Index
realizat de Cătălin Lazăr
antropologie
(gr.< anqcropoV,
“om”; logoV,
“studiu”): ştiinţă care studiază originea, evoluţia şi
diversele tipuri fizice ale omului şi raselor umane. S-a constituit
ca ştiinţă la mijlocul sec.19. Cuprinde morfologia omului,
antropogeneza şi raseologia. Problemele a. au preocupat
oamenii de ştiinţă din cele mai vechi timpuri (Herodot,
Hipocrat, Aristotel ş.a.), până în epoca modernă (C.Lynné,
I. Kant, Ch. Darwin, E. Haekel, Th. Huxely ş.a). Apărută
într-o perioadă preştiinţifică s-a dorit a fi o
ştiinţă a clasificării umane în trei sau patru rase
fundamentale. În ultimele trei decenii a. a fost remodelată
datorită marilor realizări ale geneticii, studiindu-se caracterele
condiţionate genetic – monogenic – şi distribuţia lor
geografică. A. românească s-a definit ca ştiinţă
între cele două războaie mondiale (Nicolae şi Mina Minovici,
Victor Papilian, Francisc Rainer), publicându-se mai multe studii de
antropologie fizică tradiţională, iar în ultimele decenii
contribuţii au adus Constantin şi Dardu Nicolăescu-Plopşor,
Olga Necrasov, Ana-Cezarina Bălteanu, Dan Botezatu ş.a.
arheologie
(gr.< arcaioV, “vechi”; logoV,
“studiu”): disciplină istorică autonomă. Având ca obiect descoperirea,
sistematizarea şi interpretarea vestigiilor materiale aflate în
pământ, la suprafaţa acestuia sau sub apă , în scopul
unei reconstituiri independente (pentru epocile mai vechi, lipsite de
izvoare scrise - preistorie) sau prin coroborarea cu date literare (pentru
perioadele mai noi) a proceselor socio-economic şi politice sau
a fenomenelor culturale care au avut loc în etapele timpurii ale istoriei
omenirii. Metodele de lucru în a. sunt determinate de specificul
categoriei de documentare ce intră în câmpul ei de investigaţie.
Fiecare perioadă istorică este reprezentată într-un spaţiu
dat prin aşezări, necropole, depozite (tezaure) şi descoperiri
izolate, iar la rândul lor aceste monumente livrează diferite tipuri
de obiecte (ceramică, unelte şi ustensile, arme şi echipament
militar, podoabe şi piese de port, obiecte de cult şi de artă
etc.). Cercetarea a. presupune, ca punct de pornire, căutarea
şi identificarea monumentelor în teren, prin felurite metode de
prospecţiune (anchetă, periegheză, aerofotogrametrie,
metode geofizice etc.). Adesea se porneşte de la descoperiri întâmplătoare
prilejuite de lucrări agricole, industriale sau edilitare. În săpătura
sistematică se urmăreşte dezvelirea monumentelor fixe
şi recoltarea inventarului mobil, înregistrând cu precizie dispoziţia
diverselor complexe şi obiecte în plan şi în succesiunea de
straturi (stratigrafie). În atingerea obiectivelor sale, demersul a.
se îmbină strâns cu cercetările de epigrafie, numismatică,
istoria artei şi arhitecturii, care îşi dobândesc
materialul de studiu tot din săpăturile arheologice. În ultimele
decenii s-au dezvoltat şi cercetările interdisciplinare care
angajează ştiinţele „de contact” (paleoantropologia,
arheozoologia, paleobotanica, cu ramura ei modernă palinologia,
micromorfologia etc.), aducând date esenţiale cu privire la
antropologia şi demografia populaţiilor străvechi, la
mediul natural şi modul de procurare a hranei în diferite perioade.
