Înființat la București, în decembrie 1982, din inițiativa compozitorului Sorin Lerescu, Grupul de Muzică Nouă TRAIECT a avut de la început în vedere promovarea creațiilor contemporane, în special românești. TRAIECT a devenit, în cei 30 de ani de prezențe concertistice, în țară și în străinătate, o emblemă a muzicii contemporane românești, un ansamblu dedicat experiențelor componistice de ultimă oră și, totodată, o adevărată școală de formare a interpreților de muzică nouă. S-au scris numeroase opus-uri ca urmare a comenzilor lansate de TRAIECT sau i-au fost dedicate formației lucrări semnate de compozitori români și de compozitori din diverse țări ale lumii. Prima audiție a reprezentat pentru TRAIECT o constantă a concertelor sale, ca și ideea de a atrage spre valorile muzicale contemporane o parte tot mai însemnată a publicului. În acest sens, TRAIECT a promovat conceptul de spectacol de muzică contemporană aliindu-și diferite modalități de vizualizare a muzicii: dans, imagine grafică și de computer, jocuri de lumini, poezie, toate într-o viziune unificatoare asupra rosturilor artei în lumea de azi.
REPERTORIU
Numeroși compozitori români au figurat în programele de concert ale ansamblului TRAIECT sau au dedicat lucrări formației: Tiberiu Olah, Anatol Vieru, Ștefan Niculescu, Aurel Stroe, Wilhelm Berger, Cornel Țăranu, Myriam Marbé, Nicolae Brînduș, Edé Terényi, Adrian Iorgulescu, Ulpiu Vlad, Doru Popovici, Dan Dediu, Viorel Crețu, Corneliu Cezar, Octavian Nemescu, Călin Ioachimescu, Dan Constantinescu, Valentin Timaru, Emil Lerescu, Alexandru Pașcanu, Cesar Marinovici, Cornelia Tăutu, Vasile Timiș, Liana Alexandra, Iancu Dumitrescu, Maia Ciobanu, Costin Cazaban, Sorin Lerescu, Horia Șurianu, Liviu Dănceanu, Doina Rotaru, Mihaela Vosganian, Dan Dediu, Petru Stoianov, Cristian Brâncuși, Fred Popovici, Dora Cojocaru, Carmen Cârneci, Dana Teodorescu, George Balint, Carmen Petra-Basacopol, Dan Voiculescu, Valentin Petculescu, Livia Teodorescu-Ciocănea, Laura Manolache, Maya Badian, Liviu Marinescu, Cristian Lolea, Irinel Anghel, Iulia Cibișescu-Duran, Ana Szilagy, Laura Ana Mânzat, Veronica Anghelescu, Elena Apostol.
Repertoriul ansamblului include, de asemenea, lucrări de: Anton Webern, Olivier Messiaen, Bohuslav Martinu, André Jolivet, Iannis Xenakis, Fernando Grillo, Arne Mellnäs, Alois Pinos, Dieter Schnebel, Elizabeth Hayden Pizer, Ghenadie Ciobanu, Vladimir Beleav, Laurențiu Gondiu, Máte Hollós, Avdo Smailovic, Magnus Lindberg, Jarmo Sermilä, Erkki Jokinen, Rózsa Pál, Marcella Mandanici, Nils Henrik Asheim, Donald Harris, Peter Copley, Juraj Benes, Pippo Molino, Jež Jakob, Lubor Barta, Jukka Tiensuu, Leonciusz Ciuciura, Manuel Enriquez, Raoul de Smet, Jacqueline Fontyn, Siegfried Fink, Tapio Tuomela, Siegfried Nauman, Leontios Hadjileontiadis, Dmitry Lybin, James Clarke, Ian Wilson, Eve Duncan, Menachem Zur, Jurgis Juozapaitis, Graciela Paraskevaidis, Valentino Bucchi, Rodolfo Bramucci, Andrea Talmelli, Joshua Chan, John McLachlan, Athanasia Tzanou, Brigid Burke, Warren Burt, Peter Tahourdin, Howard Dillon, Joseph Giovinazzo, Brendan Colbert, Brenton Broadstock, Anna Korotkina, Sungji Hong, Kanako Okamoto, Dusan Bavdek, Fredrik Schwenk, Wolfgang Andreas Schulz, Julia Tsenova, David Beović, Velislav Zaimov, Atanas Atanasov, Tatsuya Kawasoi, Julia Gomelskaja, Orlando Jacinto Garcia, Hiroyuki Itoh, Lars Graugaard, Sergiu Shapira, Regina Alfery/Raimund Trimmel, Urska Pompe, Eric Maestri, Paolo Rotili, Vladimir Scolnic, Harry Crowl.
