OPERA NAȚIONALĂ ROMÂNĂ CLUJ-NAPOCA
[ English Version ]
[ PREMIERE în timp ]
[STAGIUNI]
Opera Română din Cluj a luat ființă la 19 septembrie 1919, fiind cea mai veche instituție lirico-dramatică din România. Sub conducerea unor personalități artistice de marcă, tenorul Constantin Pavel, dirijorul italian Egisto Tango, compozitorul Tiberiu Brediceanu, baritonul Dimitrie Popovici-Bayreuth, au fost surmontate, în decurs de câteva luni, dificultățile legate de alcătuirea efectivă a unui ansamblu de operă.
Primele spectacole au fost două concerte simfonice, în zilele de 13 și 14 mai 1919,
sub conducerea dirijorului Oskar Nedbal. Spectacolul inaugural a avut loc la 25 mai 1920, cu opera
Aida de Giuseppe Verdi, sub conducerea dirijorului Alfred Novak, în regia artistică a
primului director al instituției, Constantin Pavel, primul interpret al rolului Radames.
De la înființare până astăzi, Opera Română din Cluj a prezentat peste 200 de
titluri din opere, operete și balete din repertoriul universal și românesc, demonstrând o largă
deschidere spre toate școlile și stilurile, de la operele lui Mozart (Nunta lui Figaro, Flautul
fermecat, Don Juan, Cosi Fan Tutte), Beethoven, Cimarosa și Weber, până la Rossini, Bellini,
Donizetti, Verdi (Aida, Traviata, Riggletto, Trubadurul, Bal Mascat, Ernani, Otello, Forța
destinului, Don Carlo, Falstaff, Nabucodonosor), Dargomîjski, Moniuszko, Wagner (Tannhauser,
Lohengrin, Tristan și Isolda, Walkiria, Olandezul zburător, Maeștrii cântăreți din Nurnberg),
Bizet, Massenet, Meyerbeer, Ceaikovski (Evgheni Oneghin, Mazeppa, Dama de pică, Lacul lebedelor,
Spărgătorul de nuci), Puccini (Turandot, Madama Butterfly, Boema, Tosca, Manon Lescaut,
Tripticul, Fata din Vest), Saint-Saens, Mascagni (Cavalleria rusticana, Măștile),
Musorgski (Boris Godunov), Prokofiev (Logodna la mânăstire, baletele Cenușăreasa
și Romeo și Julieta), Leoncavallo, Humperdinck, Britten, Suchon, la operete și balete
reprezentative.
Lor li se alătură peste patruzeci de creații românești (multe în premieră absolută),
culminând cu Oedip de George Enescu (premiera - 5 iunie 1995), iar din sezonul muzical 1997-1998,
în coproducție cu Academia de Muzică "Gheorghe Dima" și Filarmonica de Stat "Transilvania",
Meșterul Manole de Sigismund Toduță.
Pe scena Operei Române din Cluj au evoluat artiști lirici de faimă mondială: John Sullivan, Jovita
Fuentes, Alfred Piccaver, Traian Grozăvescu, Lya Pop, Ana Rozsa Vasiliu, Virginia Zeani, Nicola
Rossi-Lemeni, Irina Arhipova, Vladimir Piavko, Giuseppe di Stefano, Carla Ferari, Arta Florescu,
David Ohanesian, Nicolae Herlea, Ion Piso, Maria Slătinaru, Ludovic Spiess, Lucia Stănescu, Emil
Gherman, Ionel Pantea, Alexandru Agache, Angela Gheorghiu, Mihai Zamfir, Carmen Oprișanu, balerina
Simona Noja.
La pupitrul dirijoral s-au aflat: Pietro Mascagni, George Enescu, Ionel Perlea, Edmondo de Vecchi,
Glauco Curiel, Carlo Felice Cillario, Jean Bobescu, Constantin Bugeanu, Petre Sbârcea, Miki Inoue,
Ion Iancu, Emil Simon, Cristian Mandeal, Gheorghe Victor Dumanescu, Emil Maxim, Corneliu Calistru.
Prin turneele sale în Italia (nouăsprezece turnee), Cehoslovacia, ex-URSS, Bulgaria, Austria,
Elveția, Germania, Belgia, Olanda (cinci turnee), Luxemburg, colectivului Operei Române i s-au recunoscut
calitățile artistice de excepție, dar și separat, merituosului ansamblu de balet - laureat al Concursului
Internațional de Balet de la Iași, editia 1992, precum și Orchestrei de Cameră sau Ansamblului
Baroc "Transilvania", formate din cei mai valoroși artiști instrumentiști ai orchestrei operei.
Majoritatea soliștilor Operei Române din Cluj sunt laureați sau multilaureați ai unor prestigioase
concursuri de canto: Carmen Violeta Gurban, Ramona Eremia, Mircea Moisa, Rodica Toma, Elena
Andrieș Moldovan, Doina Neculce Sâmpetrean, Irina Săndulescu Bălan, Adriana Simon, Viorel Saplacan,
Mihaela Ungureanu, Szabo Balint, Gheorghe Petean.
Edificiui Operei Române Cluj-Napoca face parte din patrimoniul cultural național, fiind clădire monument istoric și de artă, în atenția UNESCQ pentru monumentele special protejate. El a fost construit la începutul secolului al XX-lea de către celebra firmă vieneză Felnner & Helmer specializată în proiectarea și construirea de teatre, constituind, din punct de vedere arhitectonic, o tentativă de introducere a unui stil secesionist, ușor barochizant. Sala are o capacitate de 900 de locuri, fiind un model clasic al teatrului baroc.
Text oferit de secretariatul muzical al operei, 1996
|