"1918 la români - Ziua Națională a Românilor în lumina obiectelor clasate în Patrimoniul Cultural Național Mobil"
Dragoș Ungureanu
Selecția "Bunuri culturale referitoare la Marea Unire de la 1 Decembrie 1918 clasate în Patrimoniul Cultural Național"
Pentru istoria noastră naţională,
Marea Unire de la Alba Iulia din 1918 reprezintă evenimentul cel mai
important şi semnifică împlinirea idealului românesc de a trăi
liber într-un singur stat naţional unitar. Pentru românii din Transilvania
şi Banat această dorinţă are rădăcini mult mai
profunde în timp (perioada medievală şi premodernă a istoriei) dar
şi ca semnificaţie, rădăcini ce fac trimitere la
personalităţi şi evenimente de excepţie: Mihai Viteazul,
Ioan Căianu, Ioan Inochentie Micu, reprezentanţii Şcolii
Ardelene la Horea şi Avram Iancu. Amintim de Mihai Viteazul nu atât pentru
faptul că a înfăptuit la 1600 unirea celor trei principate româneşti
(eveniment de mare importanţă
care a fost invocat de paşoptiştii din toate cele trei principate
româneşti) cât pentru un eveniment care, din păcate, în perioada
comunistă nu a fost mediatizat pe măsura importanţei sale: este
vorba de înfiinţarea de către Mihai Viteazul la Alba Iulia a
mitropoliei ortodoxe româneşti într-o perioadă în care erau
recunoscute doar trei religii (catolică, lutherană şi
calvină) religia ortodoxă nefiind recunoscută, deşi credincioşii ortodocşi erau de
două ori mai numeroşi decât toţi ceilalţi la un loc. Actul
demonstrează clar conştiinţa voievodului şi a clerului românesc
de la Sud de Carpaţi asupra originii şi identităţii
românilor ardeleni. Ţinem să subliniem acest eveniment pentru a pune
punct modei demitizărilor despre conştiinţa de neam şi ţară
în Evul Mediu românesc. Actul a fost efectuat exclusiv pentru românii din
Transilvania fără ca Mihai Viteazul să fi vizat vreun câştig
material sau să fi răspuns vreunei solicitări externe. Ulterior,
mitropolia de la Alba Iulia a fost sprijinită financiar şi material
de toţi voievozii Ţării Româneşti, inclusiv de fanarioţi
şi apărată în momente dificile – amintim ruperea relaţiilor
dintre Ţara Românească şi principatul Ardealului în timpul
domniilor lui Şerban Cantacuzino şi Mihai Apaffi când principele
ardelean (calvin) l-a arestat şi prigonit pe mitropolitul ortodox Sava
Brancovici. Prigonirea s-a aplanat când principele Ţării Româneşti
a ameninţat cu intervenţia militară. Tot o recunoaştere a
importanţei românilor transilvăneni îl reprezintă şi intenţia
bisericii romano-catolice de a numi un vicar din rândul românilor în persoana
lui Ioan Căianu (tot în perioada domniei lui Mihai Apaffi, 1661-1690). Se
dorea prin persoana sa atragerea credincioşilor ortodocşi români din
Transilvania la credinţa catolică şi prin aceasta întărirea
bisericii romano-catolice a cărei influenţă scăzuse
dramatic. Aceeaşi intenţie de colaborare cu românii a existat şi
din partea autorităţilor austriece, după ce Transilvania a
devenit parte a Imperiului Romano-German, românii din Transilvania devenind
ceea ce s-a chemat instrumentum regni – din
nou o recunoaştere a importanţei lor în cadrul popoarelor de pe
teritoriul Imperiului. Aşa au luat naştere regimentele de graniţă
şi aşa s-a ajuns la ultimatumul lui Horea – manifestarea armată
a dorinţei de libertate a românilor din Transilvania, Şcoala Ardeleană
fiind forma culturală de rezistenţă împotriva
maghiarizării.
Anul 1848 a fost cel în care a
fost exprimată clar dorinţa de unire a românilor din Transilvania cu
cei de peste Carpaţi, dorinţă exprimată la Marea Adunare de
la Blaj (3/15 Mai 1848) unde - în urma celebrului discurs al lui Simion
Bărnuţiu în care oratorul afirma: "libertatea cea adevărată a oricărei naţiuni nu
poate fi decât naţională...nu există libertate atunci când
nu-ţi poţi păstra şi afirma liber naţionalitatea...
libertatea fără naţionalitate nu se poate înţelege la nici
un popor de pe pământ", discursul venind în întâmpinarea desideratului
românilor - s-a strigat "Noi vrem să
ne unim cu ţara", adică cu Ţara Românească şi
Moldova, ca replică la intenţia revoluţionarilor maghiari de a
integra Transilvania în graniţele Ungariei. De aici conflictul dintre
revoluţionarii maghiari şi cei români conduşi de Avram Iancu.
Amintim şi dorinţa revoluţionarilor români de a evidenţia
originea latină a lor în raport cu maghiarii, Avram Iancu organizând
armata revoluţionară după modelul roman – cu tribuni, prefecţi,
centurii, cohorte şi legiuni, etc. În perioada dintre revoluţia de la
1848 şi primul război mondial ideea de unitate a românilor a fost
promovată şi susţinută de către memorandişti dintre care amintim pe Vasile Lucaciu, Gheorghe
Pop de Băseşti, Iuliu Coroianu şi Ioan Raţiu. Memorandumul din 1892 a marcat apogeul
luptei de emancipare a românilor din Transilvania din sec al XIX-lea, aducând
problema românească în conştiinţa europeană. Un rol important
l-a avut presa scrisă, şi anume periodicul Telegraful român (fondat de Andrei Şaguna în 1833) revista Tribuna, de unde şi numele
colaboratorilor săi de tribunişti, ei acţionând sub lozinca "Pentru toţi românii soarele la
Bucureşti răsare", apoi Albina, Familia şi Gazeta Transilvaniei.
Tribuniştii mai scot trei publicaţii: Foaia poporului (Sibiu), Gazeta
Bucovinei (Cernăuţi) şi Corespondenţa
română (la Bucureşti – cu un rol foarte important de
legătură cu opinia publică bucureşteană). Dintre
memorandişti, amintim pe Ion Raţiu, unul din fondatorii Partidului
Naţional Român din Transilvania, partidul care a reprezentat interesele
românilor din Transilvania, Banat, Crişana, Maramureş şi
Bucovina. Ion Raţiu a avut funcţia de prefect în armata lui Avram Iancu
la 1848. Semnatar al memorandului şi acuzat de autorităţile
maghiare de instigare prin presă a declarat: "Ceea ce se discută aici este însăşi existenţa
poporului român. Existenţa unui popor însă nu se discută, ci se
afirmă". Aceste acţiuni politice au fost dublate de acţiuni
culturale ca reacţie împotriva
maghiarizării. Au luat fiinţă în această perioadă
câteva societăţi culturale foarte active în conservarea tradiţiilor
şi valorilor culturale ale poporului român: Asociaţia transilvană pentru literatura română şi
cultura poporului român (cunoscută de obicei sub numele prescurtat de
ASTRA) înfiinţată de Andrei Şaguna împreună cu George Bariţiu,
Timotei Cipariu şi Ion Puşcariu. Asociaţia avea ca scop "înaintarea
literaturii române şi cultura poporului român în deosebitele ramuri, prin
studii, prin elaborarea de opuri, prin premii şi stipendii pentru
diferitele specialităţi de ştiinţă şi arte şi
altele asemenea" Alte societăţi înfiinţate a fost Societatea pentru fond de teatru român care a organizat spectacole la Sibiu, Braşov, Oraviţa şi Blaj şi
a editat un anuar (devenit în 1911 Revista
teatrală), apoi Fundaţia
pentru ajutorarea ziariştilor români din Ungaria (1910). La aceste
societăţi s-au adăugat cele din România care urmăreau acelaşi
ţel – sprijinirea poporului român de peste munţi: Liga pentru unitatea culturală a
românilor, Transilvania şi Carpaţi, Asociaţia generală a
studenţilor români din Bucureşti, Societatea academică, Junimea etc.
Desideratul românilor de a
trăi într-un singur stat a fost împlinit în urma participării României
la primul război mondial, participare care a avut tot sprijinul opiniei
publice româneşti. Dăm câteva exemple de luări de poziţie:
Take Ionescu, cuvântare în sala Dacia pe 15 Februarie 1915 - "nu este suficient să adere la
această politică, un grup ci o întreagă ţară. Nu este
vorba domnilor să trăim într-o Românie mai mică sau mai mare;
toate pot să iasă din războiul acesta, un singur lucru nu poate
să iasă: să rămână lucrurile cum au fost"
(Take Ionescu, Pentru România Mare.
Discursuri din război, 1915 - 1917, Bucureşti, 1919, p. 5); În
cadrul aceleiaşi întruniri, Nicolae Filipescu făcea apel la rege:
"prin urmare domnilor, regele actual care nu domneşte numai pentru
el, ci pentru toţi urmaşii lui, el are cel dintâi datoria ca el
să ia iniţiativa şi prin vitejia pe care nu mă îndoiesc
că o are, să lege definitiv soarta noastră de a lui. Noi avem o
singură problemă, unitatea naţională; el are două:
unitatea naţională a poporului peste care domneşte şi
întărirea dinastiei în virtutea căreia domneşte"
îşi încheia discursul, cerându-i regelui să "dea poporului
unitatea sacră pentru că împreună să facem România Mare,
căci în România Mică nu mai este loc nici pentru noi nici pentru tine"
(Nicolae Filipescu, Pentru
România Mare, Cuvântări din război, 1914-1916, Brăila,
1925, p. 138-139).
Filipescu considera că România fără Ardeal era "o absurditate
geografică, o fâşie de pământ întortocheată, frântă în
semicerc"(Constantin Kiriţescu, Istoria războiului
pentru reîntregirea României, 1916 – 1919, Ed. a III – a,
note de Mircea Popa, Bucureşti, 1989. p. 128). Iar dincolo de linia vestică a semicercului
Filipescu prevedea viitorul românilor transilvăneni astfel: "Şcolile
vor fi măturate şi statuia lui Arpad de pe Tâmpa Braşovului va
fi ridicată din nou ca un simbol al omorârii unui popor" (A.N.I.C., fond Casa Regală -
Ferdinand, dos 2/1915, f. 123). În concluzie, "cine nu înţelege instinctul de viaţă al
acestui popor ce se zbuciumă grozav de furiile morţii, cine se simte
mai aproape sufleteşte de bronzurile grădinilor din Berlin decât de
barda din mâna lui Mihai Viteazul nu are ce căuta la praznicul nostru"
(A.N.I.C., fond Casa
Regală - Ferdinand, dos 2/1915, f 115).
Acţiunea proantantistă
a fost susţinută de profesorii universitari, animaţi de dr. Ioan
Cantacuzino, dr. Thoma Ionescu, rectorul Universităţii din
Bucureşti, Const. Dissescu, Dimitrie Onciul şi Ermil Pangrati (A.N.I.C., fond Casa Regală -
Ferdinand, dos. 45/1914, f. 34), din partea cărora regele a primit un memoriu. Răspunsul suveranului adresat profesorilor universitari suna: "nu
pot avea alt sentiment şi alt ideal decât acela al naţiunii române.
Domnii profesori nu au numai dreptul dar şi datoria să se amestece în
marile mişcări ale neamului" ("Facla", an V, nr 358/29 oct. 1914,
p. 2). În esenţă regele le
declară că sentimentul său personal, dorinţele sale nu pot
fi separate de cele ale poporului român, prin urmare nici de ale lor. O
declaraţie foarte încurajatoare, făcută mai mult politicos decât
cordial.
