|
Engleză
Franceză |
 |
BISERICI CU PICTURĂ MURALĂ
EXTERIOARĂ DIN NORDUL MOLDOVEI
de DOINA MÂNDRU
|
 |
Construite în general pe locul unor așezăminte monahale mai
vechi, bisericile moldovenești cu fresce exterioare datează din secolul XVI, mai
precis din anii de dupa 1530. În acel timp mai multe biserici ctitorite de domnitorul Petru
Rareș (1527-1538; 1541-1546) și de alți mari boieri ai țării au
fost împodobite cu minunate fresce exterioare.
Este adevărat însă, că pentru anumite biserici din secolul XV (Probota Veche, construită după 1456; Putna, 1469; Sfântul
Nicolae din Rădauți, 1481-1486; Sfântul Ioan din Vaslui, dupa 1490), exista
mărturii documentare și arheologice care atesta prezența în Moldova a unei
picturi exterioare într-un context de decor arhitectural. Un studiu recent asupra
evoluției decorului arhitectural a identificat o anumită tendință de simplificare a
fațadelor, manifestată după 1501, indice semnificativ al pregătirii bisericilor în
vederea unor vaste desfășurări iconografice exterioare. Fie că vom considera apariția
acestor picturi exterioare ca o consecință a unei evoluții locale, sau în legatură cu
manifestări asemănătoare din Transilvania, Ungaria, Austria, Slovenia, Elveția, sau chiar
ca o expresie a influenței bisericilor grecești sau sârbești unde Judecata de Apoi
și Imnul Acatist (Imnul neașezat) sunt reprezentate în exterior, cert este că
acest fenomen moldovenesc care s-a manifestat între anii 1530 și 1552 pe douăsprezece
ansambluri murale exterioare ăi pe replicile lor, la Sucevița
din 1596 și la Sfântul Elias din 1643, reprezinta un "caz estetic" singular în
întreaga evoluție a artei postbizantine.
Patru sunt factorii ce definesc acest fenomen:
-
creerea de noi tipuri arhitecturale,
- existența unei comenzi speciale inițiata de domn oi având tot
sprijinul acestuia oi al înaltului cler
- elaborarea unei teme oi a unui program iconografic original cu
mesaje oi finalitate explicita, configurata cum se cuvine pe plan semantic oi artistic,
oi, în fine
- existența unor ateliere oi a unor artioti autohtoni capabili sa
satisfaca exigențele artistice ale cometenților.
Tipuri de construcții
Prototipul arhitectural al acestor biserici este elaborat în Moldova
de-a lungul secolului al XV-lea, într-o ambianța culturală marcată de influența Bizanțului
și a Serbiei, locul de origine al planului triconc ce a fost adoptat aici. Moldova
se distinge de modelul sârbesc prin absența pilaștrilor din zidărie care flancau
absidele și susțineau turnul clopotniței pe naos. Rolul lor este preluat de arce butante
sprijinite pe console. Presiunea este astfel transmisa contraforturilor conform modelului
gotic; în plus, constructorii moldoveni au găsit un sistem original de a reduce diametrul
interior al turlei prin mijlocirea mai multor arce de bolta dispuse pieziș sau chiar
intersectate în același plan atunci când nu susțin decât cupolele. Acest sistem se
aseamăna cu soluții constructive armeniene și orientale.
Din punctul de vedere al planului, bisericile moldovenești adopta soluții originale,
introducând o gropnița între naos și pronaos (această situare nu variază niciodată) și,
în anumite situații ( Humor, Moldovița,
Sucevița), deasupra exista o camera scundă, incintă secretă
sau simpla sacristie. Această tendință de dezvoltare a planului în lungime - proprie
acestei arhitecturi - este confirmată prin prezența pe partea vestică a bisericilor a
pridvorului deschis (Moldovița Veche, Neamț, 1497; Sfântul Gheorghe,
Suceava; Probota) sau a pridvorului închis (Bailești, 1493; Părhăuți,
1522; Humor, 1530; Baia, 1532; Moldovița, 1532), ceea ce diversifica
soluțiile arhitecturale pentru satisfacerea mai multor funcții: clopotnița, extinderea
gropniței, loc de pocăința, spațiu de protecție al intrării și de liberă comunicație
între exterior și interior. O întreagă serie de elemente constructive sau decorative ale
stilului gotic (contraforturi, bolta cu penetrații, sau bolta pe nervuri,
ancadramentulă ferestrelor, împrumutata din arhitectura laică), adesea
semnate cu însemne ale unor lucrători identificate și pe șantiere din Transilvania
subliniază originalitatea cu care această arhitectură împletește tradiția constructivă
bizantină și gotica. Silueta edificiilor, puternic individualizata de linia frântă
ascendent a acoperișurilor cu articulații multiple, contribuie într-o maniera decisivă
la definirea aspectului specific și original al acestei arhitecturi.
