1744 (ASI, Documente, CCCLX/109), 1765 (îl avea ca fiu pe Gligore blănarul; idem, CCCLX/124) şi 1766 (idem, CCCLX/115). Breasla croitorilor botoşăneni are o vechime destul de mare, din moment ce încă din 1776 este pomenit Tanase, staroste de croitori (idem, CCCLX/130). Periodic, documentele îl consemnează pe acest staroste cu prilejul însărcinărilor oficiale pe care le primeşte pentru a face hotărnicii de locuri în târg: la 16 iunie 1776 (idem, CDXVII/160), 25 mai 1780 (idem, CDXVI/13), 1783 (ASB, Fond Documente depuse de Tribunalul Botoşani, DCCCV/7), 1784 (idem, DCCCV/8) şi 1786 (ASI, Documente, CCCLX/165). În 1832, la Botoşani erau 98 de croitori evrei, spre deosebire de doar trei armeni şi 32 de români (Artur Gorovei, op. cit., p. 180). În 1847, corporaţia croitorilor îl avea ca staroste pe Dumitrachi Croitoru (ibidem, p. 233). Mult mai târziu, în 1891, croitorii se specializaseră: existau 92 de croitori pentru dame şi 82 de croitori ce lucrau pentru bărbaţi (Victor Nădejde, I.Tiţu, Dicţionar geografic al judeţului Botoşani la anul 1895, Bucureşti, 1895, p. 48). 270 ASBT, Documente, II/16. 271 Ibidem, II/36. Se pare, aşadar, că acest meşteşug era, totuşi, alcătuit în breaslă la Botoşani, în ciuda unor informaţii contrare (vezi Eugen Pavlescu, op. cit., p. 259). 272 Artur Gorovei, op. cit., p. 179. 273 Ibidem, p. 233. 274 Eugen Pavlescu, op. cit., p. 259. 29 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) 275 Istoria Românilor, vol. V, p. 435. 276 Eugen Pavlescu, op. cit., p. 276. 277 O singură dată sunt atestaţi baibaracarii la Botoşani („Ioan Neculce. Buletinul Muzeului Municipal din Iaşi”, 1926-1927). 278 Artur Gorovei, op. cit., p. 276. 279 Ibidem, p. 233. 280 Cf. Monitorul Oficial al României, nr.20 din 21 noiembrie 1861, apud Eugen Pavlescu, op. cit., p. 126. 281 Artur Gorovei, op. cit., p. 180. 282 Ibidem, p. 233. 283 Cf. supra, nota 281. 284 Artur Gorovei, op. cit., p. 83. 285 Ibidem, p. 180. Totuşi, tot la 1832, în rândul „naţiei nemţeşti” din mahalaua Calicimii se afla şi „Iohanos Lorhi, neamţ pălărier supus austriecesc” (ibidem, p. 96). 286 Ibidem, p. 233. 287 În 1832, în târgul Botoşani funcţionau doar trei mori (ibidem, p. 93), dar numărul lor în satele dimprejur era mult mai mare. Despre Târgul Făinii din Botoşani vezi supra, passim. 288 Cf. Dicţionar de instituţii feudale din Ţările Române, termenul pitar, p. 360. 289 ASBT, Documente, II/21. 290 ASB, Fond Documente istorice, CXXV/95. 291 Artur Gorovei, op. cit., p. 180. Ei formau aceeaşi breaslă cu pitarii, staroste fiindu-le Tănasă Ioan (ibidem, p. 312). În acelaşi an, la Botoşani erau atestaţi 12 „chitari”evrei (ibidem, p. 180). 292 Ibidem, p. 263-264. 293Ibidem, p. 233. 294 N.Iorga, op. cit. , vol. VII, p. 146-147. 295 Documentul este datat 7250 <1742> mai 3 (Condica lui Constantin Mavrocordat, vol. II, nr. 514). Vezi şi ibidem, vol. III, nr. 1404. La Botoşani, Uliţa Căsăpiei era menţionată documentar încă din anul 1794 (Eugenia Greceanu, op. cit. , p. 31, în„ Forum cultural”, anul II, nr. 4, decembrie 2002 [7]). 296 Artur Gorovei, op. cit., p. 87. Un act din 15 februarie 1793 îl menţionează pe Neculai fiul lui Vasilache Mesărciu, staroste de la ciocli ( ASB, Fond Documente depuse de Tribunalul Botoşani, DCCCXXI/1). 297 Artur Gorovei, op. cit., p. 311. 298 La aceeaşi vreme, casapii evrei erau în număr de 22 (ibidem, p. 179). 299 Ibidem, p. 272-273. 300 Ibidem, p. 277. O însemnare din 2 septembrie 1834 arată care erau cele 21 de trunchiuri de căsăpie, din acel moment, din Botoşani (ibidem, p. 277-278). 301Catagrafia sudiţilor din târgul Botoşani îl aminteşte, la 1820, pe „Petre Naghi, ungur, născut la Rap, în Ţara Ungurească […] Breasla: cofetariu” (ibidem, p. 85). 302 Un singur pastramagiu era la Botoşani, în 1832 (ibidem, p. 180). 303 La 1847, staroste al corporaţiei brânzarilor era „Gheorghe Soltan” (ibidem, p. 233). 304 În 1832 exercitau acest meşteşug patru cafegii români şi 12 armeni (ibidem, p. 179). În 1860, cafegiii armeni formau o singură breaslă cu „posesorii, şufării, braşovenii, bacalii, cârciumarii”, staroste fiindu-le Luca Marcovici (cf. Monitorul Oficial al Moldovei, nr. 20, din 21 noiembrie 1860, apud Eugen Pavlescu, op. cit. , p. 126). 