În discursurile sale N. Titulescu
adoptă o poziţie antantofilă, combătând intrarea României
în război alături de Puterile Centrale, considerând că aşa
o orientare nu poate duce la unirea Transilvaniei cu România. Deşi
considera un măcel îngrozitor, milita pentru ieşirea României din
neutralitate, convins fiind că alăturarea la Antantă "vom
înlătura graniţele care de veacuri ne sufocau, care sunt ca
nişte tăieturi adânci în corpul viu al naţiunii" (Nicolae. Titulescu, Discursuri,
Bucureşti, 1967, p. 141). Titulescu continua discursul său considerând că "în
împrejurările de azi, România trebuie să iasă întreagă
şi mare! România nu poate fi întreagă fără Ardeal pentru
că Ardealul e românismul în restrişte iar întărirea care
îndepărtează vrăşmaşul e viaţa care cheamă
viaţa. Ne trebuie Ardealul! Nu putem trăi fără el! Vom
şti să-l avem şi mai ales să-l merităm"( Nicolae. Titulescu, Discursuri,
Bucureşti, 1967, p. 142).
România Mare s-a format ca urmare
a voinţei populare din Transilvania, Banat, Bucovina şi Basarabia.
Aceasta cu atât mai mult cu cât aceste provincii româneşti se aflau în
stăpânirea a două imperii (austro-ungar şi rusesc) din care unul
era aliat al României în război iar celălalt inamic. Mai mult, la
sfârşitul lui 1917 România avea cea mai mare parte a teritoriului sub
ocpuaţie germană şi un aliat care încheiase pace separată
cu inamicul, fiind practic în imposibilitate de a continua războiul. La
nici un an de zile, în urma capitulării Germaniei în fata aliaţilor
occidentali ai României, avea să ia naştere România Mare, prin
dezmembrarea Imperiilor ţarist şi austro-ungar, prin voinţa
liberă a transilvănenilor şi moldovenilor. În concluzie, tratatul încheiat între România şi
statele ce compuneau Antanta Cordială şi soldaţii români (în rândurile ei aflându-se foarte mulţi
ardeleni, fugiţi peste munţi din Transilvania sau dezertori din
armata austro-ungară şi înrolaţi voluntar în armata română)
au stat la baza Marii Uniri. Ultimul cuvânt l-au avut însă
reprezentanţii poporului din Basarabia, Bucovina, Banat şi
Transilvania unde nu mai exista autoritate rusească sau maghiară. "Veritabilul fundament al unităţii
româneşti – aprecia istoricul Gh. Brătianu – nu a fost stabilit nici la Saint Germain, nici la Trianon, el este
rezultatul existenţei însăşi a poporului român, «enigmă
şi miracol al istoriei din sud-estul european»" (Gheorghe I.
Brătianu, Originile şi formarea
unităţii româneşti, Iaşi 1998, p. 289-90). La fel de
exactă şi declaraţia delegaţiei Bucovinei condusă de
Iancu Flondor care a prezentat regelui la 28 noiembrie actul unirii. "Aducem
Maiestăţii Voastre, regele tuturor românilor, unirea unei
ţări întregi, a Ţării Bucovina. Această ţară
ţi-o închinăm Măria-ta, noi toţi […] nu e o cucerire a armelor ci
întoarcerea la vatră a fraţilor despărţiţi, care în
Majestatea Voastră regăsesc pe părintele de mult pierdut şi
mult dorit". Dăm în continuare textele declaraţiilor de Unire cu România a
Sfatului Ţării din Basarabia şi a Congresului General al
Bucovinei. Rezoluţia Adunării de la Alba Iulia ca parte a prezentei
este expusă mai jos..
Declaraţia de Unire a Basarabiei cu România, la 27
martie/9 aprilie 1918
"În numele poporului
Basarabiei, Sfatul Ţării declară:
Republica Democratică Moldovenească (Basarabia), în hotarele
dintre Prut, Nistru, Dunăre, Marea Neagră şi vechile
graniţe cu Austria, ruptă acum o sută şi mai bine de ani
din trupul vechei Moldove,
În puterea dreptului istoric şi a dreptului de neam, pe baza
principiului ca noroadele singure să-şi hotărască soarta
lor,
de azi înainte şi pentru totdeauna
se
uneşte cu mama sa România.
Această unire se face pe următoarele baze:
1. Sfatul Ţării actual
rămâne mai departe pentru rezolvarea şi realizarea reformei agrare
după nevoile şi cererile norodului; aceste hotărâri se vor
recunoaşte de Guvernul Român;
2. Basarabia îşi
păstrează autonomia provincială, având un Sfat al
Ţării (Dietă), ales pe viitor prin vot universal, egal, direct
şi secret, ca un organ împlinitor şi administraţia proprie; 3.
Competenţa Sfatului Ţării este: a) Votarea bugetelor locale; b)
Controlul tuturor organelor zemstvelor şi oraşelor;
c) Numirea tuturor
funcţionarilor administraţiei locale, prin Organul său
împlinitor, iar funcţionarii înalţi sunt întăriţi de
Guvern; 4. Recrutarea Armatei se va face în principiu pe baze teritoriale;
5. Legile în vigoare şi
organizaţia locală (zemstve şi oraşe) rămân în putere
şi vor putea fi schimbate de Parlamentul Român, numai după ce vor lua
parte la lucrările minorităţilor din Basarabia;
6. Respectul drepturilor
minorităţilor din Basarabia; 7. Doi reprezentanţi ai Basarabiei
vor intra în Consiliul de Miniştri Român, acum desemnaţi de actualul
Sfat al Ţării, iar pe viitor luaţi din sânul
reprezentanţilor Basarabiei din Parlamentul Român; 8. Basarabia va trimite
în Parlamentul Român un număr de reprezentanţi proporţional cu
populaţia, aleşi pe baza votului universal, egal, secret şi
direct; 9. Toate alegerile din Basarabia pentru voloste şi sate,
oraşe, zemstve şi Parlament, se vor face pe baza votului universal,
egal, secret şi direct; 10. Libertatea personală, libertatea
tiparului, a cuvântului, a credinţei, a adunărilor şi toate
libertăţile obştei vor fi garantate prin
Constituţie..."
Declaraţia de Unire a Bucovinei cu România, la 15/28
noiembrie 1918
"Congresul General al Bucovinei întrunit azi, joi în 15/28
noiembrie 1918 în sala sinodală din Cernăuţi, consideră
că: de la fundarea Principatelor Române, Bucovina, care cuprinde vechile
ţinuturi ale Sucevei şi Cernăuţilor, a făcut pururea
parte din Moldova, care în jurul ei s-a închegat ca stat; că în cuprinsul
hotarelor acestei ţări se găseşte vechiul scaun de domnie
de la Suceava, gropniţele domneşti de la Rădăuţi,
Putna şi Suceviţa, precum şi multe alte urme şi amintiri scumpe
din trecutul Moldovei; că fii acestei ţări, umăr la
umăr cu fraţii lor din Moldova şi sub conducerea aceloraşi
domnitori au apărat de-a lungul secolelor fiinţa neamului lor
împotriva tuturor încălcărilor din afară şi a cotropirei
păgâne; că în 1774 prin vicleşug Bucovina a fost smulsă din
trupul Moldovei şi cu de-a sila alipită coroanei habsburgilor;
că 144 de ani poporul bucovinean a îndurat suferinţele unei ocârmuiri
străine, care îi nesocotea drepturile naţionale şi care prin
strâmbătăţi şi persecuţii căuta să-şi
înstrăineze firea şi să-l învrăjbească cu celelalte
neamuri cu cari el voieşte să trăiască ca frate; că în
scurgerea de 144 de ani bucovinenii au luptat ca nişte mucenici pe toate
câmpurile de bătaie din Europa sub steag străin pentru
menţinerea, slava şi mărirea asupritorilor lor şi că
ei drept răsplată aveau să îndure micşorarea drepturilor
moştenite, izgonirea limbei lor din viata publică, din
şcoală şi chiar din biserică; că în acelaşi timp
poporul băştinaş a fost împiedicat sistematic de a se folosi de
bogăţiile şi izvoarele de câştig ale acestei
ţări, şi despoiat în mare parte de vechea sa moştenire;
dară că cu toate acestea bucovinenii n-au pierdut nădejdea
că ceasul mântuirii, aşteptat cu atâta dor şi
suferinţă va sosi, şi că moştenirea lor străbună,
tăiată prin graniţe nelegiuite, se va reîntregi prin realipirea
Bucovinei la Moldova lui Ştefan, şi că au nutrit vecinic
credinţa că marele vis al neamului se va înfăptui prin unirea
tuturor ţărilor române dintre Nistru şi Tisa într-un stat
naţional unitar; constată că ceasul acesta mare a sunat!
Astăzi, când după sforţări şi jertfe
uriaşe din partea României şi a puternicilor şi nobililor ei
aliaţi s-a întronat în lume principiile de drept şi umanitate pentru
toate neamurile şi când în urma loviturilor zdrobitoare monarchia
austro-ungară s-a zguduit din temeliile ei şi s-a prăbuşit,
şi toate neamurile încătuşate în cuprinsul ei şi-au
câştigat dreptul de liberă hotărâre de sine, cel dintâiu gând al
Bucovinei desrobite se îndreaptă către regatul României, de care
întotdeauna am legat nădejdea desrobirii noastre.
Drept aceea
Noi,
Congresul general al Bucovinei,
întrupând suprema putere a
ţării şi fiind investit singur cu puterile legiuitoare,
în numele Suveranităţii naţionale,
Hotărâm:
Unirea necondiţionată şi pentru vecie a Bucovinei în
vechile ei hotare până la Ceremuş, Colacin şi Nistru, cu regatul
României".
Fişe de obiecte clasate în
patrimoniul cultural naţional ce au legătură cu Marea Unire de
la Alba Iulia se găsesc în arhiva Direcţiei Patrimoniu mobil din
cadrul Institutului Naţional al Patrimoniului. Pot fi grupate în două
categorii: obiecte ce au legătură directă cu actul Unirii
şi obiecte ce au aparţinut persoanelor implicate în actul unirii.
