Noile cercetări
arheologice efectuate la Chitila-Fermă confirmă concluzia
cercetărilor mai vechi din arealul bucureştean - de la Vidra,
Măgura Jilavei, Glina, precum şi din alte aşezări
omeneşti contemporane din Câmpia Română.
|
|
Chitila-Fermă
- Aspecte de săpătură
|
O condiţie
a existenţei movilelor-măguri o reprezintă vecinătatea
cursurilor de ape şi a unor izvoare cu apă potabilă,
caracteristice peisajului de luncă şi crâng, ce ofereau omului
un potenţial economic bogat în faună şi floră. Toate
acestea au favorizat dezvoltarea agriculturii datorită solurilor
umede şi fertile iar bogăţia vegetaţiei ierboase
a stimulat creşterea animalelor. La aceasta se adaugă dezvoltarea
economiei casnice, în cadrul căreia un rol important l-au avut
prelucrarea silexului, a lutului, olăria, ţesutul, împletitul
şi celelalte activităţi domestice.
Problema
nu poate fi înţeleasă în afara încercării de reconstituire
a paleoreliefului de epocă, diferit de cel actual, în care existau
şi deschideri de râpe şi plaje pe albia râului, cu prundişuri
şi bolovănişuri, unde omul află rezerva de materii
prime pentru prelucrarea uneltelor din piatră. Existau în peisajul
de epocă sedimente de silex cretacic, provenit din alterările
platformei prebalcanice. Alături de silex se găseau şi
rezerve de alte roci, în special gresii (din care se confecţionau
râşniţe folosite la zdrobitul boabelor), calcare sau alte
roci din care se fabricau topoare, brăzdare de plug, obiecte de
artă sau de podoabă, greutăţi pentru plase de pescuit
sau arme folosite la vânătoare.
Oasele
şi coarnele provenite din consum erau folosite, de asemenea, şi
prelucrate în unelte şi arme. Ca şi osul şi lutul, lemnul
era întrebuinţat la confecţionarea unor obiecte cu diverse
funcţii (linguri, blide, polonice etc.) sau a scheletelor caselor
pe care le tencuiau cu lut. Din coaja mlădiţelor arbuştilor
se împleteau vase, coşuri pentru păstrat sau transportat alimente.
Un rol important îl avea prelucrarea fibrelor textile vegetale din care
se făceau funii, sfori, fibre pentru împletit îmbrăcămintea,
priponitul animalelor domestice. Din păr de animale se torceau
fibre pentru realizarea laţurilor de prins păsări ori
animale mărunte.
Credem
că descoperirile prin săpăturile arheologice efectuate
în Câmpia Bucureştilor de la Măgura Jilava, Glina, Vidra,
Chitila-Fermă la care se adaugă şi alte numeroase descoperiri
de mai mică importanţă din acest areal, la care nu ne-am
oprit cu această ocazie, completează în mod fericit tabloul
cunoaşterii culturii Gumelniţa.
|
|
Chitila
Fermă - Aspecte de să pă tură
|
Bibliografie:
D. Berciu, Contribuţii la problemele neoliticului în România,
în lumina noilor cercetări, Bucureşti, 1961.
V. Boroneanţ, Manifestări de artă în locuirea neolitică
de la Chitila-Fermă, în Cercetări arheologice în
Bucureşti, IV, 1992.
Bosch Ghimpera, Les Indo-Européens,
Payot, 1965-1979.
E. Comşa, Neoliticul pe teritoriul
României - Consideraţii, Bucureşti 1987.
J. Deruelle, De la Préhistoire...à
l’átlantide des mégalithes. Les leçons du radio-carbon, Paris, 1990.
Georges Dumézil, Les Dieux Souverains
des Indo-Européens, Galimard, Paris, 1977.
Vl.
Dumitrescu, Arte preistorica in Romania, fino all inizio dell età
del Ferro, Firenze, 1972.
Vl. Dumitrescu, Alexandra Bolomey, Fl.
Mogoşanu, Esquisse d’une préhistoire de la Roumanie, Bucureşti,
1983.
J. Mellaart, Les premièrs civilizations.
Villes primitives d’Asie Mineure, Bruxelles, 1969.
I. Nestor, Fouilles de Glina, Dacia III-IV, 1927-1932, 1933 p.
226-252.
R. Popov, Kodja-Dermenskata moghila
pri gr. Sumen, Izvestia, Sofia, VI, 1916-1918, p. 71-155.
Dinu V. Rosetti, Săpăturile de la Vidra, Raport preliminar
- Publicaţiile Muzeului Municipiului Bucureşti, 1934, p. 6-59.
Done Şerbănescu, Nou tip de figurină neolitică.
Préhistoire du bas Danube, Cultură şi Civilizaţie
la Dunărea de Jos, XV, 1997, p. 133-137.
Done Şerbănescu, Modele de locuinţe şi sanctuare
eneolitice. Préhistoire du bas Danube, Cultură şi Civilizaţie
la Dunărea de Jos, XV, 1997, p. 232-251.
M. Petrescu-Dîmboviţa, Raport
asupra săpăturilor de la Glina, jud. Ilfov, 1943, în Raport
asupra activităţii ştiinţifice a Muzeului Naţional
de Antichităţi în anii 1942-1943, Bucureşti 1944, p.
65-71.
Louis Hourticq, Encyclopedie des Beaux-Arts,
Hachette-Paris, 1925.
Fernand
Hrazan, Dictionnaire Universal de l’art et des artistes, Paris,
1967.