FORUM CULTURALocr necorectat, versiunea originală aiciAnul X, nr. 1, martie 2010 (36) CRONICA Gellu Dorian Zilele Eminescu, ediţia XLI Premiul Naţional de Poezie “Mihai Eminescu” pe anul 2009, ediţia a XIX-a..........1 Mihai C.V. Cornaci Un volum aşteptat ……………………………………………………………………..6 PATRIMONIU ARHEOLOGIC Ioan Ignat Cercetări arheologice de teren pe teritoriul satului Stânca, com. George Enescu, jud. Botoşani(1)………………………………………………..9 PATRIMONIU MOBIL dr. Valentin Coşereanu Eminescu – realitate şi sublimare poetică (3)..............................................................17 dr. Lucia Olaru Nenati Junimea Moldovei de Nord, o săgeată în timp (7) (Structură, colaboratori, program, particularităţi, mentor)……………….….……..20 Gheorghe Bâgu Mărturisiri din întuneric(20)…………………………….….……………………….24 dr. Daniel Botezatu Botoşanii în evul mediu. Aspecte ale vieţii economice(8) …………………………..27 colonel (r) Dumitru Roman Radu Greceanu. Am luptat în est(2)...........................................................................29 PATRIMONIU IMOBIL dr. Eugenia Greceanu Ansamblul urban medieval Botoşani(32)...................................................................34 OBITUARIA Mihai C.V. Cornaci MIHAI S. URIGIUC (1927-2009).............................................................................39
Zilele Eminescu, ediţia XLI Premiul Naţional de Poezie “Mihai Eminescu” pe anul 2009, ediţia a XIX-a Gellu Dorian Cea de a XLI-a ediţie de Zilelor Eminescu, dedicată împlinirii a 160 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu, s- a deschis cu deja tradiţionalele întîlniri de la Vorona, pe 14 ianuarie 2010, unde scriitorii invitaţi au susţinut o şezătoare literară, iar membrii Societăţii Culturale „Raluca Iuraşcu” au prezentat un program artistic. Leo Butnaru, reprezentantul Uniunii Scriitorilor din R. Moldova, a adus un salut din partea scriitorilor de peste Prut şi a citit din creaţia sa. De asemenea, George Vulturescu, directorul revistei Poesis, prezent la mai toate ediţiile organizate la Vorona, a citit celor de faţă din poezia sa. Au fost prezenţi scriitorii botoşăneni: Gellu Dorian, Dumitru Ţiganiuc, Dumitru Necşanu, Nicolae Corlat, Lucian Alecsa, Vlad Scutelnicu, Cristina Prisăcariu-Şoptelea, Constantin Bojescu, Florentin Florescu. Întîlnirea a avut loc în sala socială a Bisericii „Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena” din Vorona, unde a fost vernisată şi donaţia pictorului voronean Ioan Livadaru, „Dor de Eminescu”. Seara, la Galeriile „Ştefan Luchian” a fost vernisată expoziţia artistului fotograf Ozolin Duşa, iar pe scena Teatrului „Mihai Eminescu” a fost prezentat spectacolul „Make love not war”, după Dumnitru Solomon şi Matei Vişniec, în regia lui Adi Carauleanu. A doua zi, în Sala de marmoră a Teatrului „Mihai Eminescu” a avut loc şedinţa extraordinară a Consiliului Local Botoşani, în care a fost aprobată acordarea titulului de Cetăţean de Onoare al Municipiului Botoşani poetului laureat al ediţiei a XIX-a Premiului Naţional de Poezie „Mihai Eminescu”, premiu insituit în 1991 de Primăria Municipiului Botoşani. S-au depus apoi jerbe de flori la statuia lui Mihai Eminescu din faţa teatrului, moment urmat de un Te Deum, la Biserica Uspenia, biserică în care în urmă cu o sută şaizeci de ani a fost botozeat pruncul Mihail Eminovici, viitorul poet. Biblioteca Judeţeană „Mihai Eminescu” a organizat o serie de manifestări dedicate aniversării poetului 1 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) naţional, cum ar fi: colocviul „Enigme eminesciene”, comunicarea „ Ecaterina Eminescu şi Alexandru Persu – o idilă neştiută”; expoziţia de documente inedite prezentată de Ion C. Rogojanu, care a lansat şi catalogul „Fondul documentar Eminescu”, vol. 1,2 şi 3, varianta electronică; a fost acordată unor persoane distincţia „160 ani de la naşterea lui Mihai Eminescu” de către Societatea Numismatică Română; lansarea volumului „Eminescu în arta medaliei 1971-1989”, de Constantin Mălinaş; membrii cenaclurile literare din Hăneşti – „Luceafărul” - şi Stăuceni – „Mugur de fluier”-, sub genericul „Portretul artistului în tinereţe”, au prezentat un program artistic; a mai fost vernisată expoziţia de numismatică, filatelie şi cartofilie „Eminescu”. La Memorialul Ipoteşti – Centrul Naţional de Stdii „Mihai Eminescu” a avut loc deschiderea oficială a Zilelor Eminescu, în Amfiteatrul „Laurenţiu Ulici”, după care a fost lansată antologia „Poeţi laureaţi ai Premiului Naţional de Poezie Mihai Eminescu – Opera Prima”, urmată de recitalul poeţilor încluşi în antologie. În Sala „Horia Bernea” a avut loc vernisajul expoziţiei de pictură şi grafică din donaţia „Gloria Folescu”, iar în Sala „Portaluri” s-a vernisat expoziţia de etnografie „La gura sobei”, realizată de Grupul Şcolar „Ştefan cel Mare şi Sfânt” din Vorona. Sala „Luceafărul” a găzduit expozţia „Lumină dulce, clară. De la obiect la opera de artă”. A fost inaugurată Sala „Timpul”, în care a fost vernisată expoziţia „...timpul creşte-n urma mea”. Manifestările de la Ipoteşti s-au încheiat cu un concert pe versuri de Eminescu, susţinut de Corala „Lyra” şi „Anima Muzica”, pe piese componistice semnate de Gheorghe Cojocaru şi Tudor Jora, dirijor prof. Dragoş Boicu. În Sala de marmoră a Teatrului „Mihai Eminescu”, la ora 16, a avut loc lansarea romanului „Cartea şoaptelor” de Varujan Vosganian. Romanul a fost prezentat de criticul literar Vasile Spiridon şi scriitorul Adrian Alui Gheorghe. La ora 17, în Sala de spectacole a Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoşani, a avut loc Gala de decernare a Premiului Naţional de Poezie „Mihai Eminescu” pe 2009, pentru Opera Omnia şi Opera Prima. Juriul pentru Opera Omnia, format din Nicolae Manolescu, Mircea Martin, Al. Călinescu, Ion Pop şi Cornel Ungureanu, în urma nominalizărilor (poeţii Ion Mircea, Dorin Tudoran, Nicolae Prelipceanu, Vasile Vlad şi Dinu Flămând) a decis ca Premiul Naţional de Poezie „Mihai Eminescu” pe anul 2009 să revină poetului DORIN TUDORAN. De asemenea, juriul pentru Opera Prima, format din Al. Cistelecan, Mircea A. Diaconu, Daniel Cristea- Enache, Vasile Spiridon şi Andrei Terian, în urma nominalizărilor cărţilor primite pentru jurizare (Chipurile, de Stoian G. Bogdan, Ed. Cartea Românească, Marius Conkan, Soporia, Editura Vinea, Gabriela Mâncu, Număr scame, Editura Vinea, Gabriela Ivaşcu, Apocalipse, please, Editura Vinea şi Moni Stănilă, Postoi parovoz. Confesiunile dogmatistei, Editura Charmides ninpress, toate apărute în 2009) a decis ca Premiul Naţional de Poezie „Mihai Eminescu” pe 2009 să revină poetului Stoian G. Bogdan. Spectacolul de gală a fost susţinut de actorul Eusebiu Ştefănescu şi cantautoarea Maria Gheorghiu. Au fost prezenţi scriitorii: Mircea Martin, Dorin Tudoran, Ion Pop, Cristian Simionescu, Adrian Popescu, Mircea A. Diaconu, Vasile Spiridon, Andrei Terian, George Vulturescu, Lucian Vasiliu, Cassian 2 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) Maria Spiridon, Leo Butnaru, Arcadie Opiaţ, Marius Chelaru, Val. Talpalaru, Adi Cristi, Liviu Pendefunda, Marian Constandache, Adrian Alui Gheorghe, Radu Florescu, Nicolae Sava, Nicolae Tzone, Dan Bogdan Hanu, Claudiu Komartin, Andra Rotaru, Răzvan Ţupa, Teodor Dună, Stoian G. Bogdan, Dan Sociu, Svetlana Cârstean, Bogdan Perdivară, Dan Coman, Florin Partene, Constantin Arcu, Gellu Dorian, Dumitru Ţiganiuc, Emanolil Marcu, Lucian Alecsa, Nicolae Corlat, Vlad Scutelnicu, Petruţ Pârvescu, Ciprian Manolache, Vasile Iftime, Constantin Bojescu, Dumuitru Necşanu, Lucian Olaru Nenati, Cristina Prisacariu-Şoptelea, Valentin Coşereanu, Mircea Oprea, Cezar Florescu şi alţii. Redăm mai jos cuvântul poetului laureat, Dorin Tudoran. Discursul poetului Dorin Tudoran, la Gala de decernare a Premiului Naţional de Poezie “Mihai Eminescu”- Opera prima, pe anul 2009 (Buna seara tuturor.) Doamnelor si domnilor, înainte de a vă împărtăşi câteva emoţii în legătură cu acest premiu, v-aş ruga să păstrăm un moment de reculegere în memoria scriitorilor români care ne-au părăsit în anul 2009. Sunt onorat, din mai multe motive, pentru că am primit acest premiu. In primul rând pentru premiul ca atare: nu pentru că se numeşte neapărat “MIHAI EMINESCU”ci pentru că a devenit o instituţie prin numele poeţilor extraordinari care-au luat acest premiu. Un premiu, oricum s-ar numi, dacă este acordat cui nu se cuvine sau cui i se cuvine foarte puţin, îşi pierde semnificaţia. Sunt onorat şi pentru faptul că lista celor nominalizaţi este o listă exemplară şi - cu mâna pe inimă vă spun – acest premiu ar fi putut să se ducă la oricare dintre aceşti poeţi. Este o onoare şi pentru că acest premiu vine din partea unui juriu format de oameni a căror profesionalitate şi caracter sunt deja o realitate pentru noi toţi. Sunt confirmate. Premiile sunt un mecanism extrem de subiectiv. Am spus acum câţiva ani într-un interviu acordat unui coleg mai tânar, domnul Daniel Cristea-Enache, că sincer să fiu, dacă ar fi după mine, n-ar trebui să existe decât un singur premiu: premiul de debut. Un singur premiu care să fie dat şi acceptat fiindcă este acel moment magic când, dintr-o mare de promisiuni şi incertitudini, te ia cineva de moţ, te ridică deasupra mesei respective şi te face vizibil. Din acel moment înainte, ar trebui să fie treaba fiecăruia dintre cei norocoşi să-şi câştige audienţa. Stim foarte bine că noi oamenii suntem nişte alcătuiri foarte curioase. Când ia cineva – când ia altcineva – un premiu, ne-ntrebăm de ce nu l-am luat noi. Dar atunci când îl luăm, niciodată nu ne-ntrebăm de ce ni s-a dat nouă. Zburând de foarte multe ori de la Washington, aşteptând în aeroport să treacă furtuna de zăpadă, îmi făcusem o mică listă cu motivele pentru care n-ar fi trebuit să îl primesc. O să le numesc cândva – nu acum, fiindcă nu cred că ar fi potrivit să răspund astfel juriului care m-a onorat cu acest premiu. M-aş bucura dacă, în ediţiile următoare, cei care vor primi acest premiu vor fi la fel de mândri cum sunt eu azi de lista celor cărora li se adaugă. 