Donatori și ctitori
Cel mai important donator al picturii exterioare moldovenești a fost
domnitorul Rareș. Petru Rareș, fiul natural al domnitorului Ștefan cel Mare și
Sfânt (1457-1504, ilustru domnitor român, sanctificat pentru meritele sale
în lupta dusă pentru apărarea creștinismului și a ortodoxiei), a fost ales de boieri domn
al Moldovei după moartea ultimului urmaș în linie dreaptă al marelui domnitor. El
nu s-a marginit să fie doar un ctitor de așezăminte monahale - legitimându-și în felul
acesta calitatea de domnitor atât față de țară cât și fața de Poartă, de Ungaria și
de Polonia -, dar și-a asumat și rolul de protector al ortodoxiei, calitate ce explică
înrudirea prin casatorie cu o urmașă a Brancovicilor sârbi și propriile sale pretenții
de independență. Deasemenea a fost un neclintit susținător al ortodoxiei (adversar
încrâncenat al Reformei a carei influență începuse să se facă simțită în
vremea sa și în Moldova). Petru Rareș; a fost un prinț renascentist prin
atitudinea sa de protector al artelor și de domn modern: a fost ctitor al Manastirii
Probota, asociat la ctitoria Manastirii Humor, ctitor la Moldovița, Baia,
Sfântul Dumitru (Suceava) și donator al picturilor exterioare de la Sfântul
Gheorghe (Suceava), Pătrăuți și Hârlău (1530) - acestea din urmă
pierdute în urma restaurarilor facute în secolul trecut -, donator al picturilor
interioare de la Dobrovăț și de la alte numeroase biserici (Hârlau, Roman,
Botoșani - aici, prin intermediul soției sale, doamna Elena -, Târgu Frumos
și Vaslui, unde picturile nu s-au păstrat. Doi mari ierarhi l-au susținut în
această activitate: mitropolitul Grigore Roșca, vărul său, care-l va îndruma la
refacerea Manastirii Probota; el însuși donator al pronaosului și al ansamblului
mural de la Voroneț, și episcopul Macarie din Roman, om
cu o mare profunzime a spiritului și o solidă învațătură teologică, inițiator al
programelor iconografice de la Dobrovăț, Râșca, Hârlău, Neamț
(din pronaos și pridvor), Bistrița (paraclisul Sfântul Ioan cel Nou).
Se poate afirma că sporirea amenințării otomane și presiunile
exercitate de reforma constituiau preocupări permanente. Inițiativa personală a domnului
conjugată cu estetismul rafinat al societății de la curte și luând în calcul rolul
moralizator al artei sacre, ca și ambianța vieții sihastice din manăstirile moldovenești
au generat această operă de artă unică, pictura exterioară a bisericilor din nordul Moldovei
care întruchipează de o manieră vizibilă și imediată această "transespérance"
cosmică a Bisericii și care ne permite prin aceste ciboires pictate de a
contempla - cum spune Saint Maxime - spiritul imaterial al Bisericii
Triumfătoare, celeste, corpul infinit al creotinătății ai cărei membrii sunt toți
împreună martiri, Părinții Bisericii, Sfinții și toți fidelii Bisericii Militante,
terestre, care traiesc din El și în El.
Programul iconografic
Toți specialiștii care au comentat picturile exterioare
moldovenești sunt de acord că exista subiecte a căror redactare nu o găsim decât aici și
că se poate constata o adevăratș atracție în a le relua pe nenumarate ansambluri murale.
Astfel este Geneza, Creația, Caderea lui Adam, Alungarea din Paradis și, în
special, Contractul lui Adam - reprezentare unică al pactului său cu Diavolul, în
care Adam recunoaote și semneaza blestemul urmașilor săi. Acest
subiect apare la Moldovița pe stâlpii pridvorului dinspre vest (douasprezece
scene), la Arbore pe latura vestică (șapte scene), la Voroneț pe latura
nordică (un ciclu de paisprezece scene) și la Sucevița tot pe latura nordică
(optsprezece scene). Este vorba despre o legendă devenită credință populară, a cărei
reprezentare picturală rezulta dintr-un text bogomil foarte răspândit în epocă, copiat
în secolul al XVI-lea și cunoscut chiar de Rareș, de vreme ce apare exemplul
faptelor Răului și al pericolelor ce pândesc umanitatea când se încrede în libera
gândire sau într-o greșită direcție spirituală. Un alt subiect - tratat ca nicăieri
în altă parte - este acela al "Vamilor cereoti", o altă legendă devenită
credință populară, inspirată din Viața Sfântului Vasile cel Nou, cunoscută la
acea vreme datorită unui manuscris moldovenesc din secolul al XVI-lea (ms. 133 de la Bibl.