Din prima categorie fac parte:
- Rezoluţia
Adunării Naţionale de la Alba Iulia din 18 noiembrie/1 decembrie
1918
- Manuscrisul
original al Cuvântării lui Vasile Goldiş la Marea Adunare
Naţională de la Alba Iulia din 1 Decembrie 1918
- Documentele
Unirii din 1 Decembrie 1918
- Steagul
delegaţiei comunei Lupşa la adunarea de la Alba-Iulia 1
decembrie 1918
- Pană
condei ce a aparţinut părintelui Vasile Lucaciu
A doua categorie grupează următoarele obiecte:
- Bustul
regelui Ferdinand al României
- Statuie
ecvestră a regelui Ferdinand al României
- Tablou
Nicolae Iorga purtând Colanul Ordinului "Ferdinand"
- Colanul
ordinului "Ferdinand I" cu placă de Mare Cruce
- Chipiu
care a aparţinut generalului Eremia Grigorescu
- Epoleţi
care au aparţinut generalului C. Prezan (2 exemplare)
- Pelerina
generalului Alexandru Averescu
- Chipiu
al generalului Constantin Prezan
- Baston
de mareşal al maresalului Alexandru Averescu
- Baston
al maresalului Alexandru Averescu
- Carte
de mareşal a lui Constantin Prezan
- Buzduganul
regelui Ferdinand al României
- Placa
ordinului "Ferdinand I"
- Scrisoarea
lui Ştefan Ciceo Pop către A. Vaida Voevod, Arad 23 decembrie
1911, în problema organizării unei adunări la Şiria, Arad
- Caiet
de memorii politice aparţinând lui Alexandru Vaida Voevod; perioada
dinainte de Marea Unire, lupta politică a românilor ardeleni;
informaţii despre perioada ca medic la Carlsbad
- Caiet
de memorii politice aparţinând lui Alexandru Vaida Voevod, perioada
Conferinţei de Pace de la Paris, 1919, relaţii internaţionale,
viaţa politică după Unire
- Diploma
oferită generalului H.M. Berthelot de românii din Argentina
- Epoleţi
ai generalului francez H. Berthelot (2 exemplare)
- Bicorn
al generalului francez Henri Berthelot
1. Rezoluţia Adunării
Naţionale de la Alba Iulia din 18 noiembrie/1 decembrie 1918 şi
celelalte acte din prima categorie demonstrează în mod clar caracterul
democratic şi natural al actului Unirii. Textul scris pe pergament cu
cerneală neagră este următorul:
I. Adunarea Naţională a tuturor Românilor din Transilvania, Banat
şi Ţara Ungurească, adunaţi prin reprezentanţii lor
îndreptăţiţi la Alba-Iulia în ziua de 18 Noiembrie/1 Decembrie
1918, decretează unirea acelor români şi a tuturor teritoriilor
locuite de dânşii cu România. Adunarea Naţională proclamă
îndeosebi dreptul inalienabil al naţiunii române la întreg Banatul cuprins
între râurile Mureş, Tisa şi Dunăre.
II. Adunarea Naţională rezervă teritoriilor sus indicate
autonomie provizorie până la întrunirea Constituantei aleasă pe baza
votului universal.
III. În legătură cu aceasta, ca principii fundamentale la
alcătuirea noului Stat Român, Adunarea Naţională proclamă
următoarele:
- Deplină
libertate naţională pentru toate popoarele conlocuitoare. Fiecare
popor se va instrui, administra şi judeca în limba sa proprie prin
indivizi din sânul său şi fiecare popor va primi drept de
reprezentare în corpurile legiuitoare şi la guvernarea
ţării în proporţie cu numărul indivizilor ce-l
alcătuiesc.
- Egală
îndreptăţire şi deplină libertate autonomă
confesională pentru toate confesiunile din Stat.
- Înfăptuirea
desăvârşită a unui regim curat democratic pe toate
tărâmurile vieţii publice. Votul obştesc, direct, egal,
secret, pe comune, în mod proporţional, pentru ambele sexe, în
vârstă de 21 de ani la reprezentarea în comune, judeţe ori
parlament.
- Desăvârşită
libertate de presă, asociere şi întrunire, libera
propagandă a tuturor gândurilor omeneşti.
- Reforma
agrară radicală. Se va face conscrierea tuturor
proprietăţilor, în special a proprietăţilor mari. În
baza acestei conscrieri, desfiinţând fidei-comisele şi în
temeiul dreptului de a micşora după trebuinţă
latifundiile, i se va face posibil ţăranului să-şi
creeze o proprietate (arător, păşune, pădure) cel
puţin atât cât o să poată munci el şi familia lui.
Principiul conducător al acestei politici agrare e pe de o parte
promovarea nivelării sociale, pe de altă parte, potenţarea
producţiunii.
- Muncitorimei
industriale i se asigură aceleaşi drepturi şi avantagii,
care sunt legiferate în cele mai avansate state industriale din Apus.
IV. Adunarea Naţională dă expresie dorinţei sale, ca
congresul de pace să înfăptuiască comuniunea naţiunilor
libere în aşa chip, ca dreptatea şi libertatea să fie asigurate
pentru toate naţiunile mari şi mici, deopotrivă, iar în viitor
să se elimine războiul ca mijloc pentru regularea raporturilor
internaţionale.
V. Românii adunaţi în această Adunare Naţională salută
pe fraţii lor din Bucovina, scăpaţi din jugul Monarhiei
austro-ungare şi uniţi cu ţara mamă România.
VI. Adunarea Naţională salută cu iubire şi entuziasm
liberarea naţiunilor subjugate până aici în Monarhia
austro-ungară, anume naţiunile: cehoslovacă,
austro-germană, iugoslavă, polonă şi ruteană şi
hotărăşte ca acest salut al său să se aducă la
cunoştinţa tuturor acelor naţiuni.
VII. Adunarea Naţională cu smerenie se închină înaintea memoriei
acelor bravi români, care în acest război şi-au vărsat sângele
pentru înfăptuirea idealului nostru murind pentru libertatea şi
unitatea naţiunii române.
VIII. Adunarea Naţională dă expresiune mulţumirei şi
admiraţiunei sale tuturor Puterilor Aliate, care prin strălucitele
lupte purtate cu cerbicie împotriva unui duşman pregătit de multe
decenii pentru război au scăpat civilizaţiunea de ghiarele
barbariei.
IX. Pentru conducerea mai departe a afacerilor naţiunei române din
Transilvania, Banat şi Ţara Ungurească, Adunarea
Naţională hotărăşte instituirea unui Mare Sfat
Naţional Român, care va avea toată îndreptăţirea să
reprezinte naţiunea română oricând şi pretutindeni
faţă de toate naţiunile lumii şi să ia toate
dispoziţiunile pe care le va afla necesare în interesul naţiunii.
2. Spicuiri din cuvântarea
lui Vasile Goldiş de la Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia
din 1 Decembrie 1918
[...] Naţiunile trebuiesc
liberate. Între aceste naţiuni se află şi naţiunea română
din Ungaria, Banat şi Transilvania. Dreptul naţiunii române de a fi
liberă îl recunoaşte lumea întreagă, îl recunosc acum şi duşmanii
noştri de veacuri. Dar odată scăpată din robie, ea aleargă
în braţele dulcei sale mame. Nimic mai firesc în lumea aceasta. Libertatea
acestei naţiuni înseamnă unirea cu Ţara Românească.
Bucăţirea poporului românesc
n-a fost urmarea vreunei legi economice, în care terminologie se ascunde
minciuna. Dimpotrivă, teritoriul dintre Nistru, Tisa şi Dunăre
constituie cea mai ideală unitate economică aproape autarchie.
Bucăţirea trupului
românesc a fost act de barbarie. Distrusă barbar, unirea tuturor Românilor
într-un singur Stat, este cea mai firească pretenţiune a
civilizaţiunei. (Strigăte entuziaste: Aşa-i).
Teritoriile locuite de Români de
la descălecarea lui Traian şi până astăzi au fost teritorii
româneşti. Nu există putere de a suci logica până acolo, ca
invadările elementelor străine dirijate pe aceste teritorii în chip
artificial şi prin abuzul de putere al Statului cu scopul desfiinţării
noastre naţionale, să poată clătina dreptul nostru de
proprietate asupra acestor teritorii (Aşa-i). Aşa ceva ar fi sancţionarea
crimei şi ar constitui o pălmuire a civilizaţiunii, care
principial nu admite substituirea dreptului prin brutalitate.
După drept şi dreptate
Românii din Ungaria şi Transilvania dimpreună cu toate teritoriile
locuite de dânşii trebuie să fie uniţi cu Regatul Român. (Îndelungate
strigăte şi aclamaţii).
Din a doua categorie de obiecte
clasate în patrimoniul cultural naţional, ale căror fişe de
evidenţă se află în arhiva Direcţiei Patrimoniu mobil din
cadrul Institutului Naţional al Patrimoniului fac parte cele referitoare
la personalităţile care au legătură cu actul Unirii. Menţionăm
pe regele Ferdinand, Nicolae Iorga, mareşalii Prezan şi Averescu,
generalii Henri Berthelot şi Eremia Grigorescu, Ştefan Cicio-Pop şi
Alexandru Vaida-Voevod.
Regele
Ferdinand,
supranumit după 1918 şi Ferdinand Întregitorul este legat direct de actul Unirii. Împotriva voinţei sale, s-a supus voinţei
hotărârii Consiliului de Coroană şi a angajat România în
război de partea puterilor Antantei. Presa vremii a înregistrat acest
lucru: "punând totul în balanţa
minţii sănătoase dând sentimentele la o parte şi judecând
rece şi drept a ales momentul cel mai potrivit pentru a face jocul ce
asigura existenţa poporului ce îl conduce" ("România Liberă", An. IV, nr
8/18 noiembrie 1918). Trebuie subliniat că această decizie nu a întrunit marea
majoritate a voturilor şi că lideri importanţi ca Marghiloman
sau Carp, erau în favoarea Germaniei şi contra Rusiei, socotită nu
fără temei un pericol mult mai mare pentru românii de peste Prut
decât era monarhia dualistă pentru românii de peste Carpaţi. Semnificativă
este urarea făcută regelui de către Nicolae Filipescu în
momentul când a urcat pe tronul ţării: "să împlinească visul unui neam împodobindu-se cu titlurile
lui Mihai Viteazul domn al Ţării Româneşti al întregului Ardeal
şi al Moldovei, adăugând pe deasupra strălucirea purpurei
regale; sau răpus, în cel mai suprem avânt de vitejie al neamului vei fi
totuşi sfinţit ca un erou naţional. De nu va fi nici una nici
alta grozav mă tem că nici praful nu se va alege de ţară
şi de dinastie! De aceea, mărirea ce ţi-o urăm sire, este
să te încoronezi la Alba Iulia sau să mori pe câmpia de la Turda"
(Nicolae Filipescu, Însemnări 1914 - 1916, Bucureşti 1936, p.
169). Urarea demonstrează idealurile noii domnii şi ale poporului
român. Cu privire la hotărârea de a intra în război de partea
Antantei, regele declara: "eu sunt un rege constituţional, prin
urmare dacă ţara crede că interesele ei îi dictează să
meargă împotriva Puterilor Centrale, nu în mine va găsi o
piedică în realizarea idealului naţional" (I.Gh. Duca, Memorii, Timişoara, 1992, vol II,
p. 113.). Dealtfel regele afirma despre sine: "De la început mi-am impus
această regulă de conştiinţă: să fac
abstracţie de mine însumi, să nu ţin socoteală nici de
originile mele, nici de familia mea. Să nu văd decât România, să
nu cuget decât la ea; să nu exist decât pentru ea. Nu se domneşte
asupra unui popor pentru sine, ci pentru acel popor. În aceasta constă
onestitatea unui rege."
Sceptrul
regelui Ferdinand a cărui fişă se află în arhiva
Direcţiei Patrimoniu mobil simbolizează suveranitatea poporului român
pe teritoriul României Mari şi face trimitere direct la actul Unirii prin
reprezentarea provinciilor româneşti unite cu România Mică prin cele
patru statuete de ţărănci în costume naţionale care
susţin globul. Ele reprezintă România (regatul vechi), Transilvania,
Basarabia şi Bucovina.
Tot de numele regelui Ferdinand
este legată şi înfiinţarea Ordinului
Ferdinand, ordin ce avea să fie acordat personalităţilor
ce au avut rol în Marea Unire. Una din ele a fost profesorul Nicolae
Iorga, decorat cu Ordinul Ferdinand în grad de colan. Ca personalitate ştiinţifică,
Nicolae Iorga este unul din pilonii culturii româneşti, opera sa având un
volum imens, greu de egalat la nivel mondial. Este autorul a circa 5000 volume şi
a peste 25000 studii de specialitate. Discursul său din iarna lui
1916-1917 de la Iaşi, atunci când armata română depăşită
numeric şi ca dotare se retrăsese luptând în Moldova este memorabil şi
avea să însufleţească factorii ei de conducere ca şi pe
militarii din linia întâi. Nicolae Iorga şi-a încheiat discursul cu
cuvintele lui Petru Rareş: "vom fi
iarăşi ce-am fost şi mai mult decât atât", fapt care avea
să se împlinească doi ani mai târziu la Alba Iulia.