305 Constituiţi în „breasla pascarilor”, ei îl aveau ca staroste, în 1832, pe Iordache Corban (ibidem, p. 312). În 1847, în fruntea corporaţiei “păscarilor” se afla starostele Toader Stânceanu (ibidem, p. 233). 306 Aceştia se aflau, probabil, la dispoziţia elitei locale şi lucrau pentru satisfacerea nevoii de ostentaţie, dar şi a gusturilor rafinate ale acesteia. În 1832 erau la Botoşani doi bucătari, ambii români (ibidem, p. 179). Cu aproape 40 de ani mai înainte, un „Lupul sin Bucătar” intra în breasla ciubotarilor (Eugen Pavlescu, op. cit. , p. 537). Unul din cei doi bucătari amintiţi la 1832, Ion Bucatariu, „ţinea o locantă”, în timp ce al doilea, Iosef Gorschi, era consemnat „bucatar la Alecu Ventura” (Artur Gorovei, op. cit. , p. 95). Cea mai veche menţiune a unui bucătar botoşănean este însă cea din 23 iunie 1784, consemnându-l pe „Petre, bucătariul din Botoşani” (ASBT, Documente, VII/4). 307 Se pare că acest meşteşug era exercitat şi de femei, pentru că în Catastivul breslei ciubotarilor botoşăneni este amintit, la 18 iunie 1810, „Sămion a Răchiriţii” (Eugen Pavlescu, op. cit. , p. 539). Statistica din 1832 arată că la Botoşani funcţionau cinci velniţe, iar numărul total de 131 răchieri şi cârciumari, care făceau breaslă împreună, ilustrează căutarea de care se bucura - şi atunci - acel meşteşug. Dintre aceşti 131 de rachieri şi cârciumari, 79 erau români, doar şase armeni, restul de 46 fiind evrei (Artur Gorovei, op. cit. , p. 179). Tot în 1832 exista o breaslă aparte, „a velnicerilor” (ibidem, p. 313). 308 La 27 septembrie 1810, un oarecare „Andronic berar” dădea bărbânţa, „cu plocon cu tot”, pentru intrarea în brasla ciubotarilor (Eugen Pavlescu, op. cit., p. 540). În 1820 sunt pomeniţi alţi doi berari, „Ignat Şulţi neamţ”, care ţinea cu chirie berăria lui Ene berariul, în mahalaua Sf. Gheorghe (Artur Gorovei, op. cit., p. 87). În acelaşi 30 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) an, o Catagrafie pentru birnici şi alţii făr de bir cari se scutesc supt numele unora şi altora aice în târg, în 1820, îl menţionează pe polcovnicul Toader Beraru (ibidem, p. 79-81). În 1832, berarii formau o breaslă aparte (ibidem, p. 311). 309 Ei produceau băutura răcoritoare numită bragă, obţinută prin fermentarea meiului sau orzului (cf. Ştefan Olteanu, Constantin Şerban, op. cit., p. 364-365). În 1832, braharii erau constituiţi într-o breaslă numai a lor (Artur Gorovei, op. cit. , p. 311). 310 La 1820 era menţionat „Enacachi Stamatopulo, italian născut la Triest, în Italia”, locuind în mahalaua Vrăbienilor, fiind de ocupaţie zugrav (ibidem, p. 90). În 1832 erau doi zugravi români, existând şi o breaslă a zugravilor (ibidem, p. 180 şi 312). 311 Ei confecţionau vase de stejar, de mărimi diferite, în care se ţineau şi transportau vinurile, mierea, rachiul etc. Probabil tot ei făceau diferite articole din lemn de brad, de dimensiuni mai mici: bărbânţe, putini, cofe, doniţe etc. (Cf. Eugen Pavlescu, op. cit., p. 260). În 1832, la Botoşani, lucrau pe cont propriu cinci meşteri brutari (Artur Gorovei, op. cit. , p. 179). 312 Erau meşterii care dădeau vasele în pivniţă, cercuindu-le la nevoie (Cf. Eugen Pavlescu, op. cit. , „Index şi slovar”, p. 611); vezi şi Constantin C. Giurescu, op. cit., vol. III, p. 407, unde se arată că meşteşugul mahalilor moldoveni era aidoma celui al butarilor munteni). În 1832, la Botoşani erau doar doi mahali, ambii evrei (Artur Gorovei, op. cit., p. 180). Staroste al breslei mahalilor era „polcovnicul Toader” (ibidem, p. 312), poate acelaşi cu polcovnicul Toader Beraru menţionat mai sus (vezi supra, nota 308). 