3 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) Acum câteva zile, uitându-mă pe internet, am văzut câteva titluri în legătură cu acest premiu. Unul dintre ele era: ”Cinci scriitori se luptă pentru Premiul Naţional de Poezie MIHAI EMINESCU”. Eu, de când am plecat din ţară, n-are rost să vă spun ce- am pierdut, vă pot spune ce-am câştigat. Am câştigat,cred, o atenţie mai mare la cuvânt. Nu mai trăiesc în cuvântul în care m-am născut şi, de câte ori mă întâlnesc cu el, intru într-o coliziune care mă trezeşte. Cultura nu se face prin excludere. Cultura nu este o competiţie, ca la fotbal, ca la volei. Pe mine mă oripilează acel tip de anchetă: cine este cel mai important…Nu există “cel mai”…In fiecare seară când citesc un poet român, altul este cel mai mare poet: Bacovia, Eminescu, Barbu, Arghezi şi alţii. Un altul (articol pe internet) era:”Cinci poeţi aşteaptă Premiul Naţional”. Doamnelor şi domnilor, poetul nu trebuie să aştepte nimic. Poetul este făcut să dea, să ofere, nu să aştepte. Cine aşteaptă, cine stă la coadă se ocupă cu altceva. In orice caz, mulţumesc celor care au semnalat existenţa acestui premiu. Intre anii 1963 – 1968, la Facultatea de Limba si Literatura Română din Bucureşti, a existat o grupă care se numea “grupa 502”. In acea grupă se aflau douăzeci şi unu de studenţi. Patru dintre ei n-aveau nimic mai bun de făcut decât să se gândească şi la poezie. Aceşti oameni erau: Constanţa Buzea, Ioan Alexandru, Adrian Păunescu şi subsemnatul. Am crescut în aceeaşi grupă de studenţi.Viaţa ne-a apropiat foarte mult la un moment dat, iar acum ne-a despărţit în condiţii pe care nu-i locul cel mai potrivit de a le menţiona. Printre profesorii noştri de atunci se afla un asistent înalt, firav, la fel de modest – sau aşa părea pentru mine – de parcă el era studentul şi nu noi. Acel om se numea Mircea Martin – ca să-l tachinez pe domnul profesor, şi-mi aduc aminte de orele noastre de curs, într-o sală, vizavi de Tribunalul din Bucureşti. Se spune că, oamenii care-au trecut prin moarte clinică – au fost morţi pentru o vreme şi acum se trezesc – îşi amintesc cu mare exactitate cum le-a trecut viaţa pe dinaintea ochilor în perioada în care treceau dintr-o lume în cealaltă lume. Aşa mi s-a intâmplat mie în beciurile procuraturii de sub Calea Rahovei - vizavi dar pe sub pamânt, de sala de seminar de la Danielov – când mă-ntrebam dacă mai ies sau nu mai ies de-acolo. După ce îmi treceau prin faţa ochilor victimele pe care le făcusem colateral – soţia,copilul,familia – îmi apăreau tot timpul chipul colegilor mei de banca, colegilor mei de clasă şi a câtorva profesori. In asemenea ocazii, se obişnuieşte să dedici premiul. Eu vin dintr-o ţară, Statele Unite, unde toate aceste premii sunt extrem de plictisitoare fiindcă cei care le câştigă vin cu o listă şi le mulţumesc tuturor: de la mamă la pisică, de la duhovnic la secretarul de …şi aşa mai departe… Nu voi face acest lucru. Aş vrea să dedic acest premiu colegilor şi colegelor mele din “grupa 502”, tuturor; de unii ştiu pe unde mai sunt, de unii ştiu că au plecat dintre noi şi cred că – ca să repet un slogan din anii de demult – “per total”, o grupă de douăzeci şi unu de studenţi care-au dat patru poeţi: doi dintre ei, iată, laureaţi ai acestui premiu, a dus-o la capăt destul de bine. Un alt lucru de care aş fi vrut să vă pomenesc aicea este următorul. Noi, cei mai în vârstă, devenim câteodată prea încruntaţi şi ni se pare că cei mai tineri ca noi sunt bezmetici. Cei mai tineri ca noi, uitându-se la noi, au impresia că noi nu am fost niciodată tineri. Aş vrea să le amintesc şi unora şi altora dintre noi, tineri şi mai puţin tineri, că nici tinereţea nici senectutea nu sunt nişte valori în sine. Poţi să fii un om în vârstă şi tembel şi poţi să fii un om tânăr şi înţelept. Vă spun acest lucru fiindcă de mai mulţi ani simt o anumită tensiune între generaţii. Ea a existat dintotdeauna, dar astăzi mi se pare amplificată, devoratoare. De vină poate fi contextul în general. 4 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) Aş vrea să le spun colegilor mei mai tineri că am avut şansa enormă de a fi cunoscut nişte oameni născuţi chiar şi în o mie optsute nuştiucât: Eugeniu Stefănescu – Est, Romulus Sidoli –cel ce-a adus circul în România şi mai toate “icoanele”avangardei româneşti. La un moment dat, discutând cu cel care a fost “prinţul”gazetăriei româneşti adevărate – ceea ce se numeşte astăzi gazetărie de investigaţie – Brunea Fox -, probabil, la un moment dat, devenisem uşor arogant în ce-i spuneam. M-a oprit şi mi-a spus:”dom’poet, tu ai ceva talent dar, vreau să-ţi spun ceva: niciodată să nu vorbeşti sau să nu te uiţi de sus la un om mai bătrân ca tine, fiindcă, există şanse ca el să fi citit mai multe cărţi decât tine şi să fi iubit mai multe femei.. O altă legendă a anvangardei româneşti mi-a spus altceva; eu eram năucit de ce putuseră să facă aceşti oameni în tinereţe – cât de agresivi, câte năzbâtii făcuseră. Ii admiram. S-a uitat la mine şi mi-a spus: ”Ei, n-o lua chiar aşa. Toţi contestatarii viforoşi se clasicizează. In vremea aceea mi-a căzut prost ideea că un om tânăr, chiar dacă are talent, la un moment dat, va ajunge în nişte tipare. Dar vine – vă spun celor tineri – vine şi n-aveţi ce face. Ideea este să nu vă “autoclasicizaţi” prea devreme şi să vă răpiţi şansa de a vă lupta cu viaţa. Frustrare există în orice generaţie. Frustrare există-n toate timpurile – bune sau rele. Este o prostie să spui că dictatura e bună, împinge la creaţie şi, vezi-doamne, democraţia ne împiedică sau ne face să nu mai scriem. Nu, nu recomand nimănui să instaureze o altă dictatură numai pentru a ne face pe noi să scriem mai bine. E un târg prost. Dacă e să scriem bine - scriem şi- atât. Dacă doresc ceva acestui premiu, istoric de-acum, este să construiască acel pod care, mie mi se pare, fie că nu există sau fie că este prea fragil uneori, între oamenii de diferite vârste, care, nu fac altceva decât să fie parte a aceleiaşi culturi. Mi-a plăcut foarte mult ce-a spus domnul Vosganian despre acel loc subteran unde, până la urmă, se strânge totul. Important este cum îl luminezi. In sfârşit, aş vrea să amintesc şi celor tineri şi celor mai puţin tineri că, aşa cum se spune, viaţa este darul lui Dumnezeu către noi. Felul cum o trăim este darul nostru către Dumnezeu. Vă mulţumesc foarte mult pentru această seară. (15 ianuarie 2010, Sala de spectacole a Teatrului “Mihai Eminescu” Botoţani) 5 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) Un volum aşteptat Mihai C.V. Cornaci La împlinirea a 160 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu, în sala de lectură a Bibliotecii Judeţene “Mihai Eminescu” Botoşani s-a desfăşurat un amplu şi variat program de activităţi sub genericul “Zilele Eminescu – 2010”. Un punct distinct în derularea programului propus l-a constituit prezentarea lucrării “Eminescu în arta medaliei 1871-1989: studiu, catalog şi album” de conf. univ. dr. Constantin MĂLINAŞ. Prezentarea a fost susţinută de către doamna Elena CONDREI, director al Editurii “Geea” Botoşani, cea care a reuşit să finalizeze într-un mod deosebit la Tipografia “Ria” Botoşani această conţinutului, cât şi prin realizarea tehnică. Personalitate complexă, conf. univ. dr. Constantin MĂLINAŞ este autor de schiţe şi romane, lucrări de filologie şi istorie literară, precum şi a numeroase lucrări şi articole de biblioteconomie, el fiind mulţi ani director al Bibliotecii Judeţene “Gheorghe Şincai” Bihor, fondator şi redactor şef al mai multor reviste de cultură. Lucrarea este rodul unei activităţi laborioase şi după cum mărturiseşte însuşi autorul în studiul introductiv, nu a fost lesne deloc deoarece nu avea “un suport bibliografic suficient de dezvoltat, iconografia publicată era puţină, iar piesele erau dispersate în colecţii mai mult private”. Sprijinul i-a venit din partea colecţionarilor de pretutindeni, la care a poposit adesea pentru documentare şi care i-au fost colaboratori dezinteresaţi. Cu slova bine cântărită, Constantin MĂLINAŞ intenţionează să realizeze această lucrare în două volume: - primul volum, cel apărut acum, cuprinde perioada 1871-1989, adică de la prima medalie (15 august 1871) până la Centenarul Eminescu din 1989, când “s-a întâmplat o veritabilă explozie de medalii ca o ploaie de meteoriţi” şi - volumul al doilea ce va cuprindeproducţia medalistică la subiectul Eminescu dintre anii 1990- 2010. Tot în studiul introductiv autorul precizează sursa tematică a medalisticii minesciene, menţionând portretul autorului ca sursă dominantă, îmbogăţită treptat cu elemente simbolice care însoţesc portretul. Constantin MĂLINAŞ subliniază legatura dintre opera eminesciană şi medalistică, prin introducerea de texte pe una din feţele unor de medalii, precum şi asocierile 6 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) tematice dintre Eminescu şi alte personalităţi. Aşa cum însuşi autorul precizează, lucrarea este un catalog al medaliilor Eminescu realizate între anii 1871-1989, cu studiu complex asupra fiecăreia şi totodată un album cu aceleaşi medalii realizate în condiţii grafice deosebite. Volumul de format A4 cuprinzând 143 de pagini este structurat pe capitolele: - Eminescu în arta medaliei (studiu introductiv); - Eminescu în medalistică (prescurtări bibliografice); - Catalog 1871-1988; - Album 1871-1988; - Arta medaliei Eminescu în anul centenar 1989; - Gravari