Cuprins |
Sorin Cociş, Adrian Ursuţiu, Călin Cosma, Radu Ardevan |
Alte descoperiri epigrafice pe dealul Hăbad
Aceste noi descoperiri se adaugă celor 27 de inscripţii votive găsite în 1983 ![]() ![]() Împreună, cele 35 de inscripţii şi fragmente epigrafice reprezintă un grup important, capabil să clarifice mai multe aspecte de viaţă de la Alburnus Maior. Se observă uşor anumite trăsături comune ale acestor inscripţii. Toate au fost confecţionate dintr-un material aflat în apropiere şi nu de-o calitate foarte bună - gresia tufitică. Afară de piesele nr. 8 din 1983 şi nr. 7 descoperită în 2001, toate sunt inscripţii votive. Dedicanţii sunt peregrini (cu o singură excepţie, vezi inscripţiile nr. 3-4 din 1983) şi în majoritate de evidentă obârşie iliră - în afară de cei trei beneficiarii consularis atestaţi de patru texte ![]() ![]() ![]() ![]() Trebuie subliniat că aceste monumente sunt dedicate aproape exclusiv unor zei romani. Cele trei inscripţii întregi descoperite în 2001 nu fac excepţie. Printre piesele descoperite în 1983 doar trei fuseseră închinate unor zei străini ![]() ![]() În ceea ce priveşte scrierea textelor şi morfologia monumentelor se impun câteva constatări. Grafia literelor frapează prin aspectul ei frust (vezi Fig. 29-30). Anumite litere sunt uneori aberante: A fără hastă orizontală, E cu hastele orizontale oblice, L ca un lambda grecesc, M şi N asimetrice, T cu o hastă orizontală oblică ori V asimetric. În câteva cazuri, anumite haste sunt curbate, probabil sub influenţa scrierii cursive (în care fuseseră redactate iniţial pentru lapicizi conceptele textelor). Se observă de asemenea câteva erori gramaticale: Depulsorio ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dar efortul nostru de a recunoaşte meşteri lapicizi diferiţi, pe baza caracterelor scrisului, au eşuat. Formele literelor sunt foarte diferite şi nu izbutim să stabilim trăsături incorecte identice în texte diferite ![]() ![]() ![]() Dacă încercăm să clasificăm inscripţiile de pe Hăbad după aspectul scrisului, putem disocia patru grupe: - piese cu scriere corectă: 9 (descoperiri din 1983, nr. 1, 2, 6-8, 12, 15, 26, 27); - piese cu litere corecte, dar cu erori gramaticale: 1 (descoperire din 1983, nr. 11); - piese cu litere corecte, ordonate defectuos ori rău dispuse în spaţiu: 4 (descoperiri din 1983, nr. 3, 4, 14, 18); - piese cu litere incizate defectuos ori deformate: 13 (descoperiri din 1983, nr. 5, 10, 16, 19, 20-25; descoperiri din 2001, nr. 1-3). Nici măcar în această ultimă categorie nu am putut decela trăsături comune pentru anumite subgrupe de inscripţii, pe baza scrierii. Este posibil ca unele monumente să fi fost inscripţionate de comanditarii înşişi. Se observă preponderenţa numerică a pieselor cu scriere neglijentă, defectuoasă. Structura monumentelor pare destul de diferită. Am luat în considerare îndeosebi descoperirile din anul 1983. Lăsând la o parte piesele nr. 8 şi 24, prea fragmentare, am izbutit să delimităm mai multe categorii de monumente (vezi Fig. 31-34): Altare cu coronament neornamentat (11 piese). La rândul lor, acestea se divizează în două grupe: 1.a. Formă paralelipipedică, 9 piese (nr. 3, 5, 11, 16, 19, 20-23) ![]() 1.b. Coronament şi bază mai largi decât corpul altarului, 2 piese (nr. 2, 12) ![]() Altare cu coronament