ORADEA - VITRALII STIL 1900
de Rodica HÂRCĂ
Ecoul
și
întinderea mișcării artistice de la 1900, care a adus un spirit nou în
toată creația modernă, este
de fapt lovitura decisivă pe care aceasta a dat-o eclectismului academist,
înlăturând canoanele acestuia, realizând prin invenție și
originalitate o mare diversitate artistică.
Atracția
pe care o simțim profund pentru ceea ce înseamnă curentul Art Noveau,
se datorează rafinamentului estetic în toate formele de manifestare, de
la modă, artă aplicată și industrială, pictură, grafică, sculptură,
arhitectură și decorație. Ea a generat fenomene complexe ce nu pot fi
formulate într-o stilistică unică ci, dimpotrivă, contradictorie, capătând
interes prin înaltul nivel de măiestrie, care îi conferă o valoare
incontestabilă și în care decorația devine simbol al funcției, strâns
legată de arhitectură, cu caracteristicile ei particulare. Oradea, se înscrie
în egală măsura atât prin independența, cât și prin personalitate,
în evantaiul larg al expresiei marilor familii europene, bine conturate
ale Artei 1900, cu un areal ce se înscrie de la Cetatea Oradea pâna la
Gara Centrală. Acest areal cuprinde imobile de raport (Palatul Moskovitz
I,II, Palatul Appollo, Palatul Stern, Casa Adorján I,II,
Palatul Darvasy), vile (Vila La Izoche, Vila Vágó, Okány
Schwartz), hoteluri (Hotelul Pannonia, EMKE, Rimanóczy, Weiszlovits,
Vulturul Negru) clădiri militare (Calea Armată Românâ), clădiri
industriale și depozite (Fabrica de bere, Fabrica de spirt, Fabrica de cărămidă,
Coșul de fum al Uzinei Electrice), instituții publice (Primăria,
Palatul Episcopiei Ortodoxe, Palatul Episcopiei Greco-Catolice, Palatul
Justitiei, bănci, case de comerț și industrie etc.) semnate de arhitecți
ce se înscriu detașat în repertoriul european al arhitecturii 1900:
Lechner Ödön; Jakab Dezső și Komor Marcell, Vágó László și József,
Mende Valer, Sztarill Ferenc, Lőbl Ferenc, Rimanóczy Kálmán senior și
junior, Anton Sallerbek, oferind un material de cercetare și valorificare
foarte divers.
Analizându-le
în ansamblul lor, atât ca unitate stilistică, cât și ornamentul, ca
valoare intrinseca a Art Nouveau-ului, descoperim un stil închegat care a
îmbinat structura arhitecturală și posibilitățile sale ca mijloc de
exprimare artistică. Stucatură, statui sau medalioane, feronerie,
vitraliu, sticlă opacă și colorată, justifică ornamentația ca
principiu al arhitecturii, având la baza valoarea liniei, puterea organică
a plantei și simbolul structural.
Vitraliul,
sticla opacă și colorată, ce se mai păstrează în casele scărilor
sau în locuințe, sunt de o mare eleganță și echilibru datorită
liniei care desenează cu exactitate valori spațiale, transparente, mișcătoare,
fluide, într-un limbaj grafic de o rară eleganță, în care petele mari
de culoare constituie compoziții dominante cu o concepție decorativă de
bună calitate, armonizată cu arhitectura. Ca expresie arhitecturală în
sine, ornamentul simbol - structural pe de o parte, și calitățile
sticlei, pe de alta, beneficiază de raportul intim care va determina
forma, deci simbolul ca funcție a obiectului devenit estetic. Contribuția
decorației la tratarea plastică în ansamblu a clădirilor
este remarcabilă, reușind pentru prima dată să îmbine sticla și
metalul pentru a forma o expresie arhitectonică și stilistică proprie
stilului Art Noveau.
Nici
un stil n-a fost atât de rafinat în forma sa ornamentală, posedând o
gama foarte variată de simboluri în ciclul ansamblurilor sale: ferestre
elegante, înalte înscrise într-un dreptunghi, foarte frumos proporționate,
raportate pe de o parte la stilistica ondulată, tipică pentru arta
florală 1900, la sobrietatea geometrică, pe de alta parte, și la
culoarea prețioasă, transformă sticla - acest simbol al știintei - în
simbol de poveste și legendă spusă în limbaj plastic. Desenul linear,
ondulat sau geometric, compoziția în sine, aparține celor mai specifice
direcții stilistice 1900, din Europa.