CONCERTE, FESTIVALURI
Grupul de Muzică Nouă TRAIECT a susținut concerte în București, în sălile de concerte ale Societății Române de Radiodifuziune, ale Filarmonicii „George Enescu”, la Universitatea Națională de Muzică din București, Aula Palatului Cantacuzino, Sala Dalles, Muzeul Literaturii Române, Muzeul Nottara, ARCUB, la centrele de cultură străine din București ca și în orașe din țară: Timișoara, Cluj-Napoca, Pitești, Giurgiu, Tg. Neamț, Satu Mare participând, de asemenea, la festivaluri internaționale de prestigiu.
În străinătate: Festivalul Internațional „THE THIRD ANNUAL REVIEW OF CONTEMPORARY MUSIC” – Belgrad/Sremski Karlovci, Serbia (1994)
Festivalul Internațional „WEEK OF CONTEMPORARY MUSIC” – Ghent, Belgia (1995) Festivalul „ISCM WORLD MUSIC DAYS” România/Republica Moldova (1999) – Cluj-Napoca, Chișinău
Festivalul Internațional „TWO DAYS AND TWO NIGHTS OF NEW MUSIC” – Odesa, Ucraina (2000)
Seminarul de Compoziție „COMPOSITORI A CONFRONTO” – Reggio Emilia, Italia (2001)
Festivalul Internațional „ZILELE MUZICII NOI” – Chișinău, Republica Moldova (1993, 1998, 1999, 2000, 2001, 2004)
Concert TRAIECT la Sofia, Bulgaria, sala „Fillip Kutev” a Uniunii Compozitorilor din Bulgaria (12 iunie 2010)
„UNICUM – Contemporary Music Festival” – Liubliana, Slovenia (2012)
TRAIECT a colaborat în concertele sale cu soliști de prestigiu din țară și din străinătate: Angelica Cathariou (Grecia), Barrie Webb (Marea Britanie), Pierre Yves-Artaud (Franța), Martha Kessler, Pompei Hărășteanu, Steliana Calos, Mihai Vârtosu, Mădălina Filimon-Gherman.
TRAIECT a inițiat și a realizat spectacole de expresie muzicală contemporană în care poezia, imaginea coregrafică și culoarea s-au reunit în punerea în valoare a muzicii noi. Invitați în spectacolele-concert siusținute de TRAIECT: Compania de dans CONTEMP condusă de Adina Cezar, actrițele Leopoldina Bălănuță, Mihaela Mihai Păun și coregrafa Liliana Iorgulescu.
ÎNREGISTRĂRI
TRAIECT a înregistrat o serie de lucrări de muzică românească și străină la Societatea Română de Radiodifuziune, Societatea Română de Televiziune, TV SIGMA, Beogradski Televizja (Serbia), TVM – Chișinău (Republica Moldova), Radio 3 Gent (Belgia), TVH2.0.
Interpretările ansamblului figurează pe discuri LP, casete audio și CD-uri editate de Electrecord (1988,1991), de Societatea Română de Radiodifuziune, Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România și INTERCONT MUSIC (1997), MUZICA (2004), METTIER Sound & Vision Ltd. (Marea Britanie) (2004), Editura Muzicală (2012).
PREMII, DISTINCȚII
În 1983, formația a fost distinsă cu Premiul A.T.M. pentru marele număr de prime audiții prezentate în concertele sale, iar în 1998 cu Diploma celei de-a 7-a ediții a Festivalului Internațional „Primăvara muzicală giurgiuveană”.
GLASUL CRITICII
Un grup de tineri interpreți au imaginat un itinerar original și captivant: să prezinte muzica românească nouă și foarte nouă - în raport cu aparițiile la zi în lume – sub emblema TRAIECT – Grupul de Muzică Nouă, condus de talentatul compozitor Sorin Lerescu.
