OPERA NAȚIONALĂ DIN BUCUREȘTI
[Version français | English
Version] [Stagiuni arhivateI]
Tradiția
teatrului liric românesc numără mai mult de două secole. Încă din 1772,
la București, era semnalată prezenta unei trupe de operă. În 1836, concertul
de sfârșit de an, dat de elevii Școlii de Muzică și Declamație, atrăgea
atenția nu doar asupra frumuseții muzicii de operă, ci și a unor tinere
talente precum Eufrosina Vlasto, care avea să facă o carieră internațională.
În cea de a doua jumătate a secolului al XIX-lea mulți alți interpreți
români și-au câștigat celebritatea pe renumite scene ale lumii. Faima
unor interpreți ca
Elena Teodorini, Hariclea Darclée, Margareta Iamandi-Nuovina, Zina
de Nori, Grigore Gabrielescu, Dimitrie Popovici-Bayreuth s-a creat într-un
spațiu cultural care a inclus Scala din Milano, Opera din Paris, Metropolitan
House sau Opera din Petersburg.
Prima companie românească de operă se datorează însă lui
George Stephănescu. Începând din 1885, ea a funcționat ca o secție
a Teatrului Național. Din păcate, lipsită fiind de un sprijin material
oficial, aceasta companie și-a încetat activitatea în 1902. Companii particulare
înființate de elevi ai lui George Stephănescu, dar și cântăreți de renume,
români și străini, stagiune după stagiune, au întreținut însă pasiunea
publicului pentru artă lirică. Prezența spectacolelor de operă s-a impus
de la sine, ca o necesitate culturală.
Înființarea în 1919, a "Societății lirice" care, doi ani mai târziu, trecând
sub oblăduirea statală, a devenit Opera Română, marca sfârșitul unei etape
frământate și, totodată, începutul unei activități stabile. Spectacolul
inaugural al noii instituții a fost, el însuși, un eveniment deosebit,
la 20 decembrie 1921 cu opera "Lohengrin" de Wagner, sub bagheta lui George
Enescu. Jean Athanasiu, George Folescu, George Niculescu-Basu, Emilia
Gutzianu, Florica Cristoforeanu, Traian Grozăvescu, Viorica Ursuleac,
Margareta Metaxa, Maria Cebotari, Constantin Stroescu, Dimitrie Onofrei
sunt doar câțiva dintre cei care au conferit strălucire spectacolelor
românești. Eforturile artiștilor lirici de a da formă concretă unui teatru
de operă au fost susținute de compozitori importanți, creatori ai muzicii
unor spectacole de răsunet. Printre ei: Eduard Caudella, Constantin
Dimitrescu, Tiberiu Brediceanu, Mihail Jora, Paul Constantinescu.
Succesul s-a datorat și unor mari dirijori ca George Georgescu, Ionel
Perlea, Alfred Alessandrescu, Egizio Massini, Jean Bobescu ș.a.
De 75 de ani încoace, prima scenă lirică a țării a cunoscut o activitate
intensă. Repertoriul a cuprins mai mult de 150 de titluri de opere și
de balet, de o mare varietate, însumând marele repertoriu universal. O
atenție deosebită a fost acordată și creației românești, care a cunoscut
o remarcabilă dezvoltare datorită creației unor compozitori precum George
Enescu, Gheorghe Dumitrescu, Alfred Mendelsohn, Zeno Vancea, Mircea Kiriac,
Cornel Trăilescu, Laurențiu Profeta ș.a.
Noul local al Operei Române, ridicat în 1953, a oferit un cadru mai somptuos
unei activități deja existente și deosebit de bogate. Pentru prima oară
însă, Opera devenea o instituție în sine, desprinsă de spectacolele de
operetă sau de teatru, împreună cu care funcționase până atunci. Continuând
acele frumoase și îndelungate tradiții la care ne refeream, soliștii Operei
Române s-au afirmat, an de an, generație de generație, atât pe scenele
românești, cât și pe acelea străine. Cântăreți ca Petre Ștefănescu-Goangă,
Zenaida Pally, Nicolae Herlea, Arta Florescu, Elena Cernei, Octav Enigărescu,
Magda Ianculescu, Valentin Teodorian, Mihail Arnăutu, David Ohanesian,
Nicolae Florei, Garbis Zobian, Cornel Stavru, Dan Iordăchescu, Teodora
Lucaciu, Lella Cincu, Iulia Buciuceanu sau balerini ca Irinel Liciu, Gabriel
Popescu, Valentina Massini, Gheorghe Cotovelea, Alexa Mezincescu, Ileana
Iliescu, Magdalena Popa, Gelu Barbu, Eugen Marcui, Ioan Tugearu ș.a.
au dus departe în lume renumele talentelor românești. Participarea la
mari concursuri internaționale cum sunt acelea de la Geneva, Toulouse,
Vercelli, Verviers, Sofia, Moscova sau Salzburg, ca și numeroase turnee
peste hotare, au configurat rezultate cu totul deosebite. Numeroși artiști
de mare talent și faimă își desfășoară activitatea în cadrul Operei Române
care, de câțiva ani încoace, a devenit o instituție de rang național.
Numărul lor este deosebit de mare și nu putem, în spațiul acestor rânduri,
să-i menționăm pe toți. Ei asigură însă, seară de seară, continuitatea
unei strălucite tradiții.
Marina PREUTU (ONB) Caietul-program nr.1, 1997
|