de medalii Eminescu 1871- 1989; - Tabloul geografic al medaliilor Eminescu; - Bibliografie generală; - Colecţii şi colecţionari. După o muncă de aproape zece ani, autorul se convinge că atât iconografia medalistică, cât şi datele bibliografice ale subiectului Eminescu, au cea mai mare frecvenţă în arta medalistică românească. “Românii se simt cel mai bine redaţi şi reprezentaţi de chipul şi tema Eminescu …”. Strădania artiştilor gravori şi exprimarea talentului lor în a reda noi interpretări grafice primului portret Eminescu, aduc o contribuţie prestigioasă la progresul stilistic în arta medaliei, iar autorul reuşeşte să le evidenţieze într-un mod deosebit în cele 68 de pagini de policromie. În astfel de redare sensibilă pot fi puse în valoare portretele realizate de: Ioana Basarab – 1940; Haralambie Ionescu – 1950; Ştefan Grudinschi – 1964; Simion Odainic – 1970; Constantin Dumitrescu – 1979; Gheorghe Adoc –1989; cu menţiunea că realizările Ioanei Basarab, Ştefan Grudinschi şi Gheorghe Adoc sunt considerate vârfuri stilistice ale subiectului Eminescu în medalistică. Revin asupra unor menţiuni anterioare referitoare la faptul că treptat gravorii, în lucrările lor au tins către o mai mare diversitate a sursei de inspiraţie, păşind cu paşi timizi către operă, realizând unele compoziţii pline de simboluri eminesciene. Astfel în cronologia descrierii medaliilor, autorul Constantin MĂLINAŞ face menţiuni importante privind noutatea ce apare în şirul editorial al medaliilor, apariţia pe una din feţe a unor elemente simbolice, evidenţiind varietatea tipologică a acestora. În acest sens sunt făcute menţiuni cum ar fi: - prima medalie cu subiect Eminescu care nu apelează la portret (Huguemin-Sandoz, Paul; Medalion bifacial; Le Locle: Huguemin Médailleurs –1941); - prima medalie cu valoare estetică la subiect (Basarab, Ioana; Medalie unifaţă, Monetăria Naţională – 1940); - prima apariţie pe ambele feţe ale unei medalii a simbolului teiului (Culluri, Nicolae; medalie bifacială M. Eminescu: I. Creangă, Monetăria Statului – 1964); - prima medalie fără legendă pe avers (Elveţia – 1941); - prima medalie cu modelarea din faţă şi prima purtând semnătura cu fundiţă (H. Ionescu - 1964); - frumuseţea portretului creat de Ştefan Grudinschi în 1964, în mod justificat considerat ca fiind al doilea vârf în creaţia estetică din medalistica eminesciană, a fost preluat de editori cât şi de realizatori de prea multe ori spre a împodobi una din feţele unor emisiuni 7 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) medalistice încât autorul califică: “producând un uz prin abuz”. Asemenea practici de reluări multiple, modificări sau refolosiri de medalii faţă de un tiraj autorizat în mod distinct crează justificate nedumeriri şi controverse între medalişti şi între cel mai important segment dintre beneficiari, colecţionarii. În mod asemănător autorul îşi exprimă rezerva faţă de producerea materialului numismatic personalizat în goana după aşa-zisele “unicate”. “Părerea noastră este că practica voluntaristă, care în fond exprimă dragoste de Eminescu, dar şi multă dragoste de sine, este necesar să treacă prin acelaşi traseu de validare şi autorizare, ca al oricărei medalii cu identitate de document”. - prima medalie liceală la subiectul Eminescu (Liceul “Mihai Eminescu” Satu Mare - 1969); - prima piesă (plachetă) care redă pe faţa de expunere o ilustrată maximă (la subiect) şi prima care introduce în circuitul temei colecţionarii din Botoşani (Placheta Expoziţiei Maximafile Botoşani '73); - imaginea Casei Memoriale de la Ipoteşti redată pentru prima dată pe medalia – A.F.R. – Filiala Botoşani – editată cu ocazia expoziţiei filatelice “Eminesciana 1979” Constantin Dumitrescu; Acesta debutează magistral în medalistica eminesciană, iar un deceniu mai târziu, sub comanda Secţiei Botoşani a S.N.R. realizează cea mai frumoasă plachetă Eminescu pe care figurează personajele eminesciene Cătălina şi Hyperion. Autorul este mai puţin admirativ privind semnătura trenscrisă în litere ruseşti pe medalia Simion Odainic – 1989 – Chişinău (fondul Culturii din Republica Moldova) deşi Eminescu nu a semnat niciodată cu litere ruseşti. Volumul cuprinde şi studiul insignelor editate în acest interval de timp. La acest gen de editări, autorul menţionează ca prima insignă independentă doar aluzivă la tema Eminescu a fost editată de către Biblioteca Publică din Botoşani la centenarul ei din 1982. Ideea de Eminescu este structurată în compoziţie prin gravarea unui – Luceafăr – între milesimii 1882-1982. În acea perioadă, în România, era mai greu de acceptat evidenţierea numelui unui patron cultural. Parcurgând conţinutul volumului, cititorul va constata că după o muncă asiduă, domnul Constantin MĂLINAŞ a conceput un volum documentat, bine structurat ce poate fi oricând un mijloc de informare, de relaxare pentru toţi cei interesaţi şi iubitori de Eminescu şi “biblie” colecţionarii documentelor din metal la această temă. Prin însumarea eforturilor Editurii “Geea” Botoşani şi a profesionalismului realizatorilor de la Tipografia “Ria” Botoşani s-a reuşit să se valorifice în modul aşteptat conţinutul lucrării autorului, dându-i şi valoare estetică. Cei interesaţi se vor convinge de cele afirmate prin achiziţionarea şi parcurgerea lucrării. 8 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) PATRIMONIU ARHEOLOGIC Cercetări arheologice de teren pe teritoriul satului Stânca, com. George Enescu, jud. Botoşani1(1) Rezumat: Acest articol prezintă rezultatele unor cercetări arheologice de teren efectuate în anii 2004-2005 pe teritoriul satului Stânca, com. George Enescu, jud. Botoşani, în urma cărora au fost descoperite trei noi situri arheologice, neinvestigate cu ocazia întocmirii Repertoriului arheologic al judeţului Botoşani din 1976. Au fost descoperite materiale ceramice, litice şi osteologice care datează din cadrul unor diferite perioade preistorice şi istorice, începând cu Eneoliticul şi terminând cu perioada migraţiilor. Résumé: Recherches archéologiques de terrain sur le territoire du village de Stânca, com. de George Enescu, dép. de Botoşani: Cet article présente les résultats des recherches archéologiques de terrain effectuées en 2004-2005 sur le territoire du village de Stânca, com. de George Enescu, dép. de Botoşani, à la fin desquelles on a découvert trois nouveaux sites archéologiques, qui n'ont pas été investigués à l'occasion de l'élaboration du Répertoire archéologique du département de Botoşani de 1976. On a découvert des matériaux céramiques, lithiques et ostéologiques qui datent des différentes périodes préhistoriques et historiques, dès l'Énéolithique et jusqu'à la période des migrations. În lunile septembrie 2004 şi mai 2005 au fost realizate câteva cercetări de teren pe raza satului Stânca, com. George Enescu, jud. Botoşani, fiind descoperite trei situri arheologice inedite, care nu au fost reperate cu ocazia întocmirii Repertoriului arheologic al judeţului Botoşani din 1976 (Păunescu, Şadurschi, Chirica 1976, I, 131-135), conţinând materiale din diferite perioade preistorice şi istorice (fig. 1). În partea de ENE a satului, se Ioan Ignat2 află un deal cu orientare NV-SE, care, în partea sa sudică, prezintă mai multe intrânduri, mai scurte sau mai lungi, în valea care străjuieşte partea nord-estică a satului. Pe panta sud-vestică a acestui deal, în punctul numit Cuciureanu, aflat la aproximativ 600 m V de şoseaua Cracalia – Havârna şi la aceeaşi distanţă spre NE de sat, în apropierea unor case izolate, au fost descoperite mai multe urme de locuire, începând cu perioada eneolitică (cultura Cucuteni), continuând cu perioada de tranziţie şi Epoca Bronzului (culturile Horodiştea- Erbiceni, Costişa-Komariv şi Noua) şi Fierului (Hallstatt şi La Tène) şi terminând cu primele secole ale mileniului I p.Chr. (cultura Sântana de Mureş-Černjachov). În acel loc au fost semnalate două zone, una mai la E (notată cu A) şi alta mai la V (notată cu B), care se suprapun în zona de mijloc, în primul punct predominând elemente eneolitice, din Epocile Bronzului şi Fierului, iar în celălalt elementele Sântana de Mureş. Resturile arheologice (bucăţi de lutuială, nuclee, arme şi unelte de silex de Prut, fragmente ceramice, osteologice etc.) se semnalează pe o suprafaţă de câteva hectare. Punctul A este situat pe un promontoriu, care intră aproximativ perpendicular pe valea prin care trece un pârâu şi care curge spre NNV, ocolind satul, şi apoi spre V pe cealaltă parte a satului. La baza acestui promontoriu, apar câteva izvoare care se scurg în acest pârâiaş. Dealul are o pantă mai lină, care 9 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) se continuă brusc cu o pantă ceva mai abruptă. La limita dintre aceste două pante pare să fi existat în vechime, aparţinând uneia dintre nivelele de locuire de aici, un val de apărare care înconjoară botul de deal ca o coroană şi care pare să posede şi un mic şanţ, probabil locul de unde a fost săpat pământ pentru a obţine acel val. Nu excludem, totuşi, posibilitatea ca această ridicătură de pământ să fie rezultatul unor lucrări agricole. Punctul B se plasează în continuarea celui dintâi, dar mai la NV, panta sa fiind mai lină. De cealaltă parte a satului, la aprox. 