(Nicolae Brânduș, „Muzica”, nr.4, 1983, București)
Importanța formației TRAIECT – pentru primenirea de idei în muzica românească și pentru buna ei difuzare – nu cred că mai trebuie demonstrată. După atâtea concerte, în care primele audiții – unele importante – au fost realizate cu pertinența pătrunderii intențiilor unei partituri, iar reluările – binevenite – ale unor lucrări de relief din muzica ultimilor ani au beneficiat de unghiuri de vedere inedite, conotativ eficiente, formația TRAIECT posedă o carte de vizită sigură a seriozității și profesionalismului inteligent. Nivelul interpretativ atins de ansamblul Traiect sub conducerea lui Sorin Lerescu este ridicat: instrumentiștii devin ideali parteneri de lucru ai compozitorilor, ceea ce constituie marca definitorie a oricărei formații de (adevărată) muzică contemporană. (Fred Popovici, „Muzica”, nr.2, 1985, București)
Prezența Grupului de Muzică Nouă TRAIECT în viața muzicală românească nu este ostentativă. Membrii acestui grup – toți muzicieni profesioniști – urmăresc tenace câteva linii de forță ce au făcut din TRAIECT o emblemă ce impune respect. În programele sale, TRAIECT a căutat să prezinte mereu prime audiții în versiuni interpretative de o înaltă calitate profesională, versiuni care, pe mai departe, să se ofere ca model viitorilor interpreți. (Cristina Sârbu, „Cotidianul”, nr.126, 1993, București)
Distincția Grupului de Muzică Nouă TRAIECT s-a făcut simțită chiar din momentul apariției pe scena Sălii cu Orgă din Chișinău a celor șapte membri ai colectivului condus de Sorin Lerescu. Ne vom opri în calitate de simpli auditori, asupra paradoxalei îmbinări a arhaicului cu modernul, a stridențelor cu armonia formulelor sonore din compozițiile purtând semnătura lui Nils Henrik Asheim, Peter Copley, Erkki Jokinen, interpretate cu vervă și, totodată, cu finețe de muzicienii ce-și posedă cu siguranță instrumentele tradiționale sau transfigurate până la sofisticare. Încheindu-se cu „Eikona” pentru șapte instrumente aparținându-i lui Sorin Lerescu, concertul rămâne un capitol aparte în cadrul Festivalului Muzicii Noi. (Irina Nechit, „Literatura și Arta”, nr.19, 1993, Chișinău)
Marcând un evident progres calitativ în omogenizarea reprezentărilor sonice, în echilibrarea dozajelor instrumentale, în tehnica juxtapunerii replicilor individuale cu cele colective, TRAIECT a abordat cu profesionalism atât creații mai îndepărtate cronologic (precum „Sonata" lui Dan Constantinescu, datată 1964), cât și reflecții mai actuale asupra parcursului sonor (cea mai recentă fiind lucrarea lui Cornel Țăranu, realizată în 1994) (...) concertul formației TRAIECT, completat de paginile lui Horia Șurianu (afiliate remodelării - de către clarinet și pian - a unor relații melodice extrase din rezonanța naturală), Valentin Timaru (la care discursul monodic al percuției este caracterizat de micro-rupturi gestuale) și Dan Constantinescu (ce construiește, cu ajutorul unui limbaj inspirat din atonalismul liric bergian, un tipar clasic) a surprins foarte bine diversitatea orizontului componistic românesc, atât sub aspect tehnic, cât și sub cel al relevanței semnificative (de reacceptare a naturalității sonore, de respingere a acesteia în favoarea disparității atitudinale ori, pur și simplu, de reîntoarcere în trecut). Am aplaudat, deci, o reușită interpretativă, reflectând, în același timp, asupra plurivalenței semantice a faptului creator, asupra locului său în contemporaneitate. (Loredana Baltazar, „Muzica", nr.4, 1995, București)
Sărbătorirea a 15 ani de viață a ansamblului TRAIECT organizată recent la Centrul de Presă al Societății Române de Radiodifuziune a constituit unul dintre rarele momente în care am putut constata că, totuși, mai există profeți în țara lor! Aniversarea a fost marcată și de lansarea primei casete audio a ansamblului. Creația promovată cu asiduitate de TRAIECT s-ar putea încadra în curentul așa-numit arhetipal. Rezonanța naturală a sunetului, repetitivitatea, sistemele modal - arhaice, dar și structurile contrapunctice, efectele sinestezice bazate pe o serie de corespondențe ingenioase între sunet, culoare, cuvânt, mișcare, elemente de teatru instrumental, tehnica palimpsestului - de stratificare a diferitelor procedee componistice din diferite epoci - conferă muzicii cântate de această formație, bogăție, plasticitate și chiar un procent important de accesibilitate; poate și datorită simbolurilor arhetipale, comune poeziei, dar și picturii practicate de nume ca Horia Bernea, Sorin Dumitrescu, Marin Gherasim, Alexandru Chira, Wanda Mihuleac - ultima fiind și autoarea graficii copertei casetei audio. Se conturează astfel un spațiu cultural polisemantic, cu conotații intertextuale, unde fiecăruia i se permite „accesul" la unul sau mai multe nivele de înțelegere, în funcție de pregătirea personală. Atât interpreții, cât și publicul, săvârșesc un veritabil act de cunoaștere în oglindă, aș spune, „salvând" într-un fel integritatea operei ca atare.(...) Iată o reușită ce trebuie nu doar salutată, ci, pe cât posibil, perpetuată. (Despina Petecel-Theodoru, „România liberă”, nr.2207, 1997, București)
Evident, ansamblul TRAIECT este și rămâne una dintre formațiile cele mai autorizate în promovarea muzicii contemporane. Concertul de la Cluj-Napoca a reconfirmat calitățile protagoniștilor, constituind un moment binevenit în evenimentele Festivalului. („World Music Days", 1999 – n.n. –Ecaterina Ardelean, „Actualitatea muzicală", nr.232, 1999, București)
Tot la „Sala cu orgă" s-a desfășurat și concertul final. Ansamblul TRAIECT condus de Sorin Lerescu a interpretat – cu profesionalismul cu care ne-a obișnuit pe parcursul anilor – ultimele șase lucrări incluse în programul festivalului de la Chișinau. („World Music Days", 1999 – n.n.)
