Al XVIII-lea Seminar Naţional de Etnoarheologie

Cornelia Magda Lazarovici, Gh. Lazarovici, Case şi anexe preistorice – sec. XX. (De la casa preistorică la cea recentă. Convergenţă şi funcţionalitate)

Cel mai adesea arheologii analizează complexele din punct de vedere tipologic, funcţionalitatea este trimisă la bibliografie sau în titlu, foarte rar demonstrată. Autorii în prezentare pornesc de la nevoi şi au exemplficat acestea în timp, fără continuitate.

Nevoia temporară este un prim exemplu analizat, autorii prezentând o locuinţă modernă cu etaj cu facilităţi moderne, în marginea oraşului Cluj – Napoca -  Valea Lingurarilor, care are rol temporar de fermă agricolă. În vecinătatea ei se ridică, în pantă, un grajd din împletituri de pari şi nuiele. De ce grajd şi nu maşini moderne: lipsa fondurilor, pământul sărac din vecinătate, nevoia de îngrăşământ natural.

Pentru pază. Pentru paza ogoarelor sunt în Grecia (paza culturilor şi oilor), iar Austria şi acum se mai folosesc foişoare (paza culturilor în zonele cu păduri invecinate contra mistreţilor). Aspectul, materialele, acoperişul lor este ca al colibelor din desenele lui Mikloho Maklay în zona Borneo – Sumatra, dar şi foişoarele constatate arheologic pe sistemele de palisade neolitice de la Ţaga, sau din aspectul Hunyadi – Halom (toarte pastilate). E clar că este vorba de convergenţă, dar aspectele sunt determinate de necesitate.

 Lucrarea a analizat şi prezentat unele elemente ale casei cum sunt :

Fereastra o regăsim pe modelele de căsuţele, sau sanctuare din neoliticul dezvoltat (la Anzabegovo, cultura Banatului), târziu sau eneolitic (Ruse, Gumelniţa, Cucuteni), dar şi la germanicii timpurii (la Elarn, Austria);

Uşa, scara din trunchi cioplit apare pe machetele de sanctuare din Egipt, sau de la Germanicii timpurii (Elarn) şi exemple etnografice din Romînia, sau Africa de nord;

Cuptorul şi vatra. Analizînd modele de cuptoare dar mai ales machete de case sau cuptoare din neo- eneolitic, autorii arată existenţa unei mitologii, rămasă şi transmisă, privind rolul sacru al cuptorului şi focului oferind aceleaşi exemple ca la machetele de căsuţe.

Autorii au continuat exemplele privind coliba, bordeiul, semobordeiul, locuinţa suspendată pe piloni, iar la interioare: patul, laviţa, banca, lada de cereale, silozul, groapa de siloz, groapa de provizii şi groapa de resturi menajere, studiind şi prezentînd funcţionalitatea şi elementele de convergenţă, transpuse uneori în elementele vieţii spirituale. Incursiunea secvenţială în timp, credem că foloseşte deopotrivă arheologilor şi etnografilor.