400 m SV de cimitir, la baza dealului (cu orientare NV-SE) unde se află şi punctul Pe Stânca, se află un sit de mici dimensiuni, situat pe o formaţiune de pământ în formă de movilă, puternic aplatizată, care poartă numele de La Buliga. Situl se află la aproximativ 50 m NE de un pârâiaş, care separă punctele Pe Stânca şi Armanca, având în partea de N şi câteva izvoare, care-şi au sursa într-o râpă de la baza dealului cu punctul Pe Stânca. Puţinul material descoperit aici, constând în câteva aglomerări ceramice pe un sol cu urme de cenuşă (cenuşare), la care se adaugă bucăţi de lutuială, fragmente osoase, râşniţe fragmentare de piatră etc. aparţine, în special, culturii Noua din Bronzul Târziu. Cercetând şi panta şi culmea punctului Pe Stânca, s-a constatat că aşezarea amintită nu ocupă şi acest platou, deoarece nu au fost descoperite decât 2-3 fragmente ceramice de aceeaşi factură (sau nu au fost sesizate mai multe materiale arheologice), ajunse aici probabil în urma purtării. Acestora li se adaugă câteva elemente de factură Sântana de Mureş foarte sporadice. Este posibil ca aşezarea să se extindă şi în zonele limitrofe movilei amintite, dar suprafaţa solului, înierbată, nu a permis observarea de urme arheologice. La cca. 800 m SV de sat, în punctul Armanca, situat pe panta nord- estică a unui deal de la limita localităţilor Arborea şi Stânca, com. George Enescu, separat de punctul descris anterior de un pârâiaş, au fost descoperite câteva fragmente ceramice datând din perioada culturilor Noua şi Sântana de Mureş şi un deşeu de silex de Prut fără urme de utilizare. În rândurile care urmează vom realiza o descriere a materialelor specifice culturilor enunţate din aceste situri nou descoperite. Cele mai vechi vestigii descoperite pe teritoriul satului Stânca aparţin (cel puţin din ceea ce s-a observat din materialele colectate, fiind posibil să existe şi urme materiale ale altor culturi încă neideintificate în teren) culturii Cucuteni, faza B, din punctul Cuciureanu A. Majoritatea fragmentelor ceramice descoperite aici sunt de mici dimensiuni şi mai puţin spectaculoase, puţine dintre ele prezentând urme slabe de decor cu culoare neagră pe fondul cărămiziu al vaselor. Cele mai multe cioburi sunt lucrate din pastă de calitate bună, mai rar cu nisip mărunt sau pietricele şi scoică pisate mărunt (în cantităţi care diferă de la caz la caz), arsă în mediu oxidant, ceea ce i-a dat, în general, o culoare cărămizie, mai rar uşor cenuşie în miez şi cu laturile exterioară şi interioară cărămizii. Starea precară a unora dintre fragmente, datorată trecerii timpului şi decolorării de la lumina solară, precum şi dimensiunile lor reduse nu au putut duce la reconstituirea unor forme şi decoruri precise. Tot din punctul Cuciureanu A provine şi un topor fragmentar dintr-o rocă mărnoasă (fig. 2), de aproximativ 8 10 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) cm lungime, 4 cm lăţime maximă şi 2,5 cm înălţime, cu tăişul puţin ascuţit şi ciobit şi muchia ruptă din zona de realizare a perforaţiei pentru prinderea în coadă. Această perforaţie avea formă cilindrică, după cum atestă o mică porţiune din gaură, care s-a mai păstrat. A aparţinut, cel mai probabil, nivelului de cultură Cucuteni al sitului. Din punct de vedere cronologic, culturii Cucuteni îi urmează cultura Horodiştea-Erbiceni, materiale ale acesteia fiind descoperite tot în punctul Cuciureanu A, în suprapunere directă. La o primă constatare, ceramica descoperită aici aparţine celor două categorii, fină şi grosieră. Prima categorie e reprezentată de unele fragmente ceramice lucrate din pastă fină cu puţin nisip în compoziţie, arsă în mediu semioxidant, având culoarea cenuşie foarte deschisă, cu unele tente cărămizii. Cele mai multe exemplare însă fac parte din categoria a doua, grosieră, fiind lucrate dintr-o pastă cu impurităţi: nisip, calcar şi cioburi pisate. Culoarea acestor fragmente diferă de la caz la caz, variind între cenuşiu cu tente cărămizii şi negru. Există şi exemplare care prezintă la exterior o angobă de culoare cărămizie (Dumitroaia 2000, 58- 61). Toate aceste fragmente sunt greu de încadrat în una din formele ceramice ale culturii în cauză; ele provin din corpul vaselor. Se poate preciza doar că, în afară de un oarecare lustru, aplicat pe câteva fragmente, doar unul dintre acestea prezintă un decor slab; este vorba de un şir de impresiuni realizate cu un obiect cu capul asemănător unui triunghi. Forma acestor impresiuni este mai subţire în zona superioară şi mai îngroşată spre baza impresiunilor. Alte piese de piatră descoperite aici, în special de silex, sunt câteva aşchii de dimensiuni diferite, două gratoare, din care unul calcinat (fig. 4:1- 5), din punctul Cuciureanu B şi două nuclee de silex, unul de culoare albăstruie cu pete albicioase, iar celălalt de culoare cenuşiu deschis, cu pete albe (fig. 5), la care se adaugă mai multe lame neregulate (fig. 3:1-4) sau cu retuşe (fig. 3:5), aşchii simple (fig. 3:6-7) sau de decorticare (fig. 3:8) şi un fragment de toporaş de silex (fig. 3:9) (ultimul exemplar putând fi chiar un fragment de pumnal/cuţit de silex aparţinând nivelului de Epoca Bronzului), descoperite în punctul A. Având în vedere acest amestec de materiale de la suprafaţa solului, piesele de silex amintite nu pot fi încadrate cu certitudine în una din culturile semnalate, putând proveni din mai multe straturi arheologice. Perioadei mijlocii a Epocii Bronzului în nordul Moldovei îi corespunde cultura Komariv, înrudită cu culturile Costişa şi Ciomortan, părţi componente ale complexului cultural Costişa-Komariv-Trzciniec (Dumitroaia 2001, 13-14). Materiale ceramice datând din această perioadă provin din aceeaşi locaţie, punctele A şi B. Ceramica a fost lucrată atât din pastă de calitate mai bună, cât şi din pastă grosieră, ambele categorii conţinând anumite tipuri de degresanţi: nisip, scoică pisată, chiar pietriş şi urme de silex. Suprafaţa vaselor este, în general, de culoare cărămizie sau brună, având aspect zgrunţuros şi poros în cazul vaselor categoriei grosiere şi cu urme de lustru la categoria fină. Din punctul amintit provine un fragment de vas-lalea cu formă frumos ondulată (fig. 6:1). Un alt fragment ce reţine atenţia este cel care prezintă un decor realizat din V–uri cu vârful în sus suprapuse câte trei şi unindu-şi uşor colţurilepentru a forma 11 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) ceva asemănător unor W-uri răsturnate (fig. 6:2).3 În rest, s-au recuperat mai multe fragmente puţin concludente, dar din pastă asemănătoare, de slabă calitate. La suprafaţa solului au fost observate şi câteva bucăţi de lutuială cu urme de ardere provenind, cel mai probabil, de la pereţii unor locuinţe sau de la vetre realizate din lut, unele dintre aceste bucăţi prezentând în spărtură urme ale utilizării materialelor vegetale (în special păioase). În toate cele trei situri descoperite pe teritoriul satului Stânca a fost descoperită ceramică aparţinând Epocii Bronzului, perioada târzie, cultura Noua. Calitatea acestor fragmente ceramice diferă de la sit la sit, cele mai concludente exemplare provenind din siturile Cuciureanu şi, mai ales, La Buliga. Printre materialele ceramice a fost semnalată şi o cantitate considerabilă de oase de animale, cel mai probabil domestice (fără a fi descoperite însă şi unelte de os), care atestă ramura economică cea mai practicată – creşterea anumalelor (deşi nu se exclude şi apartenenţa acestora la animale sălbatice vânate) (Haimovici 1964, 216-236). Totuşi, şi cultivarea plantelor aveau un rol important, în punctul Armanca fiind descoperite câteva frecătoare de culoare roşietică, iar în punctul La Buliga fragmente de râşniţă, care ajutau la măcinarea boabelor; în bucăţile de lutuială semnalate se observă folosirea resturilor păioase ca amestec. La marginea unui cenuşar din punctul La Buliga au fost observate câteva cochilii de melci de culoare albă, unii întregi, alţii fragmentari. Resturi ale lor se observă şi în pasta unora dintre fragmentele ceramice prezente aici. Culesul, ca şi vânătoarea şi pescuitul, suplimentau nevoile de hrană ale membrilor comunităţii, fiind ramuri ale economiei destul de practicate. Cea mai importantă sursă de clasare şi datare a materialului arheologic din aşezările Noua rămâne însă ceramica, olăritul fiind o altă activitate intens practicată. Din toate cele trei situri cu materiale aparţinând acestei culturi au fost colectate fragmente ceramice încadrate în două categorii: grosieră (pastă cu nisip, pietricele, scoici şi cioburi pisate, chiar materiale vegetale, de culoare neagră atât în secţiune, cât şi la exterior sau cu pereţii de culoare roşie-cărămizie, fie doar pe faţa exterioară, fie pe ambele feţe, exterioară şi interioară; aspect poros, zgrunţuros la pipăit) şi fină/semifină (din pastă cu mai puţini degresanţi: nisip, material vegetal, mai rar pietricele, şi arsă mai bine, obţindu-se o culoare neagră în totalitate sau doar la interior, în secţiune; apar şi urme de lustru), tipuri ceramice întâlnite şi în alte staţiuni asemănătoare (Florescu 1964, 143-216; Florescu 1991). Însă ambele categorii ceramice au acelaşi defect. Având în vedere compoziţia pastei, mai ales a ceramicii grosiere zgrunţuroase, care conţine foarte multe materiale degresante, această ceramică se casează destul de uşor, rupându-se în fragmente mici, făcând dificilă recunoaşterea formelor din care au provenit. NOTE 1. Mulţumesc pe această cale domnilor conf. univ. dr. Dumitru Boghian şi lect. univ. dr. Sorin Ignătescu de la Universitatea „Ştefan cel Mare” Suceava, Facultatea de Istorie şi Geografie şi domnului dr. 12 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) Bogdan Petru Niculică de la Complexul Muzeal Bucovina Suceava pentru ajutorul dat în încadrarea cronologică şi culturală corectă a materialelor din siturile cercetate şi prezentate în articol. 