Ştiinţele tehnice, cu metodele lor specifice de analiză
şi determinare, contribuie în special la datarea obiectelor cu
o vârstă foarte mare (radiocarbon, termoluminiscenţă),
la identificarea surselor de materii prime (silex, obsidian, diverse
alte roci, metale) şi la cunoaşterea tehnologiilor din vechime
(prelucrarea pietrei, a osului şi cornului, ceramicii, sticlei,
metalelor etc.). În România ca şi în alte ţări ale Europei
primele preocupări legate de a. apar în sec.17–18. Este
vorba de inscripţiile şi monedele antice care trezesc interesul
cărturarilor (Miron şi Nicolae Costin, Constantin Cantacuzino,
Dimitrie Cantemir ş.a.) şi care din al doilea sfert al sec.
19 au devenit obiectul predilect al preocupării colecţionarilor
şi arheologilor amatori. Preocupări de acest gen au avut şi
Mihalache Ghica, Nicolae Mavros, Cezar Bolliac, Alexandru Odobescu ş.a.
Odată cu Grigore Tocilescu a. se individualizează ca
disciplină cu domeniu, metode şi ţeluri precise în cadrul
ştiinţei istorice naţionale. Ulterior prin persoana lui
Vasile Pârvan a. românească a depăşit epoca pionieratului,
reuşindu-se să se creeze o veritabilă şcoală
arheologică naţională. Pentru sec. 20 se remarcă
activitatea mai multor arheologi iluştrii (D.M. Teodorescu, G.G.
Mateescu, Sc. Lambrino, P. Nicorescu, Gr. Florescu, I. Andrieşescu,
Gh. Ştefan, R. Vulpe, Vl. Dumitrescu, Hortensia Dumitrescu, D.
Popescu, V. Christescu, C. Daicoviciu, I. Nestor, Gh. Cantacuzino, D.
Berciu, D.V. Rosetti, M. Petrescu-Dîmboviţa ş.a.).
arheozoologie
(gr.< arcaioV, “vechi”; zvon, “fiinţă”): ramură a bio-arheologiei, din categoria ştiinţelor
de graniţă, la contactul dintre arheologie şi zoologie,
având drept scop valorificarea datelor zoologice (specii, asociaţii
de specii, implicaţiile lor ecologice, de biomasă, vârsta
maturităţii sexuale, vârsta morţii, masa de carne, conţinut
caloric, folosirea părţilor scheletului etc.) în contextul
arheologic al unei aşezări, necropole, culturi, epoci. Din
cele mai vechi timpuri şi până azi, viaţa omului a depins
de animalele care l-au înconjurat, aşa încât, cercetarea trecutului
său pe plan evolutiv – biologic, social şi cultural – este
întrepătrunsă cu cercetarea acestor vieţuitoare. Unii
cercetători contestă corectitudinea etimologică şi
semantică a termenului de a., sinonim celui mai demult folosit
paleozoologie şi consideră mai corect şi mai oportun
scopurilor propuse pe cel de zooarheologie. Bazele a.
au fost puse la Conferinţa internaţională de la Budapesta
(1974). În România, preocupările a. au început pe la
sfârşitul anilor 50, continuând în mod susţinut la Iaşi,
Bucureşti şi de curând la Reşiţa şi Oradea.
Amintim aici activitatea depusă de O. Necrasov, Al. Bolomey, S.
Haimovici, M. Udrescu ş.a.
askos
(gr. αςκος): termen
folosit pentru desemnarea vaselor al căror corp turtit, gât oblic,
prevăzute cu toartă, se aseamănă cu un burduf sau
corpul unei raţe. Pe teritoriul României această formă
apare din neo-eneolitic şi devin frecvente în perioada de tranziţie
de la eneolitic la epoca bronzului şi în epoca bronzului. A.
se întâlnesc în diverse variante în ceramica greacă-orientală,
attică, cu figuri roşii sau cu firnis negru şi italiotă.