Un alt factor realizator al
Unirii a fost armata română.
Eroismul militarilor români şi valoarea conducerii armatei române au fost
demonstrate în bătăliile din toamna şi iarna lui 1916 de pe
Valea Jiului, din Dobrogea apoi cele din 1917 de la Mărăşti,
Mărăşeşti şi Oituz în ciuda disproporţiilor
materiale şi umane. Per ansamblu, armata română a imobilizat o
întreagă armată germană care ar fu putut înclina balanţa pe
frontul de Vest contra Franţei şi Angliei. Din rândul conducerii
militare româneşti s-au evidenţiat o serie de personalităţi
de la care ne-au parvenit unele obiecte personale ale căror fişe de
evidenţă le avem în arhivă: Este vorba de mareşalii
Averescu şi Prezan şi de generalii Eremia Grigorescu şi Henri
Berthelot.
Mareşalul
Alexandru Averescu s-a născut în 1859 în satul Babele din sudul Basarabiei.
Participă ca jandarm la războiul de independenţă unde se
distinge prin fapte de arme. După război decide să
îmbrăţişeze o carieră militară şi se înscrie la
Şcoala Divizionară de la Mănăstirea Dealu (1881), apoi
urmează cursurile Şcolii Superioare de Război din Torino, al cărei
absolvent devine în 1886. Întors în ţară, Averescu devine director la
Şcoala Superioară de Război din Bucureşti (1894–1895),
ataşat militar la Berlin (1895-1898), apoi şeful Secţiei
Operaţii în Marele Stat Major (1899 - 1904). Pe 10 mai 1906, regele Carol
I îl înaintează la gradul de general de brigadă. Pe 12 martie 1907,
Averescu este numit ministru de război în guvernul Sturdza, iar la
alegerile din mai 1907 candidează independent pentru Senat. Între 18
noiembrie 1911 - 2 decembrie 1913, este numit Şef al Marelui Stat Major
General, coordonând acţiunile militare ale României în Al Doilea
Război Balcanic. În acest timp, este înaintat la gradul de general de
divizie (1 aprilie 1912), iar pe 2 decembrie 1913 îi este
încredinţată conducerea Corpului I Armată.
Cunoaşte gloria conducând
armata a II-a română în bătăliile din războiul de
reîntregire de la Mărăşti şi Oituz. S-a evidenţiat ca
un comandant dinamic şi cu imaginaţie, preluând deseori
iniţiativa chiar în situaţii de inferioritate numerică cum a fost
cazul manevrei de la Flămânda (1916) când a trecut Dunărea
căzând în spatele trupelor germano-bulgare. A fost apreciat de regele
Ferdinand şi de regina Maria. Bastonul de mareşal l-a primit în 1930 ca o recunoaştere a
activităţii sale în timpul războiului. Istoria bastonului de
mareşal înregistrează momente oarecum hilare şi care definesc
din păcate caracterul noilor autorităţi comuniste, lipsite de
experienţă în ceea ce priveşte anumite categorii de bunuri
culturale. El a intrat în colecţia Muzeului Militar Naţional în anul
1960, fiind confiscat de Ministerul Afacerilor Interne, care comunica muzeului
că trimite un baston de metal
galben, îmbrăcat în pluş roşu şi o cutie de carton roşie
ce au aparţinut fostului mareşal Averescu, acesta fiind confiscat de la numitul Ion Iliescu (Cornelia König, Bastonul de mareşal, în Străjer în calea furtunilor. Magazin al
Fundaţiei "Mareşal Alexandru Averescu", Anul I, nr. 1, August
2007, p. 34).
Mareşalul
Constantin Prezan s-a născut la 27 ianuarie 1861 la Sterianul de Mijloc, comuna
Butimanu, judeţul Dâmboviţa. A urmat Şcoala fiilor de militari
din Iaşi, Şcoala de Ofiţeri din Bucureşti (1878-1880),
Şcoala specială de artilerie şi geniu, arma geniu (1881-1883),
Şcoala de aplicaţii de artilerie şi geniu de la Fontainebleau,
Paris (1883-1886), unde obţine şi brevetul de ofiţer de stat
major. În momentul intrării României în război ocupă
funcţia de comandant al armatei a IV-a (Armata de Nord). În fruntea ei a
trecut graniţa în Ardeal, eliberând eliberând o suprafaţă de
1.200 km2, atingând aliniamentul sud Vatra Dornei-est
Răstolniţa-pantele de vest ale Munţilor Gurghiului-est
Sovata-Praid-Odorhei. În urma
contraofensivei generale germane s-a retras în deplină ordine pe
aliniamente întărite încă dinainte de începerea războiului.
După 1 octombrie, Prezan conduce cu succes Armata de Nord, in cadrul
Grupului de Armate "Nord", comandat de generalul Averescu, în cunoscuta
"bătălie a trecătorilor".
În noiembrie este numit la
comanda trupelor însărcinate cu apărarea Bucureştilor (grupul de
divizii "Prezan") contra armatelor germane, bulgare şi turceşti care
atacau din mai multe direcţii. Contraatacul românesc împotriva trupelor
atacatoare a început bine, planul fiind foarte bine elaborate şi
îndrăzneţ, având în vedere raportul de forţe. Ghinionul face ca
acesta să fie descoperit de inamic, ceea ce a dus la abandonarea lui. În
cele din urmă capitala a trebuit să fie abandonată, grupul de
armate riscând încercuirea. Tot sub comanda mareşalului Prezan, grupul
său de divizii a acoperit retragerea armatei române pe aliniamentul din
sudul Moldovei. După desfiinţarea grupului (misiunea grupului –
apărarea capitalei - dispăruse) şi regruparea unităţilor
care îl constituiau în cadrul armatei a II-a, mareşalul Prezan a fost numit şef al Marelui Cartier
General avândul ca adjunct pe generalul Constantin Cristescu.
În noua funcţie, Prezan
începe cu realizarea concentrării armatei în Moldova, restabilirea
disciplinei în rândul corpului ofiţerilor şi al trupei şi
refacerea moralului armatei, refacerea (redimensionarea, reorganizarea,
înzestrarea) armatei, reglementarea raporturilor de comandament cu aliatul rus,
neutralizarea efectelor revoluţiei bolşevice. Concomitent cu aceste
acţiuni, Marele Cartier General sub comanda generalului Prezan, a
acţionat pentru pregătirea bătăliilor ofensive din vara
anului 1917: pregătirea planurilor de operaţii, concentrarea
forţelor şi mijloacelor, pregătirea materială şi morală
a ofensivei. Concepţia strategică prevedea o lovitură
principală dată de Armata 1 Română în sectorul Nămoloasa,
precedată de dezvoltarea ofensivei Armatei a 2-a în sectorul
Mărăşti. Conform planului, marea bătălie din Moldova a
început cu ofensiva Armatei a 2-a care s-a desfăşurat în perioada
11/24 iulie-19 iulie/1 august 1917, dar proiectata ofensivă de la
Nămoloasa s-a transformat în marea bătălie de apărare de la
Mărăşeşti datorită retragerii Armatei 8 ruse în
faţa ofensivei Puterilor Centrale din Galiţia. Bătălia de
la Mărăşeşti începe la 24 iulie/6 august când Armata 9
germană trece la ofensivă, iar Armata 1 Română, comandată
de generalul artilerist Cristescu (numit în funcţie la 11 iunie apoi
înlocuit cu generalul Eremia Grigorescu), care intra treptat în dispozitiv
pentru preluarea fâşiilor de apărare ale marilor unităţi
ruse retrase de pe front şi trimise în Galiţia, şi Armata 4
rusă duc lupte dârze de apărare.
După stabilizarea frontului
şi precipitarea evenimentelor revoluţionare din Rusia, la 21
noiembrie/4 decembrie 1917 generalul Prezan a fost numit comandant suprem al
Armatei Române, iar la 26 noiembrie/9 decembrie generalul artilerist Alexandru
Lupescu, în numele generalului Prezan, va semna la Focşani
armistiţiul cu armatele Puterilor Centrale. La 9/22 decembrie generalul
Prezan va autoriza acţiunea Diviziei 16 Infanterie asupra celor peste
3.000 de soldaţi ruşi de la Socola, care devenise centrul comitetului
revoluţionar. Începând cu 10/23 ianuarie 1918 generalul Prezan va asigura
trecerea trupelor române în Basarabia, iniţial Divizia 11 Infanterie,
ulterior constituirea Corpului 6 Armată, pe teritoriul de la est de Prut.
La 29 ianuarie/11 februarie 1918 guvernul Brătianu a demisionat, fiind
înlocuit de cabinetul general Averescu, înlocuit la rândul său de
cabinetul Marghiloman (5/18 martie), generalul Prezan fiind în funcţie
până la 6/19 aprilie, când regele Ferdinand este nevoit să-i accepte
demisia, şef al Marelui Stat Major al Armatei fiind numit generalul
artilerist Constantin Cristescu.
La 24 octombrie/6 noiembrie 1918
guvernul Marghiloman este înlocuit cu guvernul generalului artilerist
Constantin Coandă, cu generalul artilerist Eremia Grigorescu ministru de
război, care va conduce a doua mobilizare a Armatei Române decretată
la 28 octombrie/10 noiembrie, când în fruntea Marelui Cartier General este
readus generalul Constantin Prezan. Concomitent cu executarea mobilizării,
Armata Română a preluat controlul asupra oraşelor Focşani
şi Brăila, Corpul 3 Armată a reocupat garnizoanele de reşedinţă
de la sud de Carpaţi şi a trecut trupe române peste Carpaţi
(Divizia 1 Vânători, Divizia 7 Infanterie) instituind controlul asupra
teritoriilor de la vest de Carpaţi, până pe aliniamentul râului
Mureş. După întâlnirea Berthelot-Prezan de la Giurgiu din 13/26
noiembrie, unde s-au discutat problemele cooperării viitoare
Aliaţi-România, generalul Prezan şi-a concentrat preocupările pe
reîntoarcerea familiei regale în Bucureşti (18 noiembrie/1 decembrie
1918), continuarea înaintării trupelor române în Transilvania,
consolidarea dispozitivului trupelor române pe Nistru şi în Bucovina. La
8/21 decembrie trupele române vor intra în Dej, la 9/21 decembrie în Turda, la
11/24 decembrie în Cluj, la 11/24 decembrie se va înfiinţa Comandamentul
Trupelor din Transilvania (sediul la Sibiu, comandant generalul Traian
Moşoiu), iar la 9/22 ianuarie 1919 se va atinge aliniamentul Sighetu
Marmaţiei-Baia Mare-Jibou-Zalşu-Ciucea-Vârful Găina-Zam.