2. Doctorand Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi, Facultatea de Istorie; 3. Decorul acestui fragment nu este întâlnit în culturile Costişa sau Komariv, dar a fost încadrat aici deoarece pasta din care este modelat este asemănătoare celorlalte fragmente încadrate în perioada mijlocie a Epocii Bronzului Bibliografie selectivă Dumitroaia 2000 – DUMITOAIA Gheorghe, Comunităţi preistorice din nord-estul României. De la cultura Cucuteni până în Bronzul Mijlociu, BMA VII, Piatra Neamţ, 2000. Dumitroaia 2001 - DUMITOAIA Gheorghe, Consideraţii asupra culturii Costişa-Komariv de pe teritoriul Moldovei, în Cultura Costişa ..., Piatra Neamţ, 2001, p. 13-22. Florescu 1964 – FLORESCU Adrian C., Contribuţii la cunoaşterea culturii Noua, AM, II-III, 1964, p. 143- 216. Florescu 1991 - FLORESCU Adrian C., Repertoriul culturii Noua-Coslogeni din România. Aşezări şi necropole, CCDJ, IX, Călăraşi, 1991. Haimovici 1964 – HAIMOVICI Sergiu, Studiu asupra resturilor de faună din aşezările culturii Noua, AM, II–III, 1964, p. 216-236. Istoria Romîniei 1960 – Istoria Romîniei (coord. Constantin Daicoviciu), vol. I, Bucureşti, Editura Academiei, 1960. Istoria românilor 2001 - Istoria românilor (coord. M. Petrescu-Dîmboviţa, Al. Vulpe), vol. I, Bucureşti, 2001. László 1994 – LASZLO Attila, Începuturile Epocii Fierului la est de Carpaţi, Bucureşti, 1994. Palade 1969 – PALADE Vasile, Problema originii şi a formării culturii Sântana de Mureş în lumina cercetărilor de la Bârlad-Valea Seacă, Hierasus, II, 1979, p. 37-50. Păunescu, Şadurschi, Chirica 1976 - PĂUNESCU Al., ŞADURSCHI P., CHIRICA Vasile, Repertoriul arheologic al judeţului Botoşani, vol. I-II, Bucureşti, 1976. Şadurschi, Ungureanu, Mihăilescu 1996 – ŞADURSCHI Paul, UNGUREANU N., MIHĂILESCU M., Cercetările arheologice de la Botoşani- „Groapa lui Ichim” (Campaniile 1991-1992), Hierasus, X, 1996, p. 21-36. Teodor 1992 – TEODOR Silvia, Cercetările arheologice de la Lozna-Hlibicioc, judeţul Botoşani, ArhMold, XV, 1992, p. 45-70. Teodor, Şadurschi 1981 – TEODOR Silvia, ŞADUSRCHI Paul, Descoperirile din prima Epocă a Fierului de la Lozna-Dealul Morii, Hierasus, III, 1981, p. 13-44. Lista figurilor/Liste des figures Fig. 1. Harta satului Stânca, com. George Enescu, jud. Botoşani cu amplasarea siturilor arheologice descoperite/La carte du village de Stânca, com. de George Enescu, dép. de Botoşani avec l'emplacement des sites archéologiques découverts. Fig. 2. Toporaş de piatră din punctul Cuciureanu A/Hache en pierre du point Cuciureanu A. Fig. 3. Piese de silex din punctul Cuciureanu A: 1-4 - lame neregulate; 5 - lamă cu retuşe; 6-7 – aşchii; 8 – aşchie de decorticare; 9 – fragment toporaş sau cuţit/Des pièces en silex du point Cuciureanu A: 1-4 – lames irrégulières; 5 – lame retouchée; 6-7 – échardes; 8 – écharde de décortication; 9 – fragment de hache ou de couteau. Fig. 4. Piese de silex din punctul Cuciureanu B: 1-3 – aşchii; 4 – gratoar; 5 – gratoar calcinat/ Des pièces en silex du point Cuciureanu B: 1-3 – échardes; 4 – grattoir; 5 – grattoir calciné. Fig. 5. Nuclee de silex din punctul Cuciureanu A (scări diferite)/Noyaux en silex du point Cuciureanu A (échelles différentes). Fig. 6. Ceramică de tip Komariv din punctul Cuciureanu B (scări diferite)/Céramique Komariv du point Cuciureanu B (échelles différentes). 13 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) Fig. 1. Harta satului Stânca, com. George Enescu, jud. Botoşani cu amplasarea siturilor arheologice descoperite/La carte du village de Stânca, com. de George Enescu, dép. de Botoşani avec l'emplacement des sites archéologiques découverts. 14 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) Fig. 2. Toporaş de piatră din punctul Cuciureanu A/Hache en pierre du point Cuciureanu A. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Fig. 3. Piese de silex din punctul Cuciureanu A: 1-4 - lame neregulate; 5 - lamă cu retuşe; 6-7 – aşchii; 8 – aşchie de decorticare; 9 – fragment toporaş sau cuţit/Des pièces en silex du point Cuciureanu A: 1-4 – lames irrégulières; 5 – lame retouchée; 6-7 – échardes; 8 – écharde de décortication; 9 – fragment de hache ou de couteau. 15 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) 1 2 3 4 5 Fig. 4. Piese de silex din punctul Cuciureanu B: 1-3 – aşchii; 4 – gratoar; 5 – gratoar calcinat/ Des pièces en silex du point Cuciureanu B: 1-3 – échardes; 4 – grattoir; 5 – grattoir calciné. Fig. 5. Nuclee de silex din punctul Cuciureanu A (scări diferite)/Noyaux en silex du point Cuciureanu A (échelles différentes). 1 2 3 4 Fig. 6. Ceramică de tip Komariv din punctul Cuciureanu B (scări diferite)/Céramique Komariv du point Cuciureanu B (échelles différentes). 16 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) PATRIMONIU MOBIL Eminescu – realitate şi sublimare poetică (3) dr. Valentin Coşereanu împăciuitoare. Stelele izvorăsc umede şi aurite pe jumalţul cel adânc şi albastru al cerului, buciumul s-aude pe dealuri, un fum de un miros adormitor împle satul, carile vin cu boii osteniţi, scârţâind, din lanuri, oamenii vin cu coasele de-a umăr, vorbind tare în tăcerea sărei, talangele turmelor, apa fântânelor, cumpenele sună, scrânciobul scârţâie-n vânt, cânii încep a lătra şi prin armonia amestecată s-aude plin şi languros sunetul clopotului, care împle inima cu pace.47 După acest pasaj nu se poate spune că în sufletul poetului nu sună clopoţelul copilăriei despre care vorbea Giovanni Pascoli în studiul Il Fanciullino. Nicăieri Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) doine, ghicitori, eresuri.48 Se găseşte şi aici un exemplu tipic de manifestare lirică a atmosferei ipoteştene, termenii poeziei putând fi coborâţi până la datele concrete ale spaţiului. Acest mic exerciţiu nu risipeşte câtuşi de puţin noua lume din care fac parte, lumea poetică eminesciană, recognoscibilă ca atare, ci îi indică forţa de sublimare în raport cu realul. Iată cum: aşezaţi fiind Ipoteştii în coasta unei văi, natala vâlcioarâ, de-a lungul căreia se formează mai tot timpul un curent de aer, norii sunt prelungi, ei se văd realmente curgând în ritmul curentului. Norii sunt aici, însă norii din textul eminescian străbat văile eterne ale Cosmosului. Cu toate acestea, ecoul spaţiului real se resimte din plin aici, cu precădere însă printr-un subtil indiciu temporal, prezent în versul al treilea: Căci nu mă-ncântă azi cum mă mişcară. Orice poet, oricât de talentat dar fără geniu, ar fi fost mulţumit, probabil, cu repetiţia unuia dintre cele două verbe, indiferent dacă ar fi fost primul sau al doilea. Cu siguranţă că hazardul ar fi operat cu primul care-i venea în minte poetului, aşa încât, forma ar fi fost: căci nu mă-ncântă azi cum mă- ncântară, respectiv, nu mă mişcă azi cum mă mişcară. Nu, poet de geniu, Eminescu a ţinut să spună un lucru cât se poate de real: nu mă încântă azi cum m-au mişcat atunci şi acolo, în copilărie şi în spaţiul acela, poveşti şi doine, ghicitori, eresuri… Sublimarea spaţiului şi a timpului nu se realizează decât prin cuvântul ce exprimă adevărul, atât de greu de găsit; căci poemul se înfăptuieşte în momentul în care se operează corespondenţa dintre suflet şi lume, când Cuvântul iluminează într-o străfulgerare această contopire, consfinţind-o.49 Presărate de-a lungul întregii opere a poetului, există contexte care au neîndoielnic, dincolo de ecourile trăirii concrete, o rafinată tentă iniţiatică; numai că învăţându-le papagaliceşte când nu trebuie, căci aşa e (în)tocmită programa şcolară, ele sunt repetate şi reţinute otova. Exemplu ilustrativ: De treci codrii de aramă, de departe vezi albind/ Şi-auzi mândra glăsuire a pădurii de argint.50 Furaţi de frumuseţea imaginilor, dar şi de muzicalitatea lor, se iau îndeobşte imaginile ca atare, fără să se pună problema că în spatele lor se ascunde un adânc înţeles iniţiatic, care s-ar putea traduce în felul următor: numai dacă îţi este dat să treci prin codrii de aramă – întocmai ca-n poveste – vei avea privilegiul să-i vezi, în sfârşit, pe cei de argint. Mai mult, sentimentul retrăit al copilăriei poetului, sau mai degrabă al senzaţiilor declanşate de aceeaşi imagine din copilăria mitică ipoteşteană, ar fi acesta: chiar dacă răzbaţi prin hăţişul pădurii de aramă (ajutat de mai mult sau mai puţin noroc), vei avea parte nu să întâlneşti (de-a dreptul) pădurea de argint, ci doar şansa de a o vedea de departe, căci nu-ţi este îngăduit s-o treci, aşa cum o trec pe cealaltă, pe cea de aramă, muritorii de rând. Prin urmare, poate fi văzută albind, de la depărtare. Chiar şi celui căruia i se oferă acest privilegiu, îi aude doar mândra glăsuire. Peste toate acestea nu mai rămâne decât o singură măsură – muzicală (înainte de toate) şi imaginativă, deci în afara adevărului concret – până când poetul să ajungă la imaginea de mare Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) într-o remarcă a lui Charles Richter: În orice om de geniu trebuie să existe în acelaşi timp sufletul lui Don Quijote şi sufletul lui Sancho Panza. Sufletul lui Don Quijote, pentru a merge înainte, a ieşi din căile bătute, a face altfel şi mai bine decât oamenii obişnuiţi; sufletul lui Sancho Panza, fiindcă această originalitate profundă nu duce la nimic dacă nu e luminată de bun simţ, de o judecată noastre fără dorinţe.54 Numai că acesta este doar începutul, întrucât visul merge, la Eminescu, până la a se confunda cu natura însăşi, precum în versul lui Blaga: Intra- voi iar, sub veghea lor,/ În ciclul elementelor55… Aşadar: Simt că măduva mea devine pământ, că sângele meu e îngheţat şi fără cuprins, ca apa, că ochii mei abia mai reflectează lumea-n care trăiesc. Mă sting. Şi nu rămâne decât urciorul de lut în care au ars lumina unei vieţi bogate. Mă voi aşeza sub cascada unui pârâu; liane şi flori de apă să încunjure cu vegetaţia lor corpul meu şi să-mi străţese părul şi barba cu firele lor… şi-n palme-le-mi întoarse spre izvorul etern al vieţei, „soarele”, viespii să-şi zidească fagurii, cetatea lor de ceară. Râul curgând în veci proaspăt să mă dizolve şi să