Construite în general pe locul unor așezăminte monahale mai
vechi, bisericile moldovenești cu fresce exterioare datează din secolul XVI, mai
precis din anii de dupa 1530. În acel timp mai multe biserici ctitorite de domnitorul Petru
Rareș (1527-1538; 1541-1546) și de alți mari boieri ai țării au
fost împodobite cu minunate fresce exterioare.
Tipuri de construcții Prototipul arhitectural al acestor biserici este elaborat în Moldova
de-a lungul secolului al XV-lea, într-o ambianța culturală marcată de influența Bizanțului
și a Serbiei, locul de origine al planului triconc ce a fost adoptat aici. Moldova
se distinge de modelul sârbesc prin absența pilaștrilor din zidărie care flancau
absidele și susțineau turnul clopotniței pe naos. Rolul lor este preluat de arce butante
sprijinite pe console. Presiunea este astfel transmisa contraforturilor conform modelului
gotic; în plus, constructorii moldoveni au găsit un sistem original de a reduce diametrul
interior al turlei prin mijlocirea mai multor arce de bolta dispuse pieziș sau chiar
intersectate în același plan atunci când nu susțin decât cupolele. Acest sistem se
aseamăna cu soluții constructive armeniene și orientale. Donatori și ctitoriCel mai important donator al picturii exterioare moldovenești a fost
domnitorul Rareș. Petru Rareș, fiul natural al domnitorului Ștefan cel Mare și
Sfânt (1457-1504, ilustru domnitor român, sanctificat pentru meritele sale
în lupta dusă pentru apărarea creștinismului și a ortodoxiei), a fost ales de boieri domn
al Moldovei după moartea ultimului urmaș în linie dreaptă al marelui domnitor. El
nu s-a marginit să fie doar un ctitor de așezăminte monahale - legitimându-și în felul
acesta calitatea de domnitor atât față de țară cât și fața de Poartă, de Ungaria și
de Polonia -, dar și-a asumat și rolul de protector al ortodoxiei, calitate ce explică
înrudirea prin casatorie cu o urmașă a Brancovicilor sârbi și propriile sale pretenții
de independență. Deasemenea a fost un neclintit susținător al ortodoxiei (adversar
încrâncenat al Reformei a carei influență începuse să se facă simțită în
vremea sa și în Moldova). Petru Rareș; a fost un prinț renascentist prin
atitudinea sa de protector al artelor și de domn modern: a fost ctitor al Manastirii
Probota, asociat la ctitoria Manastirii Humor, ctitor la Moldovița, Baia,
Sfântul Dumitru (Suceava) și donator al picturilor exterioare de la Sfântul
Gheorghe (Suceava), Pătrăuți și Hârlău (1530) - acestea din urmă
pierdute în urma restaurarilor facute în secolul trecut -, donator al picturilor
interioare de la Dobrovăț și de la alte numeroase biserici (Hârlau, Roman,
Botoșani - aici, prin intermediul soției sale, doamna Elena -, Târgu Frumos
și Vaslui, unde picturile nu s-au păstrat. Doi mari ierarhi l-au susținut în
această activitate: mitropolitul Grigore Roșca, vărul său, care-l va îndruma la
refacerea Manastirii Probota; el însuși donator al pronaosului și al ansamblului
mural de la Voroneț, și episcopul Macarie din Roman, om
cu o mare profunzime a spiritului și o solidă învațătură teologică, inițiator al
programelor iconografice de la Dobrovăț, Râșca, Hârlău, Neamț
(din pronaos și pridvor), Bistrița (paraclisul Sfântul Ioan cel Nou).
Programul iconograficToți specialiștii care au comentat picturile exterioare moldovenești sunt de acord că exista subiecte a căror redactare nu o găsim decât aici și că se poate constata o adevăratș atracție în a le relua pe nenumarate ansambluri murale. Astfel este Geneza, Creația, Caderea lui Adam, Alungarea din Paradis și, în special, Contractul lui Adam - reprezentare unică al pactului său cu Diavolul, în care Adam recunoaote și semneaza blestemul urmașilor săi. Acest subiect apare la Moldovița pe stâlpii pridvorului dinspre vest (douasprezece scene), la Arbore pe latura vestică (șapte scene), la Voroneț pe latura nordică (un ciclu de paisprezece scene) și la Sucevița tot pe latura nordică (optsprezece scene). Este vorba despre o legendă devenită credință populară, a cărei reprezentare picturală rezulta dintr-un text bogomil foarte răspândit în epocă, copiat în secolul al XVI-lea și cunoscut chiar de Rareș, de vreme ce apare exemplul faptelor Răului și al pericolelor ce pândesc umanitatea când se încrede în libera gândire sau într-o greșită direcție spirituală. Un alt subiect - tratat ca nicăieri în altă parte - este acela al "Vamilor cereoti", o altă legendă devenită credință populară, inspirată din Viața Sfântului Vasile cel Nou, cunoscută la acea vreme datorită unui manuscris moldovenesc din secolul al XVI-lea (ms. 133 de la Bibl. Acad. Rom.). Putând fi vazut și astăzi la toate ansamblurile păstrate întregi (Probota, Humor, Moldovița, Arbore, Voroneț) acest subiect este în general pictat pe fața nordică în apropierea Judecății de Apoi cu care se aseamană din punct de vedere simbolistic. În ceea ce priveote Ciclul vieții Sfântului Ioan cel Nou (la Sfântul Gheorghe - Suceava, Voroneț, Sucevița), acesta constituie o temă națională ce raspunde profundei devoțiuni față de acest sfânt nascută dupa ce în secolul XV moaștele sale au fost aduse la Suceava. De atunci, Sfântul Ioan cel Nou este considerat patronul Moldovei și venerat ca atare. Dar subiectele principale din pictura exterioara ocupa mari