Mareşalul Prezan va fi
solicitat din nou în momentul declanşării campaniei împotriva
trupelor maghiare din 1919. Campania se va finaliza cu o victorie (armata
maghiară a fost înfrântă iar guvernul comunist al lui Bela Kun a fost
nevoit să demisioneze şi să ia calea exilului). La 7 iunie 1923
generalul Prezan va fi primit în Academia Română ca membru de onoare. La
13 martie 1924 regele Ferdinand a promulgat legea adoptată de parlament
prin care se autoriza ca generalul Prezan să poarte toată viaţa
uniforma militară şi să se bucure de onoruri militate. Cea mai
mare recunoaştere a meritelor sale avea să vină la 25 octombrie
1930, când regale Carol al II-lea avea să-i confere înalta demnitate de mareşal
al României. A primit mai multe decoraţii din partea autorităţilor
române şi străine: Ordinele Mihai Viteazul clasa a III-a (1916),
clasa a II-a (1917), clasa I-a (1920), Steaua României (Mare Cruce), Tacova
(Serbia), în grad de comandor (1896), Sf. Ana (Rusia) în grad de comandor
(1896), Coroana Regală (Germania), clasa a II-a (1897), "Alexandru"
(Bulgaria), în grad de comandor (1897). În 1937 a fost decorat cu colanul
Ordinului Carol I, una din cele mai înalte distincţii româneşti. La
moartea sa (27 august 1943) presa vremii îl caracteriza: "...ofiţer de rară eleganţă morală, un aristocrat
în gestul stăpânit, în liniştea cu care întâmpina
adversităţile...Nu-şi voia prestigiul militar transformat în
momeală electorală, nu-şi vedea rostul în combinaţiile de
partid. A vroit să rămână până la sfârşitul
vieţii militar, generalul unităţii naţionale şi nimic
mai mult." (Pamfil Şeicaru-Curentul); "era un titan al echilibrului şi liniştii olimpiene."
(Revista Intendenţei şi Administraţiei Armatei). (Lucian
Predescu, Enciclopedia României –
Cugetarea – Material românesc. Oameni şi înfăptuiri,
Bucureşti 1999, p.693; http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Constantin_Prezan)
Generalul
Eremia Grigorescu s-a născut la Târgu Bujor la 28 noiembrie 1863. Urmează
şcoala primară (1870 - 1874) şi gimnaziul "Vasile Alecsandri"
din Galaţi (1874 - 1878). Obţine diploma de bacalaureat în 1881, la
Liceul Naţional din Iaşi. După absolvirea ciclului inferior, se
înscrie la cursurile Facultăţii de Ştiinţă şi
Medicină din acelaşi oraş. Urmează doar primul an,
după care, în 1882, pleacă la Bucureşti şi se dedică
carierei militare. Este admis în urma unui examen la Şcoala de
ofiţeri de infanterie şi cavalerie. După absolvirea acestei în
1884, mai urmează încă doi ani la Şcoala de artilerie şi
geniu. În urma rezultatelor excepţionale a fost ataşat comitetului de
artilerie Saint Thomas d'Acquin din Paris, urmând cursurile de matematică
la Sorbona (1887 - 1889).
Funcţii îndeplinite:
director al Pulberăriei armatei (Dudeşti, 1899-1904, instituţie
înfiinţată de el); director al
Direcţiei Artilerie din Ministerul de Război (1905), comandant al
Brigăzii 3 Artilerie (1906), comandant şi profesor de algebră
superioară al Şcolii Militare de Artilerie şi Geniu din
Bucureşti (1907), director al Personalului din Ministerul de Război,
comandant al Diviziilor 14 (1914) şi 15 Infanterie (1916), al "Grupului
Oituz – Vrancea" (1916 – 1917), al Corpurilor 4 Armată (1917) şi 6
Armată (iunie 1917) şi al Armatei 1 (1917), inspector general al
armatei (1918), Ministru de război (24 octombrie – 28 noiembrie 1918),
Ministru ad-interim la Industrie şi Comerţ.
Este autor a trei lucrări de
specialitate în domeniul artileriei: Tunul
revolver Hosckich (1885-1886), Calculul
probabilităţilor cu aplicare la gurile de foc (1898), Studiul balistic al armei Manlicher, model
1893 (1902).
Intrarea României în Primului
Război Mondial, în 1916, îl găseşte pe post de comandant al
Diviziei 15 infanterie. Obţine victoriile de la Mulciova şi Arabagi
în Dobrogea. În perioada 30 iulie 1917 - 1 iulie 1918, generalul de divizie
Eremia Grigorescu a îndeplinit funcţia de comandant al Armatei 1. Este
cunoscut ca eroul de la Mărăşeşti, cea mai mare
bătălie de pe frontul românesc, din tot cursul războiului (24
iulie/6 august – 6/19 august 1917). Armata română condusă la început de
generalul Constantin Cristescu apoi de Eremia Grigorescu (înlocuitorul lui
Cristescu în urma unui diferend al acestuia cu generalul Ragoza comandantul
armatei a IV-a ruse din Moldova) a reputat una dintre cele mai
strălucitoare victorii contra unui inamic superior, armata germană
condusă de generalul Mackensen. Ordinele de operaţii militare din
27,28 şi 30 iulie 1917 sunt edificatoare:
"Din acest moment sunt numit comandant al Armatei 1. Iau comanda în
condiţiuni excepţional de grele şi de mare răspundere
pentru ţară. Vă rog să-mi daţi ascultare deplină
şi fac apel călduros la patriotismul dumneavoastră şi la
eroismul dumneavoastră pentru a stăvili ofensiva duşmană
şi vom stăvili-o. De rezistenţa şi voinţa noastră
a tuturor, de la soldat şi până la mine, depinde soarta Moldovei
şi existenţa neamului românesc. Armata noastră joacă un rol
hotărâtor în această bătălie." (General Eremia
Grigorescu, comandant al Armatei 1, 30 iulie 1917).
"Reamintesc tuturor ostaşilor acestui corp de armată, de la
general şi până la ostaş, că izbânda nu se obţine
sigur decât atacând cu hotărârea de a face orice sacrificiu, căci nu
numai duşmanul, dar chiar moartea se dă în lături din faţa
aceluia care atacă cu hotărâre. Ţara şi întreg neamul
românesc se găsesc la o cotitură periculoasă în drumul
vieţii lor şi scăparea nu o poate aştepta decât de la
spiritul de sacrificiu şi abnegaţie a acelora chemaţi să
apere ţara şi onoarea drapelului." (General Eremia Grigorescu, Ordin de operaţii din 27-28 iulie 1917,
zona Cosmeşti). (http://www.migl.ro/cladiri/Ivesti/Eremia%20Grigorescu.html)
Pentru activitatea sa pe câmpul
de luptă a fost decorat cu Ordinul "Mihai Viteazul", cl. a III-a (1916)
fiind primul general român decorat cu acest ordin "pentru acte de bravură
în faţa inamicului"; Ordinul "Mihai Viteazul", cl. a II-a (1917) Ordinul
"Companion of The Bath" al Marii Britanii; Ordinul "Legiunea de Onoare", în
grad de Mare Cruce, a Republicii Franceze; Ordinele Imperiale ruseşti "Sfântul
Gheorghe", în grad de Mare Cruce, şi "Sfânta Ana", cu însemne de
război. A fost apreciat de personalităţi româneşti şi
străine: regele Ferdinand, împăratul Japoniei, membrii guvernului
României, conducerea armatei române, membrii Academiei române şi ai
corpului profesoral al Universităţii Ieşene. Este menţionat
în memoriile politice ale unor mari comandanţi militari din epocă
(mareşalul Joseph Joffre, generalul Pershing, mareşalul von
Hindenburg, generalul von Morgen), şi în lucrările istoricilor
Nicolae Iorga, Al. D. Xenopol, Constantin Kiriţescu. A primit două
săbii de onoare, una din partea împăratului Japoniei cu
inscripţia "Voi sunteţi care
scrieţi istoria Ţării" (1918) şi o a doua
oferită de corpul profesoral din
Universitatea din Iaşi, având inscripţia: "Generalului Eremia Grigorescu, care a făcut scut de
apărare Ţării, pecetluind vechea faimă a Neamului Românesc
cu sângele bravilor ostaşi pe care i-a condus în luptele de la Oituz
şi Mărăşeşti" (Iaşi, 19 noiembrie 1918).
Generalul
Henri Mathias Berthelot
« Foch, saluez !
C'est la famille. »
(lors du passage d'un détachement roumain pendant le défilé militaire du
11 novembre 1919)
S-a născut la 7 decembrie
1861 la Feurs, Franţa, decedat la 28 ianuarie 1931). A fost şeful de
stat major al comandantului-suprem al trupelor franceze pe Frontul de vest,
mareşalul Joseph Joffre. În urma ofensivei trupelor germane contra
României şi a retragerii trupelor române în Moldova a fost numit
şeful misiunii militare franceze în România, colaborând cu conducerea
armatei române la reorganizarea armatei române şi echiparea acesteia cu
armament modern, similar celui german.
Cu ocazia unirii de la 1
decembrie 1918, Generalul Henri Mathias Berthelot a declarat: "Sângele eroilor căzuţi în luptele
Marelui Război să fie pentru tine, o, frumoasă Românie,
sămânţa de noi virtuţi, în aşa fel încât copiii tăi
să fie mereu demni de părinţii lor şi gata să-ţi
apere pământul sacru, atât de des invadat, dar în cele din urmă
întregit prin efortul ultimelor generaţii" (apud http://ro.wikipedia.org/wiki/Henri_Mathias_Berthelot).
Mişcătoare este şi declaraţia sa în cursul defilării
unui detaşament român cu ocazia paradei militare de la Paris, din 11
noiembrie 1919: generalul Berthelot adresându-se generalului Ferdinand Foch cu
următoarele cuvinte "Foch, saluez!
C'est la famille." (Salutaţi,
Foch! Sunt din familie) (http://www.assemblee-nationale.fr/12/europe/rap-info/i3019.asp)
După terminarea
războiului şi încheierea păcii, Parlamentul României l-a decorat
pe generalul H. M. Berthelot, ca recunoaştere a meritelor sale deosebite,
l-a declarat cetăţean de onoare al României, i-a dăruit un lot
de teren şi o locuinţă, iar în 1926 a fost ales membru de onoare
al Academiei Române. Generalul a decedat pe 28 ianuarie 1931, iar pe 6
februarie 1931 s-a citit testamentul generalului Henri-Mathias Berthelot, care,
"spre a mulţumi naţiei
româneşti pentru toate mărturiile de recunoştinţă
şi de dragoste ce mi-au fost arătate", a lăsat Academiei Române
domeniul din comuna Fărcădinu de Jos (în prezent redenumită
General Berthelot, judeţul Hunedoara), sumele de la banca
"Marmorosch-Blank" şi din sucursalele ei din România, pentru a
fi folosite la întreţinerea unor tineri spre a-şi completa studiile
într-o şcoală franceză, civilă sau militară. La anunţarea
decesului generalului Berthelot, Gheorghe Mironescu, prim-ministru al României,
a trimis o telegramă către Preşedintele Consiliului de Miniştri
din Franţa:
La mort prématurée du général Berthelot remplit de profonde douleur la
nation roumaine reconnaissante au grand général pour son importante
contribution à la réorganisation de l'armée roumaine, ainsi que pour sa part
glorieuse dans la victoire commune. Au nom du Gouvernement roumain je prie
Votre Excellence de vouloir bien agréer l'expression de nos condoléances les
plus sincères. La Roumanie gardera éternellement au grand disparu un pieux
souvenir.
Moartea prematură a generalului Berthelot produce o profundă
durere naţiunii române, recunoscătoare marelui general atât pentru
importanta sa contribuţie la reorganizarea armatei române, cât şi
pentru rolul jucat de el în victoria comună. În numele Guvernului, o rog
pe excelenţa dumneavoastră să binevoiască să accepte
condoleanţele noastre cele mai sinceere. România va păstra pe veci o
pioasă amintire marelui dispărut.
