[ Engleză | Franceză ]
BISERICA
"SFINȚII TREI IERARHI"
de AURELIAN TRIȘCU
Gravată în piatră pe fața sudică a bisericii Trei Ierarhi, inscripția
votivă ne lasă să citim: "...am ridicat acestă ctitorie în numele celor trei sfinți:
Vasile cel Mare, Grigorie Bogoslavul, Ioan Gură de aur și a fost sfințită în
luna mai, ziua a șasea, a anului 7147 (1639) de mitropolitul Varlaam...". Dintr-o
dată hramul folosit situează edificiul într-o lume care a fost aceea a Sfinților
Părinți ai Bisericii, apărători ai dogmelor niceene, aureolați de cunoștere și
renumiți pentru zelul lor. Dacă atunci, în acel frământat al IV-lea secol creștin,
cei trei teologi luptaseră pentru a salva unitatea bisericii, iată cum constructorii
bisericii ce le poartă numele au reușit douăsprezece secole și jumătate mai târziu
să contopească numeroase influențe din lumi distincte într-un singur monument, legat
structural tradiției locului. Spațiul ecleziastic astfel constituit și-a câștigat un
loc de prim rang în arta românească, în istoria poporului, a țării și în Biserica
Ortodoxă. El reușește să ilustreze o perioadă istorică semnificativă cu
confluențe benefice și este reprezentativă pentru spiritul creator al unei societăți
care, prin realizările ei artistice, e unică.
Ctitorul acestui monument singular este credinciosul domn al Moldovei Vasile Lupu,
una din figurile cele mai importante ale istoriei române, apărător recunoscut al Bisericii
Ortodoxe. În timpul primilor ani ai domniei sale, când Patriarhia de la
Constantinopole se găsea într-o situație critică - strivită de datorii, dominată
de intrigi și lovită de dezordini -, Vasile Lupu intervine și încearcă să
restabilească lucrurile; deasemenea mai târziu el va achita datoriile Sfântului
Mormânt și pe cele ale mânăstirilor de pe Muntele Athos și va face
numeroase donații ca inițiator al unor opere de cult și caritate creștin-ortodoxe în
Polonia, Bulgaria și Grecia.
Remarcabilă mărturie a măreției domnului, biserica Trei Ierarhi se ridică
în inima Iașului, înconjurată încă de la început de bisericile Sfântul
Nicolae, Sfântul Sava, Golia și Barnovski, cărora li s-au adăugat
succesiv alte monumente religioase și laice, atrase - am putea spune - de centrul
tradițional, de locul pe care istoria l-a înnobilat.
Impresionantă, făcută parcă pentru 'a lăsa uimit' sufletul contemporanilor,
construcția răspunde dorinței de fast a ctitorului său despre care Nicolae Iorga
spunea că "încă de a doua zi după urcarea pe tron și-a luat numele de
Vasile și a pătruns în visul bizantin". Și, într-adevăr, biserica Trei
Ierarhi din Iași reflectă aspirația spre această lume minunată a Bizanțului,
combinând structuri și forme tradiționale cu materiale prețioase și o decorație
fastuoasă.
După cum rezultă și din studiul alcătuit de G. Balș, monumentul
respectă în linii mari planul bisericilor moldovenești din secolul al XVI-lea - un plan
triconc influențat de biserica din Galata, având totuși
o turlă suplimentară deasupra pronaosului. Bolta, respectând ingeniosul sistem
moldovenesc de construcție al bolților, cuprinde două registre suprapuse de patru și
respectiv opt arce de boltă dispuse oblic și care, împreună cu pandantivele de
deasupra lor, reușesc să reducă diametrul clopotniței. În exterior, pe fațade,
aranjarea elementelor decorative ne amintește de biserica
mânăstirii Dragomirna (Moldova 1606-1609) și împărțirea paramentului cu
ajutorul unei centuri întâlnită la mănăstirile din Muntenia.
Influența goticului transilvan este vizibilă în multe locuri: la contraforturi,
la armătura de piatră a ferestrelor, la profilul ușilor, chenarele cu baghete și arce
în acoladă.