mă unească cu întregul naturei, dar să mă ferească de putrejune. Astfel cadavrul meu va sta ani întregi sub torentul curgător, ca un bătrân rege din basme, adormit pe sute de ani într-o insulă fermecată.56 Se poate închipui un Eminescu- copil, adormit în raiul său terestru, împreună cu iubita de la Ipoteşti, sub teiul preferat din preajma lacului. Aceasta ţine de sfera realităţii. Visul este, evident, mult mai complicat, căci, aşa cum însuşi o spune, amândoi iubiţii dorm visând acelaşi vis. Acelaşi vis, pentru că iubirea, în ultimă instanţă este un flux. Mai ştim că visul nu este altceva decât repetarea magică a vieţii, adică exact ceea ce se întâplă cu cei doi în realitate, căci situaţia lui (a omului, în general) este aceeaşi în sfera teoretică şi în cea practică – spune Ernst Cassirer; şi tot filozoful adaugă că omul trăieşte mai curând în mijlocul unor emoţii imaginare, în speranţe şi temeri, în iluzii şi deziluzii, în fanteziile şi în visurile sale.57 Or, ce altceva este visul, şi asta cu atât mai mult cu cât avem a face nu cu un vis oarecare, ci cu unul poetic, mărturisit de poetul însuşi? Avem a face, în cazul poetului Eminescu cu acelaşi lucru împărţit în două bărci diferite, aceleaşi care leagănă în stare de veghe sau în vis. În acest caz, gândul ne conduce spre ceea ce Epictet spunea simplu: Ceea ce îl tulbură şi îl nelinişteşte pe om, nu sunt lucrurile, ci în nimicnicia din care a ieşit59 – după cum poetul o va mărturisi mai târziu într-o scrisoare. NOTE 46 Liviu Rusu, Eseu despre creaţia artistică. Contribuţie la o estetică dinamică, Studiu introductiv, Marian Papahagi. Traducere din limba franceză, Cristina Roşu, Bucureşti, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1989, p. 168. 47 Mihai Eminescu, Opere VII, ed. cit., p. 304-305. 48 Idem, Opere I, Bucureşti, Fundaţia pentru Literatură şi Artă Regele Carol II, 1939, p. 201. 19 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) 49 Ion Biberi, op. cit., ed. cit., p. 287. 50 Mihai Eminescu, Opere I, ed. cit., p. 85. 51 Ibidem, p. 37. 52 Apud Martin Heidegger, op. cit., p. 191. 53 Apud Liviu Rusu, op. cit., ed. cit., p. 131. 54 Mihai Eminescu, Opere VII, ed. cit., p. 139. 55 Lucian Blaga, Poezii, ed. cit., p. 134. 56 Mihai Eminescu, Opere VII, ed. cit., p. 139. 57 Ernst Cassirer, Eseu despre om. O introducere în filozofia culturii umane, Traducere de Constantin Cuşman, Bucureşti, Editura Humanitas, 1994, p. 44. 58 Apud Ibidem. 59 I.E. Torouţiu, Studii şi documente literare, vol. IV, Bucureşti, Institutul de Arte Grafice Bucovina, p. 141. Junimea Moldovei de Nord, o săgeată în timp (7) (Structură, colaboratori, program, particularităţi, mentor) dr. Lucia Olaru Nenati O activitate conexă celei de jurnalistică literară este acea de critică literară propriu-zisă, care s-a manifestat prin cronici de întâmpinare, recenzii, note, etc. prin care el semnala succint sau analiza mai detaliat diferite lucrări nou apărute, argumentându-şi coerent motivele susţinerii sau respingerii lor. Această propensiune către descoperirea valorilor inedite sau ignorate s-a manifestat în cea mai mare măsură în cazul lui George Voevidca. Pentru a produce o restituire a unei probe ignorate, de intuiţie critică şi acuitate polemică, vom cita în continuare pasaje consistente din articolul scris de Constantin Iordăchescu în revista botoşăneană Junimea Moldovei de Nord pe marginea volumului Sonete de George Voevidca. De menţionat că versurile lui au apărut în această revistă cu mult înaintea apariţiei în volum, ceea ce-i conferă oarecum, drepturi de întâietate în promovarea poetului atât de larg receptat ulterior. Articolul începe cu prezentarea unei zone a peisajului critic al timpului care-i apare publicistului ca discutabilă. "Nu mai avem azi critici cu autoritatea unui Maiorescu.(...) Nu mai e acea probitate a scrisului de altă dată, care izvora dintr-o credinţă adâncă, respectabilă, chiar dacă era greşită. E insuficienţa care se crede savantă; e proza pretenţioasă, care adulmecă lacom, numai deşănţate modele de import; e impotenţa Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) mai îndrăzneţe speranţe. Volumul este compus exclusiv din sonete, dar de la sonet la sonet e un fir de legătură ce face din întrega carte o unitate, o poemă de 56 de sonete. Sonetul Miraj ar fi prologul poemei în care se rezumă tot calvarul ce poetul l-a îndurat în năzuinţa sa către ideal (...). Într-o lungă serie de splendide icoane pictate în culori fragede şi precise ni se descrie, apoi nopţi petrecute în tabără, lupte, "vârtej de roşii fapte" (...). "Se repetă cu Macedonski drama dureroasei vieţi a lui Eminescu. Aceeaşi 21 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) neînţelegere a contemporanilor pentru extraordinara valoare a operei lui, aceeaşi brutalitate pentru existenţa lui pământască, aceeaşi nepăsare pentru puţinele zile ce mai are de trăit şi desigur, aceleaşi regrete şi osanale mai târziu. Ziarele aduc vestea că e grav bolnav în patul suferinţei lui de pe Calea Dorobanţilor din Bucureşti. El însuşi a spus undeva că din creştet până-n tălpi e o nevroză, palpitări îi fac să-i bată inima repede, emphisema îi şueră în piept şi că doreşte a fi eliberat mai curând de chinurile unei existenţe pe care n-a voit-o, după cum scrie în Noaptea de Martie, acea noapte de martie 1854, când s-a născut în Craiova acest fiu al Generalului Macedonski. Precum Eminescu n-a putut fi cunoscut de marele public decât după ce a fost pierdut, la fel, o conspiraţie surdă şi înverşunată a oprit popularizarea operelor lui Macedonski. Pe când orice mâzgălitor de hârtie a putut găsi în ţara românească mijloace de a-şi expune volumul în vitrine şi de-a pătrunde în public cu reclame americane şi critici intresate prin reciprocitate, ca să citeşti pe Macedonski trebuie să răscoleşti la Academie prin cei 26 de ani ai Literatorului, ori la bibliotecile publice spre a găsi Bronzes, Le Calvaire de feu, Le fou şi numeroasele ziare şi reviste române, franceze, belgiene şi italiene, prin care scrierile lui nemuritoare stau risipite. Generaţia mai tânără nici n-a auzit de el, antologiile nu-l citează; o tăcere adâncă şi un gol tot mai larg se face în jurul acestui nume, iar când din întâmplare e pomenit de vreun cutezător, stârneşte furtunoase patimi. Să fie oare pentru că, după cum a spus însuşi: Marii intelectuali, ca şi culmile, atrag trăsnetul? Când se vorbeşte de Macedonski, se are în vedere aproape numai Omul şi lipsa lui de tact în viaţă. Spirit satanic, nesociabil, invidios şi batjocoritor, care nu respectă nimic, fiindcă nu are nimica sfânt, care în faţa groasnicei nenorociri ce lovise pe genialul său rival Eminescu, n-a avut altceva mai bun de spus, decât să arunce aceste şase versuri:( urmează epigrama ştiută,n.n.). Care spre a întuneca gloria lui Cuza Vodă nu s-a sfiit să aducă în discuţie publică însăşi reputaţia mamei sale, care şi-a înstrăinat pana scriind în franţuzşte, spre a se răzbuna împotriva conaţionalilor neînţelegători - înstrăinare încununată mai târziu prin articolul "Feldmareşalul de Mackenzen" publicat în Literatorul, nr. 3 din iulie 1918. Iată imputările mai vechi, precum şi cele proaspete ce i se aduc! De fapt, epigrama fatală împotriva lui Eminescu l-a înmormântat de viu. Necunoscut de public, veşnic hărţuit şi defăimat, de atunci viaţa lui a fost o necurmată durere, o noapte furtunoasă, pe care din timp în timp o brăzdează ca fulgere, izbucnirile înflăcărate ale unei forţe poetice neobişnuite. Nu vom încerca să apărăm omul, vom cita însă ceva din scrisul lui Macedonski ca să înţelegem mai bine natura şi seriozitatea acestor acuzaţii. "Candid, v-am adus cu inimă curată cântecele mele. Am luptat pentru versul şi graiul românesc. Şi cu ce m-aţi răsplătit? M-aţi înjurat, m-aţi scuipat, m-aţi ţintuit pe crucea oprobriului; m-aţi lăsat să mor de foame... În Bucureşti sunt un străin, rudele mă insultă, prietenii de odinioară trec pe lângă mine îngâmfaţi de situaţiunile lor sociale. Dacă plâng, se bucură de lacrimile ce vărs. Dumnezeule! Pe cine am omorât? A! Da: zic unii că m-am atins de idolul lor. Ziarele lor m-au anatemizat, m- au excomunicat. Nu este secătură care să nu vroiască să-mi dea lecţii literare; nu este om cât de jos căzut, care să nu vroiască să-mi dea lecţiuni de moralitate. Mi se caută defecte pe care nu le am: mi se atribuie un caracter care nu e al meu. Eul meu este în scrierile mele. Dar scrierile mele vorbesc în zadar. Am apărut într-un timp când limba nu era formată: am contribuit la formarea ei. Versul se trăgănea şi suna calp. L-am încordat şi l- am pironit de cel următor, cu rime ce-au meritat într-un timp să fie numite de 22 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) diamant. Însă trecutul meu este uitat. Tot ce-am scris este şters. Literatura de azi cere batjocorirea limbii în legile ei fundamentale. Opere de artă nu mai sunt azi cele create de marii noştri maeştri: sunt desmăţările la modă, ce se numesc proză sau versuri.” Şi mai departe: “Cunosc chestiunea epigramei ce a fost pretextul războiului pornit împotrivă-ţi. Dar să zic ca duşmanii d-tale, că acea epigramă privea în adevăr pe scriitorul ştiut. Chiar în acest caz nu ai spus decât ceea ce ai cugetat. Deci n-ai fost ipocrit. Ipocriţi sunt cei care nu înţeleg, nici nu admiră. Ai rămas cum te-a făcut natura: Nu te-ai îmbrăcat în piele de oaie, atunci când erai lup. Ţi se zice om rău de inimă. Ei şi? Meritele pe care le ai ca poet cu ce pot fi scăzute?”15 Spre a ne da samă de imputările ce i se aduc cu privire la Cuza-vodă, vom cita aceste câteva rânduri: "Îl denunţ aici ca pe cel din urmă mizerabil: omorâtor al tatălui meu şi mişel, care în palatul său a crezut că poate face din mama mea o doamnă