Îmbinarea
dintre liniile curbe, cu liniile drepte, care la un moment dat devin
tangențiale una față de alta (Palatul \/ulturul Negru,
Palatul Darvasy, Hotel WVeiszlovifs sau Palatul Róth) reflectă relația
dintre construcție și ornament. Această relație se realizează cu
acuratețe și anticipează imitația perfectă și sistematică a naturii,
cuprinzând valoarea ei simbolică. Estetica curbilinie, logică și
geometrică, în același timp frumoasă și suplă, se va multiplica în
curbe ovoidale, combinate, ce se termină în trei centre. Trecerea la
linia următoare este grațioasă, energică, flexibilă, realizând
simbioza dintre forță și finețe. Desenul decorativ clar conturat,
dincolo de forma pe care o reprezintă, prin mișcare, dispoziție,
traiectoria curbei, amplă sau închisă, transformă sticla într-o opera
de artă în linii. Calitățile liniei și în mod cert forța ei creaza
o realitate, inseparabilă de natură, prelucrând frumusețea ei. Și dacă
pentru feroneria stil 1900, am folosit expresia de feronerie arhitecturală,
de ce nu am vorbi de vitraliul arhitectural legat de scopul conceput:
utilitate, logică, structură - geamul, ușa, acoperișul, terasa, deci
construcția și ansamblul ornamentului?!
Strânsa
legătura între funcțional și estetica ornamentației, conjugarea
culorii cu forma decorativă pun în evidență o lume a sticlei, de un
rafinament propriu. Compozițiile liber desenate, asociate cu geometria,
relevă finețea stilistică a motivelor, îmbinate cu siguranța liniei
și structura ansamblului.
În
acest joc de forme ornamentale, cautând conținutul simbolic, descoperim
un limbaj constructiv și simplu, combinat cu o ambianță simbolistă
capabilă să ne ofere un univers ornamental și iconografic în care
linia și suprafața bidimensională sunt antrenate de mișcare. Ritmul
ondulatoriu, vibrat sau sincopat, cu forme închise, ușoare, alungite,
suple, elegante și transparente ne pun in fața unui bidimensionalism
dinamic, expresiv și pictural totodată. Tonuri calde și tonuri reci, stăpânite
de grafismul liniei, tente plate dar luminoase cu efecte opalescente,
iradiante, electrizante, care guvernează vitraliul, conjugă ornamentul
cu forma obiectului de decor și arhitectură.Tematica ornamentelor este
foarte rafinată și diversă, migrând de la mediul natural, urban,
mitologic, pâna la îmbinări și asocieri stilistice variate:
-
geomorfe - munți, stânci, dealuri, câmpii, ape;
-
cosmomorfe - soare, stele, nori, mersul norilor;
-
zoomorfe - animale, păsări;
-
fitomorfe - arbori, frunze, flori;
-
antropomorfe;
-
sociale - sat, templu, port,
combinate
cu o ornamentică geometrică, ce pare la prima vedere complementară, dar
este foarte variată
și
particulară în interpretare, punând în valoare reprezentările
realiste.
Fuziunea
ornamentului cu forma este evidentă în compoziția vitraliului, armatura
decorativă alcatuită dintr-un snop de linii pun în evidență ca semne
plastice figurile antropomorfe, natura, într-un ritm dinamic. Această
legătură rezolvă principiul stilistic fundamental în Arta 1900 a
vitraliului orădean. Linia asimetrică, ondulatorie, încarcată de
energie, raportată la suprafața vitraliului, terminându-se într-o
„lovitura de bici" - coup de fouet - linie ce se încolăcește,
se împletește, plesnește, se cațără și zboară, modelând dinamic
spațiul, este elegantă și grațioasă respirând prin dinamica
„contra - miscare". Materialul suport - sticla - devine o masă
docilă supusă ritmului linear, iar ornamentația evoluează spre o
estetică independentă, elegantă, formal închisă și bine amplasată.
Chiar dacă o percepem ca fiind statică, ornamentația este stapânită
de mișcare prin intermediul unei armonii bine echilibrate și pătrunzând
mai adânc privim vitraliul ca funcție utilitară; o construcție pură,
care ne încânta ochiul. Descoperim un conținut mai adânc, frumos, plăcut
și mai ales faptul că frumusețea are valoare utilitară.