(Sorina Bobeică, „Actualitatea muzicală", nr.232, 1999, București)
Prezența ansamblului instrumental TRAIECT înființat și condus de compozitorul Sorin Lerescu – în ediția din acest an a festivalului Săptămâna Internațională a Muzicii Noi a avut o culoare aparte. Aceasta a fost dată, în primul rând, de structura repertorială: lucrări de compozitori contemporani aflați la mari depărtări (Japonia, Canada), dar și din vecinătate (Moldova); piese destinate unor formule instrumentale diferite numeric, mergând de la solo până la octet, dintre care două au fost lansate în primă audiție absolută. Pe de altă parte, aspectul de eveniment al prestației artistice susținute de TRAIECT în cea de a Vll-a zi (din cele opt) ale festivalului, în ciclul „după-amieze de muzică nouă: ansambluri în concert", l-a constituit invitarea trombonistului englez Barrie Webb, care, deși putem spune că are o participare tradițională în cadrul festivalului SIMN, surprinde de fiecare dată prin forța personaiității sale interpretative, caracterizată de o excepțională virtuozitate și debordantă imaginație. De altfel, chiar Barrie Webb a fost cel care a deschis programul cu o lucrare în primă prezentare publică, pentru trombon solo, ce i-a fost dedicată de către compozitorul japonez Tatsuya Kawasoi și intitulată „Arrow-Cycle Ivb”. O muzică în care planul ideatic are ca obiect cele două forme de manifestare ale timpului: ciclic și istoric iar substanța sonoră este încărcată dens cu o multitudine de culori reliefate din potențialul expresiv al instrumentului protagonist. Cu lucrarea ce a urmat am continuat să rămânem în perimetrul execuției solistice: „Incantation for Clarinet solo” de Maya Badian (compozitoare de origine română stabilită în Canada). Așa cum ne-am așteptat încă din titlu, au fost survolate zonele de expresivitate lirică ale instrumentului, puse într-o cursivă și rafinată melodicitate de către clarinetistul Alexandru Popescu, membru al ansamblului TRAIECT. Numărul instrumentiștilor s-a amplificat simțitor în redarea celei de-a treia lucrări din desfășurarea programului, „Impetuoso pentru cvintet”, aparținând compozitoarei sud-coreene Sungji Hong. Și aici semnificația titlului s-a aflat în rezonanță cu muzica, într-un proces de treptată descărcare a prea-plinului energetic, printr-un complex travaliu formal. Penultima lucrare din desfășurarea programului l-a adus din nou în prim-plan pe Barrie Webb, de această dată însă avându-i alături pe toți instrumentiștii din TRAIECT: Viorica Nagy (violoncel), Georgeta Scurtu (percuție), Geanina Săveanu (vioară), Alexandru Hanganu (flaut), Andrei Podlacha (pian), Alexandru Popescu (clarinet), Eugen Niță (trombon). Așadar, o piesă pentru trombon solo și septet, aflată la primul contact cu publicul, în fapt o mică și poematică lucrare concertantă, semnată de compozitoarea japoneză Kanako Okamoto. Intitulată „The West Wind, the East Land” piesa ne propune o surprindere a fenomenalității vântului-sunet în postura de vestitor al unei noi primăveri (semnificând speranță și armonie). Remarcabilă ni s-a părut alianța pe planul raporturilor dinamice între solist și ansamblu, ca și de strategie de punere în discurs a materialului muzical, într-un demers componistic care, în micro, a sugerat cu măiestrie genul simfonicului concertant. Dacă în uvertura concertului susținut de TRAIECT l-am ascultat pe oaspete (Barrie Webb), în final am putut urmări prestația gazdei, în completul său de șapte instrumentiști, aflați sub coordonarea dirijorală a lui Sorin Lerescu. Suportul repertorial al acestui moment de cadență l-a constituit piesa „Bicordie”, semnată de compozitorul moldovean (stabilit în prezent în România) Laurențiu Gondiu. Simplitatea materialului muzical, structurat pe numai două înălțimi petrecute prin diferite registre, a permis focalizarea interpretării componistice pe distribuția instrumentală, într-un discurs nu lipsit de fervoare și tonică armonie orchestrală. (George Balint, „Muzica", nr.3, 2004, București).