de onoare"16 Că a publicat un articol cu titlul "Feldmarşalul de Mackensen" în timpul ocupaţiei germane poate fi un lucru grav. Chestiunea este: din ce pornire a putut izvorâ acel articol? Iată cum începe Macedonski: "pacea e în sfârşit, ratificată şi mişcările mele sufleteşti îmi spun că datoria cea mai înaltă este astăzi pentru toţi românii lealitata faţă cu duşmanii noştri de ieri. Aceeaşi simţire îmi închipuiesc că o vor împărtăşi şi ceilalţi duşmani cu privire la noi şi nu cred că mă înşel când voi spune că dânşii recunosc eroica vitejie a armatei noastre şi blândeţea şi înţelepciunea poporului românesc. După ce ne-am bătut şi ne-am omorât, ne putem stima numai în cunoştinţă de cauză".17 Dar aceasta nu miroase de loc a trădare de neam. Si-apoi cine ştie ce dramă intimă ascunde concesia ce o face un poet nefericit, la aproape 70 de ani, când oameni avuţi, în floarea vârstei, cu judecata pozitivistă a politicianului, s-ar putea înşela în aceste vremuri triste. Pentru onoarea noastră, a tuturor, trebuie să admitem că aceşti oameni au scris din convingere, încredinţaţi că fac bine şi că servesc pe această cale neamul şi patria. Ne oprim aici. Ştiu că pentru viitorime opera contează şi nu e departe timpul când o generaţie nepătimaşă va face dreptate. Aşa a fost cu Eminescu: "Nu lumina/ Ce în lume-ai revărsat-o, ci păcatele şi vina / Oboseala, slăbiciunea, toate relele ce sânt/ Intr-un mod fatal legate de o mână de pământ,/ Toate micile mizerii unui suflet chinuit/ Mult mai mult îi vor atrage decât tot ce ai gândit." Aşa a fost şi cu Oscar Wilde, a cărui operă e sărbătorită, deşi omul ce a creat-o a stat în închisoare pentru fapte pedepsite de codul penal. Iar opera lui Macedonski e măreaţă şi plină de strălucire. Nu avem intenţia de a face un studiu spre a-i demonstra valoarea. Ea trebuie citită. Şi nu avem spaţiul necesar, nu pentru reproduceri, dar nici pentru citaţii. Căci a cita din Macedonski înseamnă a reproduce în întregime; operele lui sunt în general opere de concepţie şi adesea de dimensiuni vaste, orice fragment pierde din farmecul ce-i dă întrgul. Cum am putea oare cita din splendida lui Noapte de decembrie, despre care, în mijlocul laşităţii generale, criticul Mihail Dragomirescu are curajul să scrie că "e o capodoperă a poeziei lirice româneşti" şi că "poate face onoare oricărui mare poet şi merită să facă parte din orice antologie a poeziei româneşti?" 18 NOTE 14 Literatorul, an XV, Nr.11-12, Nuvelă de scrisori. 15 Liga ortodoxă, An I, Nr. 68 din 1896 16 Literatorul, Anul XXVI, Nr. 3. 17 Convorbiri literare, Decembrie, 1910. 18 Junimea Moldovei de Nord, Anul I, Nr.19-20, Martie 1920, Botoşani, pag.1-6. 23 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) Mărturisiri din întuneric(20) Gheorghe Bâgu X. Valea Neagră Într-o dimineaţă anormal de călduroasă, de la începutul lunii iulie, Zamfirescu a adunat pe platou toate brigăzile de tineret, elevi şi studenţi şi le-a încărcat în camioane. Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) „condiţional”, adică de reducerea pedepsei, să fie puşi în libertate. Imaginati-vă ce fericire ne-a cuprins! Scăpam de întuneric! Am fost adunaţi în careu şi comandantul ne-a vorbit de posibilităţile de reeducare şi de reabilitare pe care le aveam în libertate. Ne-a spus că vom avea dreptul să studiem, că vom avea dreptul la muncă şi că nu vom fi persecutaţi, că ne vom bucura de toate drepturile ca orice om cinstit care luptă şi munceşte pentru progres. XI. Poarta albă – kilometrul 31 N-aş fi crezut că urma să mai stau în lagăr încă opt luni. Ajunşi la Poarta Albă nu ne-a băgat nimeni în seamă. Prima noapte am dormit în iarbă, ascultând cântecul greierilor, admirând cerul înstelat şi gândindu-mă la libertate. Am cam simţit răcoarea nopţii fără brâu, fără flanelă şi fără petecul de pătură, dar ce contau toate Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) trebuia să ne despărţim, dar celor ce rămâneau în infern le doream eliberare grabnică. Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) reuşit să ducă şi o a doua povară şi în felul acesta toată brigada ar fi fost doborâtă la pământ. Nu cunosc, în tot timpul cât am lucrat la râpare, nici un caz de sustragere Botoşanii în evul mediu. Aspecte ale vieţii economice(8) dr. Daniel Botezatu În această perioadă, breasla se impune ca formă principală de organizare a activităţii meşteşugăreşti, apartenenţa la breaslă garantând nişte drepturi şi privilegii, potrivit unui sistem de castă primar, dar impunând membrilor şi respectarea unor norme care, în anumite cazuri, reluau şi transmiteau mai departe cutume din perioade anterioare, în care această organizare lipsea sau era mai puţin vizibilă şi consistentă. Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) din acte mai vechi se observă cum boieri şi familii boiereşti cumpără sau stăpânesc deja dughene în târg335. În 1828, vel vornicul Alecu Callimachi lua de la NOTE 328Artur Gorovei, op. cit., p. 311. Breasla marchitanilor mai recentă în peisajul economic botoşănean, negustorea ambulant mărunţişuri aduse din părţile ruseşti. 329 Vindeau bogasii, adică ţesături de bumbac. Sunt atestaţi la Botoşani în 1820 şi 1832 (ibidem, p. 82-90 passim, 179 şi 311). 28 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) 330 Negustoreau „braşovenii”, adică „stămburi, cutnii, postavuri de o calitate mai potrivită, dumicatonuri, madipolonuri, americă, basmale, baruzuri şi broboade pentru legat la cap, frânghii, postavuri groase de tot, flanele ordinare, abale pentru ţărani, placaturi, pături, ploşti, lăzi şi unelte de lemn trebuitoare gospodăriilor ţărăneşti” (D.Z.Furnică, Industria şi dezvoltarea ei în ţările româneşti, Bucureşti, 1926, p. 142, apud, Eugen Pavlescu, op. cit. , p. 269). Sunt amintiţi la Botoşani în 1832, doi dintre ei fiind români şi trei armeni (Artur Gorovei, op. cit., p. 179, breaslă aparte în acelaşi an (ibidem, p. 311). 331 Vindeau lipscănii, adică mărfuri de la Lipsca (Leipzig): „cumaşuri de rochii şi de haine, de lână, mătase, bumbac şi amestecate, materii pentru anterie, fermenele, scurteici, postavuri fine pentru gimbele, stofe pentru mobile şi veşminte bisericeşti, oglinzi mari şi mici, precum şi obiecte fine de lux (D.Z.Furnică, op. cit., p. 142, apud Eugen Pavlescu, op. cit., p. 269). În 1832, la Botoşani erau 42 de„ lipţcani”, cu toţi evrei Artur Gorovei, op. cit., p. 180). 332 Ibidem, p. 312. 333 Ibidem, p. 84, 180 şi 312. 334 „Negustori cari vindeau mărunţişuri, precum: cercei, nasturi, mărgele, oglinjoare etc.”; (ibidem, p. 311). 335 La 16 februarie 1766, stolnicul Constantin Greceanu avea mai multe dughene în târg (N.Iorga, St. şi doc., vol. V, p. 253); în acelaşi an, la 20 septembrie, Afenduli cupeţul din Botoşani şi soţia sa, Irina, vindeau vornicului Lupu Balş „o pivniţă cu dughiane şi cu crâşmă […] pe Uliţa Veche […] ibidem, vol. VII, p. 125). 336 Idem, Documente privitoare la familia Callimachi, vol. II, p. 67 şi 70. 337 Artur Gorovei, op. cit., p. 222-223. 338 Daniel Botezatu, op. cit., subcap I.5, passim. 339 ASI, Documente, CDII/75. 340 Daniel Botezatu, op. cit., cap. IV, passim. 341 Fernand Braudel, Structurile cotidianului, Editura Meridiane, Bucureşti, 1984, vol. II. p. 266-267. 342 Vezi şi Laurenţiu Rădvan, Oraşele din Ţara Românească până la sfârşitul secolului al XVI-lea, Iaşi, 2004, p. 198. 343 Alexandru - Papadopol Callimachi, Notiţă istorică despre oraşul Botoşani, în „Analele Academiei Române. Memorii şi notiţe”, seria a II-a, tom IX, secţiunea II, Bucureşti, 1887, p. 93-94. Radu Greceanu. Am luptat în est(2) Interogator cu bâtele - Ce se întâmplase? Interviu realizat de colonel (r) Dumitru Roman un curaj nemaipomenit de înfruntare a înjurăturilor soldaţilor ruşi. - Cine vă interoga? - Ofiţerii de la NKVD. Cum intrai în lagăr, în faţă, era un mic pavilion unde stăteau reprezentanţii NKVD şi câţiva politruci. Aceştia formau comandamentul militar şi cel politic. Aproape zilnic, o oră, ni se citeau, din ziarul Pravda, fel de fel de Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) articole şi, uneori, noutăţile despre război. Acolo am aflat că au debarcat englenzii în Normania. Radu Greceanu- vacanţă 1962, revenit la format omenesc - Aţi primit vreun ajutor din ţară, de la Marele Stat Major s-a interesat cineva de soarta prizonierilor? - Nici un fel de ajutor. Între 1944 - Aveaţi şi preoţi militari în lagăr, aveaţi dreptul la serviciul religios? - Erau câţiva preoţi. Unii s-au purtat - Spuneţi-mi, au murit mulţi prizonieri în lagărul de la Oranki şi Mănăstârka? Ce se întâmpla cu cei care mureau? - Erau îngropaţi în afara lagărului, într- Zestrea celor patru ani de lagăr - Care a fost momentul cel mai tensionat pentru dumneavoastră? - Înainte de asta trebuie să vă spun că Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) formarea diviziilor care să lupte contra nemţilor. Şi au venit tot felul de „personalităţi de seamă” să ne convingă. Am văzut-o pe evreica Ana Pauker. A venit într-o căruţă, avea nişte ciorapi ca vai de capul ei. Cu ea mai era un evreu – Novikov, mi se pare că-l chema. Promisiunile sovieticilor erau că niciodată cei care se înrolează în Divizie nu vor lupta contra românilor. Ăia doi ne spuneau că o să ne dea nu ştiu ce, că scăpăm, că o să ne ducem acasă. Pe măsură ce erau chemaţi, unii prizonieri ziceau Da!, alţii Nu! - Dumneavoastră ce-aţi făcut? - Eu am spus Nu! De la început. N-am vorbit cu Ana Pauker. Am fost întrebat de un NKVD-ist de la lagăr. Îl chema ceva cu ... - Cum a fost momentul întoarcerii în ţară, cum aţi fost primiţi? - Am plecat din lagăr câteva sute de români. Ne-au dat încălţări noi şi nişte haine, ca vai de ele, ne-au dus la gară şi ne-au urcat în aceleaşi bou-vagoane cu care ne-au