[ Engleză ]
[ Franceză ]
MĂNĂSTIREA HUREZIde Corina Popa
Între 1678 și 1725 arta românească a cunoscut o fază
de înflorire artistică și culturală creându-se un stil
caracteristic, denumit "stil brâncovenesc" după numele
domnitorului român Constantin Brâncoveanu (1688-1714). Această
perioadă a artei românești reprezintă un ultim moment
de sinteză și înflorire a artei postbizantine într-o
epocă în care arta rusească, sârbă sau greacă,
la fel ca și arta din Principatele Române, era încă
fidelă tradiției ortodoxe.
În această perioadă domni - ca Șerban
Cantacuzino, Constantin Brâncoveanu, Nicolae Mavrocordat, mitropoliți
ca Varlaam, Theodosie, Antim Ivireanu, episcopi ca Ștefan Mitrofan, stareți
ca arhimandritul Ioan de Hurezi, Ilarion de Cozia și erudiți ca frații
Greceanu, Radu Popescu, Constantin Cantacuzino ("stolnicul" -
mare dregător ce avea în grijă masa domnească și
era șeful bucătarilor, al pescarilor și grădinarilor)
realizează în același timp o amplă și sistematică
operă de reactualizare a tradiției bizantine în formele și
substanța sa. Filonul bizantin și ortodox al artei românești
se întărește: în cercurile grecofile de la curtea
domneasca a avut loc o adevărată Renastere bizantină,
pictura murală și iconografică și-au recâștigat
caracterul academic paleolog. Stucaturile, sculptura în lemn și piatră,
broderiile de tadiție bizantină, țesăturile orientale
sau italienești sunt de o somptuozitate ieșită din comun, unde
coexistă Bizanț, Orient și Baroc laolaltă. Dar chiar și
în acel secol baroc, componenta clasică a artei bizantine, transmisă
celei din Principatele Române, rămâne trăsătura
stilistică dominantă a artei românești. Elementele
orientale și baroce din decorarea în piatră, orfevrăria,
sculptura în piatră și stuc împrumută o notă
particulară și pitorească artei românești din
această perioadă, dar aceste trăsături împrumutate
artei din epocă nu vor modifica cu nimic caracterul său
postbizantin.
Unică în sud-estul Europei, această sinteză
postbizantină și-a găsit cea mai autentică expresie în
mânăstirea Hurezi. Situată în județul Vâlcea,
în regiunea subcarpatică a Olteniei; Hurezi, reprezintă începând
cu secolul al XIV-lea când a existat o viață monahală
intensă datorită altor două mânăstiri -
Cozia și Arnota ale căror biserici au servit drept morminte domnești
-, un ansamblu monahal complex comparabil marilor mânăstiri
de la Muntele Athos.
"Biserica Mare", adică biserica principală a mânăstiri,
destinată să devină loc de odihnă veșnică
al domnitorului Constantin Brâncoveanu și al familiei sale, ar fi
trebuit să primească într-o zi rămășițele
sale pământești. Dar el a fost decapitat, împreună
cu cei patru fii ai săi, în ziua de 15 august 1714 la curtea
sultanului turc, sub acuzația de "trădare". Acesta fusese
verdictul cu care sultanul caracterizase demersurile diplomatice pe care
domnitorul le făcuse pe lângă curțile de la Viena și
Moscova în speranța că va realiza o posibilă coaliție
antiotomană. Murind ca un martir, în circumstanțe atât
de dramatice, el n-a putut fi înmormântat la Mănăstirea
Hurezi cum își dorise, astfel încât, sarcofagul său
gol se găsește și astăzi în pronaos.
Acest ansamblu monastic, cu incintă de spital și chilii, cu cele
cinci biserici ale sale, pune în evidență un program complex -
necunoscut până atunci și niciodată reluat in Țara
Românească.
Bisericile toate s-au păstrat în starea originală. La
coerența programului se adaugă unitatea stilului arhitectutal:
bisericile, de plan patrulater, au clopotnițe înalte și zvelte
a căror înălțime este egală cu lungimea
edificiului.Pridvoare ce se deschid spre curte prin arcade cu arc în plin
cintru susținute de zece coloane de piatră decorate cu motive de
Renaștere târzie.