barbotină:
motiv decorativ. Înainte de arderea vaselor, se aplică pe suprafaţa
acestora lut moale, în scopul micşorării porozităţii
pereţilor. Se disting două metode: “neorganizată”, când
se obţine o suprafaţă zgrunţuroasă, şi
”organizată” (sau ”în vârci”), când se trasau cu degetele alăturate
dungi verticale sau oblice paralele. În epoca romană există
o serie de vase decorate cu b. care constă în executarea
unor elemente decorative în relief (exclusiv vegetale), prin aplicarea
pe suprafaţa vasului a unei emulsii de argilă fină cu
ajutorul unui cornet.
bitronconic:
termen folosit pentru descrierea vaselor al căror corp are forma
aproximativă a două trunchiuri de con cu bazele mari unite.
canelură:
motiv decorativ. Cu ajutorul unei spatule de os sau de lemn, în pasta
încă moale a vasului se executau prin uşoară presare
şi lustruire un gen de reliefuri ce alternau cu adâncituri, de
la unele extrem de fine (numite şi pliseuri), la altele late, dispuse
orizontal, vertical, oblic - circular, spiralic, unghiular. Printr-o
lustruire puternică a lor se realizează un veritabil joc de
umbră şi lumină.
eneolitic
(< lat. aeneus; şi gr. liqoV
„piatră”>): ultima perioadă a epocii neolitice, caracterizată
prin folosirea tot mai multor unelte, arme şi piese de podoabă
de aramă. Începutul e. variază de la o regiune la alta,
în Anatolia şi în Asia Anterioară situându-se mai timpuriu,
dar pe teritoriul României el datează (potrivit datelor
14C) din primul sfert al mileniului 4 î.Chr. şi continuă
până la începutul perioadei de tranziţie spre epoca bronzului.
excizie:
tehnică de decorare constând din săparea şi îndepărtarea
unor porţiuni din pasta încă moale a vasului. Uneori pe peretele
vasului se trasa decorul cu ajutorul unei ustensile ascuţite, apoi
din interiorul porţiunii desenate se înlătură lutul,
rămânând cruţate zonele din jur. Se obţinea astfel un
dublu decor (cel cruţat şi cel excizat). Uneori suprafaţa
excizată era umplută cu materie făinoasă de culoare
albă, galbenă sau roşie. Se crea astfel impresia unei
veritabile broderii.
habitat:
zonă locuită de o populaţie, de o specie vegetală
sau animală.
incizie:
tehnică de decorare; ornament realizat în această tehnică.
Decorul incizat se realiza cu ajutorul unui vârf de os, silex, lemn
etc. şi era folosit atât pentru împodobirea ceramicii cât şi
a statuetelor sau a obiectelor de os. În cazul ceramicii, în pasta încă
moale a vasului se execută adâncituri (mai mult sau mai puţin
fine), cu ajutorul cărora se trasează motive geometrico-spiralice
sau simple linii. Adeseori i. sunt încrustate cu pastă albă
sau roşie care scoate în evidenţă şi înviorează
motivele. Statuetele şi obiectele de os sunt decorate cu şănţuleţe
şi gropiţe realizate în această tehnică.
măgură:
movilă; vezi tell.
necropolă:
spaţiu cu destinaţie specială, atribuit celor morţi,
separat de aşezare (de spaţiul celor vii); cimitir.
neolitic
(<gr. neoV,
“nou”; liqcoV,
“piatră”>): epoca nouă a pietrei. Începutul n. variază
de la o regiune la alta, în Anatolia şi în Asia Anterioară
situându-se mai timpuriu, dar pe teritoriul României el datează
de la începutul mileniului 6 î.Chr. şi durează până pe
la mijlocul mileniului 3 î.Chr. Se caracterizează prin trecerea
omului de la stadiul de culegător la cel de producător, de
la viaţa nomadă la cea sedentară, prin cultivarea plantelor
(la un nivel primar), domesticirea şi creşterea animalelor,
prin folosirea ceramicii, realizarea uneltelor de piatră şlefuită,
prelucrarea aramei şi a aurului. Este împărţit în trei
perioade: neolitic vechi (sau timpuriu), neolitic dezvoltat.