transportat şi ne-au umilit prin toată Rusia. Au oprit în Moscova şi ne-au dat câte 10 ruble pentru cumpărături. - Ce v-aţi cumpărat? - Ceva de mâncare .... Am ajuns în ţară într-o zi de Paşti. Ne-au debarcat la Focşani. A venit cineva din partea Guvernului, unul mic, negricios – nu ştiu cine era – şi ne-a ameninţat că, dacă îndrăznim să spunem o vorbă contra Guvernului român şi contra Guvernului sovietic, ne arestează. Halal primire! Dar, la câte umilinţe înduraseră în patru ani, ce mai conta una în plus?! Ne-au dat câte o sută de lei şi ne-au arătat poarta. Am simţit că am ieşit din iad! Eram buimăcit, dezorietat. Nu ştiam dacă trebuie să mă bucur sau să mă rog la Dumnezeu să-mi dea puterea să merg mai departe. Simţeam o dorinţă firească să ajung cât mai repede acasă la ai mei. Părinţii locuiau la Topliceni, la trei kilometri şi jumătate de Râmnicu Sărat, unde se aflau conacul şi moşia mamei mele, moştenire pe linie feminină de la boierii Deduleşti, ctitori de biserici pe valea Râmnicului. La Râmnicu Sărat, când am coborât din tren, gara era înţesată de lume. Mulţi mă cunoşteau. Se uitau la mine de parcă veneam din altă lume. Nimeni nu mă aştepta, părinţii nefiind înştiinţaţi, şi am luat-o, pe jos, spre Topliceni. Aveam o gamelă goală în mână. Zestrea celor patru ani de lagăr! Pe podul de peste Râmnic, m-am întâlnit cu o bătrână; s-a oprit în loc, s-a uitat la mine şi m- a întrebat: „De unde vii, maică?” „Păi, am fost în prizonierat!” – i-am răspuns. „Uite, o felie de cozonac!...” „Sărut mâna, Dumnezeu să vă ocrotească” – am spus şi am muşcat din felia de cozonac. După câţiva paşi, mi-am zis în gând: „Nu are destul zahăr!”. Acasă, mi-am găsit părinţii răvăşiţi şi îngrijoraţi de ceea ce-i aşteaptă în viitor. Se zvoneau multe. La puţin timp după plecarea mea la Bucureşti, au fost ridicaţi de acasă şi trimişi în domiciliu forţat la Râmnicu Sărat. Şansa m-a ajutat şi de astă dată: dacă eram acasă, cu ei,mă luau şi pe mine. Bieţii părinţi! Tata s-a prăpădit după nouă ani, la 27 mai 1957, în „domiciliu forţat” Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) ... Mama, sărmana, a mai dus-o câţiva ani buni, a apucat să scape de statutul de - Ce era cu acest Consiliu de Război? - O aiureală. Din câte am aflat, se constituise pentru judecarea atitudinii prizonierilor de război în Uniunea Sovietică. De fapt, era o comisie condusă de generalul Budiş, pe care îl cunoşteam bine, el însuşi fiind prizonier de război, colonel, dar venit cu - Cum aţi primit acest gest? - I-am înjurat în gând! ... Peste câţiva ani, în 1955, m-am pomenit chemat din nou la Centrul Militar, unde mi-au spus cam aşa: „Vi s-a revizuit situaţia militară şi s-a hotărât să vă dăm înapoi gradul de sublocotenent. Veţi face o pregătire militară ...” Şi mi-au luat carnetul de soldat, de care îmi pare rău şi- acum. P.S. Sindrofii aniversare. Reflexul foamei În cele câteva ore de discuţii, în apartamentul familiei Radu Greceanu, a participat, în unele momente, şi distinsa doamnă Eugenia Greceanu, o excelentă povestitoare, cu un remarcabil simţ al detaliului portretistic şi românesc. N-aş putea încheia acest interviu fără a prezenta portretele pe care doamna Greceanu, ca una care a fost martoră la multe din episoadele post-prizonierat ale soţului, le-a făcut camarazilor săi de suferinţă. Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36)
Eugenia Greceanu – foto 1971 ... Ei, când aniversarea grevei foamei a fost la noi, în 1955, în toiul petrecerii ne- am pomenit cu Victor Clonaru intrând pe uşă. Arăta minunat! Frumos, senin, vesel. Nu ştiu dacă venea direct de la Vorkuta – sigur nu! – căci trecuse şi prin interogatoriile de la noi. Şi după 1989, a ajuns în parlament, ca reprezentant al deţinuţilor politici. Era nr. 1 la AFDP (Asociaţia Foştilor Deţinuţi Politici – n.red.). Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) PATRIMONIU IMOBIL Ansamblul urban medieval Botoşani(32) dr. Eugenia Greceanu CAPITOLULV ANALIZA TRANSFORMĂRILOR SUFERITE DE ANSAMBLUL URBAN Analiza oraşului vechi şi a fondului construit existent permite următoarele constatări: Fig. 120. Şcoala Marchian, prima şcoală primară de stat, localul amenajat în 1860 prin donaţia arhiereului Marchian Folescu. Dărâmată în anii ’50. Foto Al. Antoniu, Albumul general al României, Bucureşti, 1893 Clădirea Teatrului Naţional (fig. Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36)
Fig. 121. Teatrul Naţional “Eminescu”, în forma iniţială Privită critic şi cu detaşarea unui observator care nu este localnic, sistematizarea efectuată până în 1978 vădeşte un conflict între conştiinţa valorii urbanistice recunoscute a oraşului vechi – privit ca un ansamblu închegat organic pe parcursul a cel puţin şase veacuri şi tendinţa remodelării integrale în concepţie Fig. 123. Noul sediu politico – administrativ (autor arh. Gh. Porumbescu) şi primăria oraşului În restructurarea centrului politico- administrativ – Piaţa Republicii - acţiunea primului factor se regăseşte în armonizarea regimului de înălţime al noilor clădiri – sediul Consiliului Popular Judeţean şi Hotelul „Rapsodia” – cu volumele primăriei vechi (sediul Consiliului popular municipal) şi al Teatrului „Eminescu”, Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) deşi este cunoscută în general drept cea mai veche casă de zid din oraş. Fig. 89. Exemplu tipic de punere în valoare a casei Manolache Iorga, în anii ’50 În vatra oraşului s-au păstrat neatinse zonele insalubre din Târgul Nou şi din Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) apărute în 1976 la ansamblul de nord-vest ar fi trebuit să dea de gândit asupra efectelor despăduririi platoului care domină valea Dresleucii. În acelaşi sistem s-a ridicat un grup de blocuri înalte violent colorate, pe traseul străzii O. Băncilă (între Bulevard şi str. Octav Onicescu), desfiinţându-se valoroasa grupare de case cu arhitectură populară, existentă în 1976 în perfectă stare de conservare. În sfârşit, tot pentru executarea unui ansamblu de blocuri a fost desfiinţată în 1980 strada Dochia cu toate clădirile aferente (în afară de şcoala izraelită), inclusiv casa de la nr. Fig. 75. Casa din str. Dochia nr. 18, dărâmată în 1980. A. Planul locuinţei. B. Planul pivniţei. C. Detaliu de pridvor. Releveu E. Greceanu Concomitent cu evoluţia ansamblurilor de blocuri care urmăresc B- dul Eminescu, s-a conturat şi intenţia Fig. 124. Casa Constantin Ciolac, Bulevardul Eminescu nr. 64 O ultimă observaţie – aparent de detaliu – priveşte direct concepţia detaliilor de sistematizare care desfiinţează vechile împrejmuiri, chiar dacă această soluţie se difuzează şi empiric, fără un plan prestabilit, bântuind în special în oraşele din Moldova, mai rar în Ţara Românească şi aproape de loc în Bucureşti, pentru a apărea absurdă şi de neconceput în Transilvania. La Botoşani, au fost desfiinţate aproape toate împrejmuirile, începând cu grilaje care constituiau adevărate opere de artă a feroneriei (cum au fost cele de la tribunal sau de la vechea prefectură (fig. 125), precum şi cele care trebuie să fi existat obligatoriu la clădirile reprezentative de pe B-dul Eminescu, str. Kogălniceanu, str. Unirii, str. Ştefan Luchian ş.a., până la modestele dar Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36)
Fig. 125.Vechea prefectură, azi Muzeul Judeţean de Istorie. Grilajul de fier forjat, care delimita o curte de onoare a imobilului, a fost distrus în campania de înlăturare a împrejmuirilor, socotite elemente de stimulare a instinctului de proprietate (carte poştală) formulare care are în vedere doar aspectul exterior, decorativ, al clădirilor, dezinteresîndu-se de semnificaţia lor istorico-socială şi reducând ca atare procesul de înţelegere şi aprofundare a creaţiei urbane, închegată pe parcursul veacurilor, la o simplă vibraţie estetică. În realitate, aprecierea estetică nu este completă decât în măsura realizării semnificaţiei pe care a avut-o un anumit tip de clădire în viaţa comunităţii, şi sub acest aspect delimitarea terenului organizat funcţional, în corelare cu destinaţia originară a construcţiei, este un factor indispensabil pentru perceperea mesajului de idei transmis intenţionat sau spontan prin intermediul creaţiei arhitecturale. Adăugând la acest aspect de principiu şi valoarea artistică intrinsecă pe care o poate avea o împrejmuire (cât ar pierde casele de pe Calea Victoriei din Bucureşti – clădirea CEC, Ateneul Român, de exemplu – sau casa Jean Mihail din Craiova, fără grilajele artistice care le subliniază compoziţia), precum şi condiţia obligatorie pe care o reprezintă împrejmuirile pentru existenţa unor adevărate grădini şi livezi, apare necesară – cel puţin în acest oraş al grădinilor din trecut – remedierea efectelor unei măsuri care dăunează creaţiei urbane a trecutului. NOTE * Considerăm necesar să reamintim că această analiză se referă la situaţia din 1980, total modificată până astăzi (2009). 1. Casa a fost ridicată pentru doctorul Marian Hinek, nobil polonez. Născut în 1815, a studiat medicina la Viena şi s-a implicat în mişcarea revoluţionară a tinerilor polonezi. Condamnat la moarte, s-a refugiat în Moldova, practicând medicina la Botoşani ca şi unul din fiii săi. Vezi Eugen D. Nicolau, Sate de pe Jijia de Sus, vol II,. p. 221, Institutul Român de Genealogie şi Heraldică “Sever Zota”, Iaşi, 2005 ( notă 2008, E. G.) 38 Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) OBITUARIA MIHAI S. URIGIUC 1927-2009
Forum cultural Anul X, nr. 1, martie 2010 (36) deveniţi pasionaţi, împreună cu care în luna septembrie 1982 au constituit Secţia Numismatică Botoşani (a XII-a) în prezenţa domnilor Aurică Smaranda şi Ioan Dogaru, delegaţi desemnaţi de Comitetul Executiv al S.N.R. Mihai C.V. Cornaci 40 |