Drapelele au fost coborâte în
bernă şi, în prezenţa regelui şi a cavalerilor Ordinului
militar "Mihai Viteazul", s-a ţinut o slujbă de pomenire.
Ministrul Instrucţiei Publice a hotărât ca în toate şcolile din
România să se ţină o oră de curs consacrată memoriei
defunctului general. Ziarul Universul a publicat următorul text: "Numele generalului Berthelot va rămâne
înscris în cartea de aur a naţiunii, alături de cei care au creat
România unită".
Ştefan
Cicio Pop s-a născut în comuna Şigău de lângă Dej, judeţul Cluj,
la 1 aprilie 1865. Rămas orfan de mic copil a fost adoptat şi crescut
de către un unchi al său, Vasile Pop din Gherla. Şcolile primare
le-a făcut la Dej, liceul la Dej şi Sibiu. A urmat cursurile
universitare la Budapesta şi Viena. După ce a obţinut diploma de
avocat, în anul 1891, s-a stabilit la Arad. Ca tânăr avocat a participat
la Conferinţa de la Haga unde a susţinut cauza românilor din Ardeal
în faţa maghiarilor. În procesul Memorandiştilor a fost unul din cei
mai importanţi apărători. A fost un temut susţinător
al cauzei ţăranilor din Arad şi un avocat al apărării
în procesele de presă înaintate românilor de către stăpânirea
maghiară de atunci. În 1905 ca debuta şi în viaţa politică,
fiind ales deputat reprezentant al naţiunii române în Parlamentul maghiar
ca deputat de Şiria. A fost membru al Partidului Naţional Român din
Transilvania având un rol important în activitatea acestuia şi în
înfăptuirea Unirii. S-a opus cu fermitate măsurilor de maghiarizare a
românilor din Ardeal de către autorităţile de la Budapesta,
luând atitudine împotriva colonizărilor de maghiari în Ardeal cu prilejul
sărbătoririi mileniului (1896), adică 1000 de ani de la sosirea
ungurilor în Panonia, pământ care era locuit atunci de români, slavi
şi germani. Ştefan Cicio-Pop a luat o atitudine fermă împotriva
tezei false privind ,,supremaţia naturală şi superioritatea
naţiunei maghiare", pe care o consideră artificială şi
neadevărată. A condamnat privilegiile pe care le aveau alegătorii
din Ungaria în raport cu cei din Transilvania, ce erau cu mult avantajaţi
printr-un cens mai mic, 4 florini, în loc de 8. Susţine egalitatea în faţa
Legii a tuturor popoarelor din cadrul Imperiului austro-ungar, citând cartea
lui Oszskar Jaszi, A nemzeti állam
Kialakulása ée nemzeti kérdés, în care se arată că: ,,În Ungaria trăiesc următoarele
naţionalităţi istorice şi cetăţenite: maghiari,
români, sârbi, slovaci, croaţi, ruteni şi germani.Toate aceste rase
de popoare sunt egale în faţa legii" (Oszskar Jaszi, asistent la
Universitatea din Cluj, Facultatea de Sociologie, om politic maghiar moderat,
încerca să convină conducătorii popoarelor de pe teritoriul
Imperiului – în special români dar şi ruteni, slovaci, sârbi şi croaţi
- să rămână în cadrul graniţelor Ungariei, prin susţinerea
egalităţii în faţa Legii - proiect eşuat, nimeni nu mai
credea în măsurile Parlamentului budapestan). Combate legile supuse spre
votare parlamentului de la Budapesta (legea grădiniţelor, legile lui
Trefort - 1883) pe care le consideră ,,legi
nesincere". Ia atitudine împotriva declaraţiilor contelui Ştefan
Bethlen care acuza că "Ardealul e un
centru incendiar, unde trăiesc trădători iredentişti".
Pe 30 octombrie 1918,
participă la formarea Consiliului Naţional Român Central, casa lui
fiind sediul acestui consiliu. Pe 1 decembrie 1918, Ştefan Cicio Pop a
avut onoarea de a deschide lucrările acestui for unionist, iar apoi
activează în Consiliul Dirigent pentru a pregăti unirea
administrativă cu Vechiul Regat. În primele guverne de după Marea
Unire, este numit ministru de stat pentru Transilvania, iar la alegerile din
noiembrie 1919 accede în Parlamentul votului universal. Pe 10 ianuarie 1920,
primul ministru în funcţie, Alexandru Vaida-Voevod, a plecat în
străinătate pentru a obţine recunoaşterea actelor legislative
ce consfinţeau Marea Unire. În aceste condiţii, el nu şi-a mai
putut exercita sarcinile ce îi reveneau, iar în locul său este ales
ad-interim la preşedinţia Consiliului de miniştri Ştefan
Cicio Pop. Acest cabinet a guvernat doar până în 12 martie 1920, căci
influenţa liberalului Ion I. C. Brătianu asupra regelui Ferdinand I a
determinat formarea unui nou guvern condus de eroul general Alexandru Averescu.
După fuziunea dintre
Partidul Naţional Român şi Partidul Ţărănesc condus de
Ion Mihalache, (1926) Pop va deveni vicepreşedinte şi membru marcant
al Partidului Naţional Ţărănesc. Din această
poziţie, va fi ales în două rânduri preşedinte al Adunării
Deputaţilor, în perioada guvernării naţional-ţărăniste.
Ştefan Cicio Pop a încetat din viaţă pe 16 februarie 1934, la
vârsta de 71 de ani. (Laurenţiu Oanea, Dr.
Ştefan Cicio-Pop.Un titan în luptele naţional politice ale românilor
din Transilvania şi părţile româneşti din Ungaria
1865-1934, Arad, 2008; Stelian Neagoe, Oameni
politici români, Bucureşti, 2007 pp. 175-178).
Alexandru
Vaida-Voevod s-a născut într-o familie românească veche şi bogată
care se înrudea cu mari personalităţi politice şi bisericeşti
din trecutul Transilvaniei, cu episcopii greco-catolici Ioan Bob şi cu
Ioan Lemeni urmaşul acestuia, iar bunicul său era Alexandru Bohăţel,
participant la revoluţiei de la 1848. Strămoşii săi erau
din Gîrbou şi fuseseră înnobilaţi la 15 noiembrie 1627 de
către principele Transilvaniei, Gabriel Bethlen, motiv pentru care şi-a
adăugat la nume titlul de Voevod. A fost fiul lui Dionisie Vaida,
participant la mişcarea naţională a românilor
transilvăneni, pe care a sprijinit-o material şi moral, iar
vărul său primar, preotul Gavril Vaida, a fost bunicul mamei lui
Corneliu Coposu. Şcoala primară a urmat-o la Cluj, iar liceul la
Bistriţa şi Braşov unde s-a format intelectual într-un mediu
german, fapt care i-a permis înscrierea la Facultatea de Medicină din
cadrul Universităţii din Viena.
(http://ro.wikipedia.org/wiki/Alexandru_Vaida-Voievod)
Se angajează din studenţie
în lupta românilor din Ardeal pentru drepturi. Activează în organizaţiile
studenţilor români iar după terminarea facultăţii este unul
din autorii memorandumului. După arestarea semnatarilor a făcut parte
dintr-un Comitet Naţional care a ţinut locul celor întemniţaţi.
Îşi începe cariera de ziarist la Timişoara la ziarul "Dreptatea" şi
manifestă alături de Cicio-Pop şi alţii împotriva
sărbătorii Mileniului (1000 de ani de la sosirea maghiarilor în
Panonia), sărbătoare cu profund caracter propagandistic. Ca membru al
partidului Naţional Român s-a situat până la moartea lui Ioan Raţiu
în gruparea care îl susţinea pe preşedinte. După închegarea mişcării
neoactiviste din jurul ziarului "Libertatea" apărut la Orăştie,
a trecut în tabăra curentului politic decis să reorganizeze partidul şi
să adopte un program nou corespunzător schimbărilor care s-au
produs în imperiu şi în societatea românească. S-a implicat în
pregătirea şi desfăşurarea Conferinţei Partidului Naţional
Român din 10 ianuarie 1905 de la Sibiu care a adus triumful noului val activist
din care mai făceau parte Iuliu Maniu, Aurel Vlad şi Nicolae Comşa.
Ulterior, a activat ca deputat în Parlamentul de la Budapesta unde s-a distins
ca unul din deputaţii cu vederi democratice. S-a numărat între
apropiaţii arhiducelui Franz Ferdinand, moştenitorul tronului
Austriei şi Ungariei. Deşi în 1905 Vaida a înregistrat un eşec
în prima campanie electorală pentru Parlamentul Ungariei, el a fost ales
ca deputat la mai puţin de un an, prin decretarea de alegeri anticipate. A
reuşit să îşi păstreze mandatul până în 1918 când s-a
destrămat imperiul.
Alexandru Vaida-Voevod a avut o
contribuţie deosebit de importantă la înfăptuirea Unirii
Transilvaniei cu România. Pe 29 septembrie/12 octombrie 1918, la Oradea s-au
desfăşurat lucrările Comitetului Executiv al Partidului Naţional
Român. În cadrul acestora s-a hotărât ca naţiunea română din
Austro-Ungaria, "liberă de orice
înrâurire străină", să-şi aleagă "aşezarea ei printre naţiunile
libere". Rezoluţia Comitetului Executiv a fost citită de
către Alexandru Vaida-Voevod în Parlamentul din Budapesta pe 5/18
octombrie: "Problema noastră, - declara
Vaida în numele naţiunii - nu este
decât o latură a democraţiei; dar adevărata democraţie,
nicăieri în lume nu se poate înfăptui înainte de a soluţiona
chestiunile naţionale, pentru că numai pe baze naţionale este cu
putinţă o dezvoltare în direcţia consolidării"(Constantin Marinescu, Epopeea Marii Uniri, Galaţi, 1993,
p. 320) Pe 1
decembrie 1918, a participat la Marea Adunare Naţională de la Alba
Iulia, unde cei 1228 de delegaţi aleşi ai românilor "din
Transilvania, Banat şi Ţara Ungurească" au votat Rezoluţia
Unirii care "decretează unirea
acelor români şi a tuturor teritoriilor locuite de dânşii cu România".
După acest eveniment istoric, Vaida devine membru al Consiliului Dirigent,
pentru a pregăti unificarea administrativă cu Vechiul Regat şi
s-a numărat între cei patru delegaţi ardeleni (alături de Vasile
Goldiş, respectiv episcopii Iuliu Hossu şi Miron Cristea) care au
adus regelui Ferdinand I Rezoluţia Unirii pentru a fi ratificată.