313 Un Toader Soponaru este amintit în 1781 (N.Iorga, op. cit., vol. VII, p. 144). Într-un Perilipsis pentru hârtiile bisăricii Sf. Gheorghe din Botoşani este menţionat „părintele Iosaf Soponariu”, care cumpără o casă la 8 iunie 1789 (ASBT, Documente, X/42). În 1832 erau 11 săpunari români şi doi armeni. Staroste al breslei săpunarilor era Neculai Beşăte (Artur Gorovei, op. cit., p. 180 şi 312). În 1834 „curălarii şi soponarii” botoşăneni formau o singură breaslă, condusă de starostele Ilie (ibidem, p. 220). În sfârşit, Izvodul pentru alegătorii mădularilor Eforiei oraşului Botoşani pe anul 1847 îi consemnează pe „Ioniţă Soponaru” şi „Tănasă Soponar” (ibidem, p. 232). 314 În 1832 lucrau la Botoşani 11 „steclari”, evrei cu toţii. Exista, în acelaşi an, o breaslă a sticlarilor botoşăneni (ibidem, p. 180 şi 312). 315 Şase olari, cu toţii români, sunt menţionaţi în statistica din 1832 (ibidem, p. 180). 316 Doi străchinari români sunt atestaţi în 1832 (ibidem, p. 180). 317 În 1832, la Botoşani lucrau nouă meşteri trăistari, toţi fiind evrei (ibidem, p. 180) În acelaşi an este atestată şi breasla trăistarilor botoşăneni (ibidem, p. 313). 318 Alcătuiau o breaslă, la 1832 (ibidem, p. 312). 319 Pe lângă ocupaţia lor de bază, care le dă şi numele, meşteşugul bărbierilor avea şi o latură medicală, bărbierii având în comunităţile urbane medievale şi la începuturile epocii moderne rolul de subchirurgi (cf. Eugen Pavlescu, op. cit., p. 263). La Botoşani, documentele îi pomenesc, în 1737, pe Tănase Hagi „bărbierul ot Botoşani” (N. Iorga, op. cit., vol. VII, p. 124), la 8 februarie 1761, pe „Ioniţă bărghierul” (ASI, Documente, CCCLX/120) şi la 23 iunie 1784 pe „Necula bărbieriul” (ASBT, Documente, VII/4). În 1832 erau la Botoşani patru bărbieri armeni şi doi români; în acelaşi an, breasla bărbierilor de aici îl avea ca staroste pe „Năstasă sin Ursache” (ibidem, p. 179 şi 311). În 1847, corporaţia bărbierilor era condusă de „Ion Bărbieriu” (ibidem, p. 233). 320 Alături de bărbieri, fac trecerea de la breslele economice la cele sociale (cf. Constantin C. Giurescu, op. cit., p. 407). În 1832, breasla lăutarilor botoşăneni, cuprinzând lăutari, cobzari, scripcari şi un doboşar, în total 13 persoane, îl avea ca staroste pe Ioniţă Sărăcuţu cobzarul (Artur Gorovei, op. cit., p. 178). Pentru detalii referitoare la această breaslă vezi ibidem, cap „Breasla lăutarilor”, p. 321-327. 321 Confecţionau ciucurii de mătase, lână sau bumbac ce împodobeau hainele scumpe, uniformele militare, şeile, frâiele, draperiile, tapiţeriile; făceau, de asemenea, galoane cu care se găteau cabaniţele purtate de boieri şi curteni (vezi şi Istoria Românilor, vol. V, p. 435). În 1832, cepregarii botoşăneni erau cuprinşi într-o breaslă numai a lor (Artur Gorovei, op. cit. , p. 311). 322 Această prezentare a avut în vedere doar breslele botoşănene cu caracter economic, care fac subiectul acestui articol. Lipsesc aşadar, sau sunt doar circumstanţiale, referirile la breslele cu caracter social (ale mişeilor şi cioclilor) sau etnic (ale armenilor, evreilor, lipovenilor şi chiar ţiganilor). 323 ASBT, Documente, XV/12. 324 N. Iorga, Un oraş românesc: Botoşanii, p. 11. 325 Evident, este vorba mai curând de ateliere meşteşugăreşti de genul manufacturilor, care urmau însă a face trecerea spre producţia propriu-zisă de fabrică. 326 Artur Gorovei, op. cit., p. 92. 327 N.Iorga, op. cit., p. 15. 31 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) Radu Greceanu. Am luptat în Est (1)*De trei ori în faţa morţii Interviu realizat de colonel(r) Dumitru Roman care urmau să le însoţească pe cele de transport spre punctul de destinaţie. Nu ştiu din ce motive, nemţii n-au mai venit. Cred - Vă propun, domnule Radu Greceanu, să vorbiţi despre perioada când aţi servit ţara sub arme. R. Greceanu – 1935. Student la Iaşi - Aici am stat vreo zece zile degeaba, aşteptând avioanele de vânătoare germane R. Greceanu – 1948. Întoarcerea din Gulag - Era nevoie probabil de trupe de acoperire, pentru a permite evacuarea. În Crimeea, ruşii puteau ajunge pe la nord, prin Perekop, şi prin Caucaz, prin peninsula Kerci. Mi-aduc aminte, că într-o discuţie cu generalul Vasiliu Răşcanu, comandantul efectivelor româneşti – pe care l-am cunoscut foarte bine, fiind coleg cu nepotul lui, sublocotenentul Ion Vasiliu Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) regimentul nostru, au rămas pe poziţie la Perekop, fiind „dopul” care urma să astupe gaura de intrare a sovieticilor. Calvar de prizonier la sovietici Noaptea dormeam pe câmp, pe şosea. Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) condiţiile în care cu cât înaintam spre nord, cu atât se făcea mai frig şi apărea îngheţul. Mâncarea cu peşte sărat ne omora. Când am ajuns la capăt, la Greazovăţ, cred că slăbisem cinci kilograme cel puţin. Aici era un fost castel nobiliar, unde ne-au băgat pe toţi. Eram sub Cercul Polar. Spre norocul nostru, am avut parte de o climă relativ blândă. A fost singurul lagăr unde ne-am bucurat de câteva luni de respiro, în sensul că s-au îngrijit oarecum de cei mai bolnavi. Am avut o doctoriţă care se interesa cât de cât de starea noastră. Nu eram puşi la muncă, decât la lucrările de gospodărire strict necesare. Dar, din punct de vedere al moralului, consider că a fost perioada cea mai fericită de prizonierat. Aveam chiar şi o bibliotecă. Mănăstârka? - Da, eram mai înghesuiţi în biserică, unde erau trei rânduri de priciuri montate Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) pe lista Diviziei „Horia, Cloşca şi Crişan”. De frica păduchilor, a tifosului, cam la 10- * Printre numeroasele episoade din istoria mai recentă rememorate în revista noastră marcăm în acest număr, cu acordul intervievatului, secvenţe ale celui de-al doilea război mondial şi al urmărilor sale imediate, povestite de Radu Greceanu într-un interviu acordat colonelului(r) Dumitru Roman, în Viaţa militară., nr. 4(14), 2007. R. Greceanu este membru al unei cunoscute familii boiereşti din Moldova, atestată încă de la începutul sec. al XVIII-lea, familie care are puternice filiaţii în partea de nord a Moldovei (v. Radu Sc. Greceanu, Familia Greceanu în Moldova-Consideraţii genealogice, în Arhiva genealogică, IV(IX), nr. 3-4, 1997 şi un documentat text în Eugen D. Neculau, Sate pe Jijia de Sus, Iaşi, 2005, capitol referitor la familia Greceanu din jud. Botoşani, p. 143-160), înrudindu-se şi cu puternice familii boiereşti locale cu rezonanţă în istoria naţională, Balş, Cananău Ciolac, Vârnav. Printre acestea şi două familii domnitoare: Calimah şi Ghica. Menţionăm că familia a deţinut numeroase proprietăţi în judeţul Botoşani: Constantin, din generaţia a doua(n. 1730) a avut dugheni la Iaşi şi Botoşani, Neculai (n. 1776) case la Bârlad şi Botoşani, Gheorghe(n.1805) căsătorit cu Anastasia Balş sunt ctitori la Mănăstirea Cozancea, Scarlat(n. 1826) fost comis, postelnic şi prefect al jud. Dorohoi, a avut moşie la 35 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) Tăuteşti. Moşia Tăuteşti (cu Simioneşti) de pe Jijia a intrat în posesia agăi Gheorghe Greceanu (generaţia I), prin căsătoria cu Anastasia Balş, stăpânind şi moşiile Ionăşeni, Rogojeni, Călugăreni. Unii membri ai familiei s-au născut la Botoşani, ca Maria, medic chirurg la Tg. Frumos, apoi la Spiridonia din Iaşi(n. 1874) şi Scarlat, inginer cu studii la Bucureşti, Viena, St. Nazaire(n. 1875). Un membru al familiei, Constantin (n. 1836) este îngropat la biserica Sf. Nicolae cel Sărac din Botoşani. Menţionăm că la timpul lor, Grecenii au fost cu toţii unionişti, unii jucând un rol important în revoluţia de la 1848, mulţi au studiat în străinătate, făcând parte din elita profesională a ţării. Au fost militari, ingineri, diplomaţi, profesori, magistraţi, politicieni, etc. Comisul Scarlat Greceanu a urmat liceul şi facultatea de medicină la Berlin. În 1850 făcea parte dintre judecătorii Tribunalului din Botoşani. Fiul acestuia, Ion Emil Greceanu (n. 1859) era în 1884 comersant în Botoşani. Radu Greceanu, cel intervievat de colonelul D. Roman a fost istoric-arhivist. Strănepot al scriitorului Ion Ghica, din familia Grecenilor moldoveni s-a născut în anul 1915 în Bucureşti. În 1942 a fost mobilizat ca ofiţer de rezervă, cu gradul de sublocotenent şi repartizat la Regimentul 10 Artilerie Brăila, cu care a participat la luptele din Crimeea. După căderea, în toamna anului 1944 în prizonierat, cu tot regimentul, până