Analizându-le
din punct de vedere al ornamentației, vitraliile orădene au la bază
principiul valorii intrinseci a liniei, puterea organică a plantelor și
simbolul structural.
Liniile
curbe sau drepte, tangențiale una față de cealaltă ca în natură,
realizează simbioza dintre construcție (ușă, fereastră, acoperiș) și
ornamentație. Desenul linear decorativ este pus în valoare de estetica
curbiliniei, de forța ei. Desenatorul se sprijină pe
o linie delicată, expresivă, o linie frumoasă, energică și
flexibilă. Ele sugerează ideea de mișcare și viață, fiind amplă, închisă,
armonioasă, ca o tulpină tânără.
În
aceste imagini dinamice, spațio-temporale, desenate cu acuratețe în
structura translucidă a sticlei colorate sau opace, descoperim legatura
dintre valuri mișcătoare și fluide și limbajul linear pur grafic.
Estetica
liniei este definitorie; privind vitraliile vom realiza că pe lânga
reprezentarea fidelă a naturii, curbele sunt frumoase și subțiri, descoperim arcul de cerc învăluitor, forme
ovoidale rafinate, unduitoare, linia vieții, proporții delicate, o operă
de artă în linii. Jocurile grafice bidimensionale cu structură lineară
dinamică fină ca o dantelă este inseparabilă de forța organică a
plantei, definind un stil care exploatează elementul floral, lujerul sau
și ritmul, de creștere. Liniile oferite de natura sunt linii organice,
care conțin viață, dezvoltare, trecute aici printr-un proces de
transformare, de stilizare și sintetizare. Dinamica lineară și predilecția
pentru ornamentația vegetală și animalieră nu exclude folosirea
elementelor geometrice pline de sensibilitate artistică și forță a
imaginației. Noțiunea structurală, simbolică și organică se regăseste
în fiecare element geometric al vitraliului, exercitând o putere de
atracție la fel de mare ca și forțele dinamice ale liniei, care curg
aidoma undelor, neîndepartându-le de accepțiunea generală a stilului
Art Nouveau. Fie că sunt transpuse într-o forma drept-lineară, sau că
sunt redate în forma lor dinamică, decorul geometric reflectă doar
liniile esențiale ale ființelor și lucrurilor cotidiene. Linia este mai
lungă și accentuată, închizând conturul, devine mai controlată, mai
lipsită de dinamism și temperament. Planta nu mai crește - floarea - ia
locul mugurelui, iar jocul de linii s-a pietrificat. Ferm ancorate în
suprafața bidimensională, elementele geometrice, pătratul, dreptunghiul,
trapezul, rombul, cercul etc., reprezintă un scop în sine; semnificația
lor simbolică este redusă.
Aceste
forme geometrice alcătuite din linii poligonale, grupate în jurul unui
centru, îmbinate cu liniile frânte, unghiulare, ne oferă un ornament
plasat elegant în planuri simple, care încadrează compoziția formată
din elemente organice.
Ornamentul ca simbol structural, este parte a forței ce crește din
natura, la care trebuie adăugate calitățile constructive și decorative
ale sticlei, și legându-I de arhitectură, artistul crează jocuri
grafice bidimensionale pe sticlă, prin mijlocirea luminii rezultând o
lume organică și diafană, cu o floră prețioasă, cu lalele, floarea
soarelui, garoafe, albăstrele, ghiocei etc., combinată cu linii și
planuri de mișcări ondulatorii simple și învăluitoare. Aceste flori
și tufe aduse din lumea vegetală sunt plante cu tulpina lungă, agățătoare,
purtătoare de mesaj, de delectare estetică, urmând alcătuirea naturii
și desăvârsirea ei exterioara, cu un limbaj linear, uneori abstract, însemnând
nașterea unui vocabular ornamental complex. Lujerul
înalt și potirul închis, florile palide, stranii și mlădioase,
puternice și elegante, mugurele, care apare ca motiv tot atât de
frecvent ca și floarea, întruchipând viitorul, tăinuind înăuntrul
cupei închise promisiunea creșterii și frumuseții în devenire, compunând
natura. Privindu-le descifrăm profunda semnificație simbolică a
decoratiei Art Nouveau. Stilul și-a apropiat
o serie de reprezentări zoomorfe: vulturul, păunul, lebăda, ciocârlia,
papagalul, cocoșul, barza etc., dar nici una din acestea nu a fost aleasă
pentru frumusețea ei universal recunoscută, ci îndeosebi pentru mișcările
ei unduitoare și sinuoase aparținând decorației secolului XX, oferind
artistului idei pentru realizarea unor compoziții de un rafinament
estetic cu totul aparte. La păun, de exemplu, penajul, mai curând decât
pasărea în sine, a trezit interes, penajul reprezentând lux și
vanitate, fiind generos în culori și stralucire, cu formele sale ovale
închise, creat parcă special pentru artiștii stilului Art Nouveau.