suprafețe. Acestea sunt: "Rugăciunea tuturor sfinților" sau "Marea
Rugăciune" considerată de anumiți autori ca ipostază a Bisericii Triumfătoare
la care participa procesiunea heruvimilor, serafimilor, profeților, sfinților părinți
ai bisericii, martirilor și sihaștrilor reprezentați pe pereții absidelor avansând
solemn spre hieratium și care reprezintă dogma cuvântului întruchipat; "Imnul
acatist" ilustrat în douazeci și patru strofe plus "Asediul
Constantinopolului" ilustrare a primei strofe (proemium") ce evoca
intervenția salutară a Maicii Domnului în 626, în timpul asediului Constantinopolului
de catre perși și care a căpătat semnificația unei invocații pentru victoria împotriva
agresorilor otomani - ca și Rugăciunea lui Moise și du Buisson ardent, simbolul
Fecioarei Maria. Această temă apare la Probota pe fațada sudică, dar și la Humor,
Moldovița, Sfântul Gheorghe și Sfântul Dumitru (amândouă la Suceava), Baia,
însoțite de impresionante reprezentari ale "Asediul Constantinopolului"
(comparat, după cum am explicat cu evenimentele din 1453); chiar și la Arbore
(1541) unde pictorul notează data 626, pictura ilustrează același episod într-un stil
miniatural, remarcabil prin felul execuției și mulțimea de personaje reprezentate.
Ca un corolar al principalelor mari teme, Judecata de Apoi este, în Moldova, de un interes cu totul special nu doar datorită semnificației sale escatologice și puternic moralizatoare, dar și datorită tratării sale particulare. La Probota, Humor, Moldovița, și Pătrăuți, subiectul se inspiră din protomodelul stabilit în "Parisinius 74" - cunoscut în Moldova prin intermediul Tetraevangheliarului lui Ivan Alexandru, o operă de factură constantinopolitană din secolul XIV - și pe de altă parte, icoanele rusești și rutene de secol XV unde apare motivul chemării la Judecata de Apoi (Armeni, Latini, Evrei, Turci, Tătari). La Voroneț în special, Judecata de Apoi produce o impresie extraordinară asupra celui ce o privește. Aici, ca și la Sfântul Gheorghe din Suceava de altfel, pictura beneficiază de întreaga fațadă de vest a bisericii care, deliberat, este compactă, lipsită de golurile ferestrelor necesare iluminarii pridvorului. Privirea este mai întâi atrasă de razele de foc și de lumina emanată de veșmintele de un alb imaculat ale lui Dumnezeu Tatăl care conduc către hetimasia. Numai urmărind acest gest privirea descoperă puțin câte puțin restul compoziției: mulțimile celor aleși, zidul de aur al Paradisului, Grădina lui Abraham și, la stânga fluviul damnaților, trupele pagânilor, trimiși sa-și ispășească pedeapsa lor eternă, învierea morților, redați de catre morminte, de mare și de sălbăticiuni, goarne ce anunță venirea Zilei de Apoi, îngeri desfășurând noi ceruri, stralucitori și severi, separând întunericul de lumină, binele de rau. Pictorii fără egal ai Voronețului au reprezentat toate acestea în detaliu, cu minuțiozitate, oprindu-se asupra amanuntelor fiecarui personaj al acestui monumental ansamblu, conform ideii că și cel mai mic lucru are rolul său . Aceasta da transparența și vigoarea marilor simboluri. Alături de aceste teme majore mai întâlnim ciclul vieților Sfinților
Gheorghe și Nicolae, ca și pe cele ale Părinților monahismului ortodox - Antonie,
Gherasim și Pahomie și mai rar apar scene inspirate din faptele apostolilor (la Humor,
Voroneț - fațada nordică) sau din viața Maicii Domnului (Humor - fațada
nordică). La Probota, Sfântul Gheorghe din Suceava, Humor, Arbore și
Voroneț parabola fiului risipitor capătă sensul unui memento reconfortant. Această
parabolă, inclusa în "Rugaciunea tuturor Sfinților" se afla lângă Imnul Acatist sau
lângă Arborele lui Ieseu. Este un nou apel la efortul escatologic personal și la
pregatirea spirituală a tuturor credincioșilor pentru sărbătorirea Sfintei Liturghii.
Identificând aceste legături precise între temele ilustrate și calendarul liturgic, M.
Taylor propunea ca un posibil sens al picturii exterioare moldovenești această
pregatire a Bisericii însași "ca și antimisa a lui Cristos" pentru misterul
transsubstanțiunii ilustrat de pictura de pe axa absidei altarului. Este adevarat că
Întruchiparea Cuvântului și Răstignirea lui Cristos sunt simboluri permanente ale
picturii exterioare a altarului și sunt câteodată reluate pe cheia arcelor din pridvoare,
spații privilegiate de întâlnire a celor două orizonturi. Articol reprodus după:
|