Muzeul Viticulturii și Pomiculturii, Golești - Argeș este al treilea muzeu ca reprezentare și importanță națională și întâiul dedicat ocupațiilor poporului român. |
Rațiunea organizării acestui muzeu la Golești derivă din importanța viticulturii și pomiculturii pe teritoriul județului Argeș.
Fructele și strugurii au fost folosiți ca hrană din cele mai vechi timpuri. Arheologii, care au început în ultimul timp să se preocupe de
începuturile cultivării viței de vie și pomilor fructiferi, consideră că, pe baza rezultatelor reieșite din săpături, locuitorii comunităților neolitice au cultivat pomii fructiferi și viță de vie pe lângă casele lor.
În așezarea neolitică de la Radovanu s-au găsit dovezi despre folosirea fructelor de nuc, alun, corn, măceș și prun sau corcoduș. Alunele carbonizate, descoperite în stațiunea neolitică de la
Pietrele, județul Giurgiu, dovedesc folosirea fructelor pe o arie mai largă. Locuitorii comunităților neolitice de tip Cucuteni au fost printre primii cultivatori ai viței de vie. |
Săpăturile arheologice au scos la iveală urme de boabe de struguri din specia Vitis-vinifera pe o serie de vase. Cercetările arheologice de la Teiu, județul Argeș, dovedesc întrebuințarea coardelor de viță de vie la fixarea snopilor de stuf ce acopereau locuințele. Epoca geto-dacică cunoaște o lărgire a suprafețelor cultivate cu vită de vie.
Imbogățirea aristocrației geto-dacice, contactul ei cu coloniile grecești de la Marea Neagră i-au permis să folosească vinurile mai dulci grecești, iar apoi pe cele romane. Numeroase amfore grecești cu vin, provenite din Rhodos, Sinope și Cnidos, ajungeau până la Dunăre, și mai apoi, folosind principalele cursuri de apă (Prutul, Siretul, Ialomița, Dâmbovița, Argeșul, Oltul și Jiul) ajungeau până în interiorul țării. |
Ele au fost găsite în stațiunile geto-dacice de la Poiana, Popești, Runcul, Baia de Fier, Bunești-Averești, Lunca Ciurei. Pentru consumarea lichidelor, inclusiv a vinului, pe lângă cornurile de vită, pe lângă cănile geto-dacice, ca cele de la Bunești-Averești (sec. IV-II î.e.n.), aristocrația folosea paharele de lux grecești, ca cele găsite la Enisala, Murighiol, Poiana și Bunești-Averești.
După modelul amforelor grecești, olarii autohtoni au confecționat amfore de tip local, ca cele descoperite la: Zimnicea, Stoenești - Argeș și Popești - Ilfov. Primele unelte folosite la tăiatul și ingrijitul viței de vie și pomilor fructiferi au fost din piatră. În acest sens cităm toporul-săpăligă, folosit de locuitorii gumelnițeni de la Teiu, și cuțitele curbe de piatră, utilizate în partea centrală a Moldovei. Mai târziu apar cosoarele de fier, ca cele descoperite la: Jariștea - Vrancea, Dumitreștii Vechi - Vaslui, Coșna, Floreni - Suceava, Târgu Trotuș, Căbești și Burdusaci - Bacău. Muzeul Olteniei și Muzeul Județean Vâlcea dispun de cosoare geto-dacice găsite în săpăturile arheologice de pe teritoriul Olteniei. Atelierul de fierărie de la Grădiștea-Muncelului lucra și cosoare pentru vie. Unelte folosite la pomicultură au mai fost descoperite la: Ferigile - Vâlcea, Ieșelnița - Mehedinți, Grădiștea - Brăila, Vlădiceasca - Călărași, Popești Novaci - Giurgiu, Conțești - Argeș, Piatra Craivii - Alba, Tășnad Bihor și Conțești - Hunedoara |
Folosirea vinului la geto-daci este amintită și în lucrările scriitorilor antici. Diodor din Sicilia, referindu-se la ospățul dat de Dromihete în cinstea prizonierului său, Lisimah, arată că macedonenilor li s-a turnat vin în cupe de argint și aur, iar el și tovarășii săi îl consumau în pahare de corn și lemn. Strabon arată că pe vremea lui Burebista cultivarea viței de vie și consumul vinului erau așa de răspindite la geto-daci, încât marele rege, sfătuit de Deceneu,
le-a poruncit "să taie vița de vie și să trăiască fără vin". Toți istoricii care s-au referit la această informație au găsit-o însă exagerată, considerând că vița de vie a fost și mai departe cultivată. |
Cultivarea viței de vie și a pomilor fructiferi a cunoscut o dezvoltare deosebită în epoca romană. Numele pomilor fructiferi și ale principalelor soiuri (măr, păr, cais, piersic, nuc, gutui, prun, alun etc.) sunt de origine latină. În legătură cu viticultura, semnalăm că, pe lângă numele de: strugure, butuc și curpen, provenind din limba dacă, se adaugă termenii latini: viță, vie, lăuruscă, must, vin, vinaț, călcător, bețiv, a îmbăta, poamă etc. Rolul romanilor în dezvoltarea viticulturii și pomiculturii credem a fi constat în: mărirea suprafețelor cultivate, introducerea de noi soiuri de viță de vie și pomi fructiferi, introducerea unor unelte și instalații mai perfecționate (vasele de lemn tronconice pentru călcatul strugurilor și marile teascuri cu bârnă orizontală și șurub).