în mai 1948 a trecut prin calvarul Gulagului. La 94 de ani, este printre puţinii supravieţuitori ai lagărelor sovietice şi mărturiile acestora sunt de o vitală importanţă pentru prezent şi generaţiile viitoare. Menţionăm în mod special că cea care îi este soţie, dr. Eugenia Greceanu, arhitect specialist în restaurarea şi protecţia monumentelor istorice, a studiat puţinele vestigii arhitecturale botoşănene şi a scris excepţionalul studiu privind Ansamblul urban medieval Botoşani – Botoşanii care s-au dus (în acest număr prezentăm şi o scurtă recenzie de Anda-Lucia Spânu), ca o datorie a Grecenilor faţă de memoria unui neam cu puternice prezenţe în istoria nordului moldav.(Menţionăm că în finalul interviului, în P.S. Sindrofii aniversare. Reflexul foamei, d-na Eugenia Greceanu creionează câteva portrete ale camarazilor din prizonierat ai soţului său)(n.n.-Octavian Liviu Şovan). PATRIMONIU IMOBIL Ansamblul urban medieval Botoşani (31)dr. Eugenia Greceanu ARHITECTURA DE FORME NAŢIONALE
Fig. 148. Casa Vasiliu din str. Kogălniceanu nr. 31. Foto O.L.Şovan interesante, reflectă căutările dinainte de primul război mondial pentru crearea unei arhitecturi de forme naţionale. Cităm în Fig. 149. Casa dr. Vrabie din Bulevardul Eminescu nr. 71. Detaliu Modenatura policromă caracteristică pentru intervalul 1860-1870 este folosită în maniera paramentului muntenesc din secolul al XVI-lea, în timp Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35)
Fig. 150A. Casa dr. Capşa din Bulevardul Eminescu nr. 72 Prelucrări similare, fără utilizarea policromiei, apar la casa doctorului Vrabie Fig. 150B. Casa dr. Capşa din Bulevardul Eminescu nr. 72. Detaliu ARHITECTURA SECESSION Limitată în cele mai multe cazuri doar la detalii de tâmplărie sau la decoraţii interioare, arhitectura Secession (Art nouveau, Jugendstil) este reprezentată în Botoşani prin două exemplare, dintre care unul de valoare internaţională: aşezământul Sofian din str. I.C. Brătianu nr. 59 (fig. Fig. 81A. Fundaţia Sofian din str. I.C. Brătianu nr. 59 Construită iniţial ca locuinţă, clădirea a Fig. 81B. Fundaţia Sofian în 2008. Detaliu. Foto O.L.Şovan unicat prin vigoarea şi claritatea compoziţiei arhitecturale, căreia i se subordonează o excepţională bogăţie decorativă a modenaturii, tâmplăriei, feroneriei şi stucaturilor. În folosinţa sa actuală – cămin de copii în 1976 – clădirea s-a păstrat fără denaturări; nu acelaşi lucru s-a întâmplat însă cu parcul pe care localnicii şi-l amintesc tot atât de frumos ca şi casa. Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) Fig. 151. Casa Silion din str. I.C. Brătianu nr. 8 Un al doilea exemplar de arhitectură Secession, remarcabil prin fantezia tratării volumelor, este casa Silion din str. I.C. Brătianu nr. 18 (fig. 151), construită înainte de 1914. Folosită impropriu timp îndelungat, clădirea a fost şi ea recent reparată şi a primit destinaţia de imobil administrativ, ceea ce îi poate asigura trăinicia. EDIFICIILE PUBLICE
Fig. 93. Casa Codrescu – Başotă (primăria veche). Imagine din Al. Antoniu, Albumul general al României, Bucureşti, 1893 născut în Botoşani, a cumpărat casa Codrescu şi a dăruit-o oraşului, „din îndemnul aceiaşi dorinţe de a vedea înmulţirea aşezămintelor publice, nu mai puţin şi a simţirii care ne trage gândirea către acel oraş unde au fost leagănul prunciei noastre...”. Vechea casă, cu arhitectură specifică marilor conace boiereşti, a fost adaptată programului de primărie, primind şi o decoraţie exterioară romantică (rezalituri de colţ cu secţiune poligonală, friză cu arcaturi lombarde etc.) care nu a afectat structura originară (fig. Fig. 94. Actuala primărie a municipiului, care ar putea păstra părţi din vechea primărie
Fig. 123. Noul sediu politico – administrativ (autor arh. Gh. Porumbescu) şi primăria oraşului formelor sale – la reliefarea barocului modern al primăriei judeţului, construcţie interesantă în încercarea de transpunere în beton a arhitecturii lemnului, la o scară ce Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35)