ornamentat (10 piese). Şi aici se observă mai multe variante: 2.a. Coronament împodobit cu un fronton triunghiular, acrotere şi motive vegetale, 1 piesă (nr. 15). Monument confecţionat cu grijă, ridicat de un beneficiarius consularis; 2.b. Coronament împodobit cu două volute şi un motiv vegetal central, 2 piese (nr. 14?, 25) ![]() 2.c. Coronament împodobit cu frontoane triunghiulare şi volute, 8 piese (nr. 1, 4, 6, 7, 10, 18, 26, 27) ![]() Dintre inscripţiile descoperite în 2001 n-au fost luate în considerare decât primele trei, mai bine conservate ![]() Nu putem corela în nici un chip morfologia monumentelor cu aspectul scrierii. În orice caz, este sigur că forme diferite de monument au fost confecţionate concomitent: inscripţiile nr. 3 şi 4 dintre descoperirile mai vechi au fost înălţate de acelaşi dedicant. Cât despre autorii dedicaţiilor, nu-i putem considera peregrini decât dacă-şi consemnează şi filiaţia. Pentru piesele nr. 5 şi 20-22 nu putem să ne pronunţăm în acest sens, căci şi cetăţenii romani sunt menţionaţi adeseori printr-un singur nume ![]() ![]() ![]() Aşadar, nu putem vorbi de o datare sigură. Dar putem aprecia întrucâtva intensitatea activităţii meşterilor lapidari din localitate. Cu siguranţă, mai multe ateliere de nivel modest trebuiau să fi funcţionat parţial în acelaşi timp. Credem că putem distinge cel puţin patru categorii de altare în complexul excavat pe dealul Hăbad (tipurile 1.a., 1.b., 2.b. şi 2.c.), ceea ce înseamnă patru tradiţii diferite, patru stereotipii dinamice diferite, adică patru ateliere care produceau suporturi epigrafice. Aspectul destul de unitar al monumentelor, nivelul similar al scrierii, ca şi stratigrafia, toate sugerează o ocupare de scurtă durată a amplasamentului şi datarea ei mai curând în secolul al II-lea, înainte de edictul lui Caracalla. Rămâne de stabilit utilizarea terasei în epoca provinciei romane. După încheierea cercetării din 1983-1984, V. Wollmann a formulat câteva concluzii, pe care le rezumăm în continuare: Este vorba de o terasă artificială, amenajată de om. Aliniamentele de pietre surprinse în suprafaţa cercetată (Fig. 2) sunt urmele zidurilor de susţinere ale acestei terase ![]() Inscripţiile descoperite erau exclusiv votive, unele in situ şi celelalte aproape în aceeaşi situaţie (vezi Fig. 3). Toate se aflau la o adâncime foarte mică, sub numai câţiva centimetri de sol vegetal. Trebuie să fi existat aici o zonă sacră, un lucus ![]() ![]() Suprafaţa platoului a fost cercetată prin 22 de casete paralele (Fig. 3), care au aflat nivelul roman la cca. 0,20-0,30 m adâncime ![]() Săpăturile arheologice din 2001 au adus însă date noi, care impun alte concluzii. Presupusele ziduri de susţinere a unei terase amenajate de om s-au dovedit a aparţine unor clădiri de epocă romană. Prin urmare, nimic nu mai dovedeşte existenţa unei terase artificiale. Structurile arhitectonice găsite pe acest amplasament (cel puţin opt clădiri diferite pe întregul platou) ne obligă să revizuim desemnarea acestui spaţiu sacru din antichitate. Mai curând decât un lucus (crâng sacru), aici trebuie să fi existat o area sacra, cu numeroase monumente, dar şi cu edificii de cult. Ea nu a fost decât parţial dezvelită. Desigur că aria ei se mai extinde spre est şi vest în zonele împădurite. În sfârşit, dispunerea în