Acad. Rom.). Putând fi vazut și astăzi la toate ansamblurile păstrate întregi (Probota,
Humor, Moldovița, Arbore, Voroneț) acest subiect este în general pictat pe fața
nordică în apropierea Judecății de Apoi cu care se aseamană din punct de vedere
simbolistic. În ceea ce priveote Ciclul vieții Sfântului Ioan cel Nou (la
Sfântul Gheorghe - Suceava, Voroneț, Sucevița), acesta constituie o temă
națională ce raspunde profundei devoțiuni față de acest sfânt nascută dupa ce în
secolul XV moaștele sale au fost aduse la Suceava. De atunci, Sfântul Ioan cel Nou
este considerat patronul Moldovei și venerat ca atare.
Dar subiectele principale din pictura exterioara ocupa mari
suprafețe. Acestea sunt: "Rugăciunea tuturor sfinților" sau "Marea
Rugăciune" considerată de anumiți autori ca ipostază a Bisericii Triumfătoare
la care participa procesiunea heruvimilor, serafimilor, profeților, sfinților părinți
ai bisericii, martirilor și sihaștrilor reprezentați pe pereții absidelor avansând
solemn spre hieratium și care reprezintă dogma cuvântului întruchipat; "Imnul
acatist" ilustrat în douazeci și patru strofe plus "Asediul
Constantinopolului" ilustrare a primei strofe (proemium") ce evoca
intervenția salutară a Maicii Domnului în 626, în timpul asediului Constantinopolului
de catre perși și care a căpătat semnificația unei invocații pentru victoria împotriva
agresorilor otomani - ca și Rugăciunea lui Moise și du Buisson ardent, simbolul
Fecioarei Maria. Această temă apare la Probota pe fațada sudică, dar și la Humor,
Moldovița, Sfântul Gheorghe și Sfântul Dumitru (amândouă la Suceava), Baia,
însoțite de impresionante reprezentari ale "Asediul Constantinopolului"
(comparat, după cum am explicat cu evenimentele din 1453); chiar și la Arbore
(1541) unde pictorul notează data 626, pictura ilustrează același episod într-un stil
miniatural, remarcabil prin felul execuției și mulțimea de personaje reprezentate.
Fără excepție, Arborele lui Ieseu este alături de ilustrarea
strofelor din "Imnul acatist" referitoare la Buna Vestire, la fel cum în
ordinea liturgica invocarea stramoșilor lui Isus precede sarbatoarea Nașterii Domnului.
Felul cum este tratată pictura, dezvoltarea pe șapte registre și conținând o amplă
genealogie a lui Isus și circumstanțele miraculoase ale Vestirii, Nașterii și
Răstignirii, dovedesc importanța specială acordată Arborelui lui Ieseu care evoca
legatura intimă dintre Vechiul și Noul Testament dar și a dublei ascendențe, umană și
divină, a Domnului Isus. Înțelepții Antici, pictați în numar de zece, douăsprezece,
sau chiar paisprezece, la Sfântul Gheorghe din Suceava, Moldovița, Baia,
Voroneț, și Sucevița au scopul de a ilustra mărturiile profane ale misterului
Întruchipării, mărturii datorate dupa cum se știe, interpretării scrierii "despre cheia
creștina" a gândirii antice de către scolastica medievală.
Ca un corolar al principalelor mari
teme, Judecata de Apoi este, în Moldova, de un interes cu totul special nu doar
datorită semnificației sale escatologice și puternic moralizatoare, dar și datorită
tratării sale particulare. La Probota, Humor, Moldovița, și Pătrăuți, subiectul
se inspiră din protomodelul stabilit în "Parisinius 74" - cunoscut în Moldova prin
intermediul Tetraevangheliarului lui Ivan Alexandru, o operă de factură
constantinopolitană din secolul XIV - și pe de altă parte, icoanele rusești și rutene de
secol XV unde apare motivul chemării la Judecata de Apoi (Armeni, Latini, Evrei,
Turci, Tătari). La Voroneț în special, Judecata de Apoi produce o impresie
extraordinară asupra celui ce o privește. Aici, ca și la Sfântul Gheorghe din
Suceava de altfel, pictura beneficiază de întreaga fațadă de vest a bisericii care,
deliberat, este compactă, lipsită de golurile ferestrelor necesare iluminarii pridvorului.
