Muzeul a fost înființat de prof. ing. Dimitrie Leonida în anul 1909. Dimitrie Leonida (1883 - 1965), specialist în energetică, profesor universitar, a manifestat un deosebit interes pentru istoria științei și tehnicii și a început prin a achiziționa piese valoroase privind introducerea tehnicii în Bucureștiul veacului trecut. Cea mai mare parte a colecției, fondul de carte și fotografii, i se datorează. În 1951 muzeul trece în patrimoniul statului primind titulatura Muzeul Electrificării. La 9 mai 1954 are loc deschiderea oficială a muzeului reorganizat. Muzeul a mai fost reorganizat ulterior, în 1978. Clădirea muzeului, situată în Parcul Carol, a făcut parte din complexul expozițional ridicat în 1906. Gr...av avariată la cutremurele din 1977 și 1986, a fost supusă unor lucrări de consolidare și reparare în perioada martie 1985 - decembrie 1993. O parte a clădirii a fost redeschisă pentru public în decembrie 1993. Deși suprafața de expunere potențială este de 4.500 mp, din care 1.000 mp în aer liber, este departe de a cuprinde toate piesele din colecții. Muzeul dispune de peste 6.500 de piese din domeniile: mecanică, electricitate, chimie, energie nucleară, magnetism, minerit, industria petrolului, energetică, electrotehnică, căldură, iluminat, cinema, telecomunicații, mașini de calculat, hidraulică, aerospațiale, tipografie și mașini de scris, motoare și mașini industriale, transporturi terestre, bibliotecă (25.000 de volume de știință și tehnică). Între exponate se remarcă mașini și aparate în stare de funcționare: mașină cu aburi de 8 CP (1888), două generatoare electrice din 1882; suflantă de aer de la furnalul din Hunedoara, fabricată în 1883; un motor electric de la prima linie de tramvai din București, pusă în funcțiune în 1894; motorul de la primul submarin al marinei române Delfinul și altele. În muzeu există piese de mare valoare documentară, ilustrând spiritul inventiv al poporului român, printre care: moara de apă cu făcaie (precursoare a turbinelor Pelton); macazul cu ac și inimă de lemn, imaginat pe la 1600 de minerii de la Brad; primul automobil aerodinamic din lume, conceput de inginerul român A. Persu; diferite utilaje fabricate de uzinele românești; un cilindru din instalația morii cu abur Assan din 1853, prima moară cu aburi din România; dinamurile utilizate pentru iluminarea Cișmigiului, a Palatului Regal și a Teatrului Național etc. Muzeul dispune de o fototecă cu peste 10.000 de imagini.