spaţiu a descoperirilor epigrafice pune şi ea probleme. O anumită grupare a pieselor este incontestabilă ![]() ![]() ![]() ![]() Însă, în ciuda celor constatate mai sus, o serie de date pledează pentru păstrarea multor monumente in situ ori aproape. Gruparea în spaţiu a majorităţii inscripţiilor descoperite se poate raporta la construcţiile existente pe teren. Orientarea lor pare să răspundă aşezării lor iniţiale. Mai trebuie luate în considerare şi datele oferite de stratigrafie: monumentele epigrafice s-au aflat pe nivelul de cultură roman, acelaşi ca şi pentru edificiile antice, iar ele se aflau totdeauna în apropierea ruinelor zidurilor şi niciodată deasupra acestora. Depuneri ulterioare ale inscripţiilor într-un anumit loc, după dezafectarea vreunui spaţiu sacru oarecare, se cunosc chiar şi în Antichitate, dar cazurile similare cercetate prezintă un cu totul alt aspect arheologic ![]() În concluzie, majoritatea constatărilor lui V. Wollmann se confirmă prin noile cercetări. Dar este vorba de un complex mai extins, mai monumental şi mai bogat decât s-a presupus, o area sacra cu funcţionare sigură cel puţin în secolul al II-lea. Trebuie remarcat că de pe "Hăbad" provin nu mai puţin de patru inscripţii care menţionează un k(astellum) Ansi (?) ![]() ![]() ![]() Nu mai există decât o singură altă atestare epigrafică a acestei comunităţi, şi anume inscripţia IDR III/3, nr. 422 din Alburnus Maior. Piesa este azi dispărută. Avem motive să credem că ea putea proveni tot din apropierea dealului Hăbad ![]() Aşadar, s-ar putea ca această aglomerare să fie situată tocmai în zona dealului Hăbad. În orice caz, area sacra cercetată acum putea foarte bine să-i fi aparţinut. Este interesant de remarcat că cercetările mai vechi nu au remarcat întotdeauna existenţa acestei localităţi în zona minieră ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Credem că Ansi- din Dacia sunt colonişti minieri veniţi din zona acestei localităţi dalmatine. Cum cei atestaţi în provincia carpatică sunt peregrini, rezultă că şi comunitatea lor de origine trebuie să fi avut statut juridic peregrin. Ajunşi în Dacia, aceşti oameni se vor fi grupat, ca şi alţi colonişti (pe criterii etnice, religioase, dar şi juridice), formând un kastellum ![]() Rămâne a se stabili numele acestei populaţii. Atestările epigrafice sunt fie abreviate (Ans), fie în forma Anso ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wollmann 1985-1986, nr. 10, 11, 18: k(astellum) Ansis, la nominativ. Wollmann 1985-1986, nr. 23: k(astellum) Ansi(s), la nominativ (o literă a fost uitată de lapicid) IDR III/3, 422: ceea ce s-a citit k(astello) Anso ar putea fi de fapt k(astello) Ans(i)o (o literă a fost scăpată de transcriptorul modern). Prin urmare, putem fi siguri că din zona aşezării dalmatine Ansium au venit colonişti în Dacia, anume Ansi iliri, grupaţi în kastellum Ansis. Acest etnonim trebuie adăugat la istoria colonizării ilire în Dacia. Desigur, prin analogie cu alte cazuri cunoscute, numele lui putea fi consemnat şi în forma k(astellum) Ansi(ensium). Cercetarea prezentată acum pare a fi localizat tocmai area sacra a acestei comunităţi. |
Note de subsol |
27. Wollmann
1986, 25 de inscripţii au fost găsite în timpul săpăturilor
de salvare întreprinse de acest autor în 1983, în timp ce alte două