Fig. 120. Şcoala Marchian, prima şcoală primară de stat, localul amenajat în 1860 prin donaţia arhiereului Marchian Folescu. Dărâmată în anii ’50. Foto Al. Antoniu, Albumul general al României, Bucureşti, 1893
Fig. 152. Spitalul vechi (Mavromati). Reproducere din Albumul general al României Şcoala se afla pe strada Marchian, în apropierea intersecţiei cu str. Cuza Vodă şi a fost dărâmată după cel de-al doilea război mondial, invocându-se uşoare avarii ce puteau fi uşor remediate. De asemenea, a fost dărâmat spitalul Mavromati, construit în 1838, şi mărit ulterior, probabil în perioada 1850-1860, judecând după arhitectura exterioară de factură romantică (fig. 152). Fig. 153. Şcoala primară nr. 1 din Bulevardul Eminescu nr. 30. Vedere din 1893 – reproducere din Albumul general al României Fig. 154. Şcoala primară nr. 2 din str. N. Grigorescu în 1893. Reproducere din Albumul general al României Fig. 155. Şcoala primară nr. 3 din str. Gh. Doja (intersecţia cu str. T. Vladimirescu). Vedere din 1893 din Albumul general al României Eclectismul clasicizant cu nuanţe de baroc al arhitecturii acestui grup se regăseşte – în materie de program şcolar şi cu proporţii tot atât de temperate – la şcoala românească din str. Ştefan Luchian Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) nr. 17 (fig.156). În cu totul alt spirit, deosebit atât prin amploarea proporţiilor, cât şi prin orientarea netă către clasicismul francez de veac XVII, a fost realizat liceul Laurian, construit în 1885 (fig. 157A). Clădirea incendiată în 1917, a fost reparată, între 1922-1923, cu adăugarea unui etaj şi modificarea formelor învelitorii (fig. 157B). Fig. 156. Şcoala românească din str. Ştefan Luchian nr. 17
Fig. 157A. Liceul Laurian în situaţia din 1893 - reproducere din Albumul general al României Arhitectura vechilor şcoli româneşti din Botoşani s-a orientat către Occident – indiferent de varietatea modelelor alese - , fapt care corespunde cu interesul general pentru cultura apuseană manifestat de societatea românească din veacul al XIX-lea. Tot atât de interesantă sub aspectul selecţiei vocabularului arhitectural în funcţie de semnificaţii simbolice, ne apare căutarea unei Fig. 157B. Liceul Laurian. Faţada laterală în situaţia actuală arhitecturi de forme naţionale în proiectul reprodus identic la cele două şcoli izraelite din str. Izvoarelor nr. 2 (fig. 158) şi Ştefan Luchian nr. 38 (fig. 159), construite în jurul anului 1870: arhitectura lor afirmă apartenenţa locală a comunităţii evreieşti, care a cunoscut o explozie demografică în veacul al XIX-lea, dar ale cărei prime nuclee în Botoşani sunt consemnate documentar în veacul al XVII-lea. Fig. 158. Şcoala izraelită din str. Izvoarelor nr. 2 Fig. 159. Şcoala izraelită din str. Ştefan Luchian nr. 38 Nu cunoaştem vechea arhitectură a tribunalului, construit înainte de 1898; forma actuală (fig. 160) se datorează transformărilor efectuate între 1906-1914 Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35)
Fig. 160. Tribunalul. Forma actuală, restaurată. Foto O.L. Şovan Fig. 162. Hala de peşte Fig. 163. Hala de carne. Foto O.L.Şovan (2008) Edificiile publice realizate între 1900- Fig. 125.Vechea prefectură, azi Muzeul Judeţean de Istorie. Grilajul de fier forjat, care delimita o curte de onoare a imobilului, a fost distrus în campania de înlăturare a împrejmuirilor, socotite elemente de stimulare a instinctului de proprietate (carte poştală) Fig. 121. Teatrul Naţional “Eminescu”, în forma iniţială manifest al acestui curent – implicit al ariei de cultură pe care o reprezenta – a fost clădirea Teatrului Naţional, ridicată între Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) . Coşula lui Mateiaş şi Iorga (2)Dumitru Agachi Din simpla enumerare cronologică, 1904, 1908, 1924, rezultă că istoricul a revenit periodic la Coşula, motivat de consecvenţa necesară cercetătorului monumentelor sub toate aspectele, de la bibliotecile cu incunabule la inscripţii, pictură, arhitectură şi împrejurimi. „Nici de astă dată (în 1924, n.n. D.A.), drumul d- sale n’a fost mai puţin norocos.