TRAIECT LA 20 DE ANI – GÂNDURI LA O ANIVERSARE
TRAIECT este un ansamblu care și-a făcut o datorie de onoare în promovarea valorilor autentice ale creației muzicale autohtone, îndeosebi în domeniul muzicii noi. Membrii formației sunt fiecare în parte interpreți realizați, soliști care au reușit să-și topească stilul personal într-un stil unitar, dând o marcă de specificitate și de profesionalism culturii interpretative. Un merit excepțional în conturarea acestui frumos destin artistic îi revine conducătorului grupului TRAIECT, compozitorului Sorin Lerescu. La aniversarea celor 20 de ani de existență, le doresc acestor devotati slujitori ai muzicii contemporane succese pe tărâmul interpretativ, noi realizări și longevitate artistică. (Adrian IORGULESCU)
Ansamblul TRAIECT condus de inimosul și distinsul compozitor Sorin Lerescu a marcat un adevărat traiect în istoria muzicii contemporane românești fiind un admirabil emisar al acestei muzici.
(Octavian NEMESCU)
De două decenii încoace, Ansamblul de muzică nouă TRAIECT ne demonstrează grăitor că interpretarea, atunci când este făcută cu har, este ea însăși un act de creație. Amintind compozitorii și partiturile pentru care ansamblul TRAIECT a constituit o motivație și o sursă de inspirație – cum este și cazul unora dintre lucrările mele – putem înțelege contribuția semnificativă pe care membrii acestei formații au adus-o la dezvoltarea muzicii contemporane românești. Contribuție dedicată cu profesionalism, cu multă muncă și cu talent. Iar Sorin Lerescu, sufletul acestui ansamblu și, în același timp, unul din reprezentanții de frunte ai componisticii românești de azi, merită recunoștința noastră nu numai pentru modul în care știe să fie tălmăcitorul lucrărilor noastre dar și pentru modul în care știe să ne fie un foarte bun prieten.
(Mihaela STĂNCULESCU-VOSGANIAN)
Sorin? TRAIECT? O ecuație perfectă! Miracolul de a ghici - lucid, sistematic - visurile cele mai adânci ale partenerilor de drum... Imboldul către descoperirea de sine, prin provocarea la stringența proiectului împărtășit de ceilalți... Un traiect infinit, sprijinind aventura...
(Fred POPOVICI)
Consecutiv celor două decenii de dezinvoltă și dezirabilă trudă artistică, TRAIECT-ul își susține – iată – licența în știința fabuloasă a restituirii muzicilor contemporane, asistat de o exigentă și indispensabilă comisie, compusă din specialiști notorii precum: rigoarea, fidelitatea, acribia sau inspirația. Un examen ca un dans al avatarurilor fie înaripate, fie frânte, ca un joc de o grandioasă retrospecție, dar și ca un document ce glosează discret revelații și nostalgii, ori aidoma unui protocol ce anunță o irezistibilă petrecere. Numai că, cine participă, trudind dezinvolt și dezirabil, are dreptul să petreacă. Cu siguranță, TRAIECT-ul este printre invitații de frunte. Să-l sprijinim și să-l respectăm! Să participăm și să petrecem!
(Liviu DĂNCEANU)
TRAIECT înseamnă pentru mine certitudinea unei idei de construcție muzicală și semnul sub care am înțeles, în timp, valoarea noțiunilor de prietenie și dăruire în muzică.
(Sorin LERESCU)