(nenumerotate în text) provin probabil din acelaşi complex. 28. CCA 2002, 261, 445, pl. 93. 29. Inscripţiile nr. 1, 2, 12 şi 15 descoperite în 1983. 30. După cum se ştie, criteriu foarte labil. Pentru toate aceste afirmaţii vezi Wollmann 1986, 288-295. 31. Noeske 1977, 316 sqq; Wollmann 1996, 172-179. Printre persoanele atestate, doar câteva pot fi datate după războaiele marcomanice (IDR III/3, nr. 390, 405, 413, 415, 416, 443). 32. Wollmann 1996, 46-47, 50, 52, 183-187, 206, 216-218. 33. Inscripţiile nr. 5, 14, 25. 34. Wollmann 1996, 167-168. 35. Vezi supra inscripţia nr. 2. 36. Wollmann 1986, 263, nr. 4. 37. Wollmann 1986, 264, nr. 5. 38. Wollmann 1986, 270, nr. 11. 39. Wollmann 1986, 276, nr. 16. 40. Wollmann 1986, 282, nr. 22. 41. De exemplu, hasta verticală curbată apare în litera B din inscripţia nr. 1 publicată mai sus, dar nu şi în piesa nr. 3. La fel stau lucrurile cu un R cu hasta verticală curbată de pe inscripţia noastră nr. 2, dar absent pe piesele nr. 1 şi 3. Anumite trăsături similare şi pe alte inscripţii de la Alburnus Maior (IDR III/3, nr. 383-385, 388-390, 402, 403, 406a, 406, 416). 42. Fenomen remarcat pe anumite inscripţii descoperite în 1983: nr. 1 (litera C), nr. 5 (litera A), nr. 7 şi 16 (litera L), nr. 18 (litera N), nr. 19 (litera R), nr. 20 (litera A), nr. 23 şi 25 (literele A şi S). 43. Wollmann 1986, 259-261, 271-272, 274-276, 290-293 (inscripţiile nr. 1, 2, 12, 15). Autorul insistă asupra apariţiei lor într-o zonă foarte restrânsă. 44. Analogii: IDR III/3, nr. 383, 384, 388, 393, 395, 402, 409. 45. Analogii: IDR III/3, nr. 385, 390, 392, 406. 46. Inscripţia nr. 14 are un coronament puternic deteriorat. Judecând după dimensiunile volutei păstrate, nu mai rămâne loc şi pentru fronton. 47. Analogii: IDR III/3, nr. 387, 394, 398, 399, 400, 403, 405a. 48. Piesa nr. 7 găsită în 2001 este un monument cu caracter nesigur (votiv ori funerar ?), care nu intră în aceste categorii. 49. Un exemplu: CIL III, 870 (vezi Ardevan 1998, 288). 50. Pentru gentiliciul Nasidius vezi Solin-Salomies 1988, 125; Onomasticon III, 95. 51. Pentru diferitele corporaţii din localitate vezi Ardevan 1998, 292-295. 52. Wollmann 1986, 257-258. 53. Wollmann 1986, 257-259, 288-289. 54. Wollmann 1986, 257-258. 55. Wollmann 1986, 256-258. 56. Wollmann 1986, 271. 57. Piesa nr. 1 între descoperirile din 2001, vezi mai sus. 58. Detaliu remarcat de S. Cociş. 59. Mari lucrări miniere moderne au bulversat localitatea în secolele XIX-XX (Wollmann 1996, 14-23, 143-146). În zilele noastre asemenea intervenţii s-au tot înmulţit. Puţin timp după 1984 o instalaţie de foraj a fost pusă în funcţiune pe Hăbad, şi activitatea ei a mai devastat o dată terasa (informaţie amabilă de la locuitori ai oraşului modern). 60. Mirkovic 1994, 345-346. 61. Wollmann 1986, nr. 10, 11, 18, 23. 62. Daicoviciu 1961, 53-57; Ardevan 1998, 292-295. 63. Wollmann 1986, nr. 7; vezi IDR III/3, nr. 388. 64. Wollmann 1986, 254. 65. Lipsă în IDR I, 189-191 şi la Ardevan 1998, 292-295. 66. Wilkes 1969, 211; Russu 1969, 167. 67. JOAI XII 1909, Bbl., 29-30; CIL III, 2887. 68. Wilkes 1969, 211. 69. Cum crede Wilkes 1969, 211-212. 70. Ardevan 1998, 292-293. 71. IDR III/3, 422. 72. Wollmann 1986, nr. 18, 11. 73. Wollmann 1986, nr. 23. 74. CIL III 2887. 75. Wilkes 1969, 211. 76. Russu 1969, 167. |