La 1 decembrie 1919, noul guvern
este alcătuit sub conducerea lui Alexandru Vaida-Voevod, vicepreşedinte
al PNR, cu Iuliu Maniu în funcţia de preşedinte al Consiliului
Dirigent. Pe 29 decembrie, Parlamentul ratifică legile prin care se
consfinţea Marea Unire .Pe 10 ianuarie 1920, primul ministru a fost nevoit
să plece în străinătate pentru a obţinea recunoaşterea
internaţională a actelor Unirii, în locul său rămânând Ştefan
Cicio Pop. Vaida nu a mai reuşit să revină în fruntea guvernului
său, căci manevrele politice ale lui Ion I.C. Brătianu au
determinat căderea acestuia şi înlocuirea cu o nouă echipă
guvernamentală sub conducerea mareşalului Alexandru Averescu. Ca om
politic îşi va continua activitatea sub regii Ferdinand şi Carol II
colaborând cu aceştia. Va demisiona din PNŢ şi îşi va face
propriul partid Frontul Românesc, prin care va sprijini măsurile
autoritare ale regelui Carol II. După venirea comuniştilor va fi
arestat, anchetat şi pus la arest la domiciliu până la moartea sa. w
Vasile
Goldiş s-a născut la 12 noiembrie 1862 în casa bunicului din satul Mocirla,
judeţul Arad. Şi-a început studiile primare la şcoala
confesională românească din Cermei, unde învăţător era
tatăl său, apoi a trecut la şcoala romano-catolică din
acelaşi sat, unde a învăţat ungureşte, apoi la şcoala
germană din Panatul Nou (azi Horea), unde a învăţat limba
germană terminând clasa a patra a la Arad. Liceul l-a făcut tot la
Arad şi l-a terminat ca şef de promoţie în 1881.
După terminarea liceului se
înscrie la Facultatea de Drept din Budapesta, iar din anul următor (1882)
se mută la facultatea similară din Viena. Studiază în capitala
Austriei până în 1884, apoi se reîntoarce la Budapesta şi
reuşeşte, în ciuda dificultăţilor materiale care l-au
urmărit tot timpul, să termine studiile superioare în 1886,
obţinând diploma de profesor în istorie şi limba latină. În
perioada studiilor la Viena devine membru al societăţii academice
"România Jună", iar la Budapesta, alături de Maniu, Lapedatu,
Oniţiu şi alţii, va fi printre cei mai activi membri ai
societăţii "Petru Maior" a studenţilor români. În toamna anului
1886 , plin de datorii şi cu sănătatea şubrezită,
îşi începe cariera didactică şi preia catedra la Preparandia din
Caransebeş.
La Caransebeş va sta timp de
trei ani, până în 1889, apoi candidează şi obţine un post
de profesor de istorie la liceul ortodox român din Braşov. Aici i-a avut
colegi pe Valeriu Branişte şi Virgil Oniţiu, iar printre elevi
i-a avut pe Octavian Goga, Sextil Puşcariu, Onisifor Ghibu, Ioan
Lupaş, Octavian Taslăuanu, Iosif Popovici şi alţii. Ca
pedagog şi profesor de istorie, face eforturi pentru
îmbunătăţirea condiţiilor de studiu, a bazei materiale
şi în special procură numeroase hărţi istorice şi
geografice. Şi pentru că realizează că învăţământul
românesc suferă de numeroase lipsuri, se apucă el singur de scris manuale
şcolare, bine gândite din punct de vedere pedagogic şi elaborate
pentru a răspunde ţelurilor politice ale românilor ardeleni. Pe
lângă activitatea pedagogică se afirmă şi în spaţiul
cultural al românilor ardeleni. A publicat diverse studii de istorie sau
literatură în revistele de cultură, a fost secretar al
"Societăţii pentru crearea unui fond de teatru român"
înfiinţată de Iosif Vulcan şi Alexandru Roman şi a
înfiinţat împreună cu Ioan Russu-Şirianu ziarul "Tribuna
poporului", cu sediul la Orăştie şi mutat ulterior la Arad. Se
întoarce la Arad unde continuă activitatea didactică.
În 1906 este ales deputat în
parlamentul de la Budapesta pentru circumscripţia Radna. În mandatul de
patru ani (1906 – 1910), se alătură deputaţilor români, sârbi,
slovaci etc. care pledează activ pentru recunoaşterea drepturilor
politice şi democratice. Publică articole politice în "Tribuna",
ţine conferinţe şi discursuri, se luptă cu faimoasa lege
Appony care ostraciza şcolile româneşti. Datorită
intransigenţei şi combativităţii de care dă
dovadă, devine un adversar temut pentru guvernul maghiar şi va avea
de înfruntat obstacolele întinse de autorităţi, mai ales cu ocazia
alegerilor din 1910. În ciuda faptului că în cercul Radna, majoritar
român, se bucura de toată popularitatea, autorităţile au pus în
joc toate mijloacele pentru a asigura victoria candidatului guvernului Sandor
Taganyi. La câteva întruniri electorale au loc ciocniri sângeroase între
jandarmi şi alegătorii români în timp ce presa maghiară
comentează pe larg faptul că guvernul va lua toate măsurile ca
să nu fie ales.
După eşecul de la
alegerile din 1910 a participat la mai multe adunări generale ale
românilor din diferite localităţi din Ardeal şi Banat,
participă la redactarea unor memorii, colaborează la mai multe ziare.
În această perioadă în PNR au loc disensiuni pe marginea
direcţiei de urmat, iar Vasile Goldiş joacă rol de moderator,
încercând să unească forţele. În 1911 i se
încredinţează conducerea ziarului nou-înfiinţat "Românul"
şi a Institutului tipografic "Concordia". Sub conducerea lui Vasile
Goldiş, ziarul Românul devine un "monitor general" al luptelor politice
româneşti. În 1916, imediat după intrarea României în război,
refuză să semneze în numele ziarului declaraţia de fidelitate
cerută de Contele Tisza, motiv pentru care "Românul" este suspendat. În
perioada primului război mondial, conducerea Partidului Naţional
Român recomandă o atitudine politică moderată, însă Vasile
Goldiş se împotriveşte vehement, neputând să asiste
liniştit la abuzurile tot mai mari care au loc în monarhia pe cale de
dezintegrare.
În condiţiile înfrângerii
definitive a monarhiei, membrii comitetului executiv al PNR se întâlnesc la
Oradea şi hotărăsc să acţioneze în parlamentul Ungar
în sensul autonomiei politice a românilor. Goldiş redactează
declaraţia ce avea să fie prezentată Parlamentului, în care
invocă dreptul naţiunii române de a dispune singură de soarta
ei. Pretenţiile maghiare de a-i reprezenta pe români la Conferinţa de
Pace sunt refuzate. Evenimentele se precipită şi la 29 octombrie se
constituie Consiliul Naţional Român Central, cu sediul la Arad,
însărcinat cu punerea în practică a măsurilor prevăzute de
Declaraţia de la Oradea din 12 octombrie. Vasile Goldiş se află
printre reprezentanţii acestui for. La 7 noiembrie Goldiş
reînfiinţează ziarul Românul şi publică manifestul
Către naţiunea română, prin care preconizează
înfiinţarea gărzilor şi consiliilor naţionale române. La 18
noiembrie publică un nou manifest important, "Către popoarele lumii",
în limbile română şi franceză, prin care arată
hotărârea fără echivoc a naţiunii române din Transilvania
de a se uni cu România. Într-o atmosferă extrem de tensionată, încep
pregătirile pentru convocarea marii adunări naţionale. Textul
convocării este redactat tot de Vasile Goldiş. Astfel, la 1 decembrie
1918, adresându-se "Măritei Adunări Naţionale" de la
Alba Iulia, în uralele a celor peste 100.000 de reprezentanţi din toate
ţinuturile locuite de români, Vasile Goldiş expune Rezoluţia
Adunării de Unire cu România.
Imediat după Unire este ales
un Mare Sfat Naţional Român, cu atribuţii de parlament şi un
Consiliu Dirigent cu atribuţii de guvern provizoriu al Transilvaniei.
Dintre cei 15 membri ai Consiliului, Vasile Goldiş este ales ministru al
Cultelor şi Instrucţiunii publice, precum şi vicepreşedinte
al Consiliului. La 12 decembrie tot el este numit în funcţia de
preşedinte al delegaţiei ardelene care urma să prezinte Regelui
Ferdinand actul unirii adoptat la Alba Iulia. În faţa Regelui va rosti o
cuvântare memorabilă în care face bilanţul luptei de secole a
poporului român pentru unitatea politică.
Spre sfârşitul anului 1918,
Goldiş este numit ministru în guvernul central de la Bucureşti condus
de Ion I. C. Brătianu. Demisionează la 26 septembrie 1919, dar a doua
zi, la 27 septembrie, este numit ministru fără portofoliu în guvernul
de militari condus de Arthur Văitoianu. Va deţine această
funcţie timp de şase luni. Între timp este ales din nou deputat în
circumscripţia Radna şi membru de onoare al Academiei Române. Este propus
preşedinte al Camerei Deputaţilor, însă din cauza
neînţelegerilor cu Alexandru Vaida-Voievod, devenit între timp şeful
guvernului, funcţia este preluată de Nicolae Iorga, care
beneficiază de o mai mare susţinere politică. După
căderea guvernului Vaida-Voievod, este din nou numit ministru de stat
fără portofoliu în Guvernul Averescu, la 18 martie 1920.
Demisionează chiar a doua zi, revoltat de faptul că nu fusese
consultat de guvern cu privire la chestiunile legate de Ardeal. Va reveni ca
ministru abia în 1926, tot în guvernul Averescu. Va fi doar pentru scurtă
vreme ministru al Artelor şi Cultelor, dar în acest scurt răstimp va
avea o contribuţie semnificativă prin semnarea Concordatului cu
Vaticanul.
După retragerea din
politică a continuat să activeze pe scena culturală în jurul
"Astrei", al cărei preşedinte a fost. Ultimii ani i-a petrecut la
Arad, cu sănătatea şubrezită. În 1932 a fost internat
într-un sanatoriu din Austria, datorită agravării stării lui de
sănătate. Totuşi, la 1 decembrie 1932 a făcut tot posibilul
pentru a ajunge la Arad şi a vorbi în faţa celor 25 mii de oameni
strânşi în Piaţa Avram Iancu să aniverseze Marea Unire. S-a
stins din viaţă la 10 februarie 1934 în locuinţa sa din Arad, în
vechiul palat al ziarului "Românul". I-au fost organizate funerarii
naţionale, iar ziua înmormântării a fost declarată zi de doliu
naţional.
(http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Vasile_Goldi%C5%9F)
Vasile
Lucaciu supranumit "Leul din Şişeşti" (n. 21 ianuarie 1852,
Apa, judeţul Satu Mare - d. 29 noiembrie 1922, Satu Mare, judeţul
Satu Mare) a fost preot român greco-catolic, luptător pentru drepturile
românilor din Transilvania, deputat în Parlamentul de la Budapesta, deputat în
Parlamentul de la Bucureşti, politician, memorandist. Prima slujbă pe
care a primit-o V. Lucaciu a fost cea de preot în satul Sâncraiu, unde a
păstorit timp de trei ani.
În acest timp a colaborat la
publicaţiile româneşti "Gazeta Transilvaniei", "Foaia
Poporului" şi "Tribuna", tot acum intrând în
legătură cu conducătorii românilor din Transilvania, dr. Ioan Raţiu,
Gheorghe Pop de Băseşti, Aurel Suciu, Teodor Mihali.
După trei ani petrecuţi
ca preot în Sâncrai, a fost numit profesor de religie la gimnaziul de stat din
Satu Mare. Aici a desfăşurat o activitate intensă, începând cu
insistenţă să ceară introducerea limbii române în gimnazii
şi licee. A făcut în acest sens numeroase intervenţii la
guvernul maghiar şi a scris o serie de articole în ziarele româneşti
care apăreau la Braşov, Arad, Sibiu şi Blaj. Efectul
obţinut a fost invers. În loc să să obţină ceea ce
şi-a dorit, şi-a atras ura colegilor maghiari şi a
autorităţilor statului ungar. Dar legea în vigoare în acea
perioadă spunea că profesorii sunt inamovibili, aşa că
oricâte obstacole administrative i se punea, pe cale legală Vasile Lucaciu
nu putea fi înlăturat din şcoală.