obsidian:
rocă vulcanică, sticloasă, formată prin răcirea
rapidă a lavei, de culoare brună-cenuşie sau neagră,
cenuşiu-alburie (de obicei translucidă);
spărtură concoidală, duritate 6-6,5.
palinologie:
disciplină botanică care se ocupă cu studiul polenului
şi al sporilor actuali şi fosili. P. oferă date
importante privind aspectele diferite ale vegetaţiei actuale şi
din trecut, cadrul climatic din vechime, oscilaţiile climatice,
peisajul fitogeografic dintr-o anumită perioadă. Totodată
ajută la elaborarea scărilor geocronologice prin precizarea
unor faze de vegetaţie sau la identificarea unor complexe interstadiale
şi interglaciare etc.
pandantiv,
(< lat. pendns), mici piese de diverse forme şi dimensiuni,
perforate de regulă în zona centrală pentru a putea fi înşirate
(deci transformate în coliere) sau cusute (prinse) pe veşminte.
De-a lungul pre- şi protoistoriei au fost lucrate din lut, os,
corn, dinţi, scoici (Spondylus şi Dentalium),
piatră (de regulă marmură sau calcar), metal (cupru,
bronz, aur), chihlimbar, sticlă
pedologie
(< gr. pedon, “sol” şi logoV,
“studiu”): ştiinţă care se ocupă cu studiul
proprietăţilor biologice, fizice, chimice şi mineralogice
ale solurilor, precum şi cu legile care stau la baza formării,
evoluţiei, distribuirii geografice, clasificării şi fertilităţii
acestora. Materialul mineral şi organic care alcătuieşte
solul este dispus într-o anumită ordine care reflectă stadiul
de evoluţie a procesului de solificare. Straturile caracteristice
ale solului, în care anumiţi constituenţi (săruri, argile,
humus etc.) sunt acumulaţi sau îndepărtaţi, se numesc
orizonturi, iar succesiunea acestora reprezintă profilul
solului care, la rândul său, caracterizează diferitele
tipuri de sol.
periegheză,
cercetare arheologică de teren.
pintaderă
(< sp. Pintadera, “pecete”): obiect
de lut ars, cu dimensiuni variate, cu o mică apucătoare verticală
perforată uneori orizontal şi cu baza circulară,
rectangulară sau ovală, decorată în tehnica inciziei
sau exciziei, cu motive unghiulare (zigzaguri, cruci, labirinturi) şi
spiralice. P. erau folosite probabil pentru imprimarea ţesăturilor
cu motive colorate şi, de asemenea, pentru tatuaj.
platformă:
element plan al unei construcţii (podea) alcătuită din
trunchiuri de copaci dispuse de regulă perpendicular pe axul lung,
acoperite cu un strat gros de lut amestecat cu paie, bine tasat, pentru
a acoperi şi intervalele dintre lemne, deasupra căruia se
adăuga un strat subţire de lut fin. Unele locuinţe prezintă
această platformă fie construită directă pe sol,
fie suspendată pe butuci din lemn.
popină:
movilă; vezi tell.
reprezentări
antropomorfe (gr. anthropos "om",
morphe "formă"): reprezentări plastice (realizate
din diferite materiale: lut, piatră, os, metal) care redau figuri
umane în anumite etape ale vieţii (tinereţe, bătrâneţe,
sarcină…) sau în diverse atitudini (poziţie şezând pe
scaun, ţinând un vas pe cap) fiind utilizate probabil în cadrul
practicilor magico-religioase. De multe ori figura umană este redată
schematic fie prin aplicare pe suprafaţa vaselor, fie prin incizii
pe diverse suporturi (ceramică, greutăţi din lut).
reprezentări
zoomorfe (gr. zoon "animal" morphe
"formă"): termen folosit pentru a desemna reprezentările
plastice (realizate mai ales din lut) care redau animale.
rhyton:
vas în formă de corn de animal cu destinaţie rituală.
silex:
rocă silicioasă foarte dură, de culoare neagră,
cenuşie, gălbuie sau brună, cu luciu sticlos, clivaj
perfect, spărtură concoidală, duritate 7.
tell:
termen utilizat de arheologi (încă de la sfârşitul sec. 19)
pentru a desemna o movilă artificială realizată în urma
acumulării vestigiilor locuirilor umane succesive. A fost preluat
din terminologia locuitorilor arabi din Orientul Apropiat, acolo unde
au fost cercetate primele monumente de acest tip.
tronconic:
termen folosit pentru descrierea vaselor al căror corp are forma
aproximativă a unui trunchiuri de con.