unile din epoca lui Petru Rareş (s.n., D. A.) – mijlocul veacului al 16-lea.” (Tiberiu Crudu a descris pe larg şi a făcut asocierile şi contextualizările necesare cu privire la importanţa inventarului artistic descoperit). Iorga este cel care sesizează sub repictările în ulei, neinspirate, de la sfârşitul sec al XIX – lea, autentica frescă a edificiului. „Coşcovind pereţii (în sensul că existau de pe atunci zone unde pictura în ulei se desprinsese, n. n., D. A.) din lăuntrul bisericii s’a dat, de suptul picturei de azi, de pictura veche cu fond de aur viu şi sfinţii a fresco.” Cercetarea amănunţită a lui Iorga conduce la o altă revelaţie: „În podul bisericii din faţă (de peste fostul pridvor, îndepărtat cu ocazia lucrărilor de restaurare de după anul 1980, n. n., D. A.) se află un zid drept pe care este o frescă veche rămasă ca prin minune acolo, (s.n., D.A., Ca prin minune, întrucât la reparaţiile care s-au făcut în timp meşterii au îndepărtat toată pictura exterioară, cu excepţia acesteia, adăpostită miraculos de podul pridvorului) necunoscută de nimeni. [ ... ] Culorile sunt vii şi fondul albastru atrăgător. D-l Iorga a dispus să se copie întreaga compoziţie picturală – neputându-se fotografia, fiind întuneric supt acoperiş.” Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) trebuie. Iată o vizită rodnică şi interesantă artă medievală românească, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Buc., 1976, pag. 167). Ambele ctitorii au fost ridicate în timpul acelui curent de gândire teologică şi militantă iniţiat la curtea din Hârlău a lui Petru Rareş, prin pictarea exterioară, în 1530, a bisericii ştefaniene, ctitoria din Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) Editura Anastasia, Buc. 2001). Prin ideaţia de excepţie a marelui domnitor Petru Rareş Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) sunt surprinse posturi marţiale şi totuşi de o graţie aparte, care-i individualizează. Deşi costumaţia este practic redată la fel, iar scara desenului este cu mult mai redusă decât în scenele de la biserica Sf. Dumitru Suceava, eleganţa firească a corpurilor şi supleţea anatomică, delicateţea – atât de discret renascentistă – a chipurilor fac din sfinţii militari ai Coşulei realizarea de înaltă ţinută a picturii epocii, neregăsibilă altundeva. Se remarcă rafinamentul unic al mişcării personajelor şi sugestia dialogică a gesticii şi a figurilor, „într-un elan de uimitoare comuniune spirituală”, RECENZII EUGENIA GRECEANU, Ansamblul urban medieval Botoşani. Botoşanii care s-au dus, Casa Editorială Demiurg, Iaşi, 2009, 134 p+164 il.
