HomePage Inapoi
Denumirea Biserica de lemn "Sf. Apostoli"
Datare 1700
Tip Biserică de lemn
Cultul ortodox
Judeţ Sălaj
Localitate CEHEI, oraş ŞIMLEU SILVANIEI
Adresa 99- A
Protopopiat Protopopiatul Ortodox român Şimleu Silvaniei
Episcopie/Arhiepiscopie Episcopia Oradea
Mitropolie Mitropolia Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului
Cod oficial LMI 2004 SJ-II-m-A-05033
Descriere Biserica are planul dreptunghiular, terminat în partea sa estică cu absida altarului, decroşată, cu cinci laturi. Pe latura de sud biserica are şi un mic pridvor şi intrarea în biserică. Pridvorul se întinde pe toată lungimea pronaosului şi naosului, fiind constituit dintr-o succesiune de cinci stâlpi, decoraţi frumos, între care se intercalează arcade formate de contrafişele pridvorului. Cuie de lemn cu capete decorative leagă contrafişele de stâlpi. Dimensiunile bisericii sunt următoarele: lăţimea - 572 cm şi lungimea naosului şi pronaosului - 852 cm. La rândul său, absida altarului are lungimea de aproximativ 300 cm. În interior regăsim încăperile consacrate. Trecerea dintre pronaos şi naos este frumos decorată, regăsindu-se şi aici elementele decorative întâlnite la portalul intrării în biserică. Trecerea spre absida altarului se face prin intermediul a trei deschideri. Masa altarului se sprijină pe un picior realizat dintr-o singură bucată de lemn. Acoperirea acestor spaţii se realizează prin intermediul unui tavan de scânduri în cazul pronaosului, o boltă semicilindrică susţinută de un arc-dublou în cazul naosului iar în cazul absidei altarului întâlnim o boltire mai puţin întâlnită, anume o calotă sferică, formată din şase fâşii curbe. Acestă soluţie de acoperire este întâlnită şi la biserica de lemn din Camăr, aflată nu departe dar, trebuie spus, că această soluţie este mult mai des utilizată la bisericile de lemn din zona Moldovei. Acoperişul bisericii nu este unitar, în dreptul absidei acesta fiind mai scund. În partea de vest, aşezat peste pronaos se află turnul-clopotniţă. De înălţime mică, turnul are o galerie deschisă ce este acoperită de o fleşă cu baza octogonală terminată cu o cruce metalică. Atât deasupra altarului cât şi în extremitatea estică a acoperişului ce acoperă naosul se află amplasate, pe coamă, câte o cruce din metal. În decursul timpul, în vederea măririi capacităţii bisericii a fost adăugat în partea vestică a naosului corul. În prezent, în urma lucrărilor de restaurare acesta a fost îndepărtat dar urmele sale încă mai pot fi văzute. Un alt element adăugat mai târziu, care nu se mai regăseşte în prezent poate fi considerat şi copertina ce proteja scările de la intrarea în biserică. De asemenea a fost înlăturat şi "ochiul" inserat în acoperişul de şindrilă. Pictura acestei biserici este una dintre cele mai bine păstrate picturi din bisericile de lemn ale Sălajului. Zugravul Nechita, căruia i-a fost atribuită opera, a utilizat un program iconografic în mare parte asemănător cu cel întâlnit la biserica de lemn din Zalnoc. În pronaos, pe peretele vestic întâlnim scene din Judecata de Apoi. Încolonate într-un rând cu faţa spre nord sunt înşirate mai întâi fecioarele nebune precedate de cele înţelepte. Cele din urmă, aflate în imediata apropiere a lui Isus Hristos se desfăşoară pe peretele de nord a pronaosului. Reprezentările în medalioane a principalelor defecte umane: Duşmănia (Zavistia), Lăcomia sau Curvia sunt aşezate deasupra scenelor la care sunt supuşi păcătoşii. În naos, pereţii încă poartă chipurile sfinţilor mucenici. Pe bolta naosului sunt reprezentate episoade din patimile şi minunile lui Isus Hristos. De asemenea, pe mijlocul bolţii, în medalioane sunt reprezentaţi Dumnezeu Tatăl şi Isus Hristos. Uşile diaconeşti, care în prezent nu se mai găsesc în biserică aveau reprezentaţi pe patriarhul Petre (uşa spre proscomidiar) respectiv pe patriarhul Aron (uşa spre diaconicon). Uşile împărăteşti, decorate cu motive vegetale cuprindeau şase medalioane în care erau reprezentaţi probabil Sf. Maria, Arhanghelul Gavriil precum şi cei patru sfinţi evanghelişti. Iconografia absidei, care cuprindea pe lângă sfinţi patriarhi şi chipurile a două sfinte muceniţe: Ioana şi Ana sau scena Răstignirii este considerată a fi una mai bogată decât cele din bisericile aflate în apropiere. Iconostasul este format din trei registre. Primul registru, cel mai de sus, este reprezentat pe Isus Hristos pe cruce, flancat de crucile celor doi tâlhari. În cel de-al doilea registru se disting cei 12 apostoli. Cel de-al treilea registru prezintă evenimente din viaţa Mântuitorului sau care au legătură cu acesta: Naşterea Marii, Ducerea în biserică, Naşterea lui Isus Hristos, Botezul Domnului, Bunavestire, Marama Domnului, Duminica Floriilor, Învierea lui Isus Hristos, Înâlţarea Domnului, Pogorârea Duhului Sfânt, Schimbarea la faţă sau Adormirea Maicii Domnului.