Index realizat de Cătălin Lazăr
Bibliografie:
P.
Alexandrescu, P. Roman, Enciclopedia Arheologiei şi Istoriei
Vechi Româneşti, vol.I, Bucureşti, 1994.
M.
Babeş, Enciclopedia Arheologiei şi Istoriei Vechi Româneşti,
vol.I, Bucureşti, 1994.
D.
Berciu, Contribuţii la problemele neoliticului în România,
Bucureşti, 1961.
Al.
Bolomey, Enciclopedia Arheologiei şi Istoriei Vechi Româneşti,
vol. I, Bucureşti, 1994.
P.
Bonte, M.Izard, Dicţionar de Etnologie şi Antropologie,
Iaşi, 1999.
M.
Cârciumaru, Enciclopedia Arheologiei şi Istoriei Vechi Româneşti,
vol. III, Bucureşti, 2000.
E.
Comşa, Enciclopedia Arheologiei şi Istoriei Vechi Româneşti,
vol. II, Bucureşti, 1996.
Em.
Condurachi, Roumanian Archaeology in the 20th Century,
Bucureşti,1964.
G.
E. Daniel, The Short History of Archaeology.
*
* *, Dicţionar Enciclopedic,
vol.I, Bucureşti, 1993.
Vl.
Dumitrescu, Arta preistorică în România, Bucureşti,
1974.
Vl.
Dumitrescu, Muzeul Naţional de Antichităţi, Bucureşti,
1968.
Vl.
Dumitrescu, Enciclopedia Arheologiei şi Istoriei Vechi Româneşti,
vol. II, Bucureşti, 1996.
Vl.
Dumitrescu, Esquisse d’une prehistoire de la Roumanie, Bucureşti,
1983.
*
* *, Dicţionar Enciclopedic,
vol.I, Bucureşti, 1993.
*
* *, Dicţionarul Explicativ
al Limbii Române, Bucureşti, 1984.
Gh.
Lazarovici, Metode şi tehnici moderne de cercetare în arheologie,
Bucureşti, 1998.
Silvia
Marinescu-Bîlcu, Askoi et rhytos eneolithiques des regions balkano-dannubiennes
et leurs relations avec le sud, a lumiere de quelques pices de Căscioarele,
în Dacia N.S., 34, 1990.
Silvia
Marinescu-Bîlcu, Rhyta sau vase zoomorfe?, în Buletinul Muzeului
„Teohari Antonescu” Giurgiu, nr. 5 – 6, 1999/2000.
Silvia
Marinescu-Bîlcu, Al. Barnea, Enciclopedia Arheologiei şi Istoriei
Vechi Româneşti, vol.I, Bucureşti, 1994.
Silvia
Marinescu-Bîlcu, Enciclopedia Arheologiei şi Istoriei Vechi
Româneşti, vol. II, Bucureşti, 1996.
Silvia
Marinescu-Bîlcu, Enciclopedia Arheologiei şi Istoriei Vechi
Româneşti, vol. III, Bucureşti, 2000.
Al.
Păunescu, Enciclopedia Arheologiei şi Istoriei Vechi Româneşti,
vol. III, Bucureşti, 2000.
Al.
Păunescu, Evoluţia uneltelor şi armelor de piatră
cioplită descoperite pe teritoriul României, Bucureşti,
1970.
D.
Popovici, Y. Rialland, Viaţa pe malurile Dunării acum 6500,
Paris,1996.