Privirea este mai întâi atrasă de razele de foc și de lumina emanată de veșmintele de un
alb imaculat ale lui Dumnezeu Tatăl care conduc către hetimasia. Numai urmărind acest gest
privirea descoperă puțin câte puțin restul compoziției: mulțimile celor aleși, zidul
de aur al Paradisului, Grădina lui Abraham și, la stânga fluviul damnaților, trupele
pagânilor, trimiși sa-și ispășească pedeapsa lor eternă, învierea morților, redați de
catre morminte, de mare și de sălbăticiuni, goarne ce anunță venirea Zilei de Apoi,
îngeri desfășurând noi ceruri, stralucitori și severi, separând întunericul de lumină,
binele de rau. Pictorii fără egal ai Voronețului au reprezentat toate acestea în
detaliu, cu minuțiozitate, oprindu-se asupra amanuntelor fiecarui personaj al acestui
monumental ansamblu, conform ideii că și cel mai mic lucru are rolul său . Aceasta da
transparența și vigoarea marilor simboluri.
Alături de aceste teme majore mai întâlnim ciclul vieților Sfinților
Gheorghe și Nicolae, ca și pe cele ale Părinților monahismului ortodox - Antonie,
Gherasim și Pahomie și mai rar apar scene inspirate din faptele apostolilor (la Humor,
Voroneț - fațada nordică) sau din viața Maicii Domnului (Humor - fațada
nordică). La Probota, Sfântul Gheorghe din Suceava, Humor, Arbore și
Voroneț parabola fiului risipitor capătă sensul unui memento reconfortant. Această
parabolă, inclusa în "Rugaciunea tuturor Sfinților" se afla lângă Imnul Acatist sau
lângă Arborele lui Ieseu. Este un nou apel la efortul escatologic personal și la
pregatirea spirituală a tuturor credincioșilor pentru sărbătorirea Sfintei Liturghii.
Identificând aceste legături precise între temele ilustrate și calendarul liturgic, M.
Taylor propunea ca un posibil sens al picturii exterioare moldovenești această
pregatire a Bisericii însași "ca și antimisa a lui Cristos" pentru misterul
transsubstanțiunii ilustrat de pictura de pe axa absidei altarului. Este adevarat că
Întruchiparea Cuvântului și Răstignirea lui Cristos sunt simboluri permanente ale
picturii exterioare a altarului și sunt câteodată reluate pe cheia arcelor din pridvoare,
spații privilegiate de întâlnire a celor două orizonturi.
Genul de tipologie adoptat pentru ansamblurile murale din
nordul Moldovei dovedește că artiștii erau autohtoni formați la școala de pictură
inaugurată de arta aulică a lui Gabriel Uric, ca și a celei cu largi perspective
bizantine a lui Toma din Suceava - un demnitar des însărcinat cu misiuni
diplomatice în strainatate și principal pictor al Manăstirilor Humor și Moldovița
- sau a celei datorată lui Dragoș Coman, un pictor plin de rafinament care a
știut să împletească la Arbore eleganța goticului internațional cu luminoasele
sonorități cromatice ale Renașterii.
Astfel, bisericile moldovenești cu picturi exterioare propuse a fi
incluse în Lista Patrimoniului Mondial ar fi: "Sfântul Nicolae" de la Mânătirea Probota,
"Adormirea Maicii Domnului" de la Mânăstirea Humor, "Buna Vestire" de la Mânăstirea Moldovița, "Sfântul
Gheorghe" din Suceava, "Sfânta Cruce" din Pătrăuți, "Sfântul Gheorghe" de la Mânăstirea Voroneț și "Tăierea capului Sfântului Ioan Botezatorul" de la Arbore.
Ele ilustrează prin autenticitatea lor, prin arhitectura, prin picturile lor interioare și
exterioare, ceea ce s-a numit epoca de aur a picturii moldovenești sau, conform expresiei
lui Paul Henry, "ultima renaștere a artei bizantine". Aceste biserici
reprezintă comori unice de artă medievală cu icoanele lor, broderiile, mobilierul, piesele
de orfevrărie și manuscrisele păstrate timp de secole.
Articol reprodus după:
Doina Mândru, Les églises a peinture murale extérieure du nord de la Moldavie,
în "Denkmäler in Rumänien/Monuments en Roumanie", ICOMOS- Volume ale
Comitetului Național German, XIV, 1995, pg. 81-92;
Traducere: Doina Anca Cornaciu; Introducere text: Bodgan Toader
Pregătire pentru web: Călin Gligorea
Publicare electronică: CIMEC, București,
Mar. 1997.
Actualizare: 25 ian. 1999
|