înainte al lui Ioan Caproşu, cel care a fost şi referent al primei ediţii din anul 1981, urmat de Prefeţele autoarei, cea din 2009 şi apoi cea a primei ediţii (în limbile română, franceză şi engleză). Lucrarea propriu-zisă este structurată în următoarele capitole şi subcapitole: Introducerea lămuritoare asupra cercetării; primul capitol este dedicat Istoricului oraşului medieval, cu subcapitolele destinate funcţiei sale de târg medieval, funcţiei de curte domnească, administraţiei târgului, componenţei etnice şi cele sociale; următorul capitol, Etapele de evoluţie ale centrului istoric, tratează separat evoluţia zonei cu funcţie de târg de cea a zonelor de locuinţe; Analiza valorilor istorice, urbanistice şi arhitecturale face obiectul capitolului III; Arhitectura civilă a oraşului Botoşani în veacul al XIX-lea: arhitectura de târg, arhitectura locuinţei, arhitectura romantică, arhitectura eclectică, arhitectura de forme naţionale, arhitectura secession, edificiile publice fiind discutate într-un capitol nou (p. 91-99), care nu a existat în prima ediţie; Analiza transformărilor suferite de ansamblul urban, referitoare la situaţia din anul 1980; Propuneri de valorificare a ansamblului istoric medieval Botoşani privind monumentele de cult, construcţiile civile, monumentele de artă plastică, unele Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) nerealizabile din cauza transformărilor din ultimii ani; Rezumatul în limba franceză şi Indicele general încheie partea de text a lucrării. Anda-Lucia Spânu SHLOMO DAVID, Generaţii de iudaism şi sionism: Dorohoi, Săveni, Mihăileni, Darabani, Herţa, Rădăuţi-Prut, 6 vol., Israel, 1992-2001 Cele 6 volume cuprind documente, mărturii, amintiri şi evocări ale evreilor originari din fostul judeţ Dorohoi cu privire la complexul răstimp istoric dintre 1941-1945, când populaţia israelită din nordul Moldovei a suportat calvarul persecuţiilor politice, în special deportări, gândite în cancelaria de la Berlin. Ne vom referi doar la paginile consacrate evreilor din Darabani, mustind de informaţii preţioase şi adesea cu autentice calităţi literare. Avem chiar selecţii din versurile unor poeţi evrei născuţi la Darabani şi afirmaţi mai târziu în literatura ebraică: Shimon Haran, important traducător din lirica românească şi A. Ebion (Smil Weinstein-Boiangiu), care în prima tinereţe tipărea în oraşul nostru singura revistă locală interbelică, Haschachar (1931). Dar cele 6 volume alcătuite de domnul Shlomo David (el însuşi cu rădăcini dărăbănene) cuprind numeroase evocări impresionante nu doar prin dramatismul faptelor rememorate, ci şi prin virtuţiile lor artistice incontestabile, Nathan Kraft, Shifra Treiger, Iuclea Zeev (Velvală) şi mai ales Avraham Feller scriu pagini de amintiri emoţionante, conturând uneori adevărate personaje literare. Ideea centrală a cărţii domnului Shlomo David estre tragedia populaţiei evreieşti care, în urma ordinului nr. 88 din 21 iunie 1941 semnat de generalul Ion Antonescu, a fost obligată să ia drumul pribegiei, mai întâi spre lagărul de la Tg. Jiu, iar apoi spre cunoscutele tabere de muncă forţată Moghilev, Forum cultural Anul IX, nr. 4, decembrie 2009 (35) 4) citim că în gară la Vorniceni unor evrei li s-au confiscat vite, cai şi căruţe, alţii le- au vândut, iar alţii îţi amintesc că în pribegie au schimbat bani şi bijuterii pentru a-şi procura cele necesare traiului. Dincolo de aceste inadvertenţe lectura propusă de domnul Shlomo David este nu doar instructivă ci şi bogată în informaţii valoroase pentru orice amator de date monografice despre Darabanii de altădată. Să notăm doar câteva din informaţiile care cu siguranţă vor interesa pe eventualii monografi locali: la începutul secolului 19, evreii basarabani emigrau spre Darabani, traversând Prutul în ... butoaie fără cep, pentru a primi oxigen. La Darabani a funcţionat o grădiniţă pentru copiii evreilor, printre puţinele din ţară; după fonetica ebraică Darabani devenea Darebon în pronunţia evreilor: dl. Naty Kraft, în 1972, vizitând oraşul în care s-a născut constată că mulţi dărăbăneni vorbesc în idiş mai bine decât mulţi dintre conaţionalii săi: o autoare, Luiza Carol, scrie o spirituală poezie intotulată „La Darabani” căreia îi compune şi muzică adecvată; la lista marilor personalităţi implicate în celebrul conflict dintre evreii dărăbăneni şi oamenii proprietarului moşiei, G. Cimara (1877), trebuie adăugat şi bătrânul Ion Brătianu, ministrul de Interne, care explică evenimentele din Darabani agentului Bălăceanu de la Paris; Regele Ferninand semnează o ordonanţă în aprilie 1919 prin care acordă cetăţenie română evreului dărăbănean Avram Smil (Schachter); la Muzeul holocaustului din Washinghton este menţionat, între localităţile conexe problemei evreieşti şi micul oraş Darabani; la paginile scrise despre Darabani de Em. Grigoroviţa (vol. Victor Teişanu
|