Ordonarea clară a elementelor acestui ansamblu arhitectural construit
după o axă orientată est-vest, structura simetrică a
aripii vestice, fațadele clădirilor unde predomină suprafețele
plane, foișoarele (cu secțiune pătrată) de pe reședința
domnească și de pe aripa nordică, prezența arcadelor cu
arc în plin cintru, aceleași parcă, la etaj ca și la
parter - toate acestea crează o atmosferă primitoare de
armonie și frumusețe. Acest ansamblu arhitectural nu are nimic comun
cu spiritul baroc al secolului XVI. În albul strălucitor al fațadelor
tencuite se topesc toate accentele plastice ale acestora, construcțiile
capătă un caracter monumental, echilibrat de umbra modelatoare a
pridvoarelor și a foișoarelor.
Planul mănăstirii
Bisericile păstrează 90% din picturile murale originale.
Realizate între 1692 și 1702 de douăsprezece pictori conduși
de meșterii Constantinos și Ioan, reprezintă începutul
stilului brâncovenesc în pictura murală. Acești doi artiști,
creatori și ai ansamblului pictural al Bisericii Doamnei din București,
ridicată în 1683, au avut contribuții remarcabile în
cadrul Renașterii bizantine, atât în pictura de icoane cât
și în cea murală, încurajată de cercurile
grecofile de la curtea domnitorului Șerban Cantacuzino (1678-1688).
Pictura murală de la Hurezi - variantă postbizantină
a stilului academic paleolog - dvedește un program iconografic foarte
răspândit în mediul pictural atenian și cretan din
secolele XVI-XVII, introdus și în pictura românească:
Scara lui Ioan Climax, Scara lui Iacob, Viața adevăratului călugăr,
Arca creștinătății, Moartea lui Efrem Sărul,
Buna Vestire, imnuri de nuntă, Fecioara Protectoare. În plus, acești
pictori, cu ajutorul unor iconografi renumiți, de exemplu arhimandritul
Ioan - sarețul mănăstirii și mare învățat
- au introdus în programul pictural imagini ale unor sfinți
autohtoni (Nicodim de la Tismana, Grigore Decapolitul), ca și personaje din
romanul religios Varlaam și Iosif - tradus în românește
după 1650 - și viața Sfântului Constantin -
patronul ctitorului -, chiar și teme importante cu caracter
moralizator și escatologic: Judecata de apoi, Parabole (dintre care unele
inspirate din literatura religioasă tradusă și tipărită
la acea epocă).
Ctitoriilor domnești, bisericilor, li s-a donat mobilier de lemn
sculptat: strane, scaune cu spătar înalt, iconostase care preiau
podoabele de pe ancadramentul ușilor unde repertoriul fitomorf este tratat în
relief sau meplat, sugerând o anumită înrudire cu orfevrăria
barocă.
Timp de zece ani, maeștri-artiști, zidari, tăietori în
piatră și sculptori în lemn, pictori de icoane și pictori
murali lucraseră cu dăruire pentru a perfecționa acest
impozant ansamblu mănăstiresc.
Din inițiativa domnitorului și a câtorva boieri și fețe
bisericești, Hurezi devine principalul centru artistic al episcopiei Râmnicului,
astfel încât mănăstirile Polovraci, Mamu, Surpatele,
Cozia, Govora, la fel ca și schiturile Feldelșoiu și Sărăcinești,
au fost construite sau restaurate și decorate cu picturi de aceiași
artiști care la Hurezi formaseră o adevărată școală
stilistică.
În secolul al XVIII-lea, stilul brâncovenesc își câștigase
deja autoritatea unui model, devenind stil național și răspândindu-se
în toată Țara Românească ajungând până
în Transilvania. Acest ultim apisod al artei medievale românești
a cunoscut o mare varietate de interpretări, începând cu
redactările dovedind un spirit conservator și până la
viguroasele șioriginalele creații populare care au făcut ca
stilul să se perpetueze pâna după 1800.
Articol reprodus după:
Corina Popa, Le monastére de Hurezi, în "Denkmäler in Rumänien/Monuments en Roumanie", ICOMOS- Volume ale Comitetului Național German, XIV, 1995, pg. 98-104
Traducere: Doina Anca Cornaciu; Introducere text: Bodgan Toader
Pregătire pentru web: Călin Gligorea
Publicare electronică: CIMEC, București, ian. 1997.
Actualizare: 7 Aprilie 2000.
|