Totuşi, pentru a-l scoate
din liceul sătmărean şi a-l îndepărta de zonele locuite de
români, ministrul Instrucţiunii Trefort Agoston i-a propus postul de
secretar general al ministerului, pentru care trebuia să se mute din
Transilvania în Ungaria propriu-zisă. Realizând capcana în care era atras,
V. Lucaciu a refuzat categoric postul propus, spunând: "Guvernul nu are atâtea
milioane, pentru cari eu să decid să părăsesc poporul român
şi să mă înstreinez de neamul meu". A doua zi a fost trimis la
Lucaciu, de către ministru, episcopul Ioan Szabo de Gherla, cu misiunea de
a-l convinge să plece de la Satu Mare. Aceasta a reuşit să îl
convingă arătându-i lui Lucaciu că dintr-o poziţie de la
minister va putea să facă mai mult pentru români decât de la
gimnaziul din Satu Mare. Lucaciu a acceptat, dar a fost numit până la
urmă nu secretar general al ministerului Instrucţiunii, ci profesor
la Losoncz, în Ungaria. Timp de un an şi-a făcut datoria aici, dar
văzând că nu se mai întâmplă nimic, a demisionat şi
fără a mai aştepta răspunsul ministerului, a plecat direct
la Gherla.
Ajuns la Gherla, a cerut
episcopului Ioan Szabo o slujbă ca preot, chiar şi în cea mai
săracă parohie, cu singura condiţie ca aceasta să fie
românească. Ca urmare, a fost numit preot în satul Şişeşti
din judeţul Maramureş. În acest sat V. Lucaciu s-a hotărât
să ridice o biserică românească din piatră, pe care a
reuşit să o construiască cu bani din donaţii, pentru
că satul era prea sărac să o poată finanţa. Arhitectura
bisericii a fost imaginată de V. Lucaciu asemănătoare cu cea a Catedralei
Sf. Petru din Roma.
La sfinţirea bisericii, sub
acoperiş, se putea citi inscripţia pusă de el, care spunea
"Pro Unione Omnium Romanorum", ceea ce
se putea traduce ca "Pentru Unirea
Tuturor Românilor", formulare interpretabilă, pentru că
se putea referi la unirea tuturor românilor într-o singură ţară
sau la unirea religiei ortodoxe a românilor cu cea greco-catolică.
Totuşi, discursul lui Lucaciu nu a lăsat nici un dubiu la ce unire se
gândise el: aceea a tuturor românilor într-o singură ţară. Drept
urmare, a fost mustrat de episcopul Ioan Szabo, care l-a acuzat de instigare la
revoltă a românilor, mustrare rămasă fără alte
urmări pentru Lucaciu. Această inscripţie şi acest discurs
a marcat intrarea lui Vasile Lucaciu în lupta politică pentru drepturile
românilor din Transilvania şi Ungaria.
La propunerea dr. Ioan
Raţiu, Vasile Lucaciu a fost ales membru în Comitetul Partidului
Naţional Român din Ardeal, în rândurile căruia va rămâne
până la moarte. Lupta lui Vasile Lucaciu a continuat prin articole scrise
în ziarele româneşti şi prin discursuri ocazionale ţinute cu
prilejul peregrinărilor sale prin Ţara Moţilor şi a
Maramureşului. În această perioadă şi-a câştigat
imaginea de profet al românilor, ajungând să fie foarte iubit de
ţăranii români.
Activitatea sa de propagandă
pro-românească nu putea rămâne neobservată de
autorităţile maghiare, care în scurt timp l-au arestat, în urma unei
întruniri ţinută la Tăuţii de Jos. A fost condamnat la
închisoare de Tribunalul din Satu Mare şi aruncat în temniţă, unde
a fost foarte prost tratat, în speranţa că va muri.
În anul 1892 a fost condamnat din
nou pentru un delict de presă, pentru că scrisese un articol în
"Tribuna", în favoarea unor ţărani bătuţi de
jandarmi. Abia ieşit din închisoare, e acuzat că ar fi pus la cale
explozia casei notariale din Ferenzei, cu toate că autorul era cu totul
altcineva, şi anume notarul comunal, cu care nu avea nici o
legătură. Cu toate că era nevinovat, a fost condamnat la
două luni de închisoare şi amendă de 50 florini, apoi pedeapsa
i-a fost majorată la patru luni de închisoare.
Tot în anul 1892 a participat,
împreună cu fruntaşii românilor din Transilvania, la redactarea
faimosului Memorandum, care dorea să prezinte împăratului
Austro-Ungariei, Franz Joseph, nedreptăţile la care sunt supuşi
românii în statul maghiar. După redactarea Memorandului, cea mai mare
parte a fruntaşilor români a fost de părere ca acesta să fie
păstrat în dosare şi să fie înaintat împăratului
altădată, când se va ivi o ocazie favorabilă. Vasile Lucaciu a
fost cel mai aprig susţinător al acţiunii imediate, ceea ce nu
s-a întâmplat. Retras la Şişeşti după participarea la
redactarea Memorandului, el a continuat să publice articole în presa
românească, articole care vorbeau de persecuţiile la care erau
supuşi românii de către autorităţile maghiare. Ca urmare, a
fost din nou arestat şi întemniţat. Această arestare i-a
determinat pe membrii Comitetului Naţional să decidă înaintarea
Memorandului către împăratul habsburg imediat ce Vasile Lucaciu va
ieşi din închisoare.
Trei sute de delegaţi români
au fost aleşi pentru a prezenta Memorandul la Viena, împăratului,
şi ei au fost conduşi de dr. Vasile Lucaciu. Împăratul a refuzat
să se întâlnească cu delegaţii şi să primească
Memorandul, trimiţându-l guvernului maghiar, care a dezlănţuit
teroarea împotriva petiţionarilor.
Întors acasă, Lucaciu scrie
o circulară, pentru a convoca membrii Comitetului Naţional la sfat,
pentru a vedea ce e de făcut în situaţia creată. Circulara sa
"dacă n-aş avea cerneală v-aş scrio cu sângele meu,
pentru a vă face să lăsaţi teama şi să
veniţi să începem lupta, lupta cea mare, care ne va aduce
izbăvirea. Trebuie să ne-o aducă, fiindcă dreptatea e cu
noi" nu a mai fost multiplicată, pentru că au intervenit din nou
autorităţile. Din nou Vasile Lucaciu a fost arestat şi aruncat
în închisoare, la Szeged, Ungaria.
Deja Vasile Lucaciu devenise
personaj de legendă pentru români, care au înţeles că lupta
pentru drepturile lor naţionale, astfel încât poporul i-a compus o
doină, numită "Doina lui Lucaciu". Aceasta devenise un
asemenea simbol, încât cei care îndrăzneau să o cânte erau
vânaţi de jandarmii maghiari.
După eliberarea din
închisoarea din Szeged, Lucaciu a fost urmărit permanent de
autorităţi, i s-a cenzurat corespondenţa sau i s-a reţinut
la poliţie, a fost izolat pentru a nu mai putea comunica cu nimeni. Mai
mult, episcopul Ioan Szabo, făcând jocul autorităţilor, l-a
suspendat din postul de preot al satului Şişeşti, din cauza
inscripţiei pusă pe biserica din sat. Vasile Lucaciu a făcut
apel la Papa de la Roma, care a numit o comisie care i-a dat dreptate lui
Lucaciu, pedepsindu-l pe episcop.
În anul 1894 a fost din nou târât
în proces de către autorităţi, de data aceasta în chestiunea
Memorandului. A fost condamnat la cinci ani de închisoare, cea mai mare
pedeapsă acordată unui memorandist. Procesul a avut un larg ecou în
Europa, iar în anul 1895 regele Carol I al României a intervenit pe lângă
împăratul Franz Joseph pentru a-i graţia pe memorandişti, ceea
ce s-a şi întâmplat.
Lupta lui Vasile Lucaciu a
continuat în presă, pentru trezirea maselor de români la
conştiinţă naţională. În anul 1907 a fost din nou
întemniţat la Szeged, din cauză că a împărtăşit
în scris ideea de libertate naţională. În acelaşi an, Comitetul
Naţional l-a propus pentru a fi candidat la deputăţie în
circumscripţia electorală Beiuş, judeţul Bihor, contra
candidatului guvernului, contele Tisza. Lupta pentru deputăţie a fost
dură, cu implicarea masivă a autorităţilor şi mari
persecuţii la adresa votanţilor români. V. Lucaciu a ieşit
câştigător, cu o zdrobitoare cifră de 75% din voturi în favoarea
sa. Astfel, Vasile Lucaciu ajungea deputat în Parlamentul din Budapesta.
Primul discurs al lui Lucaciu în
Parlamentul din Budapesta a avut ca subiect cererea de drepturi pentru românii
din Transilvania, în administraţie, justiţie,
învăţământ etc. Lupta sa a continuat în Parlament până la
izbucnirea Primului Război Mondial.
Cu riscul pierderii vieţii,
Vasile Lucaciu a trecut în România împreună cu Octavian Goga. Aici a
început să îi viziteze pe toţi miniştrii români, pentru a-i
determina să angajeze România în război, pentru cucerirea Ardealului.
A participat masiv în presă la propaganda favorabilă intrării
României în război de partea Antantei.
Pentru că i se motiva
că guvernul român aşteaptă să vadă ce va face Italia
în război, Vasile Lucaciu a plecat în această ţară, unde a
desfăşurat ample acţiuni de propagandă pentru intrarea
acestei ţări în război de partea Antantei, sperând că
România, văzând exemplul, va face la fel.
Revenit în ţară
după intrarea Italiei în război de partea Aliaţilor, V. Lucaciu
a fost ales preşedinte al Ligii Culturale, membru în Federaţia
Apărării Naţionale, desfăşurând o activitate şi
mai intensă pentru ca România să intre în război pentru
eliberarea Transilvaniei. Eforturile sale au fost încununate de succes, la 15
august 1916 România intrând în război şi începând eliberarea
Transilvaniei.
Vasile Lucaciu a pornit la
mobilizarea românilor ardeleni, foşti soldaţi austro-ungari, pentru a
constitui regimente de voluntari care să lupte în armata română
pentru eliberarea Transilvaniei. A avut din nou succes, mii de voluntari
ardeleni, din rândul prizonierilor din Rusia, formând regimente şi
alăturându-se armatei române. După această reuşită, a
plecat în S.U.A, unde a reuşit să organizeze unităţi de
voluntari români care au luptat în armata americană trimisă pe
frontul din Franţa.
La 1 Decembrie 1918, la Marea
Unire de la Alba Iulia, Vasile Lucaciu a primit, la propunerea Consiliului
Dirigent, funcţia de membru în acesta, fără portofoliu, el
aflându-se încă la Roma. Acest gest a fost recunoaşterea eforturilor
depuse de Leul din Şişeşti pentru realizarea Marii Uniri.
După Marea Unire, în anii
1919 şi 1920, Vasile Lucaciu a fost ales deputat de Baia Mare în
Parlamentul din Bucureşti. Una dintre cele mai importante propuneri ale
sale ca deputat român a fost legată de reforma agrară. El
sfătuia ca marile proprietăţi să nu se fărâmiţeze
excesiv, ci să fie date ţăranilor care să le lucreze în
asociere, pentru a avea câştiguri mai bune sau în caz contrar măcar
să i se asigure ţăranului român mijloacele necesare de
producţie, fără de care nu putea lucra eficient pământul cu
care fusese proaspăt împroprietărit.
(http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Vasile_Lucaciu)