Ceea ce imprimă edificiului un caracter
particular și o așează între cele mai originale creații ale artei moldovenești, este
contrastul armonios dintre formele arhitecturale bine reliefate și proporționate, și
decorațiile sculptate care îmbracă precum o dantelă toată suprafața celor patru
fațade, inclusiv contraforturile și arnivoltele de pe laturi și de la baza
clopotnițelor". Ornamentațiile sunt din cele mai variate: nișe adânci cu arcade
fasciculate conform modelelor orientale, colonete ca ale bisericilor rusești, vase
persane din care se ridică ramuri înflorite, motive geometrice întâlnite și în
Georgia și Armenia, paramentul împărțit de o centură în formă de sfoară răsucită
încadrată de două benzi de marmură decorate în stil renascentist sau baroc. Toate
acestea se aranjază într-o unitate careia lumina pare să-i dea viață. În plus
subliniată printr-o colorare lazurit pusă în evidență prin aurire, această
decorație contribuie din plin la celebritatea pe care biserica Trei Ierarhi și-a
câștigat-o încă de la construcția sa. Paul de Alep, arhidiacon al
Antiohiei care l-a însoțit pe patriarhul Macarie în călătoria
acestuia prin Principatele Române, în secolul al XVI-lea, după ce a examinat cu mare
atenție edificiul, și-a exprimat întregul său entuziasm în cartea sa
"Călătorii" scrisă în arabă și publicată la București în 1900, în
traducere românească.
În jurul bisericii - unde încă din iulie 1641, fuseseră plasate moaștele Sfintei
Paraschiva, trimise de patriarhia și sinodul de la Constantinopol
în semn de recunoștință pentru acțiunile și donațiile generoase ale domnitorului Vasile
Lupu - a apărut o mănăstire din care azi se mai poate vedea clădirea cu sala
gotică, vechea 'Schola Basiliana', mărturie a bogăției vieții culturale din acea
epocă. Tipografia ce a fost instalată aici, a cărei presă tipografică era adusă de
la Kiev datorită ajutorului mitropolitului Petre Movilă,
a fost condusă de starețul mânăstirii și director al școlii nou deschise,
călugărul Sofronie. Aici a apărut prima lucrare tipărită (în
greacă) din Moldova și, anul următor, celebra Cazanie a mitropolitului
Varlaam.
Fără a putea fi totuși egalată, principala ctitorie a lui Vasile Lupu a fost
folosită ca sursă de inspirație pentru construcția și decorarea bisericii din marele
ansamblu arhitectural al mănăstirii de la Cetățuia (1669-1672)
în imediata apropiere a Iașului precum și a bisericii mănăstirești
de la Putna.
Cu ocazia lucrărilor de restaurare datorate lui Lecomte du Noüy în
anii 1882-1890, biserica Trei Ierarhi și-a văzut distrusă pictura
interioară originală. Anumite intervenții controversate au marcat atunci o etapă
caracteristică în procesul restaurărilor în România, animata de acțiuni și
dezbateri publice, de o lupta de opinii între intelectualii epocii și mediile oficiale,
care au condus în final la afirmarea câtorva principii corecte privind protecția și
restaurarea monumentelor istorice.
În ianuarie 1993, lucrările simpozionului desfășurat la Iași sub egida Comisiei
Naționale a României pentru UNESCO, primăria orașului Iași, consiliul local și
Mitropolia Moldovei și a Bucovinei au scos la iveală rezultatele a numeroase studii
specializate privind starea și nevoile construcției precum și interesul manifestat de
autorități pentru conservarea și punerea în valoare a edificiului.
Azi, biserica Trei Ierarhi are mai bine de 350 de ani. Ea reprezintă un monument
inconfundabil, care păstrează toată puterea tradiției. Patina timpului care
estompează azi strălucirea decorației de altădată îi împrumută în schimb
sobrietatea vârstei. Linia sveltă a siluetei sale și ornamentele dispuse în rânduri
orizontale animă întreaga biserică. Dacă, după cum Anton Dumitru o
amintește în a sa "Carte a întîlnirilor admirabile", Paideuma
reprezintă în greacă 'cel care este cult', dar înseamnă și 'locul unde se
învață', 'locul unde se întâmplă ceva', atunci, un astfel de loc este cel de la Trei
Ierarhi din Iași deoarece el arată din plin în ce măsură se pot combina și
coexista influențe provenind din culturi atât de variate cu condiția ca ele să
găsească o înțelegere perfectă, într-o ambianță de sărbătoare, alături de o
gazdă primitoare.
Articol reprodus după:
Aurelian Trișcu, L'Église des Trois-Hiérarques Iași, în "Denkmäler in
Rumänien/Monuments en Roumanie", ICOMOS- Volume ale Comitetului National German,
XIV, 1995, pg.93-97
Traducere: Doina Anca Cornaciu; design web: Călin Gligorea, ian. 1997.
Actualizare: Cornelia Călin (15 oct. 1998)
|