Această
lume animalieră este variată și complexă din punct de vedere simbolic.
Mișcările grațioase, alunecătoare cu gâtul prelung, perfect „dotat"
pentru ritmul stilului 1900, lebedele ca simbol al purității, frumuseții
și mândriei, eclipsează popularitatea păunului - motiv pentru care le
vedem leganându-se blând și plutind pe apele vitraliilor. Elementul
feminin atât de caracteristic stilului Art Nouveau, ne apare înfășurată
în propriul ei păr, drapată în valuri transparente, cu șerpi care îi
încolăcesc trupul.
Femeia
se contopește cu planta în creștere, care se agață mângâietor de
ea, exprimând ideea profundă de îmbrățișare intimă și adâncă cu
natura. Echilibrul dintre toate elementele compoziției, eleganța
desenului și a proporțiilor, țesătura lineara sinusoidală, dinamică,
fină, ca o broderie în care se înscriu elementele simbolice cu o gamă
cromatică luminoasă oferă un efect plastic inedit. Reflexele de pe
frunzele și scoarța copacilor, simbolic - arborele vieții - de pe norii
văluriți cu planuri ce se pierd în depărtare și umbre ce se disting
în sticlă, transformă masa amorfă într-o lume mișcătoare, redând
acea lumină albastră, verde, albă, galbenă, roșie, violetă din
freamatul de frunze, apă, aer, formând o lume picturală, transpusă în
vitralii. Acest joc de culoare având ca pretext soarele, apa, pamântul,
vegetația, deci natura, este delimitat de linia vieții care pune în mișcare
mase și volume de molecule colorate constituind un ansamblu pictural de
excepție.
Cu o linie elegantă și grațioasă
respirând „contra mișcare", cu o ornamentație fascinantă din
lumea vegetala, și din lumea animală, imaginația artistului din curentul
Art Nouveau oferă semnificația aparte a decorației simbolice. Stilul în
sine manifestă tendința de a cuprinde și transformă obiectul și
materialul într-o masă docilă supusă ritmului linear, în care distingem
o evoluție estetică a ornamentației care este elegantă, formal închisă
și inteligent plasată, dar în același timp în mișcare și în stare de
echilibru.
Câmpurile
ornamentale ale suprafeței de sticlă, care conțin decorația, pot fi
privite din doua unghiuri: stilul - respectiv forma de tratare lineară
sau geometrică și semantică - respectiv mesajul ornamentului. Încercând
să pătrundem mai profund în natura ornamentației realizam că ea este
plina de simboluri. Calitățile ornamentale ale stilului, în contextul
simbolic direct, fac posibilă întrebarea: această încărcătura
simbolică să fi jucat un rol mai important decât suntem noi în măsura
să îl înțelegem astăzi?
Formele
și structurile identificate în Arta 1900 sunt foarte diverse, dar putem
distinge în cadrul vitraliilor orădene și moduri de exprimare comune;
este vorba de poziția dominanta a ornamentului. Expresia esențialmente
bidimensională, linia și suprafața - antrenate de mișcare, ca trăsătura
proprie Artei 1900, în ritmuri ondulatorii, vibrate sau sincopate, crează
valori spațiale cu o îndrăzneala tipologică și fantezie rar întâlnite.
Forme ușoare, alungite, subțiri și elegante, transparente, atectonice,
sunt guvernate de legea compozițională asimetrică, lege respectată în
realizarea vitraliilor.
Echilibrul
elementelor compoziției, ritmul liniilor, gama cromatică luminoasă, dar
rece, eleganța și rafinamentul desenului includ vitraliile orădene (realizate
probabil în atelierul de sticlărie artistică a lui Neumann K.) în
patrimoniul european al Artei I900 .
|





|