Locul important al viticulturii în Dacia romană rezultă și din unele emisiuni monetare. Pe medalia emisă de Traian, în 112 e.n., principalele bogății ale Daciei sunt reprezentate de un strugure și un spic de grâu. Aceleași reprezentări (spicele de grâu și ciorchinii de struguri) apar și pe emisiunea împăratului Decius (249-251).
Din epoca romană s-au păstrat numeroase altare votive închinate divinităților protectoare ale viticulturii (numai în Oltenia sunt 60 de asemenea reprezentări) și nenumărate amfore de proveniență greco-romană și locală. |
Un necunoscut din Sucidava (Celei) lasă 2 iugăre de vie pentru îngrijirea mormântului său, iar sarcofagul lui Aelius Iulianus este așezat între "tufișuri de viță".
Pe un fragment de basorelief de la Bucavicior-Dolj este reprezentat Silvanus ținând în mână un cosor, iar pe stelele funerare de la Sucidava și Romula apar vița de vie și strugurii. Din tăblițele cerate găsite în Munții Apuseni rezultă că la ceremonii se foloseau două feluri de vin: - merum - mai scump (probabil din import) și vinum - mai ieftin, produs autohton.
Cu toate că pentru perioada migrațiilor popoarelor avem știri mai puține, unii istorici români consideră că-n această epocă viticultura și pomicultura constituiau ocupații principale ale strămoșilor noștri. În evul mediu, numeroase documente atestă dezvoltarea viticulturii și pomiculturii. Calitățile și renumele vinurilor românești sunt remarcate atât de numeroși călători străini, cât și de unii învățați români, ca Dimitrie Cantemir.
Nevoile interne și solicitările externe au determinat creșterea continuă a suprafețelor cultivate. Proprietarii de vii și pomi erau atât domnii, boierii și mănăstirile, cât și țăranii liberi sau iobagi.
Numai îintre 1038 și 1261, în zona Aradului, întâlnim 18 localități viticole. La 1038 sunt amintite vii și vieri lângă Ineu, iar în 1131 sunt atestate 10 vii și 22 viticultori la Galașa, 11 vii și 21 viticultori la Pâncota, 3 vii și 21 viticultori la Ineu și 14 vii cu 212 viticultori la Măderat. Primele vii din Moldova sunt atestate la anul 1372, iar în Țara Românească la 1388, pentru Pitești și Râmnicu Vâlcea. |
O nouă dovadă despre dezvoltarea viticulturii în evul mediu o constituie existența vinăriciului, o dare ce se cuvenea domnului țării, din care o anumită parte era cedată mănăstirilor, bisericilor și mitropolei. Aproape toți domnii români dăruiau sau întăreau vechile danii. Domnii, în afara vinăriciului, mai dăruiau unor mănăstiri anumite cantități de vin. Dăm, în acest sens, doar câteva exemple: la 8 ianuarie 1408 Mircea cel Bătrân dăruia 10 butoaie de vin mănăstirii Cozia, iar în 1409 câte 2 butii de vin anual mănăstirii Strugalea. În 1464 Radu cel Frumos dăruia câte 2 butoaie de vin mănăstirilor Tismana și Vodița, iar în 1497 tot el dăruia 300 vedre de vin din județele Gorj și Mehedinți mănăstirii Tismana și 200 vedre vin din vinăriciul domnesc de la Râmnic mănăstirii Govora.
|
Text și imagini furnizate de Muzeul Golești. Web: Cornelia Constantin.
Scanare imagini: Paula Jercan.
Actualizare: 27 septembrie 2000.